Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, January 19, 2012

Masalah prostat tidak semestinya kanser prostat



Masalah prostat tidak semestinya kanser. Berita baik untuk kaum lelaki ialah kebanyakan masalah prostat boleh dirawat dengan jayanya sebab ia bukan kanser. Tapi kena la izinkan doktor memeriksa kemaluan kita. (tu la yang segan sikit).

Kebanyakannya bila diperiksa (dari simptom) ianya sebab prostat menjadi bengkak dan menekan uretra. Bengkak sebab perubahan hormon dalam prostat tersebut sendiri. Masalah ini dipanggil Benign Prostatic Hyperplasia (BPH). Masalah ini dialami oleh hampir separuh lelaki yang berumur 50 tahun ke atas tetapi ia bukanlah menyebabkan kanser prostat.

Namun yang muda belia janganlah abaikan kesihatan kemaluan masing-masing. Kaum lelaki yang muda belia tidak sepatutnya merasa lega. Adakalanya walaupun muda belia, prostat boleh juga bengkak oleh jangkitan kuman yang dikenali sebagai prostatitis.

Jan: prostatitis?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home