Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 15, 2008

Rumah baru Datuk Sharifah Aini Syed Jaafar



"Saya masih lagi menyanyi tetapi hanya memenuhi undangan majlis korporat dan kenamaan. Saya akui saya jarang kelihatan di majlis sosial kerana sejak dulu, masa saya lebih banyak di rumah. Bukan saya sombong atau tak suka bercampur dengan orang lain tetapi saya selesa menghabiskan masa menghias rumah atau mencantikkan diri." Itulah antara jawapan Kak Pah apabila diwawancara oleh Raja Nurfatimah Mawar Mohamed mengenai undangan menyanyi dan rumah baru beliau. (Berita Minggu - 29 Jun 2008).





Rumah baru Kak Pah berkonsepkan Meditterranean.




Sebenarnya walaupun saya peminat datuk, saya tidak berpeluang melihat rumahnya. Cuma saya ada melihat beberapa keping gambar di internate (secara tidak sengaja, nak kutip info lain tetapi jumpa info lain) yang mungkin disebarkan oleh orang yang pernah pergi ke rumah beliau. Sama ada dalam majalah atau akhbar, tiada ruangan yang mempamirkan rumah beliau.






Cuma dalam majalah Anjung Seri ada dimuatkan laman rumah beliau sahaja. Dan ada juga gambar pejabat dan sekeping gambar ruang tamu. Namun itu semua adalah rumah lama beliau yang dihadiahkan oleh bekas suaminya, datuk Salleh. Rumah tu katanya sebesar 8 luas kot tennis dan ada bilik air yang boleh kita tidur (kata wartawan dalam menggambarkan betapa cantik dan bersihnya bilik air tersebut. Masa kat UM dulu (taun 1990) saya ada juga round cari rumah Kak Pah tapi tak tahu yang mana satu sebab banyak juga rumah yang besar-besar kat Petaling jaya ni.







Kini Tok Pah atau Kak Pah boleh tersenyum bangga kerana setelah 40 tahun menceburkan diri, beliau sudah memiliki sebuah rumahnya sendiri. Dan lebih bermakna lagi terdapat sebuah surau di rumahnya. Kediamannya tak sunyi lagi, setiap minggu majlis ceramah agama dan muzakarah diadakan.









Tersapat sebuah surau yang muat 70 org.






Bibir tetap merah menyala, he he he.






Alif cuti semester 2 bulan.




Selain majlis doa selamat, solat hajat dan bacaan tahlil, Kak Pah tak lupa beramah mesra, menghidangkan para tetamu dengan hidangan istimewa.





Adik tu tu posing mengalahkan Tok Pah, he he he







Tok pah melayan ustad-ustad.





"Low profile adalah lebih baik, sejak dulu ramai wartawan yang minta mahu menyiarkan kediaman saya, tetapi maaflah, rumah adalah hak peribadi, saya tak mahu disalah erti, Saya terlalu sayangkan rumahtangga dan saya menjaga rumahtangga seperti menjaga diri saya. Kehidupan saya bukan untuk tontonan umum. Saya tak mahu apa yang saya miliki menjadi bahan umpatan orang lain, kepada yang mengenali saya, mereka tentu faham apa yang tersirat di hati saya. Apa yang saya miliki adalah hasil kerja keras selama 40 tahun berjuang dalam industri.





Alhamdulilah...



"Alhamdullilah, akhirnya kediaman yang saya impikan sudah siap diubahsuai, cuma perabot masih belum disusun. Paling saya senang hati apabila mimpi saya untuk mewujudkan sebuah surau di rumah menjadi kenyataan. Saya ingin berdakwah di kediaman saya dan syukurlah, setiap minggu ada saja majlis usrah atau muzakarah diadakan," katanya.








Impian bina surau di rumah tercapai.




Katanya, tiada apa yang diharapkan ketika usianya meniti dalam kategori warga emas, hanya pintanya diberi kesihatan baik, kewarasan fikiran dan teguh keimanan.



Jankaulu: Impian bina library di rumah tercapaikah?




1 comment:

zariq said...

Salam... Yes indeed, there's a surau, an elegant office with lots of material readings at one end, and at another end, collection of CDs. I have been to her place. Tq.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home