"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, March 21, 2017

Mengapa pertemuan itu tidak boleh berlaku...?

DUNIA INI ANEH, saya berpendapat tidak ada faedahnya bagi insan yang telah berkawin mahu berjumpa dengan bekas kekasih mereka. Cuba beritahu apa faedahnya?, selain berisiko.

Saya berpendapat (dari pemerhatian dan pertanyaan) sebenarnya ramai yang berkawin dengan pasangan masing-masing setelah gagal dengan cinta nan lalu. Maksud saya mereka bukanlah berkawin dengan cinta pertama mereka. Malah ada yang gagal berkali-kali baru jumpa dengan pasangan mereka ini (dan ada juga terus gagal sampai kini, he he he). 

Perlukah kita berjumpa dengan mereka? Untuk apa? Untuk membandingkan siapakah hidup lebih bahagia? Ini kerana masing-masing sudah ada pasangan dan tiada ikatan dengan kita lagi selain dari ikatan memori yang mesra (yang bahaya, he he he). Namun kita tidak hidup bersandarkan kenangan manis tersebut, kita hidup di depan kita dengan menatap batang hidung pasangan kita dan anak kita... kita sudah berada di tempat lain...

Kita sudah diberi peluang untuk hidup bersama...kita/dia saja lepaskan peluang tersebut... Dan ianya sudah menjadi sejarah. takdir.

Bimbang nanti asmaradana bersemarak kembali dan menggugat keharmonian rumahtangga yang kita miliki. Janganlah kita membuka ruang kepada ruang yang bukan berhak.

Cuba tanya balik  kepada diri sendiri `Apakah dan bagaimanakah bentuk perasaan kita bila kita tahu pasangan kita mahu/telah berjumpa dengan bekas kekasih lamanyanya itu?

Semoden mana manusia, ada dalam beberapa perkara dia tidak akan bersifat rasional atau modern...


Image result for ex quotes

Jangan pula nanti kita sesali pertemuan yang sepatutnya tidak berlaku lagi itu...


Abang Jan: Teringat lagu Ariswatan...

Bini orang...

Image result for sofa L


Saya tidak ada bini dan tidak pernah ada bini. Dalam umur 47 tahun, `lelaki biasa' biasanya akan ada bini (atau bini-bini) dan anak-anak, tetapi bukan saya. Tapi bukanlah pula bermakna saya lelaki luarbiasa. Tidak. Tidak sesekali.

Walaupun tiada bini, pasa setiap hari saya lebih terdedah kepada bini-bini orang. Hanya beberapa jam sahaja, apabila saya berkuliah saya akan terdedah kepada anak dara orang. Namun dalam suasana kelas tidaklah dapat saya tentukan yang masih berdara atau sebaliknya. Itu bukan kerja hakiki saya.

(Pada perenggang ketiga ini barulah saya berhasrat nyatakan tujuan posting saya ini). Saya nak beritahu bahawasanya kata-kata orang yang `bini orang kelihatan lebih mengancam berbanding dengan anak dara' ada juga benarnya.

Ini hanya satu pandangan di mana saya dapati cara mereka berpakaian lebih manis, make up manis, senyuman manis dan tunduk mereka manis. Semuanya manis-manis. Mungkin apabila sudah bekerja dan bergaji mereka boleh beli gincu dan baju yang menarik.

Percakapan mereka juga nampak halus, teratur dan lembut...

Namun tidaklah boleh kita menjalinkan hubungan dengan bini orang. Walaupun seseason mana bini kita di rumah, tidaklah boleh dibenarkan kita ada hubungan dengan isteri orang walaupun kita sukakan mereka. Suka giler.

Namun suka-menyuka ini soal hati. sebab itulah agaknya selalu saya terdengar cerita bini orang dan laki orang ada skandal. Ianya sudah tidak `hairan' di telinga saya. namun ianya adalah isu besar pada yang terlibat. Walaupun ianya tidaklah sebesar scandal BMF pada tahun-tahun 80an.

Saya sedap cakap sebab saya tidak diuji sebegitu rupa. Namun setakat ini kalau bekas kekasih saya yang sudah berkeluarga nak jumpa pun saya tidak mahu. Saya masih sayang tetapi apalah gunanya berjumpa sebab dia sudah berkeluarga dan membiak.

Kalau jumpa pun tentu saya tidak dapat kawal diri (sebab masih ada perasaan). Saya bukannya baik sangat. Mungkin saya akan mintak sesuatu yang dia tidak boleh beri dan saya sendiri tahu dia tidak dapat beri...

Dan hari-hari berlalu saya akan sentiasa jumpa bini-bini orang. Saya harap saya tidak akan terjebak atau dijebak.

Laki orang macam mana pula?

Abang Jan: Perempuan yang cantik dan cute tu biasanya bini orang...he he he.

Monday, March 20, 2017

Bagaimana orang tua sepatutnya memilih baju?

Serius...

Serius giler


Sebentar tadi seorang sahabat menghantar dua keping gambar saya sedang bekerja. Saya terkejut melihat gambar itu kerana dalam gambar tersebut saya kelihatan terlalu tua. Dengan tidak senyum dan tidak diedit, saya kelihatan seperti mempunyai anak yang berada di sekolah tinggi!.

Saya akui saya akan kelihatan sangat tua apabila saya berada dalam keadaan kerja. Serius giler! Baju saya juga tidak menarik! Tidak ada warna atau corak yang menonjol... 

Kita tidak nampak kedatangannya secara jelas. Sebabnya kita jalani kehidupan seperti biasa. Rutin kita tidak banyak berubah dalam banyak cara dan bentuk...tetapi dia tetap datang... secara perlahan tapi sangat pasti. Ketuaan...datang dengan sangat perlahan sehinggalah:

Ahad lalu, pada satu kejadian, saya terpaksa mengaku saya sudah tua. Saya tidak pedulilah berapa had umur yang PBB (Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu) berikan definasi tua. (The United Nations has agreed that 60+ yaers may be usualy denoted as old age... ) tetapi buat seketika itu saya berasa amat tua... Saya terasa satu tamparan samar bayanganb hinggap ke pipi saya.

Di Pakson, ECM tersebut, saya jatuh hati pada sehelai baju yang saya rasa sangat menarik, Saya amat minat dan sangat cantik, dan morden. Melihat kepada harganya, saya mampu bayar! Ketika mahu mengangkat baju tersebut barulah saya sedar ramai remaja di sekeliling saya. Dan barulah saya bertambah sedar baju-baju tersebut adalah baju-baju yang berfesen `remaja'. He he he. Saya tersalah departement...he he he.

Saya sudah berumur 47 tahun, beruban rambut (tak ketara) dan janggut (separa ketara), juga misai (ketara). Kehandsuman saya jatuh merudun ke tahap sisa 25%. Melihat kepada remaja yang belek saja tapi tak beli (mungkin sebab tak ada duit) tadi, saya terus sedar jika saya pakai pakaian itu memang tidak bersesuaian. Saya akan kelihatan seperti lelaki pertengahan umur yang yang tidak mahu melepaskan status remajanya. 

Saya bukan remaja lagi. Sebab itulah memilih pakaian sudah menjadi so complicated...

Semasa kita muda remaja kita boleh pakai hampir semua jenis baju yang bersesuaian di pasaran. Segala-galanya nampak stail dan berfesyen (tetapi masa tu kita tak ada duit). 

Kita pakai apa saja orang kata itu trend dan tidak dikutuk. Sebenarnya saya pun pernah mengutuk (selalu kot) apabila melihat orang dewasa masih tidak mahu melepaskan fesen remajanya (kalau kita pergi ke pusat beli belah atau pesta, kita boleh jumpa ramai kelompok ini).

Saya keluar dari Pakson tersebut dengan satu azam yang baru. Saya tersenyum puas. Bukanlah saya nak ubah cara berpakaian tetapi perlukah saya berpakaian lebih konservatif, kurang warna yang menonjol, kurang corak yang menarik perhatian, less edge, kurang menampakan pembrontakan dalam jiwa. He he he. Kurang segala-galanya... perlukah?

Kalau ada orang tanya "Bagaimana orang tua memilih baju?"

Saya akan jawab, `Ia sangat kompikated, tapi apa aku peduli?"...

Pulak...





Pesta Buku Popular, Zenith, 2017


Akhirnya saya berjaya ke Pesta Buku POPULAR 2017 di Zenith. Sebelumnya saya tidak berjaya sebab saya terlalu awal dari tarikh pesta tersebut. he he he.

Salah satu tempat yang saya suka selain tepi pantai, kedai makan dan nurseri pokok-pokok, saya suka ke pesta buku.

Maaf Picoult sebab tak beli buku ni, yang last beli tak baca lagi...hu hu.

Saya tetap membeli buku walaupun ada lagi buku yang saya baca. Payah sangat saya nak celah masa baca buku sebab kononnya saya sibuk.

Hidup tidak membaca amat rugi...(bagi sayalah).

Pesta-pesta-pesta...

Tapi jujur cakap, sampai kini saya tak jumpa sebuah buku yang menyentuh jiwa saya, yang saya baca berulang kali...

Emmm...mungkin belum lagi.

Thursday, March 16, 2017

Kong: Skull Island (2017): King Kong masih lemah dengan perempuan cantik!





Sebenarnya banyak pengajaran bagi perempuan apabila melihat filem king Kong. Menjaga bentuk badan dan kecantikan adalah penting bagi perempuan. King Kong tak `sampai hati' nak makan kalau rambut `blonde' dan ada `rupa'. He he he.

Minggu lalu saya pergi tengok wayang lagi. (Pertama kali saya pergi tengok filem King Kong masa saya umur 6 tahun. Posternya di bawah).

Image result for king kong 1976 official poster
Poster 1976

Pada masa tersebut pergi tengok dengan emak dan ayah, dan juga adik lelaki saya. Saya sangat takut melihat King Kong. kemudian saya gembira apabila ayah beli baju Tshit gambar King Kong.

Kini King Kong lebih besar saiznya dari dulu, lebih ganas dan lebih berani. dengan kesan khas yang berteknologi tinggi nampak `hidup' sangat king Kong tersebut. Namun...dari satu segi King Kong tetap sama. Dia tetap tak makan wanita cantik...



Image result for king kong 1976 jesicca lenge
Jesica lenge 1976, seksi... King Kong tak makan.


Image result for naomi watts king kong hair
Naomi Watts 2005, rambut cantik... King Kong tak makan

Image result for skull island king kong Brie Larson
Brie Larson 2017, mantap!...King Kong tak makan

Namun dalam King Kong terbaru ni, King Kong tak berapa layan sangat wanita cantik, mungkin dia takut terganggu kosentrasinya sebab lepas ni dia nak lawan Godzilla pulak. Khabarnya filem King Kong vs Godzilla tu tengah buah dah...

Sebab tu kot dalam filem terbaru ini King Kong tak mati...(tak sedih pun cerita ini)


Wednesday, March 15, 2017

Bila matahari datang, mimpiku kecundang... (cinta yang telah hilang dariku)



"Kerana langkahku makin kaku, tubuhku makin layu, ajaklah aku menari.... 
Biar kita menari atas  bulan tak jejak bumi...
walau tiada warna pelangi, kau berseri...
Kau warnakan lriknya, aku cipta irama...
aku cipta langkah, kau lembut lenggokannya..."

Ya tuhan, jangan datangkan matahari....




Image result for dancing in the dreams

Saya memang tidak pernah menjaga aurat...

Petang semalam semasa di bandar, saya ternampak beberapa orang lelaki remaja berseluar pendek. Kependekan seluar tersebut sehingga ke separuh betis. Maknanya mereka tetap menutup aurat.


Image result for aurat lelaki

SEBELUM ini saya tidak pernah merasakan menjaga aurat itu penting semata-mata saya lelaki. Selamba badak saya (ketika zaman remaja) berseluar pendek. Menayang paha sesama lelaki dan perempuan. Saya selesa begitu. Saya tidak rasa lelaki berseluar pendek itu seksi dan membahayakan rukun negara.

Jika nak berjalan jauh dan beria-ia, barulah saya pakai seluar panjang. He he he.

SEKARANG ini saya lebih suka berseluar pendek yang menutup lutut saya. Entah mengapa saya ke arah itu. Saya sudah kurang selesa berseluar pendek di atas lutut terutama apabila ada orang lain. Walaupun orang lain itu lelaki...

Mengapa yea? Adakah kerana faktor umur? atau faktor agama? Haaa...

Isu saya memakai seluar pendek yang sangat pendek itu pertama kalinya muncul dalam hidup saya apabila saya tinggal di asrama UM, Seksyen 17. Di mana saya adakalanya berseluar pendek. Dan ia menjadi isu apabila rakan `tabligh' datang ke bilik. Asrama ini sebenarnya rumah flat yang ada 3 bilik, ruang tamu dan dapur.

Saya masih ingat lagi mamat sorang ni (saya panggil mamat janggut) suka datang bilik ke bilik untuk memberi `ceramah' tentang agama. Rimas sungguh.

Pernah suatu hari semasa saya sedang basuh pinggang sambil dengar walkman dia datang nak berceramah. Malas betul saya pada masa tersebut. Bagi saya dia tak ada kerja lain ke? Mungkin jurusan dia tak sesukar jurusan saya sebab itu dia ada masa. Ada banyak masa nak berceramah. Sedangkan saya nak buat matematik lagi, graf lagi dan sebagainya. Tutorial bagai...

Kalau saya nampak dia terlebih awal di aras 2 tu, tentu saya tutup pintu. He he he.

Dia berceramah bahawa orang lelaki pun ada aurat-aurat tertentu. Macamlah saya ni tak tahu hukum hakam. Lagi pun setiap orang ada scorenya sendiri dengan tuhan. Itulah pemikiran saya pada masa tersebut.

Dia berceramah panjang lebar sehingga saya rasa sangat berdosa macam buat seks tanpa kawin dengan tujuh orang perempuan tak cantik sekaligus. Dia buat saya rasa sangat berdosa.  Namun kesannya tidak pula saya insaf. He he he.

Tetapi itu dulu. Masa berlalu, saya tidak lagi handsum dan tegang seperti dahulu... tahun berganti membawa kekejaman pada fizikal saya. Sekarang saya rasa budak janggut itu telah buat apa yang sepatutnya dia buat. Yang saya tak terdaya fikir nak buat. Dia sampaikan dan ingatkan saya (walaupun pada masa itu tak berkesan tetapi setidaknya melekat cerita itu di minda saya sehingga ke hari ini. he he he).

Masa memang banyak merubah fizikal kita dan `bijaksana' kita. Masa muda pakai apa sahaja nampak elok tergantung, melekap di badan. nampak selamba dan menarik. Nampak serba kena. Bila umur memanjat kita dapati kita mula kena memilih dalam berpakaian sesuai dengan umur dan status kita... Dapat saya simpulkan saya sudah agak berhati-hati dalam isu berseluar pendek ini. He he he.

Namun saya tidak berapa pasti perubahan ini sebab saya semakin tua ke atau sebab agama?

Emmm...

Mengapa pertemuan itu tidak boleh berlaku...?

DUNIA INI ANEH, saya berpendapat tidak ada faedahnya bagi insan yang telah berkawin mahu berjumpa dengan bekas kekasih mereka. Cuba berita...