Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, September 26, 2016

Tapi mimpi pulang bila pagi tiba...

Semalam saya bermimpi membawa mak dan ayah melawat rumah saya yang baru dibeli. Rumah ini dalam proses renobek. Rumah ini besar tetapi tidak sebesar mana jika dibandingkan dengan rumah jiran sebelah. 

Saya maklumkan kepada ayah rumah ini berharga RM8 juta,  yang jiran sebelah lebih mahal, RM15 juta.

Saya diam sahaja apabila ayah bertanya "Kenapa Abang beli rumah besar?".

Bersama saya, ada juga bekas kekasih saya. Namun sepanjang lawatan tersebut beliau diam sahaja mengikuti belakang emak dan ayah saya...

Rumah ini dalam renovation (renobek), jadi bersepah sana sini. Ayah saya bertanya lagi kenapa saya beli rumah bertingkat sedangkan saya takut pada ketinggian. Saya terus jawab, "Kawasan perumahan ini untuk orang kaya, dan popular".

Ruang tamunya sangat luas dan saya arahkan kontraktor supaya renobekan berkongsep moden klassik. 

Dapurnya? ya allah luas moden dan berkaca-kaca dindingnya. Kalau saya pandai melukis tentu saya lukis betapa cantiknya rumah saya ini. Saya tidak pernah lihat dapur secantik ini... Dari dapur saya boleh pandang ke sungai, dinding kaca, di selangseli dengan bata yang tidak disimen.

Dalam mimpi itu sempat lagi saya fikir saya perlukan duit ratusan ribu untuk membeli perabut-perabut... saya tersenyum sebab duit tidak pernah menjadi masalah dalam hidup saya.

Di belakang rumah saya ada sungai kecil, ada demarga kecil. Namun saya beritahu kepada kontraktor laman belakang rumah saya ni tak secantik rumah jiran sebelah. Terus kontraktor yang bijak itu jawab keistimewaan rumah saya ialah di laman belakang sudah ada pokok-pokok yang besar dan dah matang. Pokok-pokok itu sudah sedia ada sebelum rumah saya dibina. Terus dia tunjukan saya sepohon pokok yang merimbun. Ya allah cantiknya.

Saya cuba juga naik ke tingkat 2 dan tingkat 3 tapi saya sesat. Saya jumpa banyak bilik yang luas, ruang tamu yang luas dan ada tangga sana sini...

Ya allah gembiranya saya...

Ya allah jangan bangkitkan saya dari mimpi indah ini...saya sempat berdoa...

Tapi mimpi pulang bila pagi tiba...


Image result for happy dreams quotes

Saturday, September 24, 2016

Hati yang mati...

Jangan menipu orang yang kita sayang, jiwa dia akan punah. Hati dia akan ma
ti...

Friday, September 23, 2016

Saya tahu kenapa sahabat saya nak kawin lepas tu nak bercerai...?

Kawan saya nampak lebih cantik selepas pakai pengdakap gigi. Giginya jadi teratur dan mukanya yang tak berapa lawa tu nampaklah lawa sikit. Dulu dengan giginya yang bercerambah tu, bila dia pakai gincu, ngeri sangat nampak!

Dulu bila saya lalu depannya saya akan kata `Ngeri-ngeri-ngeri". Dan dia dengan lembut bertanya "Mengapa Man?"

"Tak ada apa-apa...he he he" Jawap saya. Teruk saya kan? Kejam.

Tak ada lelaki nak kat dia, selama tujuh tahun persahabatan kami tak pernah dia beritahu saya  atau orang lain beritahu saya bahawasanya ada orang nak kat dia. Jadi saya harap lepas dia baiki gigi, berdiet dan pakai SK II, insyalah ada la lelaki pandang nanti...

Bukan salah dia kalau dia memang jenis lelaki tak pandang...

Saya pernah naik Vioss dia, dalam kereta ada CD lagu Celion Dion dan Irena Cara. Pada masa tu dia beritahu saya dia nak ke IKEA nak beli perabut (terus saya pesan hanger kayu dua dozen. cepat-cepat saya beri duit ke dia sebab kalau tak tentu dia akan kata tak payah bayar. tapi dia kata tak payah bayar sebab dia memang nak hadiahkan hanger tu kat saya, dia dah niat katanya. Pelik). Saya lihat dia jaga kereta dia dengan rapi.

Saya pernah masuk rumahnya semasa satu majlis. Rumahnya lengkap! Kemas dan teratur...(tak macam rumah orang berumahtangga, he he he).

Sahlah dia nak kawin sebab dia sunyi, umurpun dah lebih 34 (35 sebenarnya...). tapi saya percaya dia nak kawin bukan sebab nak menumpang hidup.

Sampailah suatu petang semasa saya jumpa dia di Kuantan, dia menangis kerana nak kawin. Dia tak la kata `saya nak kawin" sambil menangis... Tetapi saya tahu dia menangis kerana dia nak kawin. Saya yang tak reti pujuk perempuan ni terus kata, "tak apa nanti kita kawinlah tapi jangan menangis". tapi maksud `kita' tu bukannya kami, ia bermaksud orang terlajak umur (macam kami) yang tak berjodoh ni insyallah kawinlah nanti.

Saya terus ceritakan kisah percintaan saya yang tragis dengan harapan dia tahu ada orang lain lagi di atas mukabomi ni yang jauh beribu kilometer lebih menderita berbanding dia. Sekoyan-koyannya dia pulak dah menangis makin laju sebab kesihankan saya...

Namun dalam bertangisan tu, sempat juga kami habiskan ayam keni roges tu, he he he 

Kalau ada orang nampak kami tentu orang kata kami tengah bercinta dan berdrama. Selepas habis ayam Keni Roges tu saya ke kedai buku cari buku `My name is HASMAH' tulisan isteri mantan perdana menteri kita Tun Dr Mahathir Mohamad.


Image result for my name is hasmah


Itulah kali terakhir saya jumpa kawan saya Noorkumalasari (nama samaran sempena saya beli CD Siri bintang Pujaan Noorkumalasari). Lepas tu saya tak jumpa lagi sehinggalah saya terima kad jemputan kawin (yang saya tak sudi hadir) dan selepas itu dia wasap mahu bercerai...(baru 8 bulan kawin).

Melalui wasap dia beritahu dia tidak menyesal kawin dan kalau takdir dia akan bercerai. Dia beritahu apa yang dia mahu dalam perkahwinan itu dia tak dapat. Suaminya tak mampu beri...

Saya terus dapat agak apa yang suaminya tak mampu beri...

Dan `benda tu'  bukannya ada dalam semua perkahwinan...kan?


Image result for independence women

Wednesday, September 21, 2016

Beza orang yang curang dan orang yang dicurangi...

Melalui peredaran masa, orang yang berlaku curang selalunya ingin jumpa dengan orang yang dicuranginya. Orang yang dicurangi pula selalunya tidak mahu berjumpa lagi dengan orang yang curang... Sebabnya mudah.

Sebabnya orang yang curang mahu meminta maaf, ...manakala orang yang dicurangi tidak mahu melihat orang yang curang...kerana ia amat menyakitkan...


Image result for unfaithful

Tuesday, September 20, 2016

Siri Bintang Pujaan: Rosmaria

Image result for bintang pujaan rosmaria abdul hamid terkini

Balik bercuti Raya Haji nan lalu, saya singgah di kedai CD Muadzam Shah dan sambar satu album dari Siri Bintang Pujaan: Rosmaria.

Kali ini saya pilih Rosmaria sebab jarang ada kompilasi album beliau diterbitkan syarikat. Beliau popular pada tahun 70an dan awal 80an. mungkin generasi hari ini tidak mengenali beliau...




Antara lagunya yang meletop pada masa dulu ialah 'Kisah-kisah masa lalu', 'dalam mengenangmu', `cintamu yang menyayat hati', dan `nasi dagang'. Juga `jangan pilih yang cantik'.

Beliau mempunyai tone suara yang bagus, ada unsur lemak merdu. Kalau nak banding dengan penyanyi zaman kini, beliau berani menyanyikan lagu `bunga tanjung'... Tidaklah semerdu arwah Kak pah tapi ada nilai tersendirinya. Saya tak percaya penyanyi zaman sekarang boleh nyanyi bunga tanjung...

Album ini akan menjadi koleksi yang bernilai bagi saya.

Dengar lagu-lagu lama ini best juga. Ia membawa keindahan pada zaman kini dari zaman lalu...

Kisah Kisah Masa Lalu
 
Bila ku menyanyikan lagu-lagu masa dulu
Terkenang terbayang peritiwa yang lalu
Bila ku menyanyikan lagu-lagu masa dulu
Rasakan diriku ada di waktu itu

Seakan terdengar ketawa bergurau senda
Seakan terasa pilunya waktu kecewa
Semuanya kan kekal abadi
Membawa erti di hidup ini
Semuanya ku hayati kini
Disepanjang masa yang ku lalui

Bila kenang kembali kisah-kisah masa lalu
Terasa bagaikan baru saja berlalu
Bila kenang kembali kisah-kisah masa lalu

Semuanya terbayang nyata dalam ingatan

   

.

.

.