"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, January 17, 2012

Adakah prostat anda bermasalah?

Prostat anatomi (lucu pulak tengok, macam real, he he)








SEBENARNYA masalah prostat adalah masalah biasa bagi lelaki yang berumur 50 tahun ke atas. Sebab prostat kita membesar secara semula jadi bila kita meningkat umur. Tetapi yang parahnya takut ia jadi kanser. Siapa kata jadi lelaki senang?

Namun bukan semua masalah prostat adalah kanser prostat. Kalau bengkak pun kita tak boleh terus pandai-pandai kata itu adalah kanser prostat. Kita perlu jadi doktor untuk mengesahkannya, ia mungkin bengkak biasa bukan kanser. Sebab itu la nak jadi doktor ni kadangkala sampai 8 tahun dok bertapa di universiti (termasuk ulang kertas, he he he).

Bila usia kita semakin meningkat, kita mungkin mengalami masaalah bila kencing. Cuba lihat masalah lelaki bila mereka nak kencing:

1. Sukar nak mengeluarkan air kencing.

2. Sukar untuk menghentikan aliran air kencing.

3. Masa kencing tu ambik masa sebab aliran air kencing selow atau sering terhenti-henti.

4. Air kencing kita masih menitis sedangkan kita dah buat keputusan berhenti kencing. Menitis jua...

5.Sering berasa nak kencing di waktu siang.

6.Sering bangun malam untuk kencing. Haaa...

7.Sentiasa dalam keadaan tergesa-gesa bila nak kencing.

8. Berasa tak puas bila kencing.

9. Sakit atau pedih bila kencing.

10. Kadang-kadang ada darah dalam air kencing. Kalu gini sah kena cepat tunjuk kemaluan tu pada pihak yang sanggup dan kita tidak akan didakwa undang-undang (doktor).

Jan: Pernah kena kencing...lalu aku mengumpul semula kekuatan kerana koyaknya hatiku dek kenyataan...

No comments:

.