Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

SSM vs DPL

Walaupun April adalah bulan cinta, penangguhan SSM (Siri Seribu Mawar) tetap dilakukan kerana pihak pengurusan blog (saya la tu) ingin memberi laluan kepada DPL (Dairi Pensyarah Lara).

Harap Maklum

Thursday, July 21, 2011

Pantun menjelang ramadhan





Seperti biasa blog jankaulu akan menghidangkan puisi Melayu lama yang berupa pantun empat kerat, yang disituasikan dengan kehidupan Melayu moden. 5 rangkap pantunan ini berkaitan langsung dengan bulan ramadhan. Mari kita sama-sama memprosakannya:



Tak sedap langsung makan meehun,

Makan jelah asal kenyang;
Sungguh sekejap rasa setahun,
Tup-tup ramadhan kan menjelang.


Rangkap pertama pantun ini mempunyai pembayang yang menceritakan hal makanan orang kita iaitu meehun. Latarbelakang makanan kita memang meehun bukannya spagetty atau strowberi coklat. Mengikut pensyarah sastera, 2 baris ayat pada rangkap adalah pembayang pantung yang punyai isi menceritakan cara hidup kita.


Merujuk pada pantun tersebut juga dinyatakan bahawa rasa meehun tersebut tidak sedap! Mungkin dibeli dikedai yang `asal buat boleh jual' jea, atau lebih malang lagi ada bini cantik tapi tak reti masak. Namun mestilah terlebih malang bila ada bini tak cantik dan tak reti masak, he he he entahlah...


Manakala maksud pantun tersebut (iaitu 2 baris terakhir dalam rangkap) senang sahaja. Budak tak masuk tadika pun faham. Maksudnya, setahun tu sekejap je rasa, ramadhan akan menjelang lagi.


Siaran Astro dah keluar iklan,
Seolah dah dekat aidil fitri;
Duduk menunggu bulan ramadhan,
Puasa lalu sudah berganti?.


Pembayang pantun ke dua di atas menceritakan walaupun ramadhan tak lagi menjelang tetapi dah ada iklan pasal hari raya. Kalau tak caya tengok tawaran kot memoh buat...he he he. Dan apa yang pantun tersebut mahu sampaikan kepada kita ialah sebuah pertanyaan sinis, iaitu sudahkah kita ganti puasa yang tertinggal/ditinggalkan yang tahun lepas punya. He he he. Bayar fidiah sekali, jangan lupa (kepada yang berkenaan).


Nanti bermunajat sepertiga malam,
Cari keredhaan juga keberkatan;
Nanti kan terima banyak salam,
Ucapan sms menyambut ramadhan.


Manusia ni tak dapat lari daripada buat kesilapan yang mungkin tak disedari (kesilapan yea, bukan kesalahan...berbeza tau). Maka kenalah belajar bangun malam pada bulan ramadhan. Kalau nak rasa segar pergi mandi dulu, atau melompat-lompat atau dengar CD Mahar Zain. Bila dah segar dan syahdu, barulah bermunajat. Itulah maksud pembayang pantun, barangkalilah...


Maksud pantun senang sahaja, nanti kita akan terima banyak sms yang nak ucap selamat menyambut ramadhan. Kawan kita yang dah bertahun-tahun tak kontek, yang kita ingatkan dah mati, tiba-tiba sms ucap selamat menyambut ramadhan (pelik pulak rasa, nasib baik ada ramadhan. Tetapi seeloknya salinglah mengontek sesama kita perpanjangkan ukwah tanpa mengira ramadhan atau unramadhan).


Ramai kan berduyung semayang berjemaah,
Nak berterawih jangan terlepas;
Nanti berbuka rasa nak berhemah,
Tak perlu membazir mcam tahun lepas...


`kan' dalam rangkap di atas tu adalah apa yang akan terjadi. Iaitu ramai orang yang akan memenuhi masjid dan surau bila menjelang ramadhan. Ramai yang akan bertarawih di masjid yang juga bising dengan budak-budak yang duduk yoyar-yoyar (bercakap dengan suara yang kuat) di saf belakang. Tetapi situasi ini tak kekal lama, minggu-minggu awal sahaja meriah, selepas tu berkurangan menjelang raya dan lepas raya keadaan masjid mungkin akan kembali jadi suasana seperti di muzium...


Maksud pantun ni senang jea. Nak nasihatkan kita supaya berbuka tu jangan jadi macam hantu raya lapar. Kueh 2,3 jenis, air 2, 3 jenis. Masa nilah sebenarnya ujian terhebat dari Allah SWT. Kawal nafsu...masa berbuka. Kawal-kawal.


Ramailah nanti membaca kitab,
Penuh disusun di meja pejabat;
Hidup ini memang sekejab,
Jangan dibela perangai jahat.

Pembayangnya senang sekali, bila ramadhan ramailah pekerja terutama di pejabat bawak buku agama atau kitab nak baca...(atau nak tayang? He he he). Maklumlah duduk di rumah serabut dengan laki/bini dan anak-anak, masa mana nak membaca kitab?. Tapi perlu diingat, di pejabat tempat kita kerja ada amanah yang lebih penting. Nanti pelanggang datang kita asyik membaca kitab...he he he. Sendiri mau tahulah...Siapa yang hantu di sini? He he he...hantu lain dah kena kurung...katanya...


Manakala maksud pantun tu jelas iaitu hidup kita ni sekejap jea, bukannya tongkat alam semester. Maka lihat-lihatlah, ingat-ingatlah liang lahad dan batu nisang.


Jan: Sekian sahaja pantun menjelang ramadahan untuk tahun ini. Semoga berjumpa lagi di tahun hadapan.

No comments:

Yang saya tulis...:

Fish