Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

Thursday, September 4, 2008

Pantun ramadhan dan menjelang raya...





Saya ada cipta beberapa pantun sempena bulan ramadhan dan menjelang suasana hari raya. Jenuh juga saya mencari perkataan yang dapat mencapai maksud, dan lebih jenuh lagi supaya mempunyai rima yang sama, dan suku kata pun tak boleh banyak sangat, nanti nampak macam cerita.


Harap maafkanlah ya jika tak macam pantun pun, saya tau ada orang sastera yang selalu buka blog saya ni, so terlebih dahulu minta maaf...he he he.


Tengok kueh semua terpesona,
Lapar perut tahan terpaksa;
Apa khabar orang di sana?
Apa macam bulan puasa?


Pantun di atas bernada ceria dan galak, sesuai sangat untuk ditujukan kat kawan-kawan kita yang dok jauh daripada kita. Contohnya kalau kawan kita bertukar tempat kerja, sesuai sangat kita tujukan pantun jenis ni. Tapi kalau tempat kerjanya di depan meja kita je, kalau kita beri juga...? (janganlah marah bila kena marah nanti, he he he).


Berbaju Melayu berselipar jepun,
Pergi tarawih membuat pahala;
Menyusun jari meminta ampun,
Kalau ada terover kata.



Pembayang (baris pertama dan baris kedua) menceritakan suasana pergi tarawih. Biasanya saya berbaju Melayu (beli bajunya sahaja kat segamat, seluar tak beli) dan pakai selipar jepun je ke masjid, bukan apa takut nanti hilang kalau pakai kasut. Saya pernah hilang kasut kat masjid, sampai akhirat saya ingat. Sebab tulah baris ke dua pantun saya selitkan fungsi selipar jepun untuk ke tarawih. Dan mesejnya jelas, nak minta maaf sebab mulut pakai hembus je.


Anak beruang duduk di rimba,
Anak haruan di dalam paya;
Raya sudah kian tiba?
Dah buat ke persiapan raya?



Ni pantun bila dah dekat sangat nak raya, molek kita tuju seminggu sebelum raya (jangan seminggu selepas raya). Boleh guna SMS untuk menghantarnya kalau tak ada masa dan tak ada kad raya, namun apa yang ditulis dalam kad raya lebih diingati...(kalau tak percaya tanya orang sedang bercinta...ewah, he he he).


Buat kueh biskut kelapa,
Sedap berbuka air nira;
Saya di sini tak beli apa-apa,
Cuma shopping utk anak2 saudara…



Pantun di atas pula bernada sedih, boleh berikan kepada kawan kita (atau kat majikan kita, he he he) kalau majikan kita tak beri duit raya. Yalah kan, kalau beri dapatlah kita beli ayam ke buat lauk nasi minyak, sikit pun tak apa... (ni kalau dalam kes tak sempat nak menabung untuk raya...)


Bulan puasa bulan yang mulia
Malam hari pasang pelita
Semoga awak selalu berbahagia
Bersama suami, anak tercinta.


Pantun ni untuk orang lelaki sahaja, lahir dari jiwa bernada `senyum dalam tangis'. Kalau anda dalam situasi kekasih berkawin dengan orang lain dan dah dapat anak pulak menjelang raya, sesuai sangatlah pantun ni... Dan tambah sesuai lagi dia sedang berbahagia sedangkan awak tak ada orang inginkan, tak kawin-kawin... (he he he).


Sekianlah sahaja 5 kerat pantun untuk kali ini, saya tak pakar dalam pantun memantun ni. Dan pantun ni untuk suka-suka je, tak berniat nak tujukan pada sapa-sapa...(sapa yang terkena tu kira nasiblah...he he he)


Jan: Kukirim pantun rindu di angin lalu... Bertanya bila dapat bertemu... Dia jawab, `entah'....

4 comments:

danny said...

Hamba jawab... dengar ye

Tengok kueh semua terpesona,
Lapar perut tahan terpaksa;
Orang sini baik2 sahaja,
Berpuasa pula macam biasa.

Berbaju Melayu berselipar jepun,
Pergi tarawih membuat pahala;
Maaf dipinta sudah diampun,
Jangan lagi terover kata.

Anak beruang duduk di rimba,
Anak haruan di dalam paya;
3 minggu lagi raya kan tiba,
Hanya sedia duit untuk raya.

Buat kueh biskut kelapa,
Sedap berbuka air nira;
Saya di sini ada beli 2 3 perkara,
Alah... persiapan ala kadar sahaja.

Bulan puasa bulan yang mulia
Malam hari pasang pelita
Semoga awak pun akan berbahagia
Bersama sidia yang tercinta.

Eja said...

Ewah!! d6 berpantun...seme molek bunyinya..Puitis n kritis gak ye.Tahniah!

sy x pandai pantum memantun ni, kire wakil d6 je la tolong jwbkn ek..hehehehe...

jankaulu said...

ya allah best nya pantun D6, rima akhir sama, suku kata terkawal, mesej sampai...

ingat ke tak ada orang yang nak balas...terima kasih kepada tuan hamba.

eja, belajarlah kalau ada masa, tak rugi...bila kita cipta pantun kita rasa puas.

jankaulu said...

ya allah best nya pantun D6, rima akhir sama, suku kata terkawal, mesej sampai...

ingat ke tak ada orang yang nak balas...terima kasih kepada tuan hamba.

eja, belajarlah kalau ada masa, tak rugi...bila kita cipta pantun kita rasa puas.