"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, April 27, 2017

Pertama kali sarapan di seven11




Selesa juga bersarapan di seven11, kita tidak perlu ke kedai lama-lama atau mengotorkan rumah (dan kena kemas balik). Sekali sekala bersarapan di seven11 pun okey.

Ini kali pertama saya bersarapan di seven11. Tenang dan selesa...

Harapan saya...



Dalam beberapa tahun lagi saya harap ada perkhidmatan pekebun yang disediakan. Saya perlukan orang lain untuk menjaga taman dan kawasan luar rumah.

Pekerja tersebut hanya perlu datang seminggu sekali untuk melihat laman saya, buat apa yang patut.

Wednesday, April 26, 2017

Isteri bukan robot...putus tak bisa disambung...

Saya tujukan posting ini khas buat para suami (yang tidak baca pun posting ini). Yang mungkin guna internate sebagai hiburan, melihat model kereta atau melihat model pakaian wanita. He he he.

Walaupun memang tugas isteri menyamankan rumahtangga tetapi si suami seharusnya menolong, bukan mengambil kesempatan. Mengurus rumahtangga bukan kerja perseorangan, ia memerlukan kedua pihak.

Si suami yang suka komplen sana sini tersebut harus sedar si isteri bukannya surirumah sepenuh masa. (Namun kalau surirumah sepenuh masa pun mereka memerlukan masa untuk berehat dan bersenang diri).

Semuanya nak letak atas kepala isteri wahima dari bayar bil air-elektrik hinggalah nak bayar cukai pintu.

Image result for tanggung jawab suami
Ada brani?


Si isteri yang bekerja semata-mata untuk membantu suami. namun kini seolah-olah mengambilalih tugas suami. kalau cakap pasal islam dialah paling lebai. tapi habuk pun tak ada.

Kata kawan saya perempuan mana yang tidak mahu duduk di rumah tetapi mereka rela keluar mencari kerja demi kewangan keluarga. Namun dalam banyak kes lama kelamaan si isterilah pulak yang terpaksa tanggung segalanya.

Jika keadaan inflasi meningkat, si suamilah harus berfikir bagaimana nak tambah pendapatan. Tidak masuk akal jika hal tersebut juga ditanggung pemikiran oleh si isteri. Kesian mereka...

Benarlah kata kawan saya, dewasa ini tidak ramai lelaki yang boleh sara anak isteri, tetapi berpada-padalah sebab si isteri ikhlas bekerja untuk keluarga. sekembali dari kerja nak menguruskan makan minum lagi dan juga hal-hal yang remeh temeh tapi besar tuntutannya dari segi agama.

Janganlah buat isteri macam robot, jangan ambil kesempatan bimbang nanti...putus tak dapat disambung, luka tak terubat.

Sekian.

Sunday, April 23, 2017

Manchester by the sea (2016): Filem terbaik 2016?




Filem ini dicalonkan untuk anugerah filem terbaik Oscar 2016, dan tewas ditangan `Moonlight'. Saya `menghadiri' pesta filem tersebut. Sejak kebelakangan tahun ini saya memang menyenaraikan pesta filem ini sebagai acara tahunan saya. Saya duduk mengadap televisyen.

Semua senarai filem yang dicalonkan sebagai filem terbaik, saya tidak pernah menontonnya. Filem-filem sebegini tidak ditayangkan di pawagan berdekatan. Pawagan berdekatan akan menanyankan filem-filem bodoh yang `popular' sahaja. Ia makanan rugi ruji masyarakat kita.

Saya baru sempat menonton filem ini. Saya menontonnya semata-mata kerana ia dicalonkan sebagai filem terbaik. Mulanya agak boring tetapi akhirnya saya terkesan. Kepada saya filem ini adalah sebuah filem tentang cinta. tetapi bukan jenis cinta murahan seperti dalam filem dan drama-drama kita.

Ia mengenai kisah cinta suami isteri, dan tanggungjawab bapa saudara.

Mungkin orang perempuan macam tu. Maksud saya mereka tidak boleh menerima satu malapetaka tanpa menyalahkan orang lain. Dan dalam filem ini dia salahkan suaminya, dan kemudian berlakulah penceraian.

Dan dalam banyak kes, kaum perempuan akan pastikan mereka akan lebih berjaya setelah berlakunya penceraian (ini saya tidak faham...sebab mengapa setelah bercerai mesti ada persaingan?). Dan dalam filem ini saya dapati setelah bercerai isteri tersebut berkahwin lagi (dan dapat baby) dengan lelaki yang lebih harta dan rupa. Tetapi dapatkah dia menipu hatinya?

Namun cerita ini bukanlah berkisarkan pada sang isteri tetapi mengenai kehidu[pan si suami setelah bercerai... Dia tidak berkahwin lagi malah menolak seks, dia menjadi unfrendly, dan dia tidak dapat ingat di mana dia parking kereta dia!.

Mungkin saya bias sebab filem ini ada sikit persamaan dengan kisah cinta saya....(pulak dah).

Sekian, nanti saya sambung semula.

Image result for manchester by the sea


Sedikit sinopsis:\

Selepas kematian abangnya Joe, Lee Chandler (Casey Affleck) terkejut bila mengetahui  Joe (abangnya) telah mewasiatkan dirinya untuk menjadi penjaga kepada anak tunggal remajanya yang bernama Patrick. Lee mengambil cuti daripada kerja (sebagai tukang cuci di Boston) untuk menguruskan hal berkaitan dengan kematian. Lee sebenarnya enggan kembali ke Manchester-by-the-Sea, perkampungan nelayan di mana keluarganya telah menetap selama beberapa generasi. Apabila balik menguruskan jenazah abangnya dan hak penjagaan anak saudaranya, dia terpaksa berhadapan dengan masa lalu yang memisahkan dia dari isterinya, Randi (Michelle Williams), dan masyarakat di mana dia dilahirkan dan dibesarkan... 

Friday, April 21, 2017

Jangan terlalu kerja kuat, ingatlah keluarga...

Image result for hard work and family quotes


Ramai masyarakat Malaysia berpendapat "Tidak mengapalah korbankan masa dan kerja rumah di rumah demi menumpukan kerja di tempat kerja". Dengan kata lain mereka berpendapat `kerja itu pun untuk keluarga juga, bukan untuk orang lain'. dan "Gaji itu untuk kehidupan keluargalah juga'. Itulah pendapat rata-rata suami/isteri.

Namun lama-kelamaan pemikiran mereka ini memberi impak besar bukan sahaja terhadap keluarga mereka tetapi pembangunan isaniah keseluruhan masyarakat Malaysia... dan seterusnya pembinaan tamadun kemanusiaan (pembangunan kemanusiaan).

Jarang ada organisasi yang benar-benar perihatin terhadap kehidupan berkeluarga para pekerjanya. Organisasi tidak peduli sama ada kita kahwin atau tidak, ada anak atau tidak, mak dan ayah kita masih hidup atau tidak dan lain-lain yang maha penting dalam hidup kita (apatah lagi hidup akhirat kita). Rata-rata organisasi yang besar terutamanya galak memacu para pekerja sehingga ke titisan keringat terakhir (dan akhir nyawa) atas setiap ringgit yang diberikan (gaji).... dengan menyakinkan pekerja, ia adalah berbaloi, berdumbel-dumbel.

Maka kita bekerjalah sehingga lewat petang, kerja juga di luar masa kerja (out station sana sini, sampai kita tidak sedar kita ni dah semakin `out' di hati pasangan dan anak-anak kita). Kita juga menggunakan waktu malam kita, tengah makan dengan kerluarga ingat pasal kerja. Dan begitu juga dengan hari sabtu ahad menjadi mangsa kepada `kerja kuat' kita.

Kita kerja kuat dengan harapan pendapatan yang kita terima berbaloi (walaupun kita sedar ianya tidak pernah berbaloi, kita mahukan lebih).

Masyarakat yang berkiblatkan wang ringgit dan material, wang ringgit dan materiallah saja yang mereka akan dapat. Namun manusia yang menjalani kehidupan yang selayaknya akan bukan sahaja merasai pendapatannya sudah mencukupi tetapi juga merasa tenang (sebab tiada rasa bersalah kerana sentiasa ada dengan keluarga).

Berada di tempat kerja antara 9 hingga 10 jam sehari (tanpa mengira kesesakan ke tempat kerja) dan dicampurkan dengan aktiviti tido kita akan menghasilkan jumlah jam yang hanya sedikit untuk kita menguruskan rumahtangga dan keluarga kita. Masa untuk berfikir dan menguruskan kerja berbentuk fizikal terhadap keluarga hanyalah merupakan peratus yang kecil dalam urusan seharian kita.

Haaa...

Adakah peratus kecil jam yang tinggal itu boleh membuatkan kita tenang menguruskan hal rumahtangga kita? Pasangan dan anak-anak tersebut. Juga ibubapa? Berkomunikasi dengan sepupu sepapat. (semua perkara tersebut tidak dipraktik dalam dunia binatang, tetapi perlu bagi manusia). Yup, memang tidak cukup (saya sendiri tanya, saya sendiri jawab, he he he). Kita rasa tak cukup masa nak buat...wahima untuk menjalankan kerja rutin kita sebagai isteri atau suami. Bila tidak cukup masa kita tiada motivasi, jadi malas dan boring... [Atau kita buat ala kadar dan tak dapat nikmat. Contohnya, tidak dapat nikmat dari perbuatan menyediakan secawan kopi untuk suami (pahala besar tu!).] Disertakan contoh dialog di bawah, sila rujuk;

"Awak buatlah sendiri kopi, saya letih" Kata Mariam Sepawi kepada hubbynya.*

Sebab itulah kita akan rasa lebih seronok dan mencabar apabila berada di tempat kerja (yang sepatutnya kita rasa lebih seronok dan tenang berada di rumah). 

Saya berpendapat proses membina piramid zaman firaun secara paksaan masih berlaku. Maksud saya para pekerja yang berhempas pulas berkerja untuk mencapai impian organisasi (hingga tiada masa untuk anak bini/suami). Yang mana mereka secara halus telah dipaksa dan terperangkap (atau memaksa dan memerangkapkan diri?, atau tak sedar diri? he he he).

Sebab itulah kini lahir lapisan generasi yang sangat berbeza, yang tidak kejap jati diri dan sifat kemanusiaan. Kita dengar berita yang pelik-pelik dalam masyarakat kita. Takut melihat kelakuan generasi kita sekarang. mengapa jadi begitu? Jawapannya mudah! Sebab sudah tiada pihak yang memupuk nilai kemanusiaannyaa. Sama ada di rumah (ibubapa kejar KPI dan bonus) dan sekolah (cikgu dan guru besar kejar A).

Kini..keseimbangan antara kerja dan kehidupan sebenar hanyalah tinggal dongengan sebab mereka sepakat mengatakan kerja tulah kehidupan! Kata mereka macam mana nak hidup kalau tak kerja?

(Manusia memang payah nak terima hakikat dan ubah diri bila kena atas batang hidup mereka.)


Image result for hard work and family quotes



*
Maaf contoh dipilih adalah menjerumus kepada si isteri. Si suami pun sama, janganlah 24 jam fikir pasal kerja. Perhatian perlu diberikan kepada isteri dan anak-anak juga. Itu adalah tanggungjawab sebenar juga. Tidak bermakna bawa banyak duit ke rumah maka segalanya beres!...

Pujilah isteri berilah kasih sayang walaupun mereka hanya berbaju kelawar dan bau bawang...

Sekian...



Wednesday, April 19, 2017

Kuin Kontrol

Saya berpendapat konsep `Queen control' tidaklah 100% negatif. Ada juga nilai positifnya. Yang salah ialah apabila terlalu mengawal suami. Tapi kalau suaminya memang jenis `keladi', memanglah dia berhak sebab itu suaminya. Kita jaga suami kita.

Image result for queen control

Tetapi ingat, dengan mengawalnya tidak bererti dia terhindar dari bercinta dan berkahwin lagi. Ada kawan saya, isterinya selalu kawal ketat sehingga ke pejabat (memalukan betul). Last-las saya dan kawan-kawan tersenyum dalam hati bila tahu kawan kami itu akhirnya kawin lagi. He he he.

Kami rasa puas sangat sebab kami lama dah meluat.

Pelik kan...he he he?

Image result for queen control
Add caption

Dalam rumahtangga lelakilah yang berkuasa, tetapi...

Saya tidak ada isteri, jadi tidak ada isu saya dikontrol isteri. Namun saya rasa kekok apabila melihat kawan-kawan lelaki saya didominasi oleh isteri mereka. Tidaklah separah lirik lagu Tan Sri P Ramle di bawah:

Kisah Rumahtangga

Oh dengarlah tuan-tuan
Sebuah kisah suami isteri
Kadang-kala terdapat si isteri memerintah suami
O disuruh duduk-duduk
Dijerit-jerit dibentak-bentak
Suaminya dulu handsome
Rambut panjang dah jadi botak
U la la, kalau memilih isteri ala abang
Biar betul-betul
Jangan tersalah pilih ala abang
Kena queen control
La la la la ......
Kisah rumahlah tangga, ada-ada saja


Tidaklah separah lirik lagu Tan Sri P Ramle di atas tetapi memalukan orang rama. Kalau si suami marahkan isterinya pun saya sudah tidak selesa, apatahlagi jika isteri buat perangai depan orang.

Pernah pada suatu ketika saya lihat kawan saya serba salah bila isterinya mengerlingkan mata (tanda isyarat) kepadanya untuk memberitahu sekarang masa balik sudah sampai!. Sedangkan saya lihat suaminya masih galak bergurau senda di majlis itu.

Saya cuba berpositif tetapi saya kenal juga isterinya itu. Memang suka mengarah. Saya cuba berpositif dengan melihat kawan-kawan perempuan di majlis itu adakah yang lawa. Saya dapati tak adalah yang lawa sebab ini perhimpunan ahli akademik, bukannya majlis yang dipenuhi model cantik untuk lancarkan koleksi musim banjir di Pantai Timur. Kalau di luar negari mereka dipanggil musim luruh. Apa yang luruhnya saya tak tahu. nak kata daun, semuanya bangunan tinggi belaka. Pokok ada sebatang dua jea.

Sebenarnya daripada mereka masuk majlis saya dah perati. Dialah yang mencari tempat untuk suaminya, bubuh makanan (termasuk pilih makanan). saya cuba berpositif tetapi saya rasa adalah baiknya beri kebebasan kepada suaminya sebab ini majlis. Kesian suaminya nak jumpa kawan-kawan....emmm.

Dan apabila dia marah (malukan suaminya depan orang ramai), saya anggap itu satu gurauan beruk. Tidak malukah kita kepada orang ramai? sepatutnya kita jaga airmuka dan buat suami kita bangga dengan dia...

Tapi malaslah nak ambil cara hal orang. Mungkin dunia sudah terbalik dan SEMUA orang melihat itu sebagai normal, Saya sahaja yang jakun!

Ya tak...? Perempuan handal-handal belaka leni...emm...

Tapi handal-handal belaka tu elok, cuma dalam rumahtangga berilah ruang kepada suami untuk `memerintah' walaupun gaji mereka jauh lebih kecil daripada kita...

Sekian...


Image result for queen control



Tuesday, April 18, 2017

The Myth (神话) OST - 02 Endless Love I 美麗的神話I





Endless Love

(Jackie Chan)
Undo the most mysterious wait of mine
The stars are falling, wind is blowing
Finally, once again you are in the embrace of my arms
Our two hearts tremble
Believe in my unwavering sincerity
A thousand years of wait, you have my promise
No matter how much winter has passed
I will never let you go
 
(Kim Hee-Seon)
Now tightly hold my hands, and close your eyes
Please think about the times when we were deeply in love
We loved each other too much
That is why we have been in such pain
We cannot even say the words "I love you" to each other
 
(Jackie)
Every night is pierced through by heartbreaks
There is no end to my longing
I've gotten used to lonely meetings
I face it with a smile
Believe me, you chose to wait
No matter how tough it is, there is no hiding
Only your gentleness can save me from
The eternal coldness
 
(Kim Hee-Seon)
Now tightly hold my hands, and close your eyes
Please think about the times when we were deeply in love
We loved each other too much
That is why we have been in such pain
We cannot even say the words "I love you" to each other
 
(Jackie & Kim Hee-Seon)
Let love become for us
Flowers that bloom forever
Pass through the time warp without yielding nor without giving up our dreams
 
(Kim Hee-Seon)
We loved each other too much
That is why we have been in such pain
We cannot even say the words "I love you" to each other
 
(Jackie & Kim Hee-Seon)
Let love become for us
Flowers that bloom forever
 
(Kim Hee-Seon)
Together we travel through the endless space and time
 
(Jackie & Kim Hee-Seon)
Only true love will follow us
Pass through endless time space
 
(Kim Hee-Seon)
We cannot even say the words "I love you" to each other
 
(Jackie)
Love is the only beautiful legend that never changes in our hearts



Bila budi ditabur berkubur...



Kepayahan dalam hidup sepatutnya mengajar kita menghargai budi. Ketika kita dalam kepayahan material dan harapan, bersyukur kita tuhan utuskan seseorang hadir dalam hidup kita. walaupun dia tidaklah sehebat mana tetapi dialah yang memberi material dan semangat untuk kita.

Dan orang yang menolong kita kerana sayangi kita...tuhan tidak saja-saja munculkan seseorang dalam hidup kita. Bersyuklurlah, berterima kasihlah.

Di pihak memberi budi pula tentulah sebagai insan biasa akan terkilang jika budi ditabur berkubur. Namun tiada apa yang harus dibuat kecuali menerima hakikat. Dan budi bercampur dengan kasih sayang lagilah teruk.

Sukar untuk saya huraikan perasaan `budiku tabur berkubur', hanya yang mengalaminya sajalah yang mengerti dan merasainya.

Dan dalam laluan kehidupan ini...ia sudah menjadi takdir yang tertulis sejak azali...



Monday, April 17, 2017

Tanda-tanda autisme




Pada masa saya keluar makan, saya lihat ada kanak-kanak yang nampak aktif sangat tapi muka dia moyok. Sukar ibunya mengawal dia di meja makan. Anak itu sihat tetapi kelihatan sukar dikawal.

Namun saya buat-buat biasa sahaja menikmati pulut lepa tersebut. Saya rasa kanak-kanak itu menghadapi masalah. Barangkali ibunya sedang mengajar anaknya berperangai baik di kedai makan.

Kita janganlah pula marah atau tengok dengan muka semacam sahaja. Kita berilah sokongan tanpa marah-marah. Ini cubaan bagi ibu tersebut, cubaan kita mungkin sedang menanti.

Haaa....

Wednesday, April 12, 2017

Kolej Universiti Widad di TTC, jumpa kawan-kawan lama...

MINGGU LEPAS, saya berpeluang bermakerting di TTC (Terengganu Trade Centre). Walaupun saya sudah berusia dan tidak sesegak dan sehandsum dulu, saya tetap terpilih untuk mewakili tempat kerja saya. [Pasti ada yang tertanya-tanya "Handsum ke dulu? Huh!"]. He he he.
Bersama Dr Bahari Mohamed

Saya sempat jumpa beberapa orang kawan saya, antaranya orang besar Widad, Abang Bahari. Apa rahsia yang Abang bahari pakai saya tak tahu, saya lihat dia tetap macam dulu, nampak muda. Saya ni bila pukul gambar siap kena edit bagai lagi untuk nampak muda.

Mungkin ada amalam-amalan tertentu yang diamalkannya. Saya tidak sempat borak panjang dengan abang Bahari tetapi dia tenang dan mesra macam dulu juga. Tak sempat saya tanya apa petuanya nampak muda dan tenang selalu?

Saya dan Widad masih ada hubungan (halal) kerana ramai kawan-kawan saya berkerja di situ. Sebelum ini nama kolej tersebut adalah Kolej Universiti Shahputra. Di Shahputra dulu saya agak terkenal juga...sebab itulah mereka kenal saya. Mungkin saya jenis suka bercakap [perlu beritahu ke?]. 

Seronok berada di TTC. Suka melihat orang yang mengenali kita di tempat kita tidak dikenali. He he he.


Bersama Encik Nazri dan  Encik Sakri...

Kali ini saya sempat juga bersawafoto dengan beberapa rakan lama. Walaupun letih berkerja, saya tetap senyum simpul. Tetapi kalau lihat pada mata saya, nampak sebenarnya saya letih. Tapi sapalah nak tengok mata saya kan? [pulak dah...]

Bersama Dr Fahmi
Saya jumpa Fahmi. Kepada saya Fahmi adalah seorang kawan yang lucu. Bila berjumpa Fahmi teringat pula Faisal. Pasangan lawak yang hebat pada masa dahulu. Kalah maharaja lawak mega.

Suatu waktu dahulu bila saya boring atau sedih, saya akan jumpa Fahmi dan Faisal. Mereka kan bercerita mengenai perkara-perkara lucu. Sakit perut bila mereka melawak sebab mereka penuh gaya dan aksi. Kadang-kadang mereka buat lakonan semula... kononnya.

Mereka penuh gaya dan ekspresi muka yang maksima.... Di tempat kerja saya sekarang semua kawan-kawan jenis serius...entah kenapa?...

Tetapi di TTC kami tidak sempat bercerita kerana masing-masing sibuk bermarketing bukannya nak buat sinortron. Ya lah kan, tanggungjawab untuk memperkenalkan institusi masing-masing adalah paling utama pada waktu-waktu sebegini...bukan nak bercerita hal lain.



Gerai marketing saya

Sebenarnya bila pergi bermarketing, saya akan toleh kiri kanan untuk melihat adakah Kolej Universiti Widad turut serta? Sebab ianya satu peluang untuk bertemu mata dengan kawan-kawan lama. Terakhir saya bermarketing sebelum TTC, saya jumpa Widad di FELDA Cini tetapi wakilnya semuanya orang-orang baru yang muda, segar. [tidaklah pula saya maksudkan yang telah berusia, layu...]

Kawan baru.
Gambar terakhir di atas adalah pekerja yang muda belia lagi. Yang susuk badan tidak lagi mengembang. Lincah ke sana ke mari menarik perhatian pengunjung dengan senyum mesra seperti baru menerbitkan album terbaru di pasaran. Tenaga-tenaga muda penting kerana mereka lebih menarik dan bertenaga...[sedih saya menulisnya, tapi alhamdulillah walaupun saya kurang muda, sisa-sisa tarikan itu tetap ada sekelumit. Prasannn...].

Dalam perjalanan hidup kita, selain slip gaji, kawan-kawan juga adalah penting.  kawan-kawan yang baik kekal di ingatan...

Harap dapat berjumpa lagi, dan minum-minum bersama...bye dulu...

Tuesday, April 11, 2017

WOMEN NEED TO REALIZE mereka kawin dengan lelaki...

Sama ada kaum perempuan suka atau tidak, mereka harus menerima kenyataan bahawa pengorbanan mereka kepada rumahtangga tersebut (bekerja) bukanlah boleh menghalang suami mereka untuk mencintai perempuan lain. Dan perempuan lain-lain.

Malah, kadang-kadang faktor isteri sibuk bekerja itulah dijadikan alasan logik untuk mereka (si suami) membuat hubungan lain... Haa... Pelik kan?

Jangan ingat mudah bagi lelaki untuk `hadam' bahawa rumah berkubang hanyar tak apa kerana bini mereka bekerja. Jangan ingat senang bagi lelaki untuk `kunyah' tak apalah isteri tidak melayan mereka dengan sempurna kerana isteri mereka berkerja.

Mulut mereka (si suami) mungkin tidak `bising', tetapi otak mereka menyerap pemikiran lain...!

Apabila kawan perempuan saya berkahwin saya tidak mengucapkan tahniah tetapi "Gud luck yea. Ingat wak tu kawin dengan lelaki". 

Maksud saya perempuan selalu ingat lelaki berfikir seperti mereka. Padahal bak langit dengan bumi atau bumi dengan planet plato... jauh bezanya.

Jadi kalau kita nak suami kita faham dan fikir macam kita, selisih mailaikat 44...





Image result for LESBIAN MARRIAGE
Mereka lebih memahami antara satu sama lain...he he he.

"Saya nak makan awak...": Kisah rumahtangga

Stanggungjawab makan, minum dan tempat tinggal, adalah tanggungjawab suami. Nak fikir pasal bayar ansuran kereta dan rumah, nak bayar bil-bil, nak bayar cukai pintu, nak bayar mesen rumput JUGA semuanya atas tanggungjawab suami. Bukan tanggungjawab isteri.

Walaupun dalam masyarakat kita dah terbalik, itu isu lain.

Jadi bagi saya tidak timbul soal siapa kena masak bila kedua-dua pasangan adalah bekerja duduk sebumbung. Saya tidak akan marah kalau isteri letih, saya akan beli makanan di luar dan siap tanya `Ling (darling) you nak makan apa?". 

Tapi kalau dia dulu tanya saya nak makan apa? Saya buat-buat gatal dengan menjawab "Ai nak makan you...". dengan kerlingan mata gaya sensual. He he he. Dalam rumahtangga kena la ada gurau senda, baru ada nikmat cinta. Kita bukan kambing. Kambing pun ada gesel sikit-sikit. He he he.

Maaf tulisan saya persis lelaki miang. tapi ada ke lelaki tak gatal? Ada ke? (dua kali tanya tu, he he he)

SAYA JAWAP CARA SAYALAH  bila ada isu siapa yang perlu masak. Ini rumahtangga saya...He he he. Itulah saya jadi hairan bila siapa patut memasak dan mengemas ni jadi isu pulak bagi yang telah berkahwin. Teruk betul depa...

Rumahtangga ni bak taman yang dijagai oleh dua orang. Kena ada timbal balik... Tapi mereka ni bila dah lama kawin akan rasa tertekan dan mula cari pangkal atau asas nak tahu siapa yang kena buat apa... teruk betul...

Benda-benda ni kalau jadi tanggungjawab jadi tak best kan? tapi kena la tahu tanggungjawab takut tunggang langgang bila ada pasangan jenis berkira.

Image result for SEXSY MEN COOKING

Tapi tak apalah, biar saya yang masak. Saya akan masak dengan pakai seluar pendek sahaja, baru makanan saya sedap dan ghairah...

Weeek. hu hu...



Image result for sukiman menulis masakan
Sup yang saya masak...



Image result for sukiman menulis masak
Ayam masak berlada...senang je nak buat

Ha ha ha...dunia saya, saya punya

Image may contain: 1 person



Dunia awak lain yea...

Booo...

Bini orang jauh lebih cantik dari bini kita...

Kita `jumpa' bini kita bukan di dalam rumah kita. Masa kita pertama kali berjumpa dan jatuh hati semuanya berlaku bukan dalam rumah kita. Masa kita `berdating' juga begitu. Ia berlaku di luar rumah kita. Malah saya berani kata pada masa itu kebanyakan dari kita tak ada rumah pun!

Dan...memang bini kita akan lebih jauh kelihatan cantik apabila berada di luar rumah. terutama apabila mereka pergi kerja. Mereka akan berdandan dengan rapi, berpakaian cantik dan wangi. Pakai gincu merah menyala!. Tapi kecantikan itu semua adalah `hidangan' pada/di tempat bini kita berkerja. Bukan hidangan harian kepada kita. 

Di tempat kerja, kita tidak dapat lihat bini kita kelihatan tergedik-gedik manja sambil fotostape, dan bini kita agak mendada kerana tumit tingginya tinggi. Aksi tadi (aksi menfotostape) menonjolkan sebahagian dari punggungnya (punggung bini kita)...yang sedikit terangkat. 

Bukan hidangan harian kepada kita sebab apabila dia pulang dari kerja, dia mungkin sudah berbau masam dan kelihatan letih macam kucing baru beranak!.

Dan dalam menguruskan rumahtangga (yang kita tak tolong sangat), bini kita kalau tak berkembam, dia berbaju berkelawar. Tiada berbau perfume kecuali bau bawang. atau kari. sekali tengok persis perlarian Rohinya.

Tak ada bini yang tumbuk sambal belacan pakai gincu merah menyala, berkasut tumit tinggi.Tak ada.

Kita juga di tempat kerja `dihidangkan' dengan kecantikan bini orang. Yang ada kalanya lebih segar, gebu dan muda. lebih berjenama dari anak-anak dara yang bergaji rendah sebab baru kerja...(tak ada banyak duit untuk melawa, atau berjimat sebab nak bayar daungpaimeng kereta).

Sebab itulah di tempat kerja si suami akan rasa bini orang lebih cantik daripada bininya. Pada hal mungkin bininyalah yang paling cantik di tempat kerja tersebut (jika dia pergi tinjau).

Dia rasa bininya tidak cantik (padahal bininya cantik) kerana  dia hanya berpeluang mendapat `sisa' hidangan kecantikan isterinya...


Add caption

Thursday, April 6, 2017

Beg untuk mak, kasih sayang untuk saya


Ini beg yang saya beli untuk mak. Beli di Parkson, Alamanda. Masa ini saya tengah berkursus iso.

Pemilihan dibuat oleh dua kawan perempuan saya.

Saya sudah beritahu mak akan pembelian inik, dan mak ucap terima kasih.

Saya tak sabar untuk balik kampung...beri pada mak.

Saya sedih juga kerana saya tidak dapat beri kemewahan kepada emak saya. Namun saya tahu emak saya tidak mahu itu semua. Emak saya mahu saya akan jumpa orang yang akan sayangi saya seperti mak sayangi saya.

Dan orang itu tidak pernah ada...

Rutin sebagi isteri Vs rutin sebagai pekerja

Saya malu hendak menulis perkara ini (saya mungkin dinampak aneh oleh orang-orang di sekeliling saya pada abad ini). Semasa saya menulis posting ini saya berada pada tahun 2017. Saya menjangkakan dalam ratusan tahun lagi, mungkin posting saya ini akan dibaca oleh masyarakat yang lebih ke depan...semoga dapat dibuat kajian.

Saya akui saya lebih suka buat kerja rumah dan berada di rumah berbanding dengan tempat kerja. Di rumah lebih menyenangkan berbanding dengan tempat kerja yang seolah-oleh kerja-kerja tersebut tidak pernah akan habis. Yang kadang-kadang membuat saya tidak gembira.

Saya juga lebih senang mengeksprasikan diri saya di rumah berbanding di tempat kerja yang memenatkan dan penuh persaingan dalam sedar dan tidak sedar.

Anehkah saya jika berperasaan begitu semata-mata saya lelaki?

Saya hidup di abad di mana perempuan handal-handal belaka, manakala lelaki pula selamba sahaja. Di mana mereka rata-rata sedikit bilangan dan tidak handal-handal belaka kecuali berkata-kata. Tidaklah pula saya mahu menyalahkan perempuan semata sebab ia juga boleh bermula kerana kelemahan lelaki.

Jika lelaki dan perempuan faham fungsi mereka masing-masing, rumahtangga akan jadi bahagia. Saya rasa sangat penting fungsi perempuan untuk berada di rumah menguruskan hal keluarga sementara si suami keluar mencari kerja.

Sebab itulah saya tidak pernah memandang rendah terhadap suri rumah samada mereka berpelajaran atau tidak kerana saya berpendapat kerja-kerja di rumah lebih maha penting dari kerja di tempat kerja. Di rumah kita melahirkan manusia, membentuk manusia agar manusia menjadi satu bangsa yang bertamadun. Bukan monyet.

Jangan pandang rendah rutin sebagai seorang isteri. Dan ia lebih penting dan wajib dijalankan berbanding dengan rutin seorang pekerja. Walau sesibuk mana selelah mana, rutin tersebut mestilah dijalankan dengan penuh tanggngjawab. Membuat kerja yang sama memboringkan, tidak mencabar. tetapi bila kita membuatnya ia kan dapat ganjaran yang besar dalam rumahtangga. dalam agama, mungkin kita rela merangkak untuk membuat air kepada suami jika kita dapat melihat besarnya ganjaran pahala.

Si suami pula janganlah memaksa si isteri bekerja dengan bersungguh-sungguh sebab nafkah masih di atas tanggungjawab kita sebagai suami. Dan jika tiba-tiba si isteri mahu berhenti kerja, si suami wajib sedar ia bukanlah dosa... Rutin menjadi isterilah yang membawa mereka ke syurga, bukan rutin sebagai pekerja...

Abang Jan: Memang perempuan zaman sekarang handal-handal belaka...

Menurut riwayat Jauzani, Rasulullah s.a.w menentukan kewajipan anaknya Fatimah mengurus rumah dan Ali mengurus kerja-kerja di luar rumah. (AI Mar’ah fi Tasawwuri Islam, m.s 105, oleh Abdul Muta’al AI Jibry).