Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

Thursday, January 26, 2012

Beli ikan laga...

Hari ini ikut anak saudara gi beli ikan laga, saya beli ikan gupi. Ikan ni disusun cantik dalam bekas, tapi bila nak beli dia bubuh dalam plastik sahaja.

Ramai budak-budak yang nak beli ikan ni. Bukan untuk melagakan ikan tapi badi mana yang cantik. Badi tu maknanya bertanding. `badi dang sapa' maknanya kita belari dan lihat siapa yang sampai dulu di akhir garisan. Haa..



Gambar atas adalah ikan gupi yang saya beli. RM1 dapat 4 ekor sebab tak cantik mana. Kalau cantik mahal sikit. Kalau perempuan cantik datuk `beli', he he he.

3 comments:

Nong Andy said...

ikan gupi tu boleh idup tak kalau tak ada pump oksigen? kalau ikan laga tu tak payah pump oksigen pun memang idup, aku penah bela..

tapi bela-bela tak idup lama. last-last bela je ikan karuk- entah la kat sana ikan tu kamu pangggil apa. tapi ikan tu kononya baik-jaga rumah :)

sukiman said...

boleh hidup, saya ada pelihara...

ikan pelaga said...

kat mana ni