"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 17, 2017

Pada tahun 2017, iaitu tahun ini, penduduk Malaysia sudah melebihi 32 juta orang. Semasa saya berada di darjah 5, iaitu tahun 1981, cikgu saya beritahu penduduk malaysia adalah seramai 14 juta orang.  

Dan sebenarnya pada tahun saya dilahirkan iaitu tahun 1970, penduduk Malaysia adalah 10 juta orang. Dan sebenarnya semasa Malaya merdeka, jumlah penduduk kita hanyalah 7 juta orang sahaja.

Manusia membiak, datang dan pergi, muncul dan mati..

bersambung...

Thursday, October 12, 2017

Anita Sarawak - Logamaya Cinta









Tuhan maha kuasa menyedarkan aku dari khayalang rasa....

Sebuah rak...

Saya pandang rak tu, cantik, dan saya mampu beli...

tapi masalahnya kena pasang sendiri...saya tak mampu...

Wednesday, October 11, 2017

Budak perempuan darjah 6 dahulu Vs budak perempuan darjah 6 sekarang!

Ada HANYA dua katogeri ibubapa. Yang BODOH dan yang CERDIK.

Ibubapa bodoh besar jika mereka anggap budak perempuan umur 12 tahun (darjah 6) adalah masih budak. Mereka terlupa sebab kepala otak mereka masih lagi tak mahu berhijrah masa. Kepala otak mereka masih lagi di kurun lampau. Mereka masih anggap budak perempuan darjah 6 masih budak. Sebab mereka rujuk kepada keadaan masa kita darjah 6 dahulu. Di mana masa mereka dahulu budak perempuan darjah  6 masih memang budak.

Kebodohan tidak mudah dikikis, kadang-kadang pihak universiti pun gagal berbuat apa-apa. Kementerian pengajian Tinggi sudah lelah mencuba. Masuk u bodoh, keluar u pun bodoh.

Sekarang budak darjah 6 sudah ada 25K follower di Istagram!. kini mereka boleh buat/pamir dosa se awal mungkin. Tetapi kita sebagai ibubapa tetap bodoh. 

Kita tidak mahu pelihara anak cara lama. kononnya kita beri kebebasan kepada anak kita. Kita tiru barat. (Kita tiru barat sebab kita bodoh. Orang bodoh tentulah meniru kerana tidak percaya diri sendiri)

Kita tidak selongkar beg sekolah anak sebab kita ibubapa modern. Kita tidak periksa handpon mereka. Kita percaya anak kita berkawan dengan siapa sebab kita ibubapa modern. Kita tidak marah-marah bila magrib anak kita entah di mana sebab kita anggap magrib hanyalah magrib.

Kita tidak merotan!

Dan kita akhirnya terima balasan. Dan dengan linangan airmata kita tanya tuhan "Kenapa jadi begini?

Agak-agak apa jawapan tuhan?

Sebab kita ibubapa yang cerdik?

Haaaa....



Image result for budak perempuan darjah 6


Anak kita bukan kambing...

Image result


Apabila saya lihat remaja terpesong hidup, saya rasa benci. Namun kemudiannya timbul rasa belas kesian. Rasa kesian sebab tentulah perjalanan hidup mereka yang teruk membuatkan dia jadi begitu. 

Mereka tidak dikelilingi dengan suasana yang positif tiada suasana yang mendorong kehidupan. Saya salahkan ibubapa 100% dalam kegagalan memelihara anak. Saya yakin ibubapa tersebut akan salahkan orang lain. Ibubapa sebegini memang menjadi bebanan hidup kepada masyarakat lain. maksud saya anak-anak mereka menjadi ancaman kepada nyawa anaka-anak orang lain yang tidak bersalah.

Saya rasa jika seseorang ada rasa kasih sayang, mereka tidak akan bertindak membakar orang lain. Saya rasa jika ia dididik elok, eloklah jadinya. Beruk yang tidak berguna di hutan, jika didik dengan elok, beruk itu boleh petik kelapa. Jika pun tidak berpeluang beraksi di sarkas.

Kasih sayang walaupun berlebihan membawa petaka, ia tetap sebaga ubat paling mujarap untuk membentuk sahsiah diri.

Anak kita tidak akan semulajadi jadi jahat, sebab tuhan sudah beri kuasa kepada kita mencorakannya. Baik kita corak, baiklah hasilnya. teruk corakan kita, teruklah kita demikian hari.

Tiada alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab yang tuhan beri. Tuhan hanya uji kita dengan beberapa orang anak sahaja, tapi ganjarannya syurga yang besar. Namun beberapa orang anak `sahaja' itu membawa kita ke neraka. Dengan cemerlangnya.

Anak kita bukan kambing, dia perlukan kasih sayang...

Monday, October 2, 2017

Kisah bekas air tupperware, dan bila mahu berhenti membeli?

BILA saya mahu berhenti beli tupperware? Persoalan ini sudah lama berlegar. terutama setelah saya membayar Tupperware yang saya beli. He he he.

Susah juga hendak jawab soalan ini. Sebab saya terus membelinya. Berterusan.

Saya menggunakan tupperware semenjak di bangku sekolah rendah lagi. sejarahnya bermula dengan  satu botol air. Botol air yang paling fesen lama, warna biru. Saya jatuh kasih sebab ia selalu tolong saya bila saya dahaga.

Emak saya ada berpesan jangan tertinggal pulak botol air tersebut.  

Saya mula bawa botol air apabila saya berhenti minta air dengan budak perempuan dari bekas minumannya.  Sebelum itu apabila dahaga saya selalu minta air dengan budak perempuan sekelas. Oleh kerana saya budak baik, budak perempuan selalu beri saya minum bekas mereka.

Dan suatu hari kawan lelaki saya beritahu mulut perempuan kotor, jadi tidak boleh minum bekas bibir mereka. Kawan saya ini dahulu budak-budak, dia bodoh. Tetapi hingga sekarang melalui penulisan wasapnya, saya dapati dia masih bodoh. He he he.

Image result for tupperware 70s style
Dulu bekas air fesen gini, yang saya punya warna biru.

Saya selalau rapat dengan Tupperware, kadang-kadang saya jadi dealer. saya bukannya nak berniaga tetapi saya hendak beli dengan harga murah dan kadang-kadang dapat hadiah.

Sehingga kini saya ada Tupperwa beberapa kotak besar. Saya tidak menggunakannya. Ada di dalam bilik tengah yang saya simpan baju-baju. Saya hanya guna yang Freezer sahaja sebagai kegunaan harian.

Entah mengapa saya rasa tidak rugi membeli Tupperware. Walaupun mahal tetapi tahan lama. Semasa saya aktif menjadi deler, banyak juga saya dapat hadiah Tupperware dari stokis.

Kini saya tidak perlu ke stokis lagi, saya boleh oder dengan kawan saya juga dengan harga dealer.

Saya rasa tibalah masanya saya berhenti atau memperlahankan kegiatan membeli Tupperware saya. Namun kadang-kadang terfikir juga, hobi ini tidaklah makan banyak duit jika dibandingkan dengan hobi kawan-kawan lelaki saya yang melibatkan ribuan duit keluar.

Ah! Jadi bila pula saya nak berhenti yea?




Image result for tupperware bekas air
Fesen sekarang bekas air berbentuk sado dan seksi...



74Encik Fadlan dan Encik Sulaiman

74 Encik Fadlan dan Encik Sulaiman

Setelah 30 minit berlalu, saya berjalan menuju kafe. Saya menapak cepat-cepat menyusuri laluan susur gajah menghala ke kafe. Masa itu emas!

Topik terakhir yang saya ajar tadi tidak memberi saya kepuasan. Tidak seperti topik sebelumnya. Banyak teori yang saya ajarkan tadi walaupun dari buku teks terbaik dan kajian akademik terbilang, masih banyak yang meragukan saya. Ya lah, bukan semua topik yang ada dalam silibus itu mengembirakan saya. Saya rasa pelajar juga begitu. Mereka ada topik yang mereka tidak gemari.

“Encik Sulaiman nak gi mana”

Saya menoleh ke belakang. Fadlan menyapa saya. Lama betul saya tidak jumpa budak ni. Paling akhir semasa dalam mesyuarat fakulti, enam bulan lepas. Saya ada juga ternampak dia dari jauh. Di tempat letak kereta.

“Nak ke kafe, jom. Saya baru habis kuliah. Tak sempat makan pagi.”

“Jom-jom”.
                                   
            Saya dan Fadlan duduk di meja paling hujung. Kafe ini menyediakan tempat khas untuk para pensyarah. Mungkin untuk selesakan pensyarah. Tetapi salahkah pensyarah duduk makan bersama pelajar-pelajarnya? Terutama pensyarah bujang macam saya. He he he.

Namun sejak dahulu saya dapati tidak ramai pensyarah yang mengunjungi kafe ini. Jarang nampak pensyarah bersarapan atau makan tengahari di sini. Pada waktu petang pun begitu, tidak ramai pensyarah yang datang. Mereka lebih gemar makan di luar kampus. Namun…, saya jarang juga melihat pensyarah lain yang makan di luar. Hampir tidak pernah jumpa. Mereka makan di mana?

            “Semalam encik Sulaiman ke mana? Saya cari encik Sulaiman nak bincang pasal Kelab Ekonomi Kita. Saya ada wasap en Sulaiman.” Kata Fadlan setelah dia menghirup air tea. Dia suka minum air tea rupanya. Macam orang tua-tua di kampong, he he he.

            “Maaf Lan, semalam saya cuti. Saya memang tak angkat panggilan atau balas wasap kalau saya cuti. He he he.”

            “Encik Sulaiman pergi mana”

            “Saya gi Kuantan, servis kereta sebab hari sabtu ni saya nak pulang ke kampong. Kebetulan minggu ni kena servis dah. Kebetulan-kebetulan-kebetulan. He he he” Saya buat lawak sikit.

Fadlan ini pendiam orangnya. Skema. Rambut belah tengah…

            “Kereta Encik Sulaiman berapa tahun dah?”

            “Tahun depan sembilan tahun,  bulan dua abis bayar”

“Nanti Encik Sulaiman nak beli kereta barulah kan? Encik Sulaiman nak beli kereta apa? Tanya Fadlan bertalu-talu, seolah seorang pegawai kastam. Tetapi biarlah. Kalau saya jadi dia pun, saya akan bertanya banyak kepada orang yang lebih tua jika saya nampak orang itu mesra alam. He he he.

“Saya suka kereta Honda, tapi saya rasa buat seketika saya akan tetap guna CCJ 8824 ni dulu. Tak semestinya habis hutang buat hutang baru. Myvi Encik Fadlan berapa tahun dah? Tanya saya.

“Hah, aaaha betullah tu.  Saya dah lima tahun pakai Myvi”

Saya berborak panjang juga dengan Fadlan. Sedangkan tadi saya mahu cepat. Tetapi tidak mengapalah, demi silaturahim, saya boleh berkompromi masa. Lagipun Fadlan ini budak yang baik.

Lama tidak berjumpa walaupun jarak bilik hanya bangunan bersebelahan sahaja. Suka juga berborak dengan Fadlan. Dia tidak berlebih-lebih. Dan banyak juga pengetahuan yang kita dapat bila berborak dengan orang-orang muda. Banyak yang boleh belajar dari mereka untuk kita terus releven dengan dunia ini. Saya selalu menyapa orang muda.

Saya tidak pegang kepada bidalan `Orang mudalah yang kena tegur kita dulu’. Saya rasa untuk terus relevan, saya tegur orang muda yang saya suka. Yang tidak suka itu. Lain kiralah, he he he.

Tapi memang betul tadi saya mungkin beli kereta Honda kalau kewangan mengizinkan. Insyallah. Tetapi itu hanyalah kehendak, bukan keperluan. Suka tengok orang bawa Honda.

Entahlah.

Barangkalai pengembaraan saya selepas ini adalah bersama Honda. Mungkin pengembaraan akan lebih licin sebab pengetahuan kereta saya sudah agak banyak kerana jasa Myvi.

Mungkin dalam tiga tahun lagi saya beli Honda.

Lamakah tiga tahun?

Saya sayang CCJ 8824, buat masa ini tiada sebarang masalah dengannya. Dan kalau ada pun biasalah kerana umurnya sudah panjang. Saya berani syorkan kepada orang lain untuk membeli Myvi. Mudah, jimat dan cermat sekali penggunaannya.

Saya suka sangat kereta Honda Civic terbaru. Cantik. Sekarang saya tahu apa itu kecantikan kereta. He he he.

Tapi sebenarnya saya masih berbelah bagi lagi sebab bagi saya tidak manis berbicara pasal kereta baru sedangkan kereta lama masih elok lagi. Tidak ada hambatan untuk saya tukar kepada kereta Honda. Sebenarnya.

Itulah hakikatnya.

Sebelum saya minta diri, saya beritahu Fadlan nama saya bukan Sulaiman, nama saya Sukiman, he he he. Dia terus minta maaf dan menepuk bahu saya sambil beritahu nama dia Fadli bukannya Fadlan. He he he.

Selepas itu saya minta diri.

Dalam perjalanan balik ke pejabat, daripada perbualan kami,  saya sangat pasti pasal Fadli. Dia lebih banyak tahu pasal kereta berbanding saya. Dan itu tidak menghairankan. Kan?

He he he.

Thursday, September 28, 2017

59Sudah mahirkah saya?

59Sudah mahirkah saya?

Sekarang tahun 2013, bermakna sudah empat tahun saya bawa kereta. Setakat ini saya bersyukur, tiada saya mengalami kemalangan. Cuma dua ekor ayam telah mati dilanggar oleh CCJ 8824. Saya tidak sempat membrek apabila ayam itu melintasi jalan. Dari cermin hadapan kereta saya ternampak bulu-bulu ayam itu berterbangan.

Apakah sebenarnya ukuran untuk kita katakan seseorang itu sudah mahir kereta?, dan adakah saya sudah mahir kereta? Persoalan ini bermain di fikiran saya sejak minggu lepas. Kemahiran memandu kereta amatlah penting untuk keselamatn diri kita, penumpang dan orang lain yang berada di jalanraya, tepi jalan raya kiri dan kanan. Dan kemahiran memandu juga dapat memanjangkan hayat kereta kita, iaitu kterjaga dengan baik.

Saya sudah mengenali beberapa fungsi penting yang ada pada sebuah kereta. Minyaknya pastikan selalu ada, semahir manapun kita, tentu kereta tidak dapat kita pandu jik atiada minyak. Maka saya akan terus bubuh minyak jika saya dapati meternya sudah menurun benar.

Tahap dua saya sudah mengenali kawalan kenderaan seperti gear, kawalan steering, penggunaan cermin. Saya juga sudah boleh parking dengan elok, kecuali sehingga kini saya tidak boleh parking sisi. Saya tidak sempat belajar kerana ia memerlukan masa yang lama dan menyusahkan kereta lain yang turut sama mencari tempat parking. Jika say acuba ramai orang akan tengok satu pertunjukan badut, seperti di sarkas.

Saya percaya kemahiran ini boleh didapai dengan hanya kita memandu kereta. Kita kena berani pegang steering kereta. Kena ingat kita tidak boleh selamanya bergantung kepada orang lain.

Namun apakah ukuran sebenar seseorang itu sudah mahir berkereta? Tidak pernah berlaku kemalangan bukan bermakna mereka sudah mahir, berlaku kemalangan juga tidak boleh dikatakan mereka tidak mahir. Namanya pun sudah `kemalangan’. He he he.

Jika ukurannya seseorang itu tidak lagi rasa berdebar apabila memandu, maka saya masih lagi tidak mahir berkereta. Saya masih lagi berdebar. Sokmo begitu, Cuma saya dapat mengawalnya.

Kawan saya kata apabila sudah pandai bawa kereta kita akan teruja untuk bawa kereta. Sehinggakan kedai di hadapan rumah kita pun kita mahu pergi dengan kereta, walaupun jaraknya dekat boleh berjalan sahaja. Namun keadaan ini tidak berlaku pada saya.

Saya sudah dapat mengawal debaran saya untuk memandu lebih 100 kilometer ke Kuantan. Alhamdulilah, ianya pencapaian besar. Dan ada kalanya saya tenang apabila tiada banyak kereta. Dan ketenangan itu tentulah terusik apabila saya nanpak lori. He he he. Saya benci lori.

Kawan-kawan saya kata saya sudah mahir bawa kereta. Namun tahukah mereka sentiasa ada gelojak debaran dalam dada saya apabila saya bawa kereta.


Oleh itu sudah mahirkah saya?

Bruno Mars Talking to the moon








.