"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, January 4, 2012

Perempuan keldai







" Tak kan laaa tak tahu, orang lelaki suku sakat (terjemahan= tak ada kena mengena dengan kita, bukan pertalian saudara atau keluarga) berbaik dengan kita. Beri itu ini. Mesti la ada makna " Kata saya sambil minum air yang dibelanja oleh dekan. Nasi lemak dan karipap pun ada tetapi tapi saya cuma jamah karipap, memang saya dah berazam tak nak sentuh nasi tahun 2012 ni. Saya dah jemu dipanggil setopok (bulat) oleh kawan saya.

" Tapi Mang budak tu kata dia tertipu" Kata kawan saya yang saya nak rahsiakan namanya. Dia asyik membaca majalah mengenai budak kolej yang jadi keladai dadah. Mungkin dia kesian bila membaca berita tersebut. Maklumlah magsanya perempuan...terus kesian. Huh!.

" Tak kanlah dia bodoh sangat. Dia kan budak kolej. Kalau dah orang suruh kita hantar barang dan melalui banyak negara, dan umpan kita macam-macam tak kan tak obius. Memang mereka tahu tu, saja kata tertipu, nak raih simpatai rakyat Malaysia" Kata saya lagi sambil membelek majalah Glam gambar Datuk Siti Nurhaliza, edisi Januari 2012.

" Jenis gelap mata. Jenis perempyuan yang nak nak hidup senang cepat. Gitulah. Pas tu bila tertangkap minta bantuan dan simpati kita. Cuba la fikir kalau mereka ok tak kan la ikut lelaki tak tahu hujung pasal" Kata saya lagi, say atak pandang pun mukanya. Saya terus baca kisah Datuk Siti. Gossip artis ni saya kena up-date jugak, nanti staff tanya, saya tak boleh jawab.

Saya bukan apa, saya geram dengar cerita-cerita bodoh begini. Bukan saya dengki perempuan yang berani begini tetapi saya rasa bangang dengan kebodohan mereka. Buat susah mak bapak, ya bila susah ibubapa yang jadi mangsanya wahal ibubapa dia sendiri tak tahu anak nak ke luar negari. Fikir jealah, saya tak kisah kalau orang kata saya negatif sebab saya yakin mereka yang terlibat ini tahu mereka bawa dadah. Cuma mereka berserah pada nasib. Mereka berjudi. Tertangkap dihukum, terlepas kaya.

" Betul juga Mang kata..." Kata kawan saya tiba-tiba...

Saya rasa memang pendapat saya ada benarnya. Baik kita kumpul duit untuk tolong orang yang susah di Malaysia ni. Cerita tentang keledai dadah melibatkan wanita tempatan bukan cerita kosong atau sengaja disensasikan. Sudah banyak kes ramai wanita-wanita kita yang 'jatuh cinta', mudah dipujuk rayu, tergoda ternoda, terpedaya rela dengan cerita-cerita kerja senang yang menjanjikan keuntungan lumayan. Ramai yang sudah terpenjara di luar negara, jadi keledai bodoh. Huh!

Jan: Pernah jadi keledai cinta, akhirnya aku yang dicurangi...(hanya allah yang tahu...pulak dah)

No comments:

.