Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, January 25, 2012

Merentas desa

Gambar sekadar cilok dari internate...
Hari ini saya sibuk. Saya cuba sedaya upaya bersama anak-anak saudara. Waktu pagi saya pergi hantar mereka ke sekolah, pergi ambik mereka dari sekolah, dan petangnya hantar pula merentas desa. Penat juga menjadi ayah, mungkin sebab itu ramai yang gagal. Menjaga anak-anak susah, kalau setakat beri makan, kambing pun boleh kan.

Perihal merentas desa ini, anak saudara saya malas. Dia kata jauh. Kena belari 8km. Saya suruh dia merentas desa juga. Saya kata pengalaman merentas desa akan jadi manis bila dia dewasa nanti. Saya beritahu dulu saya juga merentas desa semasa bersekolah menengah. Saya selalu merentas desa dengan seluar jeans. Cikgu marah tetapi saya buat selamba sahaja.
Dan saya beritahu bila saya sampai di sekolah selepas merentas desa, saya lihat kawan-kawan semua tiada. Guru pun tiada. Tinggal baldi air sirap sahaja. Sebenarnya saya tak merentas desa, saya berjalan sambil berbual-bual dengan kawan-kawan.

Masa saya berhenti kereta antar anak saudara saya merentas desa di hadapan sekolah, dia nak cium tangan saya, katanya nak mintak berkat. Katanya manalah tahu dapat nombor ke? Saya tergelak sambil saya kata `keturunan kita ni mana ada ahli sukan, kalau dapat nombor Iman berbogel". He he he. Tak patut saya kan, sepatutnya beri semangat.

Tetapi memang, dalam keluarga saya, tidak ada ahli sukan.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home