Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Saturday, January 14, 2012

Buku terpakai...

Some truths are best left buried...Haaa, saya setuju sangat!



Hari ini saya mahu memperkenalkan blog seorang kawan yang sudah kembali ke tanah air. Semasa beliau berada di luar negara, sayang sungguh saya tidak sempat pergi melawatnya. Kalau tidak tentulah seminggu blog ini akan hanya menceritakan pengembaraan saya ke Eroupe (tentunya bersama gambar-gambar yang menarik). Atau dua tiga minggu? He he he. Tentu pembaca jemu dan kata saya mengada. Dan seperti biasa saya tentu akan mengaku...
Blog ini adalah blog niaga yang menjual buku-buku terpakai. Sama ada buku dewasa dan kanak-kanak. Khabarnya majalah pun akan ada dijual nanti.
Sebenarnya saya juga ada membeli buku terpakai. Jika ada terserempak jualan buku terpakai di Kuantan Perade, saya terus periksa poket. Dan kalau ke pesta buku Antarabangsa di KL, saya akan bergegas ke bahagian buku terpakai sebab saya boleh berjimat. Saya berpendapat membeli buku terpakai tidak ada salahnya, saya juga ada membeli baju terpakai dan juga perabut terpakai.
Maaf sepatutnya blog ini menceritakan blog http://madieraprelovedbooks.blogspot.com/. Saya kalau menulis selalu terdorong untuk menceritakan hal saya, seolah saya macam wartawan yang cari glamour, he he he. Ok, kita kembali kepada tujuan utama penulisan ini... Membeli buku terpakai.
Di negara Eropah, dengar khabarnya perniagaan buku terpakai sangat laris oleh kerena beberapa sebab. Antaranya ialah mereka manusia yang gemar membaca. Membaca sudah menjadi budaya mereka. Mereka rata-rata membaca setiap hari. Bagi mereka membaca adalah tanggungjawab dan nikmat.
Bila naik bas mereka membaca, bila duduk tepi pantai mereka membaca, hatta di dalam toilet pun mereka membaca gitu. Ini cerita betul.
Kepada kaki buku, anda bolehlah jenguk ke blog tersebut dan pilih mana yang berkenan. Saya tidak mahu bercerita banyak kerana di dalam blog tersebut sudah tersedia dengan info kepada siapa yang minat hendak memiliki buku tersebut.
Jan: `terpakai' dalam cinta...dan selepasnya diri `terbiar'...(hanya allah yang tahu...pulak dah...)

2 comments:

uj said...

Di negara Eropah, dengar khabarnya perniagaan buku terpakai sangat laris oleh kerena beberapa sebab....

tak payah ambil contoh eropaha... kat jakarta, surabaya dan banyak lagi kota kat indonesia tu... bersepah jual buku terpakai...-buku bekas- dorang panggil... kat negara kita buku agak mahal ditambah pula lebih suka kumpul tupperware kan... huhuhuhuu

tapi ada juga yg suka tupperware dan pada masa yang sama beli buku dan majalah macam en Jan kan.....

Nong Andy said...

Aku selalu pergi kedai buku- 2nd change. Tapi walaupun 2nd hand harganya turun cuma sekitar 20%-30%saja. Sebab lebih murah walaupun 20% je.. aku beli jugaklah kalau berkenan :)

Tapi buku2 hardcover yg colorful utk budak-budak sangat murah. RM2.00 pun ada. Kalau beli kat popular mau-mau belasan ringgit hehe..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home