"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 2, 2018

Keke Challenge, mengarut!

Sepatutnya bukan semua `challenge' kita sahut, sebab bukan semua `challenge' memberi manfaat... 

Saya tidak sedar `benda alah' ini menular, sehinggalah saya terlihat di instagram. Mulanya sedap juga saya lihat sebab kopek-kopek perempuan tersebut bergoyangan ikut irama. Jadi santapan mata. Saya sudah tua tetapi nafsu saya masih ada. Namun kemudiannya barulah saya berfikir...

Saya berfikir zaman sekarang orang akan membuta tuli ikut apa sahaja atas dasar `terbaru' dan atas dasar berhibur. Tag line dia `Apa salahnya'. Saya rasa patut kita tukar tag line tersebut kepada `Apa manfaatnya?' 

Mungkin sebab saya generasi lama, saya sibuk mencari manfaat atau kebaikan bagi setiap perkara, apatahlagi yang melibatkan perubahan. Perubahan masyarakat kita.

Hidup ini penuh cabaran, sebaik sahaja kita buka mata kita berhadapan dengannya. Oleh sebab kita bukan ungka di hutan, maka kita banyak tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Banyak orang bergantung kepada kita sebenarnya, kita tidak boleh ambil mudah akan kehidupan dan perubahan-perubahannya. Saya rasa kita boleh pilih banyak cabaran lain yang membawa kepada pembangunan diri, memaanfatkan orang ramai.

Saya tidak tahu `Keke Challenge" ini datang dari mana. Tetapi trend luar yang sebegini memang mendapat sambutan di negara yang rata-rata mempunyai pemikiran yang boleh dipersoalkan kecerdikankannya. He he he. Biasalah orang kita...semua `masyuk'. 

Mereka ini dikatogerikan dalam golongan yang dipanggil sanguinie, orang yang suka cabaran dan tonjolkan diri. Mereka suka beraksi, suka buat `drama'. Memanglah bagus sifat dan sikap sebegini, tetapi bukan semua cabaran harus kita sertai. Dulu ada kes di Ipoh, papan tanda pun mereka nak panjat, he he he. Apa masalah mereka sebenarnya?

Terima kasihlah kepada yang terlibat, membawa pembaharuan dan kemajuan. Yang besar.

`Terima kasih' juga kepada artis-artis yang turut sama menyemarakan trend Keke Challenge. Sumbangan mereka terhadap negara ini sangat dihargai. Boleh kita beri pingat, boleh kita beri gelaran. Ketika artis barat (yang kita sibuk katakan mereka tidak bermoral) perjuangkan isu alam sekitar, isu politik dan isu sosial, artis kita sibuk ber`Keke Challenge'. Taraf tu jea mereka. Sedih sungguh. Namun kita boleh kenal taraf artis tersebut, bukan semua artis buat.

Berkelakuan kelakar (kalau boleh dikatakan kelakar) di atas jalanraya atau di tepi jalanraya adalah sesuatu yang membahayakan. Ia boleh memberi sumbangan kecederaan atau kecelakaan kepada diri dan masyarakat. 

Rasanya banyak lagi cabaran hidup yang kita perlu sertai untuk menjadikan kita kuat. Wabak ini memang sekejap tetapi cukup untuk gambarkan siapa kita...

Tapi aaah sekali lagi tentu generasi ini berkata "ala cool bro, trend jea...".


Abang Jan: Terlalu banyak cabaran dalam hidup, berhati-hati dalam memilih. bimbang ia tidak membawa kita ke mana-mana pun... 


Hasil carian imej untuk animal keke challenge
He he he...lembu boleh buat!

Tuesday, July 31, 2018

Kisah bateri kereta...2018


"Kita mesti biasakan diri dengan kebarangkalian dan ketidakpastian. Kawal degupan jantung kita..."


Kalau saya menulis, ia mungkin menampakan kebodohan saya pada khalayak. Namun saya teruskan juga menulisnya kerana saya percaya ia akan jadi lebih bodoh jika saya tidak menulisnya. Saya percaya banyak juga perkara yang manusia pendam akhirnya membawa kepada kebodohan pada dirinya, dan seterusnya menyukarkan lagi perjalanan hidupnya.

Bateri kereta saya bermasalah. Maksud saya apabila saya hidupkan enjin kereta, ia tidak terus secara automatik hidup. Kadang-kadang saya terpaksa mencuba hingga tiga kali, barulah injin itu hidup. Saya terus percaya ia disebabkan bateri kereta saya yang semakin lemah. Dan ia dikuatkan lagi dengan hujah bahawasanya sudah lama saya tidak tukar bateri kereta. Jadi logiklah kerana bateri. Kan?

Jadi pada waktu rehat, saya tidak makan tengahari. Saya menuju ke bengkel kereta. Saya mahu tukar bateri, saya mahu beli bateri baru. Lama juga saya menunggu sebab bengkel itu hanya ada dua orang pekerja. Sorang terlalu muda, masih budak lagi. Sebab itu kot saya diminta menunggu...

Setelah diperiksa dengan satu alat yang saya tidak tahu apa namanya, ia menunjukan bateri saya masih lagi tidak lemah. Dan pekedai tersebut beria menerangkan apa yang terjadi pada bateri saya sambil menunjukan jarum meter di alat yang digunakan itu. Saya anggup walaupun saya sepatah aharam tak faham.

"Encik boleh guna lagi bateri ini sehingga setengah tahun. Buat apa membazir jika boleh guna lagi?. Tapi kalau sekali kena jumper, encik kena terus tukar bateri baru" Kata pekedai tersebut.

Setelah mengucapkan terima kasih, saya terus riang meninggalkan bengkel tersebut. Selamat duit saya, itulah kata hati saya. Saya terus memandu menuju kampus. Setiba di kampus saya beritahu kawan rapat mengenai keadaan bateri kerata saya, dan kunjungan saya ke bengkel kereta.

"Mungkin ada masalah lain tu Man, mungkin bukan masalah bateri..." kata kawan saya.

Saya merasa pelik pula, tapi logik juga. Kalau bukan masalah bateri mengapa tidak mudah hidupkan injinnya? Logik juga sangkaan kawan saya tersebut.

Namun saya pendamkan sahaja rasa tersebut sebab pastilah tuan punya bengkel itu maha mengetahui berbanding dengan rakan sepensyarahan saya.

Malang tidak berbau apabila saya balik kampong, kereta saya tidak dapat dihidupkan langsung. Apabila keluar dari pasaraya saya gagal menghidupkan injinnya. Maka saya bersama emak, jiran  dan anak-anak saudara saya tersadai di depan pasaraya.

Sementara berfikir apa yang mahu dibuat, saya makan ais krem. Kami makan ais krem.

Akhirnya saya menalipon anak saudara saya supaya mengambil saya dan keluarga balik ke rumah. Jadi Sisijay saya dibiarkan di situ...

Apabila pulang rumah, saya rasa lega kerana percaya masalah kereta itu dapat diselesaikan oleh adik lelaki saya. saya tidak perlu fikir apa-apa kerana saya percaya adik saya akan uruskannya nanti.

Dan keesokan harinya kereta saya boleh dihidupkan apabila diganti dengan bateri baru.

Dan selepas itu hingga ke hari ini, kereta saya lancar sahaja.

Saya mula berfikir sepatutnya saya tukar juga bateri itu dulu...namun kenapa pekedai itu suruh saya guna selama 6 bulan lagi?

Saya mahu sangat merasai bagaimana menukar bateri kereta secara normal. sehingga kini semua kejadian tidak normallah yang membawa saya membeli bateri kereta. Contohnya bateri habis sebab tidak tutup lampu kereta.

Saya juga mula berfikir tentang keberangkalian-kebarangkalian lain...yang sepatutnya saya buat...tetapi saya sudah penat dengan kebarangkalian-kebarangkalian ini...

Friday, July 20, 2018

Mamma Mia!



5 tahun kemudian...setelah 10 tahun

Orang tua tengok wayang...?

Saya berasa hendak ketawa apabila kawan saya berkata:

"Tua-tua pun tengok wayang lagi?"

Namun saya tidak ketawa sebab kemudiannya hati saya berubah jadi sedikit sedih. Saya sedih sebab dia tidak lagi tengok wayang. Satu perkara yang saya tahu dia suka buat pada waktu muda. Tetapi sekarang tidak boleh dia buat sebab atas faktor `tua' dan berkeluarga.

Buat seks tak tua pulak! He he he.

Saya akan selalu tengok wayang selagi saya boleh berjalan dan sihat tubuh badan. Tengok wayang sangat menyeronokan. Perjalanan ke tengok wayang juga menyeronokan. Keseronokan bukan satu dosa.

Kepada saya tiada salahnya jika orang tua pergi tengok wayang... Lagipun saya taklah setua mana...he he he.


tak sabar...

Orang tua pun nak seronok jugak. Seronok mereka bijaksana...




Thursday, July 12, 2018

Ujian hidup orang bujang

Minggu lepas saya ke Marry Brong, saya lapar. Saya oder set ayam goreng yang ada nasi, juga ada acar. Saya pernah sekali makan set ini. Sedap.

Biasanya saya makan set ayam sahaja.

Deman-deman begini lidah rasa pahit. Saya tak menghabiskan makanan itu. Jamah sedikit sahaja sebab lidah pahit. Saya makan perlahan sebab badan tidak selesa. Seharian saya baring sahaja.

Saya terus insaf pada masa itu. Saya fikir jika tuhan mahu ambil sesuatu dari kita, dia boleh ambil sekejap sahaja. Maksud saya kita mungkin boleh jadi buta bila-bila masa sahaja. Begitulah jadi kepada lidah saya yang merasai pahit pada semua makanan.

Saya lihat di suatu sudut ada satu keluarga sedang makan. Macam biasa, si isteri makan sambil menyuap anak dan si suami makan seolah tiada esok baginya. Dan seperti biasa anak-anak mengacau pelanggan makan di meja berdekatan.

Saya makan sambil lihat sudah tiga kali anak dia keliling meja saya. Saya pegang sudu di tangan, senang nanti kalau apa-apa terjadi saya sudukan kepala budak tu, he he.

Alhamdulillah saya dapat kemas diri saya walaupun deman yang teruk. Saya pening juga. Selepas mandi dan pakai baju kerja saya tido sekejap. Habiskan pagi dengan tido sekejap.

Saya masak air panas, nak mandi air panas sebab pagi berpeluh dan sejuk. Dalam deman-deman saya masih boleh buat banyak kerja. Doktor tak beri MC. Mungkin deman saya tak teruk dan saya guna psikologi untuk atasinya.

Hidup sorang beginilah. Mungkin tuhan jaga saya...

Ujian hidup orang bujang dan tidak bujang sama sahaja. Sakit deman ada terjadi. Cuma mungkin lebih sakit hati jika ada pasangan tapi bila kita deman dia tak peduli...he he.

Saya tidak komplen banyak bila saya keseorangan sakit, saya percaya tuhan jaga saya. Saya percaya tuhan telah memberi terlalu banyak untuk orang berdosa banyak seperti saya... Saya tidak patut merungut.

Kehidupan adalah siri-siri ujian. Kertasnya berbeza, subjeknya berbeza...atas upaya kita...


Wednesday, July 11, 2018

Manusia, pertumbuhan ekonomi negara bersama indek-indek yang ada dan monyet

Orang kata tidak bagus merungut tetapi hati saya tetap berbisik `Hari ni letih sangat...'.

Mungkin kerana apabila semakin berusia seseorang itu, mereka akan cepat letih. Tua dan cepat letih adalah suatu hubungan. Tidak ada kuasa yang boleh menghalang kolerasi. Tidak ada dan tidak akan ada. Wahima sebuah mesen atau robot jika digunakan berterusan hampir 50 tahun, tentu tidak lancar dan harus diperbaiki sana sini. 

Namun apabila diperbaiki ia tidaklah pula ianya akan menjadi baru.

Negatif sungguh fikiran saya kan? Mungkin akibat letih dan kerja banyak...hari ini.

Pertumbuhan ekonomi menyebabkan pembangunan ekonomi yang pesat berlaku. Saya perhatikan pembangunan ekonomi yang pesat pula membuatkan manusia menjadi semakin tidak tentu hala.  Manusia seolah jadi semakin pelik. Kerjaya perguruan contohnya menjadi semakin rumit dan entah apa. Tugas sekarang tidak sama seperti tugas dahulu. saya berharap sangat tugas mengajar dikembalikan semula kepada guru-guru supaya mereka boleh mengajar dengan aman damai. Bahagia.

Guru dahulu berbeza dengan guru sekarang. Tolong jangan hairan dengan apa yang terjadi pada dunia perguruan kita, dan anak-anak kita sekarang.

Begitu juga dengan kerjaya peguam, penyanyi, orang sarkas, pelukis, pemandu teksi, doktor haiwan wahima doktor bukan haiwan (doktor manusia), dan kerja-kerja lain. Ia menjadi semakin kompleks memakan bukan sahaja banyak masa tetapi juga memakan tubuh badan dan kerohanian manusia.

Ketika makan ubi goreng pada petang yang tidak hening tadi saya terfikir... Apalah guna kemajuan jika kita tidak dapat mengecapinya?. Apalah guna pertumbuhan ekonomi yang pesat bila si ibu hanya mampu jumpa anak 6 jam sehari, suami jumpa si isteri 6 jam sehari dan anak-anak jumpa ibubapa  mereka hanya 6 jam dalam seharian jam yang ada.

Adakah ini kemajuan yang kita cari? saya bagai ahli falsafah pua, he he he. sambil makan jemput dan kueh pulut. Maklumlah letih jadi lapar.

Dalam masa yang sama manusia yang maju tersebut sibuk dengan Human Development Index, Happiness Index, Global Index, Global Index Peace, dan indek-indek yang lain. Mereka suka dan sibuk benar kaji ini, kaji itu. Mereka seolah-olah seperti Pak Kaduk yang menari, menyanyi dan bercanang sana sini tetapi tidak menyedari baju kertasnya terkoyak. Generasinya rabak.

Namun manusia tetap menjadi haiwan yang paling cerdik di mukabumi ini...

Pelik.

Abang Jan: Teringat filem `Planet of The Apes'...






Hasil carian imej untuk busy with work and family
Add caption

Tuesday, July 10, 2018

Ku Mohon (1999)



Walaupun sudah banyak kali Datuk Sheila Majid menafikan dia adalah penyanyi Jazz, peminat tetap menganggap beliau penyanyi Jazz. 

Keadaan ini mungkin terjadi kerana pada zaman kemunculannya industri dan wartawan suka mengkatogerikan dan labelkan penyanyi. Dan Sheila dilebelkan sebagai penyanyi Jazz, walaupun sebenarnya dia penyanyi pop.

Kita berpindah kepada album `ku Mohon'. Saya berpendapat album ini adalah album Sheila Majid yang terbaik. Terbaik darisegi  muzik dan susunan listnya.




Sedap didengar dan penuh makna. lagu yang saya suka Ku Mohon dan Ada-ada saja. 


Hasil carian imej untuk albun ku mohon
google

Saya dapati beberapa kawan saya juga suka lagu `Ku Mohon' yang bersifat ketuhanan. Kadang-kadang memang tidak ada sesiapa pun boleh menolong kita selain dari tuhan. dan sebab itulah kita memohon doa.

Lagu ini liriknya ditulis oleh sheila sendiri. Lirik yang ringkas sahaja tetapi tepat mengambarkan perasaan yang mengharap.

Kepada sesetengah orang doa itu adalah sesuatu yang biasa, namun bagi orang lain ia mungkin senjata.

Jamuan Raya dan rumah terbuka dan hantu raya.

"...Jamuan Raya dan rumah terbuka seronok Man, tetapi tentulah sesuatu yang berlebihan tidak menyeronokan..."

Kata kawan saya sambil menyuap satey dan tangannya menyudu kuah dan nasi impit. Daripada tadi saya dapati dia telah makan 8 macok satey, dengan lahapnya. Hantu rayakah dia? 

Saya mendengar sahaja sambil memerhati dua tiga orang budak berlari di ruang tamu. Bimbang pulak jika budak-budak tersebut terlangar LED tuan rumah. Tetapi biasalah kata kawan saya, budak-budak memang berlari.

Kawan saya masih lagi bercakap tidak berhenti. Dan makan tidak berhenti. 

Saya tumpukan semula kepada butir tuturnya.

"Ni ni Man, kali ke 12 dah saya hadiri rumah terbuka dan jamuan raya. Tempat kerja saya sendiri pun dah empak kali sebab semua jabatan mahu buat." Katanya sambil mengambil batang satey yang ke 11.

Mungkin dia sengaja kosongkan perut. Atau mungkin dia sebenarnya hantu raya! He he he.

Saya pun letih juga menghadiri jamuan raya yang formal. saya lebih suka makan-makan dengan kawan-kawan yang saya kenali sahaja. Yang saya rapat.

" Jamuan raya bagus tetapi sesuatu yang berlebihan tidak bagus..."

saya teringat kata-kata kawan saya tadi...

Betul juga kan?


10 Tanda Orang Yang Membela Hantu Raya Yang Wajib Tahu
Google




Tuesday, July 3, 2018

Tentulah idea untuk berjimat paling berkesan...

Kadang-kadang mahu sahaja saya katakan bahawa yang sebenarnya bukan parti kerajaanlah yang boleh buat kita hidup senang. Siapa pun kita pilih, siapa pun kita pangkah, akhirnya semuanya atas perangai kita juga yang menentukan kesenangan hidup kita.

Kita senang kerana kita mengikuti atau ambil peluang atas dasar yang dilaksanakan.

Maksud saya sebaik mana pun kerajaan dengan dasar-dasarnya, jika kita tidak mengambil peluang dan malas, kita tidak akan hidup senang. Tidak sesekali.

Terdapat pelajar saya yang percaya benar, mereka sangat percaya kuasa kerajaanlah yang menentukan kesenangan rakyat kerana kerajaan boleh mengawal segala-galanya. Dan mereka ini menganjurkan penukaran kerajaan memerintah sebagai jalan untuk menyelesaikan banyak masalah ekonomi yang melanda sekarang.

Fahaman yang dianuti oleh pelajar saya ini memanglah benar jika ia adalah suatu berkaitan dengan politik. Namun tentulah ia tidak semudah itu untuk mengharungi dunia ekonomi. dunia pengagihan sumber. Bertemu pula dengan dunia politik, iaitu dunia pergelukan dan perluasan kuasa.

Rakyat adalah kerajaan, namun dalam banyak keadaan sebenarnya, rakyat hanyalah sebagai pemilih, bukan pembuat kuasa ekonomi. maksud saya ahli politik dan kementerian yang membawa pembangunan, pelan dan rangka dasar pembangunan ekonomi.

Untuk rakyat biasa seperti kita, kta kena wajib berhemah dalam berbelanja. Kita mesti menabung dan berjimat. orang kata tiada guna menabung jika infalsi tinggi namun orang yang tetap menabung apabila inflasi tinggi itulah orang yang masih ada duit untuk membeli apabila harga barang itu semakin tinggi. masih mampu membeli walaupun dalam kuantiti dan kualiti yang menurun...

Dan mereka terus melakukan kelangsungan hidup, sebab mereka menabung...

Berjimat seolah sabar, buahnya kemudian...

Hasil carian imej untuk saving money

Dalam kita dok pung pang- pung pang berpolitik, sebagai ahli biasa, kita kena bersikap bijak. Tidak bolehlah apabila kita menyumbang kepada tabung harapan tetapi perangai kita masih di takluk lama sahaja.

Kita juga kena berubah, kena berjimat.

Monday, July 2, 2018

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018): Kualiti cerita semakin menurun


Poster for the movie "Jurassic World: Fallen Kingdom"
Poster

Mungkinkah kerana faktor umur? Maksud saya, saya semakin sukar untuk dipuaskan? Atau mungkin kerana `cerita' tiada dalam cerita terbaru filem siri Jurassic Park ini? Saya dapati cerita ini tidak menarik. Jauh untuk kaguminya. Sekadar-kadar sahaja.

Jurasic Park pertama, 25 tahun dahulu saya lihat tiga kali!. Kali pertama saya terlalu duduk di hadapan screen, saya terpaksa mendongak. Kali kedua kerusi saya terlalu keterbelakang. Tengok kali ke tiga barulah dapat duduk di tengah-tengah. 

Cerita itu amat mengagumkan kami. Ia merupakan fenomena! Tahun 1993 dahulu.

Dan saya masih ingat apabila balik ke asrama seksyen 17 Universiti Malaya, kami mengupasnya dengan ghairah. Dan ada beberapa kawan saya mengatakan filem ini sangat megagumkan! sambil membunyikan `bunyi' Trex.


Hasil carian imej untuk jurassic world 2018 official poster
Hero dan heroing

Pelik. Pelik sebab dengan kos yang tinggi, filem ini tidak menjadi gah. Hero dan heroinnya handsome dan berbadan sado, heroinnya cantik tetapi itu tidak cukup.

Cantik sahaja tidak cukup! Mummy memang tidak happy!

Dulu hero dan heroin tidak ditonjolkan handsum dan cantik, tetapi ada cerita yang mencemaskan. Mungkin penulisan skrip yang longgar. Sangat longgar seolah hasil diet yang ketat diikuti dengan puasa enam. 

Saya beri dua bintang sahaja pada filem ini!.

Mungkin apabila duit terlalu banyak tetapi tiada idea, ginilah hasilnya. 

Saya juga dapati banyak watak yang tidak kuat dan boleh diramal peranan mereka. Malah ada watak yang tidak perlu ada dan sekadar watak sahaja. Teruk betul. 


Tak perlulah nak sambung-sambaung kalau gini jea ceritanya.

Pun begitu dinasor-dinasournya sedap dilihat, menarik. Cuma tidaklah saya kagumi. Mungkin sudah terlalu biasa lihat dinasor. 

Saya percaya cerita boleh dikuatkan lagi jika ada jalan cerita yang menarik. Dinasor hanya perlu muncul sekali-sekala sahaja. Ia mungkin lebih menakutkan.

Kualiti semakin menurun, dari segi cerita dan juga adengan. Semuanya hampir sudah ada di dalam cerita-cerita sebelumnya.

Saya harap benar cerita yang akan disambung nanti menarik. Menarik itu subjektif tetapi setidak-tidaknya ia berbalaoi untuk diperkatakan.

Atau saya perlukan ketakutan cerita jenis baru?



Hasil carian imej untuk Isabella Sermon
Budak ini pandai berlakon tetapi wataknya tidak diperlukan...

Lepas tengok wayang terus ke Kaison semula, sambar 2 biji bantal.

Malamnya saya dok main kulit bantal yang ada labuci tu. Kulit dia unik. bila kita sentuh ia bertukar warna. Lebih seronak dari filem Jurasic Park. He he he.


Bantal boleh bertukar warna...

Tuesday, June 26, 2018

Taring Mahathir

Saya membesar dengan pemerintahan Tun Mahathir Mohamad. Saya amat bangga dan mengagumi sikap dan tindakan beliau dalam banyak perkara dalam membawa negara Malaysia ke arah kemajuan. Perkara ini tidak boleh dinafikan oleh sesiapa.

Sekarang Tun Mahathir kembali menjadi perdana menteri Malaysia. Orang yang sama kembali dalam situasi yang berbeza. Zaman sudah berubah. Dulu zaman rangka ayam 90 sen seekor, kini zaman sebelah rangka seekor ayam RM2.50. Sengaja saya ambil analogi rangka ayam sebagai perubahan masa. He he he. Saya peminat rangka ayam.

Pada masa dahulu perhitungan politik Tun Mahathir Mohamad dikuatkan oleh parti UMNO, MCA, MIC dan lain-lain parti kompenan BN. Namun kini Tun Mahathir tidak sekuat dulu kerana partinya tidak sekuat PKR dan DAP. parti beliau hanya kecil dalam PH. Bukan semua kehendak hati beliau, beliau boleh laksanakan. Itulah yang sedang bermain difikiran orang seperti saya.

Tentu ada sesuatu yang sangat mahu beliau mahu  lakukan, kata dan laksanakan tidak dapat beliau laksanakan.

Apabila taringnya sudah tiada, kedudukannya dalam bahaya. dan mencari jalan selamat adalah yang terbaik. cuma adakah jalan selamat itu boleh menyelamatkan bangsa melayu di bumi sendiri?


Hasil carian imej untuk PH dan mahathir
Add caption

.