Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, January 22, 2012

Ada! tapi sangat sedikit...

Ini kisah kawan perempuan saya. Bekas rakan sekerja. Entah kenapa bila nampak seseorang masa makan tengahari tadi, saya teringatkan dia. Ada mirip sikit tang hidungnya. Kawan saya tu hidung dia mancung sedikit.
Setahu saya sejak kami berpisah tempat kerja dia masih tidak berkahwin. Dan kami telah berpisah lebih daripada 5 tahun. Bermakna dia tidaklah muda lagi sekarang...begitu juga saya.
Di antara kawan saya, dia adalah antara yang ada rupa. Ramai kawan saya yang rupa tidak secantik dia pun telah berkahwin dan membiak. Maka saya hairan juga kenapa dia tidak kahwin-kahwin. Saya lainlah, saya tak cantik, handsum sikit jea. Perangai kadang-kadang tak stabil dan manja. Pasti perempuan tidak suka lelaki mengada. Tetapi saya sangat setia.
Siapakah yang berjaya memikat dia?. Bukan tidak ada di antara rakan saya yang mencuba, tetapi gagal dengan cemerlang.
Saya teringat tiba-tiba saya gatal pergi heret kerusi dan duduk manja dekat meja dia. Pada masa tersebut dia sedang menulis. Saya sebenarnya tak tahu bagaimana nak tanya kenapa dia tidak kahwin-kahwin.Tetapi saya cuba.
Saya mulakan dengan minta maaf terlebih dahulu, lalu saya kata saya cuma nak tahu lelaki macam mana yang dia suka. Dan sebelum dia jawab saya beritahulah ciri perempuan mana yang saya suka supaya dia mahu berborak. Pada masa tersebut saya sebenarnya bukanlah mencirikan yang sebenar tetapi main pakai sedap mulut jea...
Tiba-tiba dia menangis! Saya gelabah bagai nak gila takut ada orang nampak dan tuduh saya lelaki durjana. Namun dia tidaklah menangis macam budak nak ais krim. Dia hanya menangis ayu... Dalam sedu sedang itu dia beritahu dia bukannya memilih sangat tetapi yang hendak kan dia tu ramai yang dia rasa lelaki yang tak betul hala tuju dan tujuannya. Dia beritahu dia tak naklah kepada lelaki yang mahukan dia semata sebab rupa. Dan dia beritahu saya, dia mahu lelaki yang setia, bertanggungjawab, sentiasa boleh berada di sisinya, dan tidak pentingkan diri. (kalau binatang saya rasa anjing, he he he).
Sampai malam saya berfikir, sebenarnya kalau dia nak kahwin sangat, 10 tahun lepas dia sudah kahwin. Dia juga beritahu susah mencari lelaki yang baik untuk dijadikan suami tetapi senang nak cari perempuan baik untuk dijadikan suami... Saya terus setuju.
Namun, kalau begitulah ciri-ciri yang dia mahu, saya rasa dia mungkin tak berkahwin sampai bila-bila. Bukan sebab tidak ada lelaki sebegitu, tetapi payah!
Jan: malas nak komen. Titik.

1 comment:

Nong Andy said...

:)

ye.. anjing binatang yang setia pada tuannya :)

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home