"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, February 22, 2017

Kata dari Abi Syazwan

"kalau keuntungan pasti dan duit akan datang tanpa usaha dan belajar ilmu. Tu semua scammers . Senang je nak kesan.. :)"



Abi Syazwan's Profile Photo, Image may contain: 1 person, smiling, eyeglasses, selfie and closeup
Ini Abi Syazwan, muka macam Clark Kent (versi Melayu)


Kata-kata di atas ditulis oleh bekas pelajar saya di FBnya. Alhamdulillah dia bijak mengukur dan menilai. Jangan kata isu ini tidak penting sebab penipuan pelaburan melibatkan jutaan ringgit duitnya.

Saya selalu berpesan jika mahukan sesuatu kena usaha, cari ilmu.

Akan selalu ada dalam masyarakat kita, tidak kira tua atau muda, lelaki atau perempuan, seksi atau biasa, akan terlibat dengan penipuan pelaburan. Selalu ada orang yang kerugian kerana mahukan pulangan yang besar dalam pelaburan.

Selalunya orang yang ...Tamak. Selalu rugi.

Ada tu laburkan duit simpanan sepanjang hanyat dan akhirnya tergolek sepi. Dari pengalaman saya sendiri di sekeliling saya, (termasuk juga rakan sepeguruan dan sepensayarahan) ramai  yang `terkena' dengan `penyakit'yang mereka cari sendiri.

Betul kata Abi, senang sahaja nak kesan...dan saya mahu tambah kata-kata abi tersebut:

...tapi tak ramai yang dapat kesan dek kerana hambatan nak cepat, nak banyak, tak nak risiko, nak senang. Tak nak kerja kuat.

Sekian.


Why Men Die First: How to Lengthen Your Lifespan




It is a universal fact that men die before women. But the causes of this have long remained unexplored. Why Men Die First examines the reasons that men are more susceptible to illness and explains what they need to do to live longer. Bestselling author and professor of clinical medicine at Columbia University, Dr. Marianne Legato delves into problems that both men and women care about, including:
* How men's reluctance to speak frankly to their physicians can kill them

* The hormonal shift called "andropause," the male menopause, and therapies that alleviate its painful symptoms
*Men's biological predisposition to infection and how best to protect against it
*The real causes of male depression and how to treat it
*The risks inherent to the male heart, and ways to correct coronary disease--even late in life
Through her appearances on the Today Show and NBC Nightly News, Legato has launched the conversation about why men die young, and what we all can do to reverse the grim trend.


SEMENJAK sekolah rendah sehingga kini, ramai kawan lelaki saya mati. Paling pertama saya ingat ialah seorang kawan lelaki saya kemalangan motor dan mati. Dan selepas itu ada beberapa siri lagi melibatkan kematian kawan lelaki saya. Tidak pula saya dengar kawan perempuan saya mati.

Masyarakat kita anggap perempuan lemah. Sekurang-kurangnya saya dididik begitu secara tidak langsung oleh masyarakat. sehinggalah emak saya beritahu lelaki tidak ada ketahanan biologi sebab itu tugas melahirkan anak adalah tugas perempuan. Emak saya misi. Emak saya beritahu hal ini pada tahun 1989. (saya beritahu hal ini kepada rakan-rakan di sekolah saya tetapi semua tidak percaya sebab mereka kata `perempuan angkat benda berat pun tak mampu'.)

Melalui buku ini saya dapati secara perubatan/biologi lelaki lebih lemah dan terdedah dengan pelbagai penyakit. Contohnya memang bayi lelaki lebih lemah dan lebih tinggi risiko untuk mati berbanding dengan bayi perempuan. Dan setelah dewasa pula persekitaran membentuk lelaki untuk lebih berisiko untuk mati berbanding perempuan.

Contohnya lagi, penyakit jantung boleh muncul seawal umur 35 tahun untuk lelaki manakala untuk perempuan biasanya muncul setelah monopouse.

Begitu juga dengan isu andropouse sebenarnya lebih kompleks berbanding dengan monopouse yang lebih digembar-gemburkan.

Banyak lagi informasi yang boleh kita dapat dari 

Seronok saya membaca buku ini. Ia bagus untuk pengetahuan kesihatan kita dan orang yang kita SAYANGI.






Image result for marianne j. legato biografia


Marianne J. Legato, MD, FACP, is an internationally known academic physician, author, and lecturer and globally recognized expert in gender-specific medicine, the science of how normal human function and the experience of the same disease vary as a function of gender/biological sex. Legato is an expert on the sex-specific aspects of men's and women's health and is the founder and director of the Partnership for Gender-Specific Medicine at Columbia University. In 2008, she established the non-profit Foundation for Gender-Specific Medicine. She has devoted much of her research to the subject of women and heart disease and in 1992 won the American Heart Association's Blakeslee Award for writing the best book on cardiovascular disease written for the lay public. - Wikipedia.


Bila Rahim Maarof jadi `leaking roof'...

Image result for rahim maarof


JIKA kawan saya baca posting ini tentu dia berjauh hati. Tapi bukan niat saya untuk menghinanya. Lagipun dia tak ada buat salah pada saya. kalau ada? He h ehe .

Saya cuma nak luahkan sesuatu. Ketakutan yang kita selalu nafikan. Ketakutan dalam diri saya juga sebenarnya. Saya sama sahaja dengan orang lain, cuma saya tulis, saya luahkan melalui blog...

(Sebab itu kot saya kelihatan lebih tidak baik berbanding dengan orang lain yang tidak menulisnya... he he he).

Saya tidak pernah handsum dari kecil sampai sekarang. Lubang hidung saya besar, mata sepek, senyum senget, muka bulat, bulu kening bercambah. Kini usia saya 47 tahun, mustahil saya akan bertukar handsum. saya hanya berharap bertukar kemas. (Saya pernah mengaku handsum bila menulis, tetapi itu hanyalah gurauan saya. Saya sedar.).

[(tetapi saya tak kata saya tak menarik. He he he (nak jugak)]

Namun kawan saya ini sangat handsum pada masa muda (macam Rahim Maarof). Kini dia tua dan keseorangan. Dia tidaklah jauh tua daripada saya. Cuma dia kelihatan jauh lebih tua.

Dia bercerai dan penceraian itu seolah perang. Dia yang kalah, dan menghabiskan sisa hidup sendiri.

(Saya gunakan perkataan `sisa', untuk timbulkan rasa sedih. Hakikatnya jam tangannya pun beribu ringgit dan ada banyak kawan-kawan lain selain saya. Saya guna `sisa' bersesuaian dengan ayat dan perasaan yang saya mahu bina.)

Namun penulisan ini bukan pasal dia `kalah' dalam perkawinan tetapi pasal dia kelihatan tidak lagi handsum. Malah berubah benar. jadi seperti orang lain 100%. yup, dia tua.

Sekarang saya faham kenapa harga SK II mahal!













Tuesday, February 21, 2017

Kisah Astro...atau kisah saya? Haaa...

Saya beritahu sahabat saya, kemungkinan besar saya akan hentikan langganang Astro sebagai salah satu cara saya membaiki kewangan saya tahun 2017 ini. Ini kerana saya lihat kos sara hidup makin tinggi. saya belajar dan mengajar ekonomi. Saya tak kata ekonomi Malaysia teruk, sebab barang mahal tanda berlakunya pembangunan ekonomi.

....tetapi saya kena buat beberapa ubahsuaian dalam kewangan saya.

Maksud saya, saya bayar Astro mahal tetapi saya tidak pula dapat melihatnya. Purata saya lihat mungkin hanya 23 jam daripada 24 jam. saya lihat HBO dan berita.

Namun kawan saya kata, tidak perlu potong kerana apa yang saya bayar tu semakin sikit nilaianya dari segi kuasa beli.

Saya rasa geli hati sebab kata-kata dia tu sangat betul. saya rasa dia pula yang pandai ekonomi.

He he he.

Image result for Astro
Bukan astro ni...

Tiba-tiba kawan saya beritahu... Dua cerita tapi sama

"Perkawinan tu juga ajar kita hidup dengan orang yang kita pernah sayang..."

Saya diam sahaja tetapi tidak otak saya. Kalau orang cakap benda pelik, kita kena diam dahulu. Itu petua saya.

Saya biarkan dia luah segalanya. Tetapi kemudiannya dia cerita pasal lain. Dia tak luah.

Saya pernah jumpa suami dia, terus saya simpul di hati tentu suami dia ni jenis orang baik sebab tu dia pilih jadi suaminya. Sebab nak harapkan rupa, tak ada. 

Saya buat kesimpulan lakinya selain tak ada rupa, juga tak ada kehebatan. Apa kehebatan seorang suami? Saya tak nak jawab.

Sebenarnya hujung minggu lepas ada beberapa perkara yang membuatkan saya malas nak fikir dah...

Peristiwa kedua saya berhadapan dengan dua orang di hadapan saya yang pernah ada skandal zaman muda-muda dulu.

Sebelum itu saya dengan kawan saya minum air di restoren 2 bintang, sebelum seorang perempuan berbulu mata cantik datang menyapa dan minum bersama kami. Saya teragak-agak nak bersalam tetapi bila dihulur tangan terus saya sambut. Jarang saya sentuh perempuan (dan lelaki juga).

Manis orangnya walaupun dah berusia. Sebab bentuk badannya tak setopok (mungkin diet seimbang, atau mukin genatik), maka saya kira dia masih ada market. Boleh laku jika dipasarkan. he he he. Ada nilai ekonomi. teruk saya kan? Pakai tulis jea ni.

"Saya pernah tido dengan dia banyak kali masa saya muda Man". Kata kawan saya, selepas perempuan depan mata saya berlepas.

Saya percaya kata kawan-kawan saya sebab kawan saya ni handsum macam Rahim Maarof masa muda. Tapi kini kawan saya ni dah tua, dah macam `leaking roof', he he he.

Saya juga diam tidak terkata. Dan kawan saya mula bercerita. Dia juga bercerita perempuan berbulu mata itu kini bahagia bersama suami dan anak-anaknya.

"Sapa tak pernah buat silap pada masa muda Man?" Kawan saya bertanya.

"Saya!" terus saya jawab...tapi dalam hati.

He he he.
   

.

.

.