"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, January 31, 2012

Anak bukan beban...!

Duduk elok-elok jangan buas, jaga disiplin duduk rumah orang...




Sebenarnya apa yang kita fikirlah yang kita cakap dan kemudian buat! Kemudian jadi habit kita, haaa.
Saya rimas dan tidak selesa jika kawan-kawan saya merungut pasal anak-anak mereka. Bukan tidak boleh merungut langsung...mana ada Akta JMAM (Jangan Merungut Anak Malaysia), tetapi nampak sangat awak gagal mengurus anak dan tidak berpandangan jauh. Buat malu orang ada anak jea. Merungut-merungut dan merungut...
Tak kanlah dalam setahun tak boleh urus anak nak letak kat mana?. Logik la sikit. Kalau orang Jepun atau Amerika tahu, mereka gelak. Tidak profesional langsung dan rungutan tersebut menampakan awak memang kepala kelas dunia ke 3 punya taraf.
Saya tak ada anak, sebab itu kot saya boleh guna fikiran saya dengan positif. Dan memang kawan saya yang ada anak pun berlambak yang positif dan dapat atasi masalah anak nak letak kat mana? Maksud saya nak letak anak kat mana kalau kita ada kursus 2, 3 hari, ada retret ke atau ada Tim Bilding (ejaan ikut sebutan).
" Ala awak senang la Man, tak ada anak bini" Laju je mulut kawan saya mengata saya seolah orang tak ada bini ni tak ada masalah lain. Tuhan tu adil laa...(unsur agama, sengaja diselitkan sebab berada dalam masyarakat Melayu, kena tunjuk sikit baru boleh `jual').
Saya tabik spring kepada seorang kawan saya yang profesional. Dia beri upah dan buat bayaran untuk orang jaga anaknya sebab dia suami isteri nak gi bengkel 2 hari. Nak kosentrek pasal kerja. Inilah kali pertama saya lihat ada orang yang tidak pesimis bila hal nak kerja dan tidak sesekali buat anak sebagai alasan tak nak ikut kursus yang majikan buat. Tetapi orang begini sikit, boleh dibilang dengan sebelah jari tangan.
"Jangan la pulak kata" Ala dia banyak duit, boleh upah orang jaga anak!". Tolonglah jangan. jangan dan jangan... Jangan beri alasan. Sepatutnya kepala otak arahkan kepada bagaimana nak cari jalan supaya boleh pergi/hadir bengkel demi kemajuan majikan dan sekaligus kemajuan periuk nasi kita...
Tak kanlah dengan 2, 3 hari berkursus anak-anak terabai. Yang selama keni? yang balik kerja lewat dan bercakap dengan anak bini macam nak berperang? Haaa...
Yang suka gembar gemburkan masalah anak di pejabat pun sepatutnya bersabarlah. Buat apa buat begitu? Nak mintak belas kasihan? Huh sori morilah... Tak ramai yang ada yang mampu tolong kita, semua ada masalah sendiri. Kita sebenarnya mungkin buat tindakan memalukan diri. Malah kita menunjukan kelemahan kita seolah anak tu maha berat bebannya. Kita terlupa anak itu rezeki...
Nanti orang kata "Alah, sampai dalam setahun tak reti-reti lagi nak urus anak, 2, 3 hari!.
Jan: Selalu dipandang serong sebab tidak ada anak bini wal hal ramai yang hidup serong walaupun ada anak bini.

5 comments:

Nong Andy said...

saya makan cili ke? hehehe..

Nong Andy said...

aduh.. pedasnya! nak minum air jap.. :p

sukiman said...

Tapi saya percaya awak ibu yang baik dan selalu berusaha untuk positif. Berfikiran terbuka.

Nong Andy said...

cuba belajar jadi ibu yg baik.. terus belajar.

tapi adakala lupa. maklumlah manusia biasa- selalu dengar bisikan setan.

rupanya susah jadi ibu bapa- huh! baru tahu.. setelah aku jadi ibu.

hehe.. best n3 ni en. Sukiman, aku dpt sesuatu drnya.

ANAK ADALAH REZEKI-BUKAN BEBAN

*Perlu ingat ini selalu :)

Anonymous said...

Ahhh..poyo la kau...x pnh ada pngalaman kan uruskan kluarga snang la ckp..mcm la bagus sgt..ntah2 smp wktu kau lg truk merungut dr org yg kau mngata kuat mrungut..typical lelaki yg..blerghh..tnjuk bgus..dats y kot ko x kawen2 lg..sbb org jelek dgn lelaki prngai acah bagus ni...lololol...

.