"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, January 3, 2012

Bukan pasal muka, mereka sunyi...





" Bukan pasal muka, mereka sunyi..." Kata saya, sambil saya menolak kayu api betul-betul di bawah kawah biar api menyala besar. Nanti lambat pulak daging nak pok kalau api tak besar.


Saya sudah selalu dengar cerita-cerita macam ni. Sudah biasa sangat. Sekarang bukan perempuan sahaja pisau cukur, lelaki juga begitu. Haa...


Ramai perempuan yang belajar tinggi berbanding lelaki, dan mereka ada jawatan dan stabil. Dan ramai juga di antaranya tidak ada rupa mana. Bukanlah tidak cantik tetapi tidak cantik mana, he he he. Maaf, saya pun tak handsum mana. Dan saya juga pernah ditipu, bukan sekali 2, bukan 3 dan 4 kali. Bukan...Haaa.


Tetapi posting kali ini bukan cerita saya. Asyik-asyik cerita saya je, nanti ada yang kompling. Sedangkan ini blog saya. Hairan kan?.


" Memang la muka pemuda tu tidak handsum tapi dia memang kasanova, dia akan bermaharajalela di FB. Orang tak handsum ni pandai berkata-kata. Apa lagi orang handsum...si perempuan yang bodoh tapi berpelajaran tinggi ni tertipulah..." Kata saya lagi. Selepas itu saya diam. Biar mereka tergedek-gedek merungut nak kan penjelasan dari saya, he he he. Teruk saya. Cari glamer murahan.


" Cuba bayangkan, duit ada, rumah besar, kereta besar berjawatan tetapi tak ada orang yang sayang ke kita. Apa kita rasa? Apa rasa bila balik lewat petang dari kerja.... Tentu la bila orang pujuk rayu kita cair.... Haaa" Kata saya, sambil saya buat-buat kacau gulai pada sebuah majlis kenduri yang saya sendiri pun tidak kenal.


" Belum kenal dah masuk RM3k ke akaun lelaki tersebut. Tak ke bodoh..." Kata kawan saya yang juga tidaklah secantik Maya Karin tetapi ada degree dari oversea...


" Awak tak faham mereka sunyi, bila sunyi kita mudah terpengaruh. Bila orang minat kat kita terus kita ambil serius...walaupun muka macam buluh. Sunyi ni penyakit..." Sambil saya masukan sebesen bawang yang telah dimesen ke dalam kawah besar tersebut (setelah saya nampak daun pandang dah mula layu...)


" Saya percaya kes-kes begini akan terjadi lagi, lagi dan lagi. Sebab ada orang yang sunyi..." Saya terus duduk menyandar ke dinding. Saya biarkan budak-budak pulak kacau gulai tersebut. Sedari tadi saya tengok budak-budak tu terkinja-kinja nak terai godel rempah ratus dalam kawah besar tersebut.


Saya pau sebatang rokok rakan, saya sedup dalam-dalam. Saya hembus perlahan tetapi bersungguh. Saya teringat kepada seseorang. Saya tidak pernah lupa untuk menyintainya walaupun sesaat, walau pada tarikan nafas terakhir. Walaupun dia telah kikis segalanya...


jan: Kerana saya juga pernah sunyi...

2 comments:

Adie Achim said...

sunyi itu bleh membuat kita tetiba:
"why not?, naklah"
takpun "apakata.. aku buat??" ataupun
"hmm boring2 best juga kalau.."
terpulanglah untuk menjerumuskan maksud yang baik atau sebaliknya :)

p.s: jadi elakkan dilanda/membiarkan diri sunyi (ada maksud tersirat yer)

sukiman said...

he he he

.