Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 17, 2012

Kelenjar prostat



Sebenarnya prostat adalah sejenis kelenjar seks tambahan bagi lelaki. Ia menyimpan cecair mani (semen). Dalam kelenjar prostat ni tidak ada sperma, sperma tersimpan dalam vesikel mani (seminal vesicles). Cuba perati gambar di atas di mana terdapat seminal vesicles (vesikel air mani). Kalau jumpa cari dalam gambarajah di atas, ianya berada di atas kelenjar prostat dekat dengan pundi kencing.

Bila bersetubuh, setiap pancutan terkandung 300 juta sel sperma. Tugas kelenjar prostatlah untuk menghasilkan cecair yang memberi medium `berair' kepada sperma agar sperma boleh bergerak meluncur berlumba-lumba, berenang-renang ramai-ramai. Cecair prostat ini juga membekalkan protein, lemak dan gula untuk makanan sperma. Cecair ini bersifat akali untuk menutralkan keadaan asid di saluran faraj perempuan. Ya allah besar sungguh kebesaran tuhan...(unsur agama dalam penulisan kesihatan).

Susah juga nak faham pasal kesihatan sebab itulah gamaknya jadi doktor ni payah dan ramai yang tak mampu. Semasa saya di UM dulu housemate saya terdiri daripada beberapa orang yang ambil perubatan. Mereka ni selalu belajar dan tidaklah huha-huha macam kawan saya yang lain. Sekarang baru saya faham, mereka kena banyak hafal dan faham. Dan kalau ujian kena lulus 100% bukannya 99%. Sebab berdepan dengan nyawa manusia secara langsung.

Mungkin nak belajar pasal konek ni pun mereka (para doktor) memerlukan masa satu semester gamaknya. Sebab banyak sangat pendetailannya, bila saya baca bukan saja prostat boleh diserang kanser tetapi vesikal mani juga boleh diserang kanser!

Jan: Kelanjar airmataku sudah kering meratapi perpisan kita, kau benar-benar puaka!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home