Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, January 29, 2012

Berebut apam dan batang buruk



Penerbit drama di Malaysia ni kadang-kadang sama juga dengan penulis novel di Malaysia. Tema dan persoalan karyanya selalu berkisarkan apam, kalau tak apam, batang buruk. Cuma penerbit filem jea lain sikit sekarang, suka tema hantu apam.
Tidak salah jika cerita cinta. Tetapi cinta hendaklah dilihat dari konteks yang lebih besar. Bukan bila dah dapat, dah kahwin jadi berjayalah dalam hidup. Tidak En Ramliii...
Tidak salah cerita cinta tiga segi (empat atau lima segi). Tidak salah kisah berebut apam dan batang buruk dibuat. Tiada cacat celanya kisah cinta, boleh buat. Lihat cerita Titanic, kan ianya pasal cinta. yang hebatnya ianya telah diangkat oleh karyawan pada tahap yang tinggi. Bukan jadi cinta monyet yang murah.

Sejak saya kecil sampai besar cerita berebut apan dan batang buruk ni berterusan tanpa pembaharuan yang besar. Jalan cerita gitu jealah. Gitulah gamaknya sehingga mati. Apa salahnya selitlah unsur-unsur atau persoalan lain selain kisah perempuan Melayu berebut batang buruk atau lelaki bergaduh berebutkan apam...

Jan: Huh!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home