"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, October 30, 2013

Perihal Stepping stone...(batu pijakan)

Aturan batu kena tepat, kalau orang pendek ukurannya lain...haaa

`Stepping stone' adalah laluan yang kita buat untuk kita jalan-jalan yang menggunakan batu. Jadi saya nak buatlah jugak walaupun tak lah sesat nak menuju pondok/gazebo saya tu. He.

Hendak buat satu `stepping stone' kat taman memerlukang perancangan. Rancang dari segala segi. Terutama konsep apa sebenarnya kita nak guna atau kita nak nampak. Semua perkara kita kena ambik kira. Tak mahulah bila siap jadi hodoh dan kita sendiri tak berkenan. Walaupun hanya tempat kita nak pijak dan bukannya nak cium peluk, kita tetap nak nampaknya supaya cantik. Kan?

"Awak kena siapkan jugak hari ni stepping stone saya! Nak upah orang awak kedekut! Kalau tak siap saya tak nak masak nasi! Padam muka! Kalau beli rokok tu tak kedekut!!!


Saya masih tercari-cari lagi batu yang elok untuk taman saya. Yang ada di pasaran tidak begitu cantik di mata saya. Bila la design baru nak muncul. Kalau nak buat sendiri jangan haraplah... saya bukan rajin sangat. Lagi pun saya sibuk (alasan yang tak logik sebenarnya).
Ada sebulan baru siap ni agaknya...ya?

Ada laki pun macam tak ada laki, semua kena buat sendiri dari dalam rumah sampai luar rumah, bla bla bla bla...Huh!

Rasa `hot' ni bila jalan atas batu-batu ni...rasa seksi gitu.
Bila kita berjalan atas stepping stong ni apa rasanya ya? Rasa mewah dan muda ke? atau rasa mengada jea dalam hati. Tapi kalau kita buat sendiri lagi puas kan. kalau jiran tanya atau kawan tanya, kita beritahu la kita buat sendiri. Bila mereka puji kita buat-buat kata tak cantik mana...he he he. 


Amboi beria benar dia buat steping stong yea...
Ini adalah beberapa gambar yang saya cilok dari internate. Mereka tengah buat `stepping stone' untuk mencantik taman mereka.

Dua faktor utama dalam membina taman

Kepada saya, terdapat dua faktor utama yang harus saya pertimbangkan untuk membina taman. Dua faktor tersebut adalah gaya hidup saya dan siapa saya memainkan peranan yang besar dalam pembentukan taman yang mahu diwujudkan. Cara hidup saya yang sibuk sokmo menghadkan masa berkebun dan saya bukannya berduit banyak untuk mencipta taman yang indah berskala besar.

Maka elok benarlah taman ini ringkas dan menggambarkan diri saya. Tapi saya mahu ada pohon yang tinggi menjulang. Agar daunnya melambai-lambai panggil pulang kesuma hati...(pulak dah).

Sehari dalam seminggu.

Saya tidak mengikuti mana-mana konsep secara membuta pabila membina taman. Bak kata orang lama ukur baju di badan sendiri begitulah saya ukur taman berbajet sendiri. Pendek kata saya ikuti konsep saya sendiri berlandaskan masa dan kewangan. Dua faktor tersebut memainkan peranan yang besar bagi saya. Saya hanya boleh mewujudkan sebuah taman yang hanya dapat dijaga sehari sahaja dalam seminggu.

Sehari sahaja di hujung minggu. Saya tidak ada masa setiap hari untuk menjaga dan membelai pokok. Setakat ini pokok-pokok saya faham akan situasi tersebut. Saya dah beritahu mereka awal-awal semasa menanam setiap pokok...yang kami hanya dapat bertemu seminggu sekali sahaja, sementara itu pandai-pandailah jaga diri. Yang tak faham dan degil tu mati keringlah akhirnya, he he he.

Kata orang bijak pandai kita boleh `bercakap' dengan pokok.

Saya hanya dapat menjaga dan berbicara sehari sahaja dalam seminggu iaitu hari sabtu pagi sampai petang. Masa itulah saya kena bersihkan laman ini. Jangan terperanjat jika kita mempunyai laman, ada sahaja yang hendak dibuat. Saya sampai berpeluh. kalau tidak percaya jom bertaman.

Kekangan duit.

Faktor kedua mengapa taman saya sebegitu rupa simplenya adalah kerana faktor duit. Kalau banyak duit memang berubahlah laman saya. Boleh terus beli pokok-pokok yang besar dan lain-lain lagi. Boleh upah lagi lanskaper yang pandai-pandai.

Jadi amat mencabar sekali dengan duit yang ciput ini saya mahu mewujudkan taman yang indah berseni serinya. Saya mesti merancang belanjawannya. Kalau mahu beli sesuatu barang akan makan masa sedikit. Contohnya saya memang mahu membeli stepping stone untuk menghala ke pondok saya. Dah lama saya mengidam. Saya tidak mengandung. Mustahil.

Penunjuk jalan (Stepping stone)

Sebenarnya, sebelum raya puasa saya dah bermyvi sorang diri pergi mencari kat nurseri sekitar bandar Kuantan. Tak banyak yang lawa. Kebanyakannya hodoh dan amat lucu bentuknya. Hanya satu sahaja yang lawa dan harganya mahal. Ianya ada dijual di kedai menghala ke Telok Chempedak.

Benci betukl la, selalunya barang yang saya berkenan mahal harganya. Taukea tersebut beritahu sekeping dalam RM30. Saya buat la ala manja-manja tetapi tidak berjaya turunkan harga. Mungkin saya sudah tua...

Saya tentu perlukan lebih dari 10 keping. Jadi tentulah lebih RM300. Jadi sampai sekarang pondok saya tak berstepping stone. He he he.

Mungkin dapat duit dari Kolej Astin nanti saya boleh beli...

Jan: Stepping heart?...(pulak dah)

Taman saya bukan taman bunga

Taman saya bukan taman bunga. Setakat ini taman saya, saya pandai-pandai katogorikan sebagai taman bukan bunga. Saya ia tidak menumpukan kepada pokok-pokok bunga yang banyak. Apatah lagi berwarna-warni.

Pokok yang saya pilih atas faktor daunnya yang menghijau, dan kebetulan ada di antaranya berbunga. Itupun setakat ini saya hanya menghadkan warna bunga kepada warna putih sahaja. Taman ni ada putih dan hijau sahaja warna temanya.

Dari sudut ini dapat lihat sisi rumah saya
Saya ada tengok bunga kertas yang berwarna-warni. Sangat cantik. Tetapi bagi saya era saya menanam bunga kertas sudah tamat sebaik sahaja saya meninggalkan Kuantan dan berhijrah ke Muadzam.

Saya semakin sibuk dan tenggelam maka eloklah saya menanam seminima mungkin. Namun saya tidak dapat lari dari unsur kemelayuan dan tropikal. Saya berhajat nak suntik elemen moden bersama sedikit tradisi. Entah bagaimana hasilnya nanti. Kot-kot jadi taman tradisi yang disuntik elemen modern pulak. Terbalik kot.

Setakat ini saya masih teguh dengan konsep yang ringkas dan tenang. Ada pepohon yang menghijau dan redup pada 10 tahun akan datang. 

Saya juga suka taman yang nampak liar dan semulajadi. Menarik juga konsep itu kan? Entahlah menukar-nukar konsep taman bukannya sesenang menukar templete blog.

Jadi untuk masa ini, saya tetap berniat menghasilkan taman yang simple sahaja. Taman yang bukan taman bunga. Saya ada juga melihat Majalah Laman. Ada taman yang saya tidak berkenan, nampak janggal dan tidak cantik di dalam majalah itu. Itu hanya pandangan saya. Namun saya yakin ia dibina dengan menggunakan kos yang tinggi.

Saya ada melihat taman `tersembunyi' di rumah kakak saya yang keluar dalam Majalah Laman. Taman di rumah kakak saya juga bukan taman bunga.

Jan: Taman hatiku terlalu merindu...

Tuesday, October 29, 2013

Berapa lamakah sebuah taman akan menjadi indah?

Berapa lamakah sesebuah taman akan menjadi cantik,indah dan berseni?

Jika kita membeli pokok yang bersaiz sederhana besar, tentu iannya memerlukan antara tiga atau empat tahun baru ianya tumbuh matang dan berbatang cantik. Lima tahun lagi sedap... Maksud saya sedap mata memandang keharmonian tumbesaran pokok-pokok tersebut serasi dengan alam. Contohnya daun dan batang membesar arah matahari...melahirkan tempat redup yang semulajadi.

Bila pokok-pokok besar, kawasan ini akan menjadi gelap dan nyaman...

Saya tertanya sendiri soalan ini di dalam hati. Sukar untuk saya menjawabnya. Keindahan taman bergantung kepada banyak faktor, terutamanya `berapa banyak budget kita?'. Kita tidak dapat lari dari ungkapan `lebih banyak budget, lebih cepat dan indah sesebuah taman...'. Haaa...

Saya berhasrat mahu memiliki sebuah taman yang cantik dan tenang. Mungkin kerana taman dalam hati saya sudah musnah rosak binasa. Kering kontang tanahnya, daun berguguran ditiup angin dingin dan pasu-pasu bergelimpangan jatuh pecah bertaburan duka nestapanya...yang serpihannya menajami di setiap sudut benih-benih yang tidak berharapan tumbuhnya. Ya, sudah takdir hidup saya berjumpa dengan insan penipu!.


Apabila batang pokok gelang ini besar, ia pokok akan menjadi cantik

Kita kembali kepada tajuk postong... Kalau ada banyak duit tentulah boleh beli pokok yang besar dan mengupah-jaga pekebun yang mahir demi menjaga tumbesarannya. Saya ada juga membeli beberapa batang pokok Brazilian Iroonwood yang pada saya mahal harganya. kemudiannya saya selang selikan juga dengan pokok gelang yang saya ambil dari kampung saya di Besut.

Saya tidak boleh menanam terlalu banyak pokok. Maklumlah saya hanya ada masa sehari dalam seminggu untuk menjaganya. Haa...

Saya ada terpandang pekerja yang menjaga laman rumah jiran saya. Dia datang sekali sekala. Rumahnya jiran yang di belakang rumah saya. Saya harap kalau ada duit nanti, kalau naik gred gaji atau skim gaji  baru, saya akan `curi' pekebunnya. Tapi tak baik pulak kan? Sebab tu tak naik gred gaji kot...he he he.

Tetapi saya cerewet, tahankah dia bekerja dengan saya?

Bila pokok -pokok di belakang pondok besar, pondok akan teduh sepenuhnya
Namun saya tidak mahu mengalah dengan faktor demi masa. Dek kerana minat saya akan terus mencuba mencipta taman yang walaupun tidak indah, cukup dengan sedap mata memandang ibarat melihat ukur lilit perempuan yang sempurna...(walaupun muka tak lah cantik sangat, tetapi shape ada...haaaa...he he he).




Hajat hati nak letak pasu-pasul kecil di tepi pondok...


Banyak kengkangan yang saya hadapi. Kerana faktor masa menjadi penyebab kepada masalah-masalah lain. Contohnya saya hanya tanam secara minima sahaja jumlah pokok, bimbang tidak sempat menjaganya. Kalau terlalu banyak pokok, saya tidak mampu menjaganya. Satu penderaan terhadap alam...(pulak dah).

Jan: Berapa lamakah hati ini akan pulih? (...hanya allah yang tahu apa yang telah saya lalui...)

Monday, October 28, 2013

Susahnya pelajar jaman dulu...



Kisah lalu jadi kenangan,
Indah sungguh kepandaian tuhan...

Percaya atau tidak, semasa saya belajar di UM dahulu, saya berbelanja kurang dari RM10 sehari. Segala perbelanjaan pada setiap makan pagi, tengahari dan malam saya tulis dalam buku. Ianya bukan kerana saya belajar di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, tetapi kerana mahu merancang perbelanjaan saya.

Saya pernah rasa lapar... Pernah bersama kawan saya (yang kini sudah jadi manejar bank, yang empat kali setahun ke Eroupe) sengaja lalu-lalang di depan sebuah kedai cina di seksyen 12 di Petaling Jaya. Kami buat muka seposen untuk raih simpati untuk dapatkan roti yang expired date. Pada masa tersebut kami baru faham kenapa sesetengah orang sanggup melacur. Sedihkan. Namun segalanya sudah menjadi kenangan yang manis, tak terjual beli...

Apabila saya ceritakan hal ini kepada para pelajar saya agar mereka bersyukur dan tidak mengeluh, rata-rata terus menjawab "Zaman dulu barang murah. RM10 banyak dah tu..." Itulah jawapan mereka pantas. Namun apa yang mahu saya tuliskan di sini ialah pada zaman tersebut kami memang susah dan mengalami kesukaran kerana nilai RM10 tersebut masih tidak dapat memenuhi keperluan asas harian kami. Kami masih harus berjimat dan berjaga-jaga. Kami hanya boleh membeli barang yang diimpikan setelah berjimat dalam satu masa yang panjang.

Bayangkan dapat duit hanya RM16K untuk tempoh empat tahun pengajian. Wang itulah untuk bayar yuran, asrama, buku-buku (kami tak fotokopi buku), dan belanja kehidupan sepanjang pengajian. Bila ditolak `itu-ini' tinggal hanya RM1K untuk harungi penggal pengajian... (baca dengan keadaan sedih...pada perenggan ini).

Saya pernah menemani kawan saya untuk dapatkan kauseling sebab dia tension tidak cukup duit. Kaunselor itu kata memang pinjaman pengajian yang disediakan tidak cukup, ibubapa mesti hantar sekurangnya RM100 sebulan untuk tambahan. Saya masih ingat lagi apa kaunselor itu kata kat kawan saya yang sebenarnya sudah tiga hari tidak ke kuliah sebab tidak ada duit tambang bas mini.

Pernah saya beli sebiji telur masim dan simpan dalam loker (takut kawan mintak). Dan nak beli telur tersebut terpaksa fikir lapan kali takut nanti tak cukup duit. Telur itu kemudiannya dibelah empat untuk saya makan waktu berbuka dan sahur. Kesian kan?. Namun tidaklah saya berbuka dengan telur tersebut sahaja ada juga sedikit lauk lain seperti serunding yang dibuat oleh ayah. Telur masim tersebut sebagai pembuka selera.

Dan biasanya bila dapat duit pinjaman saya terus makan KFC. Pada masa tersebut saya suka makan KFC sebab ratah ayam sahaja (sekarang pun suka, hehehe). Saya rasa sudah cukup mewah pada masa tersebut. Bila baham KFC, saya teringat adik beradik saya. Rasa bersalah pulak sebab adik beradik tentu tak makan KFC. Pada masa tersebut tiada satu pun kedai KFC atas muka bumi negeri Terengganu.

Saya juga selalu berjimat sebab saya mahu simpan duit untuk tengok wayang. Itulah antara lain kegemaran saya. Saya layan apa yang mampu. Bila cuti penggal saya tidak ikuti rombongan kerana saya tidak ada duit. Saya beri alasan kepada kawan-kawan yang saya kena balik kampung menolong ayah dan ibu.

Saya sudah tidak reti menulisnya di sini. Sedih pun ada. Saya berterima kasih kepada tuhan dalam hal tersebut kerana bila saya pernah rasa pahit, maka saya rasai juga manisnya di hadapan hari.

Saya terdetik hal ini apabila pagi tadi saya tidak dapat tempat parking. Saya terpaksa parking jauh dari bangunan saya. Sebabnya? Sebabnya tempat parking tersebut dipenuhi dengan kereta para pelajar... saya dapati majoriti pelajar saya berkereta. Hanya sedikit bermotosikal.

Saya sudah hampir sampai ke penghujung jalan. Saya sudah 43 tahun, banyak yang saya sudah lalui, rasai...

Jan: Alhamdulilah...

Saya dan K-Pop

Pada tahun 1970an saya dah ber `K-Pop', muka ayu ala tak bersalah. 

Saya dapati anak-anak saudara saya yang berstatus remaja sangat menggilai K-Pop. Maka saya kirim gambar ini (gambar di atas) kepada mereka. He he he. 

Saya beritahu saya dah terlebih dahulu ber `K-Pop'. Malah saya berambut K-Pop bila ke sekolah. Guru besar tak marah...


Saya tidak tahu kenapa remaja suka sangat K-Pop ini. Namun saya percaya tentulah ada sesuatu yang istimewa. Cuma saya khuatir mereka akan terlupa mak yong dan dondang sayang. Lupa identiti. Lupa nama mak ayah bagi (guna nama samaran dalam semua aktiviti), lupa cuaca dan iklim (pakai sweater tengahari jalan-jalan kat bandar) dan lupa daratan.

Semua generasi ada ikutannya termasuk mak dan ayah kita yang mungkin ikut The Beatles atau Elvis. Kita sendiri pun jaman sekolah ada ikutan (kecuali yang skima giler), mungkin ikut Pak Cik Maikel Jakson.

Yang tidak eloknya ialah mengikut membabi buta dan taksub... Dan ikut bulat-bulat...

Jan: Sekarang `M-Pop" (Muadzam Pop)

RM50 juta untuk Tabung Keusahawanan Graduan

Pagi ini saya sakit perut. Selepas membuang air besar (akibat minun teh kurus), saya terus membasuh berak saya dengan sabun pencuci muka jenama Garnier. Rasa `berangin' pula, he he he. Saya baru teringat sabun mandi saya telah kehabisan stok. Biasanya saya guna sabun Lux untuk sabun basuh berak (jenis patel touch). Dan untuk sabun badan saya pakai sabun jenis cecair Detol. Saya bukannya nak ceritakan perilaku atau tatacara saya berak tetapi ianya hanya permulaan untuk mewujudkan situasi bilik air.


Sedang saya sabunkan badan saya dengan cecair Detol, saya teringat akan isu pengangguran di kalangan belia Malaysia. Agak sukar untuk saya percaya bahawa kadar pengangguran belia Malaysia adalah antara 9 hingga 10%. Maksud saya, adalah sukar untuk percaya ialah kerana dalam suasana ekonomi yang penuh sumber yang masih tidak dikomersialkan sepenuhnya, masih ada orang tidak ambil peluang untuk bekerja.

Saya teringat pula sabun Lux- Patel touch sudah tidak ada di pasaran. Dah lama saya cari. Bagi saya ia adalah sabun Lux terbaik yang pernah wujud. Saya tidak guna selainnya. Kalau jenis ini muncul lagi di pasaran saya akan beli dua dozen (24 bar) sekaligus. Itulah terlintas tekad difikiran saya...

Rata-rata bersetuju sebab utama mengapa belia kita `rela' menjadi penganggur adalah kerana faktor memilih kerja. Yalah kan dalam suasana dan gaya hidup sekarang belia-belia memandang kerja yang `best-best' jea. Walaupun keputusan SPM cukup makan dan malas nak sambung belajar lagi, mereka tetap mahu kerja yang ada kelas, glamour dan vouge. Pelik kan? Mereka tidak mahu kerja seperti pertanian atau berniaga...

Begitu juga dengan belia lepasan universiti tetap `rela' menganggur daripada kerja di bidang luar kelayakan. Mereka tidak mahu kerja selain kerja yang bertepatan dengan ijazah. Ini tak pelik kan?

Dalam situasi sekarang, tidak terjamin selepas tamat sekolah atau universiti kita akan terus dapat kerja.  sekarang kita berada di zaman yang penuh mencabar. Tidak pula saya bermaksud zaman dulu tidak mencabar, tetap mencabar bagi yang memandang ke depan.

Masuk universiti dan dapat ijazah pula macam dapat sijil SPM dah. Taraf ijazah dah sama dengan SPM. Maksud saya ramai dah yang dapat degree tidak dapat kerja. Jadi adalah dicadangkan para belia yang ada minat, suburkanlah diri menceburkan terjun dalam bidang keusahawanan. Dalam belanjawan terbaru sejumlah dana telah peruntukan khas, dikhaskan kepada graduan yang minat jadi usahawan. tetapi perlu diingat yang pipih tak datang melayang, yang bulat tak datang bergolek. Kena usaha. berus gigi yang mahal tak menyebabkan gigi kita putih!

Kalau tidak berani berskala besar, mulakan dengan skala kecil. Iannya boleh buat latihan atau praktikal untuk ke arah yang lebih besar. Perlu fikir kerjaya keusahawanan dan bagaimana langkah-langkah untuk menempuhi bidang keusahawanan. Jual Tupperware pun tak apa.

Tapi kalau nak sekelip mata jadi kaya dan senang, bahagia. Dalam mimpi jealah. Dunia hari ini memerlukan kita bangun seawal empat pagi!.

Jan: Dalam keadaan tanpa seurat benang pun saya masih lagi memikirkan masalah negara...he he he

Saturday, October 26, 2013

Adakah kita selamat di tempat awam?

Sebaik sahaja saya masukan kereta saya, saya terus kunci pintu pagar. Saya bukannya tak mahu jiran datang bertandang tetapi saya takut. Rasa tak selamat setelah mendengar berita orang mati kena tikam. Katanya ditikam tanpa sebab, 

Sebelumnya tadi semasa saya pergi mengambil barang Tupperware di jalan menuju Teluk Chempedak, darah saya juga naik tinggi. Saya agak cemas bila ada seorang orang mengekori saya. Nampak macam tidak terurus. Namun saya lega, rupanya dia punya kereta parking sebelah kereta saya. 

Dengan rasa tak selamat tersebut walaubagaimana pun saya sempat singgah di Eng Lai. He he he. Kedai perabut terbesar di Kuantan. Banyak perabut baru. Maka tekanan darah saya kembali normal. Macam terapi rupanya kedai perabut ni yea?

Saya rasa tidak selamat berada di tempat awam. Namun saya harap rasa tidak selamat itu akan cepat-cepat hilang. Ya lah tak kan lah saya nak rasa tidak selamat 24 jam. Nanti tak kerja buat jadinya. 

Saya sedar dengan masyarakat yang semakin banyak tertekan ini, kejadian amuk boleh berlaku di mana-mana sahaja. Orang Melayu mengamalkan amok, mungkin mereka tidak mahu meneliti sesuatu perkara dengan halus melalui pertimbangan. Maka amoklah pilihan mereka.

Terminal LRT Gombak...

Jan: Pernah juga mengamok tapi tak sampai bunuh orang atau binatang...

Budget dan kita...

Katalah kita sikat rambut kita elok-elok, dan pakai fair and lovely kat muka (ada pakai kat peha ke?). Lepas tu kita duduk diam-diam di tempat awan seperti perhentian bas ke, depan pasaraya Tunas Mengada ke, atau kat simpang-simpang jalan pejalan kaki. Kita kemudiannya tiba-tiba menyapa pejalan kaki tersebut (orang awam) dan bertanya "Adakah anda membuat budget 2014 untuk diri atau keluarga anda?".

Aci kerat jari, antara 10 orang yang kita tanya tak sampai pun 0.8 orang yang melaksanakannya. Malah jangan terkejut jika mereka teragak-agak untuk menjawab soalan lain berikutannya seperti "Agak-agak berapa pendapatan anda tahun hadapan?", "Apa benda/perkara besar yang mahu dibeli" dan "berapa simpanan yang nak dikumpul tahun depan?".

Dalam bab-bab merancang kewangan ini kita memang tidak berapa pandai dan mahu, lainlah bab berbelanja kalah orang kaya. Maksud saya orang kaya ada la juga sifat nak mengkayakan diri mereka. He he he. Saya tidak menuju perkara ini kepada pembaca, saya juga begitu. Saya tidak merancang dengan kemas...Dalam bab-bab kewangan saya masih lagi macam orang purba dalam gua.

Saya dapati saya selalu tidak cukup wang kerana alah atau selalu tertarik dengan barang-barang yang menarik yang biasanya mahal. Saya pun rasa pelik dari mana perangai ini datang... Emmm mungkin dari mak saya kot.

Maka saya sedar, saya tidak akan kaya raya. Ramalan kawan saya yang kononnya saya akan mati dalam mewah dan kesunyian mungkin tak tepat. Saya mungkin mati di rumah orang tua. Saya tidak tahu bagaimana hendak berjimat-cermat. Itulah kelemahan saya. Saya rasa pembaca juga ramai yang macam saya kot. Jangan menipu diri, he he he.

Maka malam tadi saya kalikan (darabkan) gaji bersih saya kepada 12 bulan. Gaji bersih tersebut sebenarnya taklah suci bersih kerana tak lagi ditolak rumah, kereta dan bil-bil. Maka dengan jumlah yang terkumpul, memang patutlah saya berkereta Myvi dan lupakan cadangan nak renobek dapur...

Cuba pembaca blog saya ambil pen dan buat budget 2014.

Jan: Haaa...




Mendengar budget 2014

Saya buka semua pintu dan tingkap rumah. Saya mahu mendengar budget sambil membersihkan halaman rumah. Saya tidak mahu ketinggalan mendengar PM membentangkan budget negara secara langsung. Namun untuk saya duduk tercongak di depan tv tentulah membuang masa emas saya. Saya perlu bersihkan kawasan laman rumah. Buang rumput rumpai yang bermaharaja lela.

Saya tidaklah fanatik sangat dalam mendengar budget. Cuma saya haruslah menambahkan pengetahuan sempena menjadi pensyarah ekonomi. Nanti kalau pelajar tanya, taulah saya menggorengnya. Begitu juga kawan-kawan sering juga bertanya pasal ekonomi negara. Macamlah saya ni tahu segala-galanya. Huh!.

Saya cabut rumput-rumput yang tumbuh dalam pasu. Maklumlah seminggu sekali sahaja saya ke rumah saya di Kuantan. Saya benar-benar gunakan masa untuk membersihkan laman. Pokok-pokok saya semakin banyak dan sedang membesar. Dalam masa lima tahun lagi matanglah taman saya. Pasti damai dan tenang, dua perkara yang saya tak pernah dapat (fahami betul-betul ayat tersebut, he he he).

Emak saya juga mendengar budget untuk tahu pesara dapat duit ke tidak. Begitu juga kakak dan adik beradik saya yang lain tentu mendengar budget dan berharap. Saya juga berharap. Saya berharap rakyat kerajaan akan bantu golongan pembayar cukai terbesar di Malaysia. Saya terasa juga dengan kenaikan kos sara hidup.

Saya belek-belek daun pokok labah-labah saya. Kurang subur, di mana silapnya yea?. Terlebih air kot. He he he. Saya rasa tahun depan saya tidak mahu dah memikirkan mahu membeli kereta baru atau renobek dapur. Saya nak buang jauh-jauh hal tersebut. Sebab hal tersebut memerlukan duit yang banyak. Saya mahu buat budget yang berimbang.

Saya terus mendengar budget yang dibentang. Dan saya rasa tentu pihak pembangkang akan mengkritik dan pihak pemerintah akan memuji PM kita. Yalahkan, belanjawan mana yang tak dikritik? Haaa...

Saya terus mencabut rumput-rumput yang tumbuh liar. Dan saya juga teringat esok saya kena ke kedai Tupperware untuk ambil barang. Kawan-kawan dah oder dah...


Wednesday, October 23, 2013

P.S. I love you (2007)

Semalam saya bermimpi bertemu dengan orang yang paling saya rindui. Dia datang untuk tidur di sebelah saya. Kami tidak sempat buat seks dalam mimpi tersebut (mungkin tak ada rezeki atau plot mimpi ni bukan pasal seks). Saya hanya merenungnya dengan kasih sayang, bukannya bersunsurkan keghairahan. Dan saya juga melihatnya menyandar di sebuah kereta bercakap dengan seseorang muda. Saya tidak nampak adakah orang muda itu lelaki atau perempuan. Sebabnya mata dan perasaan saya melihatnya dengan penuh rindu. Sekarang dia berambut panjang...detik hati saya dalam mimpi itu.



Beberapa babak dalam mimpi tersebut adalah seperti sebijik babak dalam filem P.S.I Love You (2007). Ya, kerana terlalu menghayati cerita, ia terbawa dalam mimpi... Ada banyak perasaan, tidak boleh saya menulisnya di sini. Bukan kerana tidak mahu tetapi kesesatan dalam mencari ayat yang tepat. Saya pasrah.

Ini kali pertama saya lihat filem ini. Entah kenapa saya mahu melihatnya saya sendiri tidak mengerti. Mungkin sekarang saya suka melihat filem kisah cinta. Ini menghairankan kerana saya kerana sebelumnya saya tidak suka filem bertema cinta. Saya benci dengan happy ending sedangkan saya menderita... (kes dengki ni kot, he he).

Cerita ini berkisarkan seorang janda muda yang menghadapi episod-episod kematian suaminya. Maksud saya bagaimana beliau mengharunginya. Dia sangat sayang ke suaminya.

Tapi kata mak saya memang la kalau berpisah mati perkara yang baik-baik sahaja yang diingati...Rasa kehilangan sangat. Tapi kalau bercerai hidup (bercerai) perkara dan kenangan yang jahat dan menyakitkan la yang selalu diingati terutama pihak yang dicurangi. He he he, mak saya kata memang begitu, tapi betul juga katanya kan?.

Dia (watak utama) harung segalanya antaranya rumah tidak berkemas (saya pun gitu dulu), kuat makan (saya pun gitu dulu), bercakap sorang (saya pun begitu dulu). Namun dalam kes saya saya tidak duda sebab saya tidak berkahwin. Dan dia meninggalkan saya, bukannya meninggal dunia. Haaaa




“Life... It's a great and terrible and short and endless thing. None of us come out of it alive.”


Kita kembali kepada cerita ni. Cerita ini adalah dari novel Cecelia Ahern yang bertajuk sama dengan filem. Saya pernah membeli novel-novel beliau untuk anak saudara saya dulu. Saya tidak membaca novel beliau maka saya tidak tahu sama ada dia pandai menulis atau tidak. Tapi cerita yang difilemkan ini bagus. Ada ayat-ayat yang meruntun jiwa... Namun tidaklah bagus sangat. Saya beri 3.8 bintang.

Dalam satu adengan saya merasa sedih sangat. Saya beri kepada saya 5 bintang kepada saya sebab kesedihan itu... (he he he, saya dapat jugak bintang, pelik. Nak jugak). Pada masa itu watak utama sedang duduk di kerusi berpakain hebat dan berhias diri untuk `berjumpa' dengan pasangannya. Dengan hanya duduk di situ dia ternampak-nampak seolah pasangannya ada seperti tidak mati. sedih sangat masa ni...

Dalam kesedihan itu saya cicah roti dan saya juga makan dengan enaknya cendawan goreng tepung. Rasa macam ayam pun ada....lepas tu saya






Mampukah kita berkereta baru?

Secara umum, saya tidak melihat penurunan harga kereta sebagai satu bentuk yang positif terhadap ekonomi negara dan ekonomi rumahtangga dalam jangka panjang. Kalau kita tanya rakyat memanglah majoriti setuju, mereka gembira. Mereka ni kalau setiap hari harus datang kerja pukul sepuluh pun tetap gembira. Tak payah kerja (tapi dapat gaji) lagilah gembira. Haaa.

Dalam kes ini saya teringat pandangan Adam Smith (ahli ekonomi) yang menyatakan yang ekonomi dengan sendirinya akan melakukan penyesuaian, dan pengubahsuaian secara semulajadi. Di mana biarlah pasaran yang menentukan harga dan kuantiti. Ia berbeza dengan pandangan Keynes (ahli ekonomi juga yang terkemudian 130 tahunnya) menyatakan kerajaan harus campurtangan dalam ekonomi kerana penyesuaian lambat dan perlahan. Haaa...

Untuk melihat keupayaan meminjang bagi pinjaman perumahan istitusi kewangan selalunya merujuk kepada 1/3 daripada gaji kita. Maknanya kalau gaji kita RM3000, kita dipotong gaji maksima adalah RM1000 untuk rumah kita. Logik jugalah sebab kalau potong sampai RM2000 sebulan, apa anak bini/laki kita nak makan? Apa mertua kita nak makan? (dalam kes mertua duduk menumpang kita la...he he he).

Bagi pinjaman kereta pula ahli ekonomi ada menyatakan paras yang munasabah adalah sebanyak 15%. Paras ini menyenangkan kita untuk membuat pembayaran bagi perbelanjaan lain dan juga keselesaan hidup bulanan. Maknanya kalau gaji kita dalam RM2500, 15%nya adalah RM375. Dan perlu diingatkan yang RM2500 tu bukan gaji kasar tapi gaji yang dah ditolak KWSP. Ada tak kereta yang berharga dalam RM375 sebulan? 

Begitulah saya melihat secara kasar bagaimana, atau sebenarnya kawan-kawan saya mampu ke tidak berkereta seperti yang mereka beli. Maksud saya kalau dia bayar RM1200 sebulan gajinya haruslah besar di mana RM1200 tersebut adalah hanya 15% daripada gajinya. Dan sesungguhnya penyakit lain akan datang kalau melebihi 15% tersebut. Sebabnya kita sebenarnya tak mampu. Kalau tanya bank, tentulah mereka kata mampu jea walaupun sebenarnya ala-ala mampu jea. Huh!

Katalah beberapa tahun nanti kita berkenan kepada sebuah kereta sebab harganya dah jatuh murah sebab kerajaan tepati janji. Maka kita kena fikir dengan logik, kerana persoalannya bukan pasal harga kereta, persoalannya pokok cabangnya ialah adakah jumlah pinjaman yang kita buat untuk membeli kereta tersebut berpadanan dengan gaji kita (ingat konsep 15% tersebut...). 

Jan: Tepuk dada tanya selera...bila selera beri keputusan...akhirnya merana kewangan...Haaa...





Tuesday, October 22, 2013

Saya ada anak, macam mana nak menabung?

Walaupun saya bukannya jenis penabung tegar namun saya ada juga menabung sikit-sikit. Dan apabila kawan saya dengan senang wenangnya mengatakan saya ni senang laaaa nak menabung sebab saya tak ada anak, maka saya rasa tuduhan itu tidak betul. kalau bawak naik mahkamah, saya akan menang. 

Tetapi saya memang biasa dah dikata begitu. Huh!

Saya ambik contoh, raya haji nan lalu saya ke bank tukar duit syiling, dan dapar la RM575. Setiap hari saya letak baki duit dalam bekas seramik. Bekas seramik yang cantik tersebut saya letak di atas meja kopi tepi dinding. Sebenarnya bekas itu adalah hadiah sempena hari jadi saya yang ke 40. Walaupun saya pasti bekas tersebut adalah barang perhiasan yang paling murah di ruang tamu saya tapi saya letak jugak sebab bekas itu adalah hasil dari duit yang kawan-kawang saya usaha mengumpulnya. Mungkin mereka bimbang (sebenarnya mereka tahu) saya tidak menerima barang yang murah. Namun bagi saya persahabatan adalah mahal. Sebab itu saya letak bekas murah tersebut di ruang tamu. Lagipun cantik walaupun murah.

Namun posting ini bukanlah mengenai bekas seramik tersebut tetapi mengenai tabiat menabung...he he he.

Dengan duit RM575 tersebutlah saya beri ke mak RM200 untuk menempah nasi minyak krismis. Dan selebihnya perbelanjan minyak kereta, dan sempat beli baju raya sehelai (he he he). Teruk betul kan? Tak kan la raya haji pun nak beli baju baru. Budak kecil pun tak begitu. Tapi itulah saya. Baju tu memang sale dan cantik. Dan nak dijadikan cerita saya telah memakainya ke pejabat, terus kawan saya puji. Katanya cantik. He he he.

Namun posting ini bukanlah pasal baju tersebut. Saya minta maaf sebab bila menulis saya lupa diri.

Kita kembali kepada isu menabung. Biarlah apa orang nak kata tapi bagi saya dengan seringgit sehari pun kita boleh menabung. Ada anak ke? Mandul ke? Tak ada anak ke? Ada isteri ke? tak ada isteri ke?. isteri lari ke? Suami lari dengan perempuan lain ke? Suami lari dengan lelaki lain ke? Semua orang boleh menabung. Cuma sedisplin manakah mereka untuk menabung. Dan sesabar mana kita menabungnya. Itu persoalannya...pokoknya, daunnya dan cabangnya.

Duit RM575 tersebut membuatkan saya bukan sahaja lega tetapi dapat beli sepasang baju baru lagi. Dan baju baru tersebut merangkap juga baju kerja. Ya lah kan itu juga sebagai langkah penjimatan...

Jan: Haaa....

Gambar hanyalah hiasan, nak duit simpan sendiri! Huh!





Kisah bil-bil rumah kawan saya?

Seorang kawan maya saya beritahu dia selalu juga membaca blog saya. Katanya walaupun dia tak kenal saya tetapi dia suka membacanya. Katanya lagi kadang-kadang penulisan saya mengada-ngada (he he he) tetapi dia tetap baca. 

Dan katanya dia nak mengadu pasal hubungan dia dengan isterinya. Dia minta saya beri pendapat. Saya terus bersetuju dengan hasratnya dengan dua syarat. Pertama saya akan postkan kisahnya dalam blog saya. Kedua, jangan berasa hati atas pandangan saya, he he he.

Saya tidak tahu bagaimana nak mula bercerita tetapi saya rasa kisah ini lebih dari sekadar mengenai bil-bil. Kawan maya saya beritahu isterinya selalu menyuruh dia jelaskan bil-bil rumahnya, juga jelaskan segala maknika lain. Saya rasa kisah ini kisah yang amat biasa. Yang luar biasa ialah isteri menyuruh jiran tetangga atau adik ipar menjelaskan bil tersebut. Baru haru kan? He he he.

Dia banyak bercerita dan saya `nampak' masalahnya bukan pasal bil-bil. Lagipun sapalah di atas mukabomi ni yang tak bayar bil?. Bil Gates pun bayar bil. Dapat saya simpulkan masalah komunikasi antara pasangan. Amboi say ani macam pakar pulak dah.

Dengan ada tiga orang anak, rumah berkubang hanyar (tak terurus) dan usia perkahwinan yang mengjangkau lapan tahun, saya mengambil keputusan hubungan suami isteri tersebut dalam phasa `tiada manisan dalam madunya'. Maksud saya mereka suami isteri hanya berkomunikasi atas tanggungjawab. Antaranya ketika isteri menyuruh suami membayar-bil-bil atau suami memakan makanan masakan isterinya. Dalam usia perkahwinan sebegini aktiviti hubungan intim juga hambar dan tawar. Lemak tak berkrim gitu. Tiada lagi hubungan seks yang menakjubkan dengan persembahan-persembahan baru yang praktikal hangat. Tiada lagi lazat hingga menjilat jari macam KFC. Pendeknya tiada sesuatu yang bahru dan memang tidak ada usaha ke arah itu. Buat seks pun sekadar mahu letihkan badan sementara nak tidur lena. Haaa...

Itu bahru cakap pasal seks, dalam komunikasi bukan seks juga bak jadam pahitnya. Itu pengakuannya. Maka apa setiap pasangan melihat perkahwinan sebagai beban yang harus ditanggung dalam perkahwinan tersebut. Kawan maya saya mengaku bahawa perkahwinan yang dia ada tidak seperti yang dia bayangkan... Pulak dah. Setelah lapan tahun? Huh!

Nampaknya tiada pendapat yang boleh saya berikan. Sebabnya ialah ini bukan masalah besar pun. Dalam setiap perkahwinan memang ada phasa `tiada manisan dalam madunya' atau maksud sebenar saya ialah perhubungan tersebut sudah tidak teruja lagi. Ini kerana kedua pihak sudah ambil mudah. Tiada satu pihak pun cuba menyuburkan apa yang patut kembali subur.

Haaa...

Jan: Sekian...


He he he

Monday, October 21, 2013

The meaning of `gayat' is...?

Hotel Zenith 


Rabu, khamis dan jumaat saya bertugas di Hotel Zenith, Kuantan Pahang. Sebenarnya sudah beberapa kali saya ke hotel ini tetapi tidak berkesempatan untuk menginap. Lagipun apakah jadahnya saya nak menginap- di hotel sebab saya miliki rumah sendiri di Kuantan, haaa...

Namun kali ini saya sebagai AJK bagi 6th International Economics & Business Management Conference diberi bilik istimewa di hotel Zenith ini. Namun posting ini adalah mengenai diri saya, bukannya pasal konferen tersebut.

Setelah dengan bergayanya saya mendaftar, saya dengan ala urbannya menuju ke lif. Bilik saya 2310. Setibanya di dalam lif, saya tekanlah no 23 tetapi lif tidak berfungsi. Butang tidak bernyala. Saya terus panik sekejap. Saya bertambah panik apabila pintu lif tidak terbuka. Saya berhajat nak tukat lif la kononnya.

Tiba-tiba masuk lima orang Jepun dan seorang pekerja hotel. Pekerja hotel tersebut menunjukan cara menggunakan lif. Rupanya kita kena layang kad bilik kita di tempat tekan nombor-nombor tingkat di lif tersebut. He he he. Macam mana boleh saya lupa sedangkan saya pernah menggunakan hotel yang ada sistem sebegini di Melaka dan KL dulu.

Mereka keluar di tingkat 10, dalam hati saya `ada juga ke orang Jepun yang tak tahu teknologi?'.' Saya terus ke tingkat 23...

Apabila pintu lif 23 terbuka saya terus keluar dan di hadapan saya Encik Yahya yang baru sahaja nak ke bawah. Sebenarnya saya berkongsi bilik dengan Encik Yahya. Sambil bersalam, empat saya bertanya khabar dan sebagainya. Selepas itu saya melangkah meninggalkan lif... Tidak sampai 10 langkah, tiba-tiba!

Tiba-tiba saya nampak seolah seluruh ruang tidak berdinding! Saya terus gayat giler apabila melihat wajah bandar Kuantan melalui cermin-cermin tersebut. Lutut saya tiba-tiba jadi lembik, dada saya kencang dan saya rasa sesak nafas. Dan badan saya jadi lembut lemah gemalai macam penari-penari kebudayaan negara kita.

Saya tidak tahu apa nak buat kecuali berdiri di situ untuk menark nafas supaya saya bernafas. Namun saya tahu tentu muka saya biru dan saya tercungap-cungap. Saya mengambil masa lebih lima minit untuk berpusing balik badan saya ke arah pintu lif. Lif yang lebih kurang 10 langkah dari tempat saya berdiri.

Semasa saya menghalakan badan saya ke arah lif dari jauh saya ada ternampak seorang housekeeping. Tetapi oleh kerana dalam ketakutan saya tidak nampak dengan jelas. Kalau diturutkan hati mahu sahaja saya merangkak ke pintu lif tersebut. Namun bimbang pulak rakaman saya merangkak terlepas ke youtube dengan tajuk `lecturer merengkak ke lif'! Pelik kan dalam panik tersebut saya masih lagi mahu jaga maruah dan teringat pasal youtube. Sebenarnya saya juga tidak merangkap sebab dari jauh tadi saya nampak house keeping. Saya tentu malu bila dia nampak saya merangkak.

Tiba-tiba datang seorang perempuan muda yang cantik dan bergaya. Rambutnya pendek dan warna berkarat. Pakai make-up nipis sahaja. Tapi manis, tambah pula berkulit putih. "Boleh saya tolong" Kata perempuan tersebut. Saya terus jawab `Tak apa, saya sedikit gayat'. Sebenarnya saya teramat gayat tetapi demi perempuan terus jadi ego. Saya rasa bukan saya sahaja lelaki jenis sebegini kan?, he he he. Bila melihat mukanya yang manis saya terus bertambah bertenaga dan mancho.

Saya kuatkan diri melangkah ke lif walaupun satu langkah tersebut seumpama beratnya 10 tan!. Bila sampai ke dalam lif saya benar-benar lega. Tuhan sahaja yang tahu, saya gembira sangat. Dan dalam lif juga saya buat keputusan untuk tidor saya sahaja sepanjang konfereng tersebut. Habis cerita.

Sampai di tingkat tiga saya terus ke meja pendaftaran dengan muka yang biru putih sebab pucat. Kawan saya di meja pendaftaran beritahu dia nampak saya sangat pucat sebaik sahaja keluar dari lif. Saya beritahu yang saya gayat sebab bilik saya tingkat 23. Kawan saya tanya kenapa pilih tingkat yang tinggi.

"Bilik di tingkat tinggi lebih cantik" Jawapan saya, ...kononnya. He he he.

Jan: Saya rasa terkilan  kerana tidak boleh ambik gambar bilik hotel Zenith tersebut...

Tetap tersenyum walaupun tak dapat tidor di hotel Zenith...

Friday, October 18, 2013

Terima kasih jiranku...

Minggu ini saya berulang-alik dari Kuantan ke Muadazam. 

Semalam jiran di hadapan rumah saya datang bertandang. Saya pernah menulis mengenai perangai beliau yang merimaskan saya kerana suka bertandang. Setelah bertahun-tahun saya duduk di taman perumahan tersebut (walaupun cuma hujung minggu), saya dapat simpulkan dia adalah seorang jiran yang baik, saya sahaja yang berlagak. He he he. Contoh kebaikan beliau ialah:

1. Beliau baik dengan ayah dan mak saya.

Bila ayah dan mak saya datang, beliau suka berbual dan melayan ayah saya. Saya pulak sibuk dengan kerja. Walaupun ayah saya seorang orang kampung tetapi beliau tetap hormat kepada orang yang lebih tua. Beliau tidak memilih bulu. Dan ada juga beliau bertanyakan hal ayah saya bila ayah saya lama tak datang. Dia perihatin.

Dan ayah dan mak saya juga selalu tanya "Cikgu depan rumah apa khabar?"

2. Beliau mengingatkan saya menjaga keselamatan diri dan rumah.

Beliau mengingatkan saya jangan letak tangga, pisau dan benda-benda yang boleh membantu rumah saya dimasuki pencuri. Dia juga cadangkan saya memasang lampu automatik demi keselamatn rumah saya. Dan pernah suatu ketika dia menalipon saya bertanyakan siapa yang ada di dalam rumah saya kerana ada lampu terpasang di malam hari (semasa berada di Muadzam).

3. Beliau seorang infomatif.

Beliaulah yang memberitahu saya mengenai perkembangan semasa taman perumahan saya. Contohnya jiran yang baru, rumah mana nak dijual, siapa yang bercerai berai, dan juga mengenai dilema rukun tentangga di kawasan perumahan saya. 

Malah semua informasi yang di luar kawasan juga dimaklumkan kepada saya. Bila mendapat berita darinya tidaklah saya jadi kera sumbang dan terpencil di kawasan perumahan tersebut.

4. Beliau seorang pembekal

Beliau pernah memberi rokok kepada saya sebagai bekal. Ceritanya pada suatu petang yang syahdu saya tertinggal rokok saya. Dan saya paulah rokok beliau, dan bila nak balik ke rumahnya dia tinggalkan rokok untuk saya. Dia kata `buat bekal malam'. Hati saya terus cair...

5. Beliau mahu menolong menyiram pokok di rumah saya.

Beliau ada tawarkan dirinya untuk menyiram pokok-pokok saya. Namun saya tolak sebab ia akan menyusankan dia. Biarlah pokok saya mati tak bersiram. Namun menyusahkan orang tidak sesekali. Namun saya terharu atas pelawaan dan kesanggupan dirinya. Mungkin dia tengok saya seorang yang baik kot...(pulak dah, he he he).

6. Dia menjemput saya jika dia buat makan-makan.

Walaupun bila saya buat makan-makan saya tidak pernah jemput dia. Dia tetap menjemput saya ke rumahnya setiapkali dia buat makan-makan. Maknanya dia tidak simpan di hati. Payah nak cari jiran macam ini kan?

7. Dialah sebenarnya jiran yang baik

Jiran saya beritahu dia mahu membeli sebuah rumah lagi di Gambang, dan beliau ajak saya beli supaya kami dapat berjiran lagi...

Ya, sebenarnya dialah seorang seorang jiran yang baik. Jauh lebih baik daripada saya yang kononnya urban gitu. Walaupun hujung minggu sahaja saya singgah di taman perumahan itu dia tetap datang bertanya khabar. Mungkin dia mahu saya tak terasa sunyi...dan terpencil. Saya saja yang buta.

Jan: Saya akan berusaha menjadi jiran yang baik juga...mudah mudahan

Thursday, October 17, 2013

Pasal korban...

Sebermula cerita ada lah saya ngadap tv hari raya korban. Lepas tu wartawan (pemberita kot) seksi kat tv buka isu pasal rakyat Malaysia yang buat korban kat luar negeri. Wartawan tersebut bacalah FB yang diterimanya kepada penonton tv. Dan bincangkan hal tersebut.

Dan sebermulanya saya dengarlah pendapat-pendapat rakyat yang bukan ahli agama pasal korban ni. He he he. Saya tergelak sebab masyarakat memang `pandai' dan `cepat' je menjatuhkan hukum dan beri pendapat pasal agama.

Si wartawan pulak pakai hentam jea perbincangannya, dan yang tulis kat FB pun entah `budak' hingusan mana. Bukan apa, katalah saya kolot pun tapi biarlah ahlinya sahaja bercakap. Isu agama bukan macam isu politik dan sosial.

Dan buat wartawan tersebut.....saya nak beritahu hal korban ni bukan pasal lembu sahaja.

Jan: Aku terkorban dalam percintaan itu...(pulak dah).





Perkahwinan Mekzue 2013



1. Ini adalah gambar perkahwinan kawan baik saya. Mek Zue.

2. Saya tidak menghadiri majlis perkahwinannya.

3. Namun semoga dia berbahagia. Semoga aman damai, bahagia dan saling jujur selalu.



4. Sekian.

Friday, October 11, 2013

Selamat hari raya...haji 2013


Gazebo kecil saya...Bhg 3 (di hari persandinganmu -Sudirman)


Impian untuk memiliki pondok/gazebo ini datang memuncak bila pada suatu petang mak saya kata alangkah eloknya ada pondok kecil di tengah laman. Sebenarnya saya memang sudah bermyvi keliling Kuantan untuk melihat gazebo-gazebo yang dijual di sekitar Kuantan. Namun saya tidak berkenan kerana buatannya kasar.




Saya sebenarnya tidak suka gazebo yang sarat berukir, saya mahu beli yang simple sahaja. Konon urbanlah sangat, he he he. Namun sekali tengok saya tergoda jua dengan ukiran halus dan sangat teliti pembuatnnya. Saya pun hairan mengapa saya berkenan sangat dengan gazebo ini sedangkan saya bercadang nak buat laman bertema moden dan minimalis.



Salah satu sebab kenapa saya suka  akan kepada gazebo ini adalah kerana tiang batangnya besar. Nampak kukuh di mata saya. Nampak seimbang berbeza benar dengan hidup saya yang tak tahu ke tengah ketepi dan tidak seimbang ini. He he. Kalau tiang kecil nampak tak elok, nampak pelik dan tak seimbang.

Saya sudah banyak kali melihat gazebo dalam majalah tetapi saya tidak suka jika tiang batangnya kecil.







Gambar di atas kelihatan pak cik merokok sambil siapkan kerja gazebo ini. Pada suatu petang saya ada bertanya kepada pak cik "Kenapa ada ukiran di atas tu tak semateri seginya?". Pak cik beritahu yang bahagian atas ukiran dibuat dengan tangan, maka ada yang tidak tepat. Dan tambahnya lagi ketidaktepatan tersebut menambah nilai gazebo ini. Pelik.




Saya berhajat nak letak lampu di tengah tapi takut pula nampak `over'. Namun akhirnya saya bertekad nak letak jugak biarlah kerana itu kehendak hati saya. Sebenarnya saya sudah pun berjumpa dengan lampu yang saya berkenan...he he he.

Ayah saya yang datang bertandang dua minggu lepas ada juga menyarankan dipasang lampu di gazebo tersebut.


Gazebo ini disembur. Pada mulanya saya tidak tahu kenapa gazebo ini perlu disembur. Rupanya untuk melindungi kayu agar tahan lama dari dek diluluhawa cuaca atau dari tebukan kumbang durjana yang tak berhati perut!. Tapi kalau nampak usang pun cantik... Kan? Ada nampak lubang-lubang seperti hidup saya yang berlubang...Pulak dah.



Di hari persandingan mu itu bagai teragut sama nyawaku. Mengapakah aku terakhir yang tahu dari teman-temanmu? (Lirik Sudirman, senimuzik A. Ali)






Tetapi kekasih sebelum kau lupakan diriku. Kutetap setia biarpun terdampar kernamu. Kata mereka kau sungguh bergembira di hari itu...Bagaikan diriku tak pernah bertempat di hatimu. (Lirik Sudirman, senimuzik A. Ali)

Lalu aku mengundurkan diri membalut luka dikalbu. Cintaku padamu tetap abadi walaupun kini ku sendiri... (Lirik Sudirman, senimuzik A. Ali)




Ketika saya membuat posting ini saya terdengar lagu Sudirman ini. Vidio kelip dia ada Kak Yusni Jaafar. kedua-dua mereka sudah tiada. Semoga mereka aman di sana. Amin.

Lagu ini amat sedih, saya rasa nak menangis pulak. Tapi daripada saya menangis adalah lebih baik saya menyumpah perkahwinan tersebut. Tetapi tidak baik pula...emm saya teringat pula lagu sudirman yang lain....Biarlah aku sengsara sendiri. Pulak dah.









Ini adalah manusia yang pertama `merasmikan' gazebo saya. Nama dia Mek Zue. Dia suka makan makanan ringan. Namun dia semakin gigih berdiet semenjak dia bersuami. Kami dah lama berkawan baik dari zaman dia anak dara hinggalah zaman dia kehilangan dara (dah kahwin).

Jan: Sekian....




Thursday, October 10, 2013

Bulan dan juga bintang saya...




Gambar ini dipukul pada tahun 1998 di hadapan rumah saya di kampung Paya Rawa, Besut, Terengganu. Pada masa tersebut saya meminjam (kena bayar) pakaian konvoi dari UM untuk digayakan di kampung halaman. Pada hari konvoi sarjana saya, hanya ayah saya sahaja yang hadir. Jadi saya buat balik baju untuk digayakan bersama keluarga.

Saya mahu ucapkan berbanyak terima kasih kepada ayah dan ibu. Maafkan saya kerana saya tidak menjadi anak yang hebat.

Asrama Seksyen 17 Universiti Malaya (Sept 1991)

Masa tengah galok, inilah rakan `serumah' saya. Kini sudah terputus hubungan kecuali Anuar.

Pada tahun pertama di Universiti Malaya saya tinggal di asrama Seksyen 17. Saya ditawarkan duduk di Kolej ke Lima tetapi saya tolak atas alasan yang saya sendiri tak berapa paham, heheh. Seumur hidup saya, saya tidak pernah duduk asrama. 

Di rumah PKNS ini kami tinggal seramai 9 orang kalau tidak silap.


Asrama kami buat rombingan berkelah kat Buluh Kubu

Yang tak pakai baju dan depakan tangan tu nama dia Rafiken. Dia boleh cakap Jawa. Dalam rumah kami dialah yang ada rupa sikit lebih dari kumpulan kami. Tapi dia pemalu orangnya. Dia selalu pasang walkman 24 jam. Dia selalu nampak tenang.

Yang berkaca mata rambut macam sarang tebuan tu Rahimi. Dia ni jenis tersengeh 24 jam. Dia pandai bahasa inggeris. Dia ni jenis skima jugak orangnya. Dia selalu cerita pasal keluarga dia. Kadang-kadang saya boring tapi saya dengar jugak. Dia pelajar undang-undang.

Dulu dia ada pernah beritahu kalau nak saman orang beritahulah dia....he he he.

Yang malu nak buka baju tersebut adalah kawan baik saya Anuar Rahman. Dia berkulit sedikit hitam. Pada mulanya saya tidak suka perangainya yang kasar. Kalau dia bercakap saya selalu panas telinga. Dia cakap pakai lepas jea...Dia selalu cakap saya anak manja. Namun akhirnya saya tahu hati dia baik. saya memang manja pun...hehehe.


Ini tempat study saya...
Kelihatan di bawah meja kotak yang sebenarnya berisi maggie. Atas meja ada typewriter. Masa tu kami guna mesen taip jea. Seksanya nak buat kertas kerja. kalau malam bising sebuah rumah bila beberapa typewriter bekerja serentak. Kelihatan jadual perancangan tahunan UM yang saya tampal di dinding. Juga hasrat saya nak `save the world'. 

Kelihatan juga contengan di dinding, he he he.

Jan: Antara kenangan termanis saya dalam hidup adalah belajar di UM. Thanks

.