"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, December 28, 2016

Pertanyaan Angah

Image result for kawin dengan suami orang



sALAM aNGAH,

Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera. Terima kasih kerana sudi menulis. Saya hargainya. Kita boleh saling berkongsi pendapat.

Dalam riwayat saya (rekod), saya ada nasihat dua orang perempuan yang mahu berkahwin dengan suami orang. 

Pertama dengan seriusnya saya beritahu banyak buruk dari baiknya. Saya siap beritahu kemungkinan akan berlaku penceraian dalam perkahwinan lelaki tersebut. Dan bolehkah kebahagian itu dibina atas kesusahan hidup orang lain?  (sambil saya bulatkan mata...,pada masa itu saya bekerja di sebuah kolej di Kuantan)


Image result for kawin dengan suami orang
Dah kemaruk, dah tak dengar nasihat...

Dan akhirnya saya ditempelak dengan kata-kata "Sebab itulah sampai sekarang awak tak kawin-kawin, awak lebih mementingkan perasaan orang lain berbanding awak...".

Dan betul tekaan saya, penceraian berlaku...kesian saya tengok bekas isteri dan anak-anaknya.

Kedua, pada kawan saya yang juga mahu kawin dengan seorang orang iaitu lelaki (suami orang). Yang sudah stabil kewangannya. Namun saya tak beria menasihatinya cuma saya selamba kata "Ingat senang ke jadi bini nombor dua? Silap-silap you banyak berendam air mata, masyarakat memanglah mencemoh". Selamba saya sembur sambil menenyehkan popia ke piring sebelum popia itu menuju ke mulut saya.

Dan tak lama kemudian dia tidak pula jadi berkahwin dengan suami orang yang digilainya itu... (Dia tak betul-betul gila la tu...he he he).

Pertanyaan Angah itu bergantung kepada keberanian Angah dan pendapat Angah. Mungkin kita boleh bagi cukup-cukup tetapi kita kena tanggung risikolah kerana kita mungkin dicop negatif kerana mereka/masyarakat memandang ia adalah suatu pembinaan `masjid'. Kita dikatakan `penyibuk', Macam saya ni lagilah teruk kena sembur sebab saya sendiri tiada berpasangan. Adanya.

Image result for kawin dengan suami orang
Yang perlu anda lakukan jika kawan anda jatuh cinta dengan suami orang...

Namun begitu bagus juga kalau kita betul-betul sahabat beliau, kita akan beri pandangan kita agar kita boleh pengaruhinya. Agar dia tidak tersilap langkah dan menanggung akibat. kita luah apa yang kita rasa...

Sebenarnya saya sensitif terhadap suami atau isteri yang ambil mudah apabila mereka sudah berpasangan. Tidak mahulah melihat kawan kita sama ada lelaki atau perempuan tersebut berada dalam duka. Sebab itulah kita saling menegur walaupun risikonya kita mungkin kehilangannya (sahabat tersebut).

Namun saya faham jika kebanyakan orang tidak mahu masuk campur...

Sekian jumpa lagi.

Abang Jan: Tapi ingat `real men can't be stoleng..."


Image result for kawin dengan suami orang
Inggatkan till jannah, rupanya until jahanam...


Tuesday, December 27, 2016

Botol cuka dan botol kicap

Saya bertanya kepada adik saya adakah dia memberi `nasihat' kepada kawannya yang akan berkahwin dengan suami orang tersebut. Tidak bimbangkah nanti perkahwinan itu akan membawa penceraian kepada rumahtangga yang pertama tersebut? Dan banyak lagi pertanyaan lahir dari kegusaran hati saya.

Adik saya jawab sepatah, dia tidak mahu campur...kecuali kawannya mahu minta pandangannya.

Mungkin adik saya bimbang akan menjejaskan persahabatan dan mungkin juga adik saya berharap kawannya tersebut berkahwin juga...akhirnya. segalanya mungkin.

Sukar untuk kita yakin bahawa pasangan yang kita pilih tersebut adalah yang paling sesuai...(kecuali kita dah mabuk cinta). Kalau secara normal memanglah sangat sukar, seolah berjudi. Maka saya diam sahaja apabila adik saya menjawap `jawap sepatah' tersebut.

Dalam situasi kita, Kita juga sukar untuk memberi pendapat kepada kawan kita yang tengah `mabuk', he he he. Tapi tak apa, bila mereka meraung nanti, time tu kita boleh beri betul-betul. he he.

Hal peribadi orang jangan dicampur lainlah kalau mereka mahu mendengar pandangan kita. memang nak beri nasihat tak pandai dan tah berpengalaman, tetapi memberi pandangan bolehlah, kan?

Namun begitu kalau kita jumpa seseorang calon yang kita rasa adalah ok ...boleh kalau kita tanya pendapat kawan-kawan kita atau keluarga atau sesiapa.

Masalahnya kita tak tanya dan kita tak perasan yang pasangan kita itu mungkin ada udang galah di sebalik batu. He he he.

Tetapi itulah kehidupan, kita akan buat salah. lagi dan lagi.

Sebab tu ada pepatah, pinang tersalah belah! Dan kita tak dapa beza dah mana satu botol cuka, mana satu botol kicap.



He he he...

Monday, December 26, 2016

Puncak kebodohan kita...


Tidak salah merasa diri hebat tetapi dalam banyak perkara 'merasa' diri hebat itu tidaklah banyak membawa kebaikan. Mungkin akan membuatkan kita tidak mahu berusaha lagi.

Manusia adalah binatang (haiwan sosial) yang suka dipuji. Tidak salah memuji jika tidak keterlaluan. Tetapi pada tahap manakah ia dicop sebagai keterlaluan...?

Dalam secara separuh sedar kita mahu orang lihat kita alim atau cerdik...
Namun kalau kita alim kita tak akan merasa diri alim. Itulah makna kealiman yang sebenar...(tidak merasa alim..)

Begitu juga jika kita merasa cerdik,  maka 
sah-sah kita bodoh! He he...

Sebab itulah masyarakat kita mempunyai ahli agama yang riak, dan profesor yang bodoh...

He he...

Tuesday, December 20, 2016

Jangan `famous for the wrong reasons'



Pada zaman dahulu kala agak aneh jika seseorang itu mahu terkenal. Terkenal bukanlah suatu perkara yang sangat berguna pada masa tersebut. Tidak langsung berguna untuk memudahkan kita berurusan di pejabat sebab pada masa itu tidak ada pejabat. Dan pada masa itu `terkenal' juga tidak memudahkan kita untuk mendapat peluang pekerjaan kerana pada masa dahulu pekerjaan yang ada hanyalah bercucuk tanam, memunggut buah, beranak-pinak dan memburu babi atau monyet (hanya menyebut beberapa nama binatang).

Tetapi lainnya sekarang. Terkenal atau `orang kenal' kita, sangat memudahkan urusan kita. Pengalaman saya mengajar hal ini. Saya bukanlah terkenal sangat seperti pelakon kayu atau penyanyi katak kita tetapi rupanya `terkenal' juga di hati sanubari beberapa orang yang saya tidak kenal... (perasan lebih ni...he he he).

Peristiwa di salah sebuah bank baru-baru ini mengajar saya. Saya yang selalu sibuk mahu menukar kad ATM saya. Sudah agak terlewat kerana sudah akhir tahun. Saya lihat ramai pelanggang bank (nama bank dirahsiakan) beratur hingga sampai ke luar bank. Di pendekan cerita kerana saya `terkenal', sekejap sahaja saya mendapatkan kad ATM tersebut. Sehingga saya rasa bersalah kepada pelanggang lain yang harus beratur. Memang saya cuba menolak tetapi saya lihat beliau bersungguh-sungguhan mendahulukan saya. 

Saya memang tidak mengenalinya...

Orang kenal kita sebab mereka kawan kita, namun orang kenal kita juga kerana kita kawan kepada kawan dia tersebut. 

Orang kenal kita sebab ada sebab. Sebab baik atau sebab buruk?

Tetapi dia panggil saya `Abg Jan', 

Abg Jan: Masih rasa bersalah hingga kini...he he he 

Monday, December 19, 2016

Pantun lara di Pantai Temasik





Pantai Kemasik cantik jika dipelihara dengan baik, jika sentiasa diadakan usaha untuk memelihara dan mengindahkan lagi suasana tentu akan menjadi tempat persinggahan yang lebih hebat. 

Memang pantai-pantai di Terengganu cantik-cantik.

Saya singgah setulang di pantai ini dan terhasillah empat rangkap pantun lara. Namun saya perturunkan tiga rangkap sahaja sebab satu rangkap lagi terlalu berunsur seksualisme.

Sekian...

Saya pernah menulis hal ini di post yang lalu, sengaja saya paparkan kembali sebab dulu saya pernah amat sedih dan pedih.

He he he...

Mahalnya sebuah impian...



SEDARI KESIL SAYA sudah mempunyai impian untuk masuk universiti walaupun pada masa itu saya tidak tahu apa itu `universiti'? Namun itulah yang selalu ayah saya sebut. Mak saya pula fikirannya bebas, beliau tak apa kalau saya masuk apa-apa pun asal bukan penjara atau pusat serenti. He he he.

Walaupun saya tidak tahu apa itu universiti, saya tetap mahu masuk universiti. Yang saya tahu hanya orang yang pandai-pandai sahaja masuk universiti (tidak lagi begitu pada hari ini kerana semua orang senang kalau nak masuk universiti, yea tak?).

Yang saya mahu maksudkan ialah betapa kita perlu ada impian. dan menuju ke arah itu. Jika tiada impian hidup seperti batu. Sudah banyak kali saya jatuh tetapi saya tak pernah mahu mengalah sebab saya yakin `universiti' penting dalam hidup saya. Saya `jatuh' kerana saya bukan yang terbaik dalam kelas. Tidak pernah saya yang paling cemerlang dalam kelas. Ayah saya puas hati jika saya berada di antara lima pelajar tercemerlang, dalam kelas. Ayah saya tidak memaksa untuk dapat nombor satu. Dia mahu lihat resut yang baik.

Dan sebagai manusia tentulah saya mempunyai ratusan impian saya yang lain. yang kadangkala agak peribadi dan tidak boleh ditulis dalam blog ini. namun impian tersebut tidak tercapai. He he he. saya tidak bersedih kerana mungkin `tidak ada orang yang mampu mencintai saya, he he he".

Sebagai insan biasa kita tidak boleh lemah jika bukan semua impian kita tercapai. Jangan rasa sedih kerananya. Jangan kesalkan diri, kesiankan diri.

Jom ramai-ramai kesiankan kepada orang yang bangun tidur dengan tidak mempunyai impian... kan?





Friday, December 16, 2016

Kritikan menjadi motivasi...



DUNIA SUDAH TERLALU BERUBAH. Dulu kelakuan orang di sekeliling kita, kita tidak nampak, kita tidak peduli. Namun kini kita banyak nampak apa yang berlaku di sekeliling kita. Dan apa yang kita buat juga ramai orang yang nampak.

Contohnya, ketika saya berkelah dengan kawan-kawan saya, sekeping gambar saya berseluar pendek tersebut disebarkan oleh kawan saya di FBnya, he he he. Selepas itu saya tulis `Tolong jangan kecam saya'.

Kita akan menghadapi banyak kritikan sebab kehidupan sudah lebih terbuka. Contohnya ada yang bertanya `Kenapa awak nampak gemuk Man?". Selamba sahaja dia bertanya. Ya lah saya dah berusia, kuat makan dan malas bersenam (campur patah hati), so ...then what do you expect? Badan Saya macam Kevin Zahri?

Semakin kita berjaya juga, semakin kita akan banyak menerima kritikan. Termasuk jugalah dengan `semakin' kita nak berjaya...he he he.

Suami mengkritik isteri dan isteri mengkritik suami dalam jelas atau tersirat. Guru dan pelajar saling mengkritik. Mak Cik Kantin mengkritik guru besar, guru besar mengkritik Pak Cik Jaga... Pak Cik Jaga mengkritik Rosmah.

Semakin tinggi jawatan/kedudukan semakin banyak kritikan yang akan kita terima. Tengoklah dunia politik, semakin tinggi jawatan semakin banyak mereka terima kritikan. Kalau nak layan internet entah tak terlayan antara fitnah dan realiti.

Tetapi yang pentingnya kritikan itu harus kita positifkan untuk memotivasikan diri...jadikan dia, ulikan dia menjadi suatu yang menjadi.

Abang Jan: Burung nan terbang turut berkicau...berkicau keriangan...(walaupun sebenarnya burung tersebut mungkin beleter sebab tension!).

He he he....

Wednesday, December 14, 2016

Dengki dengan kata-kata motivasi, selamat datang 2017

Saya selalu juga membaca kata-kata motivasi dengan bertujuan diri saya akan termotivasi olehnya. Namun acapkali saya tidak mencapai objektifnya.

Mungkin sesuatu yang besar telah terjadi dalam hidup kita sehingga kata-kata itu tawar...menawari warna harapan kita...

Berkata-kata lebih senang daripada melaksanakannya. Kita tahu akan hal ini. Kita juga tahu kita tidak boleh menyerah dengan hidup, dan tiada sesiapa yang tiba-tiba datang menerpa menolong kita selain daripada diri kita...

Namun walaubagaimana sukarnya kita untuk menerima kata-kata itu, kita tetap harus mengakui yang kata-kata itu adalah benar...

Kata-kata motivasi itu menang, kitalah yang kalah...

Tetapi sampai bilakah kita mahu kalah...?

Selamat datang 2017...

Thursday, December 8, 2016

Instagram -sukimanishak

Hari ini adalah antara hari yang penting dalam hidup saya, 2016.

Ya, sya selalu ketinggalan dalam hal teknologi jika dibandingkan dengan keluarga saya.

Mungkin saya jenis lambat/takut untuk hadapi perubahan.

Hari ini saya sudah buat akaun instagram saya.
Anak saudara saya yang tolong buatkan.

Saya tidak tahu apa yang harus saya operasikan dalam instagram ini.

Namun anak saudara saya beritahu boleh letak gambar-gambar. Boleh jual Pinggang mangkuk, buku2 dan barang2 saya.

Saya letak gambar yang paling handsum, namun bukannya bertujuan supaya ada orang yang akan 'ikuti' saya, tetapi lebih kepada kepuasan di mana saya sendiri suka tengok.

Saya kelihatan sangat bahagia dalam gambar tersebut. He he...




Kecenderungan untuk menjadi seperti orang lain (tersebut), adakah suatu penyakit?

MENJADI DIRI SENDIRI


Image result for be yourself quotes
Add caption



KEPUTUSAN SAYA UNTUK TIDAK MENGAMBIL MATA PELAJARAN MATEMATIK TAMBAHAN dalam SPM tersebut adalah kerana saya sangat yakin saya lebih meminati seni lukis daripada `seni kira'. Saya tidak suka sesuatu yang sukar dan sesuatu yang saya terpaksa buat banyak kali (latihan matematik tambahan, he heh).

Kalau kita perhatikan dalam kehidupan seseorang manusia, kerap-kali mereka berada dalam dilema untuk memilih. Ini terjadi kerana semakin pesat pembangunan, semakin banyak pilihan yang harus kita lakukan. Contohnya dulu hanya ada RTM1 dan RTM2 sahaja. Kita tidak ada pilihan seperti `banyaknya' pilihan pada masa sekarang.

Bukan senang untuk kita memilih jika kita tidak menjadi diri sendiri. Maksud saya terikut-ikut dengan keadaan sekeliling tanpa bertanyakan hati nurani kita. Kita letak diri kita kepada tempat kedua. Kita biarkan ayah dan ibu kita, cikgu kita, kerajaan kita, kawan-kawan kita dan lain-lain apa-apa saja yang berada di sekeliling kita untuk membuat keputusan. Mendengar dari mereka tanpa melihat ke dalam diri kita, adalah suatu perkara yang tidak membawa kita ke mana-mana. Namun jika nasihat itu bersesuaian dengan kita sebab mereka lebih dulu `makan garam', bodohlah kita jika tidak mengikuti nasihat dan panduan itu.

Tentu banyak kali dalam kehidupan kita, kita khuatir keputusan yang kita buat ini `diperkatakan' orang, sama ada oleh keluarga kita, kawan-kawan kita atau masyarakat sekeliling. 

Walaupun kadang-kadang kita rasakan apa yang kita `berpendapat' adalah paling tepat, kita masih lagi mendiamkan diri kerana keadaan di sekitar kita adalah sebaliknya. Kita bimbang mereka tidak boleh menerima pendapat kita atau keputusan kita yang berlainan tersebut...(walhal gaji kita dan kehandsomen kita lebih dari mereka, he he he).

Di sekeliling saya tidak ramai yang menjadi diri mereka yang sebenarnya. Mengapa saya tahu hal ini? Kenalkah saya kepada mereka? Saya tidak mengenali mereka tetapi saya hanya lihat mereka terlalu banyak persamaan. Sekapal belaka pemikiran dan penampilan. Tentulah ini suatu perkara yang mustahil!.

Sebab itulah saya memiliki kawan yang agak berlainan sifatnya. Ada yang sangat unik. Namun kebanyakan kawan saya tidak dilahirkan mempunyai personaliti. Mereka berkelakuan sekapal sahaja... Sebab itulah apabila mendapat kawan yang `pelik' dan berbeza, saya sangat menghargainya...

Namun dalam beberapa hal, saya juga tidak menjadi `be youreelf', he he he.

Inilah yang dikatakan kehidupan...

Tuesday, December 6, 2016

Taman-taman kasih masih jadi kenangan...

Terpisah akhirnya...





Haa...
Hoo...

Jangan menangis jangan bersedih
Sudah suratan kehendak takdir
Jaraknya antara kita terpisah jauh
Luka hatiku yang pedih jiwa tersiksa

Kisah bercinta antara kita
Hanyalah tinggal dalam sejarah
Aku menangis sendiri …. pergilah sayang
Engkau bukanlah milikku …. lupakan saja

Kini kau hidup riang bersama pemuda itu
Oh …. kesal, aku kesal …. kau ragut kasih dariku
Ku tahu hatimu tidak dapat melupakan mimpi yang indah
Ketika engkau dan aku bermain cinta

Kini kau hidup riang bersama pemuda itu
Oh …. kesal, aku kesal …. kau ragut kasih dariku
Ku tahu hatimu tidak dapat melupakan mimpi yang indah
Ketika engkau dan aku bermain cinta

Huu...

Huu...

Thursday, December 1, 2016

KWSP: Adakah kita berkongsi ketakutan yang sama?



Add caption


Ketakutan yang saya maksudkan ini bukanlah ketakutan kerajaan kononnya ambik duit KWSP kita untuk berjoli. Tetapi apa yang saya maksudkan adalah kebimbangan duit KWSP kita itu sebenarnya sudah tidak cukup untuk menampung hidup kita pada masa hadapan.

Sebagai orang `biasa', saya sering juga berasa bimbang tentang kedudukan kewangan saya pada masa tua nanti...(he he he macamlah sekarang ni saya masih muda). 

Dengan kadar inflasi yang semakin meningkat (seiring dengan pembangunan ekonomi yang memerlukan saya bayar `kos'nyam kerana sumber semakin berkurangan dan terhad), saya bimbang kehidupan saya pada masa tua akan melarat atau masih bekerja `keras' untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Secara purata kita ada selama 20 tahun lagi `tahun' yang kita jalani sebelum kita lupus. Maknanya tahun-tahun yang kita kena harung. Memanglah ajal maut di tangan tuhan...tapi tuhan tak nak kita jadi cerdik. Tuhan bagi akal untuk kita merangcang.

Patutlah sangat kita mula `slow' berbelanja dan `rancak' menyimpan. tapi tulah saya masih pada tahap mahu membeli walaupun di kedai RM2. He he he.

Sebab tu kot kita disarankan agama untuk berdoa semoga dimurahkan rezeki...




Tuesday, November 29, 2016

UPSR: Tidak puas hati format baru 2016

Image result for keputusan peperiksaan upsr 2016


"Hanya sedikit sahaja yang dapat semua `A'". Kata kawan saya sambil memucungkan mulut persis Cik Wok (watak dalam Tiga Dara Pinggitan, Majalah Gila-Gila). Saya rasa jika dia terus memuncungkan mulutnya begitu, dia akan cepat tua. Atau jadi badut.

Kawan saya tidak setuju benar dengan format baru UPSR tersebut. Katanya mesti ada yang `tak kena' dengan format baru tersebut sambil menyalahkan beberapa ahli politik (termasuk isteri ahli politik itu tutut dipersalahkan, he he he), dan juga ahli akademik yang `mencipta', format tersebut.

Walaupun kisah UPSR 2016 telah lama berlalu, dia tetap menimbulkan isu ini kerana tidak puas hati. Mungkin dia lebih gembira bila ramai yang dapat `A".

Saya diam sahaja sebab saya setuju benar dengan format baru yang pada pendapat saya `kenapa dari dulu lagi tak buat format sebegini...". Tetapi saya diam sahaja sebab biarlah kawan saya itu meluahkan perasaan tidakpuashatinya, tersebut. Kenapa pula saya kena jirus minyak tanah kepada api?

Bagi saya baguslah ramai tidak dapat `A', kerana biar pelajar-pelajar kita yang benar-benar layak sahaja dapat semua `A'. Biar ia jadi satu pengukuran yang standard. Dan dengan penerimaan pakai format ini sudah terbukti terdapat lebih kurang 4000 sahaja pelajar kita yang cerdik `A' ni. Biarlah itu saja jadi jumlah sebenar daripada berpuluh ribu orang yang dapat `A'.

Kita kena terima hakikat, hanya lebih kurang 4000 orang sahaja.

Maknanya format baru tersebut tidak salah. Itu yang saya fikirkan. Sebab objektifnya jelas lagi tersuluh. Buat apa ramai dapat `A' tetapi masyarakat yang dilahirkan tetap menuju jahanam.

Mengenai cara perlaksanaannya, tempoh masa, beban kepada pelajar dan guru, dan lain-lain isu yang timbul tersebut adalah suatu perkara `lain'. Yang nyata format ini sangat elok.

Benda elok payah orang nak terima, lebih senang cari benda yang tak elok yang terbit dari benda elok tadi... Haaa...





Friday, November 25, 2016

Pembunuhan sudah menjadi kes biasa di Malaysia...

Image result for murderer with knife


Pada zaman 60an dan 70an pembunuhan adalah kes yang mengerikan, dan amat luarbiasa kesan daripada pemberitaannya. Namun pengakuan jujur kawan saya [semasa kami sedang makan ciken cop di sebuah keda ala westeng,] mengejutkan saya. Dia beritahu dan meramalkan pada suatu masa nanti [yang tidak berapa lama lagi] akan ada orang mati dibunuh setiap hari di Malaysia. Pengakuan beliau ini lebih mengerikan daripada berita pembunuhan yang saya baca di dada akhbar. 

Adakah pembangunan ekonomi, kemajuan hidup mengejar kecemerlangan dan terbaik ada kaitannya dengan pertambahan kes pembunuhan di Malaysia? Adakah ini peringkat-peringkat ke arah kewujudan negara maju apabila kemajuan itu tidak dapat diturut sertakan oleh khalayak warganegara? Yang akhirnya hidup tidak terurus dan akhirnya tertekan, dan membawa kepada pembunuhan.

Kalau nak jawab soalan di atas dengan main `tuduh-tuduh', ia tentu menampakan ketidakrasionalan kita. Dan kadang-kadang apa yang kita `rasa' atau `berpendapat' dengan jawapan kita tersebut sama sekali tidak benar. 

Ambil contoh, kes bunuh diri yang sedang meningkat. Ramai beranggapan banyak faktor yang menyumbangkan ke arah itu. Tekanan ekonomi la, masalah keluarga la, masalah pasangan la... sambil kita mengambil lewa faktor `kesunyian' sebagai penyebab utama membunuh diri.. Tidak boleh kita katakan membunuh diri kerana tertekan dan miskin kerana orang kaya juga membunuh diri dan hidup tertekan (tertekan cara dia laaa...). Kesunyian itu bermaksud tiada teman bicara yang sesuai untuk luahkan perasaan dan mendapat nasihat. Sebabnya? Sebabnya ramai yang mengejar KPI dan hidup mementingkan diri dan kebendaan. Alamak agak panjang pulak isu bunuh diri ini dihuraikan...

Kawan saya sudah tidak ngeri melihat perubahan masyarakat apabila membaca akhbar, mengetahui berita pembunuhan. Contohnya bagaimana teman lelaki membunuh anak kekasihnya. Benda ni mudah dilihat. Maksud saya lihat dengan mendalam kemungkinan seorang perempuan yang ada `teman lelaki'. Sebab masyarakat sekarang perempuan muka buruk pun ada teman lelaki. Jenis perempuan yang suka ikut jantan ni berlambak sama dengan berlambaknya jantan yang tidak berguna...

Jadi betul la kawan saya kata kan itu, pembunuhan sudah menjadi perkara biasa... Cuma dalam hati saya ia tetap luarbiasa sebab tidak ada orang yang berhak mengambil nyawa kita, dan dalam agama pun kita tiada hak untuk ambil nyawa kita sendiri...

Abang Jan: Juga terbunuh...tetapi tak mati...bernyaea tapi tak bernyawa. He he he. (pulak dah)

Tuesday, November 22, 2016

Nasib anak yang tak pandai...kumpul `A'. (Kisah UPSR kita)

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia

Ramai kawan-kawan saya bercerita mengenai kejayaan anak mereka yang dapat banyak `A' dalam peperiksaan. Saya tumpang gembira sebab itu adalah berita yang baik dan patut diraikan. Walaupun ramai yang bersetuju `A' bukanlah segala-galanya tetapi hakikatnya mereka mahu anak mereka TETAP mendapat semua `A'! Saya ulangi `TETAP'!.

Sebenarnya ramai juga di kalangan kawan saya yang berjaya dalam hidup (berjaya dalam hidup yang saya maksudkan ialah dapat kerja yang bagus dan banyak duit. Rumahtangga tunggang-langgang, hutang banyak, tak perihatain terhadap pasangan, anak-anak terbiar dan unsur-unsur lain tak diambil kira di sini) terdiri daripada mereka yang dapat result yang `biasa-biasa' sahaja pada zaman persekolahannya. Namun mereka tetap mahu anak-anak mereka mendapat `A' kerana mereka sedar persaingan sangat sengit untuk mendapatkan kehidupan yang selesa, apatah lagi mewah pada zaman ini.

Dan mereka juga semakin sedar keperluan untuk tidak sekadar untuk mendapat semua `A'. Mereka sedar terdapat nilai etika lain yang harus ditanam ke dalam diri anak-anak mereka. Mereka mula sudah sangat sedar. Mereka sudah sanggup menghantar anak mereka ke kem-kem motivasi (pada musim cuti) dengan berharapan anak mereka jadi orang.

[Ibubapa yang masih tak sedar-sedar kita tak boleh buat apa-apalah sebab kesedaran wujud dalam diri masing-masing. Kalau ibubapa sendiri pemalas, susahlah masa depan anak-anak mereka...].

Mungkin dulu lain, mungkin dulu yang resultnya `biasa-biasa' dapat kecapi hidup yang mewah kerana persaingan pada masa dahulu tidak sesengit pada masa sekarang. Orang kata lain dulu-lain sekarang, lain ulu lain parangnya, atau lain suami, lain isterinya (tapi mungkin lain isteri tapi suami sama, he he he).

Saya tidak pernah menjadi seorang bapa, tetapi saya mudah faham kenapa ibubapa mahu anaknya cemerlang dalam pelajaran. Sebab kecemerlangan dalam pelajaran masih ada kolerasi yang sangat kuat dengan kejayaan dalam hidup. Orang yang kata pelajaran tidak penting untuk menjadi kaya bukan sahaja bodoh tetapi buta. Sebabnya matlamat kita bukan saja mahu jadi kaya tetapi banyak matlamat lain lagi. Contohnya kita mahu juga ketenangan dalam hidup. Dan juga kita selalu kena ingat banyak perkara yang penting dalam hidup masih tidak lagi terjual di pasaran/kedai.

Tetapi bagaimana nasib anak yang tidak banyak mengumpul `A'?. Di sinilah tugas ibubapa membentuk kembali. Berikan semangat dan tanamkan harapan. Jangan anak tersebut terus diabaikan dengan hanya menumpukan kepada anak yang ada potensi besar. Jangan rasa kecewa. Sebab kot-kot nanti anak inilah (yang tak cemerlang dalam pelajaran) yang dok jaga kita pada kitamasa tua. [Sebab anak kita yang pandai (belajar cemerlang) kawin dengan orang putih dan hidup mewah moden di USA...haaa)

Saya nasihati sayanglah anak anda yang paling bodoh (kalau kebodohan itu anda ukur dengan berapa `A' mereka dapat).

Tepuk dada tanya pendita...







The positive power of negative thinking...

saja letak...

Bukannya semua perkara boleh kita positifkan. bukan semua perkara kita boleh selindung dengan berfikir positif. Dan dalam banyak kejadian buruk berlaku, banyak juga berlaku kerana kita tidak berfikir negatif.

Sebab hidup bukan seperti dalam buku atau panduan di internat, kita sangat memerlukan penilaian minda daripada.

" Look on the bright side Man" Kata kawan saya apabila saya memperkatakan isu ramai pekerja balik tidak menepati masa. Maksud saya pukul 6 petang masih berada di pejabat.

Tetapi maaf cakaplah, saya langsung tak nampak `the bright side'nya apabila pasangan balik lewat petang. Sebab tentunya letih bila banyak kerja, balik rumah semua tak jadi kerja. Dan kerja di rumah bukannya senang atau remeh. Kena melawan perasaan. Saya tetap melihat banyak yang negatif jika kita pulang lewat.

Memang kita dianjurkan berfikiran positif supaya kita tidak tertekan dan bersemangat untuk lalui hidup. Tapi adakalanya berfikiran negatif menjadi panduan dan `pagari' hidup kita dari anasir yang tidak elok. Keputusan yang mendukacitakan... 

Kita kena jangka kesusahan akan berlaku jika kita...

Kalau semua orang berfikiran positif, tak tercipta laa payung terjun!


Related image

Thursday, November 17, 2016

Kad/surat dari Z

Salam sejahtera. Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera selalu. 

Saya di sini sihat sejahtera. 

Surat/kad ini sampai dua, tiga hari yang lalu...

Sekarang di Malaysia, sudah tiba musim hujan. Musim hujan membawa kesuraman, namun kedatangan surat/kad ini membawa ceria.

Ketika surat/kad jemputan ini sampai, saya sedang mengharungi minggu ke lima untuk semester 2, 2015/2016. Pelajar sudah menjalani quiz 1 dan mid Termg exam...

Adnan dan isterinya akan mengerjakan umrah, bertolak 18hb/11 ini. Adik saya Salina sedang rungsing dengan hasil pencapaian pelajaran anaknya dalam UPSR.

Sekali lagi, dan sebenarnya entah berapa kali saya rasa bersalah dan minta maaf kerana sering mengecewakan.

Saya mengambil berat dan menghargai jemputan ini, (dan jemputan-jemputan sebelum ini). Jemputan ini bukan calang-calang bagi saya. Buat hati saya tersenyum, gembira. 

Sehingga kini kita masih tidak dapat berjumpa. Insyallah di lain kali kita dapat berjumpa.

Semuga Allah selalu memberi kekuatan dan rahmat pada kehidupan Z.




Friday, November 11, 2016

Saya boleh mengawal mimpi saya...tapi ia tidak semestinya berakhir dengan bahagia...

Image result for in my dreams
Add caption

"Dalam mimpi itu saya sedar bahawasanya saya sedang bermimpi, saya masih ingat dalam mimpi itu saya berdoa sungguh-sungguh agar pagi tak akan kunjung tiba..."


- Abang Jan

SAYA mula menyedari kebolehan saya mengawal mimpi, apabila saya berpisah dengan orang yang saya paling sayang (katogeri bukan keluarga). Namun tidak pula setiap mimpi itu dapat saya kawal. Kebanyakan mimpi saya hanya tahu bahawasanya saya sedang bermimpi dan tidak ada rasa untuk kawal mimpi saya. 

Mimpi masih merupakan suatu yang tidak dapat dihuraikan sepenuhnya oleh ahli sains. Namun hasil pembacaan saya, memang ada manusia yang boleh kawal mimpi mereka. Ia tidak mustahil kerana kajian saintifik tentang mimpi masih belum terungkai sepenuhnya.

Mimpi dalam bentuk bukan sains kita boleh namakan juga sebagai alam ghaib yang ajaib.

Saya pernah bermimpi saya dikejar nyamuk besar, sebesar anjing. Saya berlari dengan laju dan memasuki sebuah istana lama. Saya naik setingkat demi setingkat sambil berlari. Ketika sedang berlari barulah saya tersedar saya sebenarnya dalam mimpi. Namun nyamuk sebesar anjing tersebut masih terus mengejar/terbang saya. Sehinggalah saya sudah sampai ke tingkat terakhir saya mengambil keputusan untuk terjun dari tingkat tersebut. Saya terpaksa.

Semasa saya sedang jatuh saya terus berdoa `Tumbuh sayap-tumbuh sayap'. Dan ketika jasad saya seolah terasa melayang jatuh tiba-tiba tumbuh sepasang sayang yang putih lembut dan cantik di belakang bahu saya. Lalu saya terbang!.

Saya juga pernah bermimpi berjumpa kembali dengan orang yang paling saya sayang (katogeri bukan keluarga). Pastilah saya tahu itu hanyalah sebuah mimpi sebab mustahil kami boleh berjumpa lagi (kerana keadaan dan diri kami sudah tidak diri yang dulu lagi. Dan perjumpaan itu harus saya hindarkan kerana sakitnya nanti saya yang tanggung bukan dia).

Namun dalam mimpi tersebut saya sukar untuk melepaskan dia untuk dia kembali kepada anak dan suaminya. Sebab saya rasa bahagia. Walaupun saya tahu dia sudah bersuami dan ada anak-anak, walaupun saya tahu ia adalah sebuah mimpi...saya tetap berdoa...agar pagi jangan meragut kebahagian saya.

"Pagi jangan datang, matahari jangan muncul. jangan datang dan jangan muncul pagi dan matahari... jangan kunjung tiba pagi dan matahari...biarkan aku bahagia di sini"

Saya ceritakan mimpi itu kepada kawan saya. Dia beritahu kalau pagi dan matahari tidak muncul-muncul, saya akan mati dalam tidur...

He he he...

Wednesday, November 9, 2016

Kesabaran dalam membina laman: Bahagian sisi belakang

SEBELUM


KESABARAN penting jika tiada duit. Maksud saya kesabaran dalam membina laman. Jika berduit kita terus sahaja boleh capai impian membina laman yang kita kehendaki dalam waktu yang singkat sahaja. Contohnya terus beli pokok yang besar. Upah kontroktor yang mahir.

Saya tidak buat tembok di belakang rumah disebabkan kekangan duit. Sebenarnya saya sudah memanggil kontraktor untuk kira berapa kos bagi sepanjang 150- 167 kaki tersebut. Dan barulah saya sedar saya tidak mampu. Kosnya terlalu tinggi sebab kawasan yang mahu ditembok panjang sangat.

(Sebenarnya ini bukan laman belakang tetapi laman sisi rumah bahagian belakang sebab tanah saya besar sedikit hala ke sisi, hala ke belakang)

Dan saya juga panggil kontraktor untuk kira kos jika saya mahu tanam derngan pokok-pokor pagar dan buat langskap sedikit. Tapi mahal juga rupanya.

Maka saya fikir saya harus menanam sendiri pokok-pokok untuk mendamaikan laman. Suapaya tidaklah nampak sangat belakang rumah jiran saya.

Sedikit demi sedikit dengan kesabaran dan keletihan (sebab semuanya biat sendiri) saya bina laman ini. Sehinggalah hasilnya seperti di bawah. Taklah cantik dan mahal macam rumah jiran-jiran lain tapi sekadar dapat wujudkan suasana nyaman dan menghijau...


SELEPAS

Ringkasnya elemen kesabaran penting... Sabar juga untuk menjaganya...alahai...

Tuesday, November 8, 2016

Untuk sekali lagi?

KEHIPUPAN memang macam-macam. Saya beritahu kawan saya jika dia rujuk semula dengan bekas suaminya (yang kemudiannya dia memang rujuk!), saya tak mahu lagi mendengar sebarang masalah rumahtangganya. Saya tidak mahu dengar langsung.

Sebab itulah apabila dia rujuk semula, dia tidak pernah lagi menyebut mengenai permasalahan rumahtangganya kepada saya, walaupun saya tahu gerenti ada semula!. 

Bagi saya tiada peluang kedua sebab `tergamak' musnahkan peluang yang ada itu (peluang pertama) sudah cukup untuk tunjukan kita perangai dia yang sebenarnya...

Image result for second chance will never be found

"Tak sangka pula belajar tinggi tinggi hingga dapat PHD tapi akhirnya dia jadi bodoh...!" Itulah yang terlintas difikiran saya apabila mendengar dia rujuk semula. Walaupun saya tahu PHD tiada kena mengena dengan kecerdikan mengatur aturan hidup, saya tetap nak kata. He he he.

Payah sangatkah dia nak terima hakikat yang dia sayang salah orang? Payah sangatkah kalau hidup sendiri tetapi ada maruah?.

Cuma beberapa minggu yang lepas apabila kami berbual di talipon, dia `terberitahu' "Biasalah kalau salah kena pukul, bukan awak tak tahu?". Tapi saya tak sambung perbualan itu, saya terus cerita pasal perkara lain. Pasal saya nak jual barang-barang perhiasan rumah saya. Biar lapang macam balai raya.

Saya percaya dia masih lagi mengalami masalah yang sama. Iaitu masalah tak serik-serik.  Mengapa dia masih mahu terima kembali suaminya tersebut...?

Namun dalam masa yang sama saya rasa lega sebab dia tak lah selalu menelefon saya. Dalam diam-dian saya doakan dia berbahagia...(walaupun saya tahu agak mustahil!)

Monday, November 7, 2016

Cara makan durian yang aneh...(bagi saya)

Pada suatu hujung minggu lalu (yang sudah banyak berlalu), saya berkunjung ke rumah kakak. Dan petangnya kami makan banyak makanan, di antaranya ada pulut durian.

Saya dapati anak-anak saudara saya makan pulut durian tidak seperti saya. Mereka makan pulut durian seperti sekumpulan keluarga  `Downtown Abby'. Sangat tertip dan santai.




Mereka tidak mengaul bahan-bahan, iaitu durian, nisan, garam, gula dan santan sekaligus. Mereka cubit-cubit makan seperti lauk.

Maka saya buat satu demo untuk menunjukan cara makan yang betul. Saya gaulkan sekali, saya buang biji durian. saya gaul sepuas hati dan ia kelihatan macam bubur pekat, barulah saya makan. Namun `cara, saya ditolak mentah... Mereka kata nampak kotor.


Sehingga menjilat tapak tangan!

Pada masa kami kecil, semua adik beradik saya gaulkan sekaligus dengan pulut dan kami akan makan ramai-ramai. Beginilah caranya.

Cara anak saudara saya makan itu salah. Ia menjadi suatu yang pelik kepada saya. Dan dalam beberapa minggu juga saya terus terfikirkannya... Emm...

Atau cara sayalah yang salah? He he he

Kos untuk menjadi tua...?

Hujung minggu lepas ketika saya sedang asyik membelek daun pokok kemboja saya, tiba-tiba terlintas di fikiran saya `Apa jadi kat aku bila tua nanti yea?". Saya tertanya-tanya, `Adakah kehidupan saya pada masa hadapan akan bertambah senang?.

Namun pertanyaan itu bukanlah timbul kerana kehidupan saya sekarang adalah susah bebenor. Saya berpendapat dengan `saya yang begini', kehidupan saya ini bolehlah dikira ok. Tidaklah sangat senang atau sangat susah.

Namun pertanyaan itu bagus untuk kita sama-sama fikirkan. Sama ada kita kakitangan kerajaan yang akan dapat pencen (separuh gaji) atau bersara dengan wang KWSP.

Kawan saya berpendapat keperluan pada masa tua nanti tidak semestinya akan jadi lebih kecil (belanjanya) daripada keperluan pada masa muda. Maknanya kita mungkin perlukan lebih banyak wang untuk memastikan kehidupan kita adalah pada tahap selesa.

Pada masa tua nanti:

1. Adakah pembiayaan perumahan kita masih belum selesai?. 

Kalau selesai pun mesti juga kena ada duit untuk baiki atap bocor, saliran paip tak berfungsi ke, atau airkon brokna? (kena baiki rosak tak dapat guna)

2. Adakah kita memerlukan kereta baru kerana kereta kita sudah berusia di mana kos pembaikian sudah menjadi tidak berbaloi?

3. Adakah pinjaman peribadi kita telah dilangsaikan.

4. Adakah wang keperluan makan 3 kali sehari mencukupi dengan andaian inflasi 3% setahun. Maksud saya makan pagi kita nanti akan jadi RM27.50.

5. Adakah kos gajet dan internate mencukupi. Cuba bayangkan keperluan media pada masa hadapan.

6. Kita juga tetap membayar bil air dan elektrik.

7. membayar cukai pintu.

8. Dan mungkin juga kita perlu `hulur' kepada anak-anak.

9. Kos untuk hari perayaan

10. Kos untuk kain baju.

11. Kos untuk menjaga kebun (sebab tak larat, mungkin upah jea).

12. lain-lain kos sebab kita kena bergantung kepada orang lain (contohnya bayar driver untuk perjalanan jauh atau menyuruh orang pergi beli barang untuk kita)

13. Kos kecantikan supaya muka kita yang berkedut ini masih macam muka orang.


Retirement Expenses Pie Graph

Mungkin sebab itulah kita mesti berhati-hati dalam berbelanja. Saya menulis ini juga untuk peringatan saya sendiri sebab saya suka membeli. Saya rasa dalam keturunan saya, hanya ayah saya sahaja tidak suka membeli. Yang lain semuanya kaki membeli walaupun d hanya di kedai RM2.

Tapi saya lupa ingatan bila di supermarket...he he he. 

Friday, November 4, 2016

Saya malas mandi, malas basuh muka, gosok gigi dan tukar baju

Image result for so tired but can't sleep




Semalam balik kuliah lewat malam, saya rasa letih. Sukar untuk cerita bagaimana letihnya minda saya. Seolah semua masalah dunia pendidikan berada di kepala saya saja bebanannya. Tetapi ia (pendidikan) penting apabila saya berpendapat sudah mulai ramai orang yang semakin bodoh tidak boleh diajar di negara kita. Ini.

Saya terus mahu tidor. Namun keputusan untuk tidor itu difikir banyak kali sebab saya bimbang kuman di badan dan di baju akan merebak di katil dan di bantal saya. 

Dan dengan tidak mencuci muka membuatkan ada noda di kulit muka. Saya sudahlah tua, gemuk, tak handsum. Tambah lagi dengan kulit muka yang bernoda (berbintik), saya tidak akan disayangi ramai.

Saya tak mahu gosok gigi...tetapi teringat pula pesanan Dr Mahathir, kesihatan gigi amat penting jadi pemangkin kepada kesihatan badan keseluruhan...

Namun saya tetap rebahkan diri ke tilam dan semakin ligat berfikir. Lepas satu-satu hal yang menjelma. Pelik sungguh walaupun saya letih giler tetapi otak masih tak mahu mengalah. Otak terus aktif.

Sampai satu tahap saya rasa saya perlukan ubat tidor...

Dan saya akhirnya terlelap (sebab terjaga semula pukul tiga pagi). saya bangun terus basuh muka dan tidor kembali...

Image result for so tired but can't sleep


Total Recall: My Unbelievably True Life Story - 2012 (Arnold Schwarzenegger)



14546626




Arnold Schwarzenegger bukanlah pelakon yang saya minati. Dan pada masa-masa lalu saya tidak menyukai lelaki berbadan besar. Saya berpendapat lelaki mestilah `otak'nya yang besar, bukan badannya yang besar. Namun tanggapan ini berubah apabila mendengar berita beliau menjadi gabenor di California, iaitu sebuah lokasi ekonomi yang sangat besar dan memberangsangkan. Berita itu berjaya mencuri perhatian pada perjalanan hidup saya. Yang sibuk. Konon.

Image result for terminator movie

Saya ada melihat lakonannya dalam beberapa filemnya yang terkenal. Namun saya dapati cerita tersebut yang menarik bukannya lakonan beliau. Maksud saya filem lakonannya laku dan terkenal. Satu bentuk filem yang memang laku terutama di negara-negara yang membangun.

Ketika kunjungan saya ke Kedai buku Popular, saya sambar buku ini. Saya telah membacanya sedikit demi sedikit apabila waktu terluang. Saya kagum dengan cara penulisan yang mudah dan menarik (bagi saya). Setakat ini sudah separuh buku ini saya baca dengan memilih chapter-chapter yang saya suka. Dapat saya bayangkan buku ini akan saya baca beberapa kali nanti. Sebagaimana saya baca buku Diari Mat Despecth.

Image result for arnold schwarzenegger movies posters

Dalam buku ini saya dapati beliau mahu menceritakan kepada kita bahawa kejayaan yang beliau perolehi adalah dari keazaman yang kuat dan kerja keras tanpa mengalah jkepada kegagalan. Dan satu ladi belajar benda baru walaupun sukar. Karektor ini memang ada pada orang yang berjaya dan terkenal.

Image result for arnold schwarzenegger as president

Dan dalam buku ini juga ada seakan penjelasan kepada tindakan-tindakan politiknya yang dilakukan semasa jadi gabenor. Sesiapa yang tidak menyukai politik mungkin bosan membeca beberapa chapter mengenai hal ini.

Chapter yang paling menarik tentulah mengenai penglibatannya dalam sukan bina badan, yang katanya pada masa dahulu tidaklah terkenal mana akan bidang ini. Juga sangat menarik mengenai bagaimana beliau mendapat watak-watak dalam filem-filem beliau bintangi.

Seronok juga dapat membaca buku ini. Semalam terpaksa berhenti baca, kena tidor walaupun tak mengantuk... Biasalah.

Image result for arnold schwarzenegger quotes