Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, January 30, 2012

Mahal tali daripada beruk



Pepatah ini pepatah Melayu lama. Orang Melayu memang kuat menyindir. Sampai ke tulang tajamnya sindirannya. Saya rasa pepatah ini sama dengan pepatah moden iaitu `mahal pagar daripada rumah’. Haa…
Semua orang kenal beruk, atau sekurang-kurangnya pernah berperangai macam beruk. Saya suka monyet tapi beruk saya takut. Beruk tak mesra alam. Tentu anak-anak kita tidak kenal yang mana satu beruk, monyet, kera, siamang, ungka, lotong dan seangkatan dengannya. Mereka kenal Arong Aziz.
Tali pula digunakan untuk ikat beruk tersebut, supaya tidak lari dan senanglah kerja mengutip kelapa dilakukan. Saya berasal dari kampong, saya pernah tengok beruk panjat kelapa dan saya pernah juga tengok orang macam beruk bila panjat kelapa. Saya dan anak saudara ketawa melihat aksi manusia panjat kelapa. Sebijik. Duduk di kampong best!.
Mahal tali daripada beruk bermakna harga tali lebih mahal berbanding dengan harga seekor beruk yang rata-rata dalam RM300 ke RM500 seekor (ayah saya yang beritahu harga tersebut, kawannya ada jadi guru beruk. Ayah saya kata bukan semua beruk boleh dibuat panjat kelapa. Ada yang ego, dan ada yang malas. Eh beruk tiru perangai manusia ke?). Ya mana ada tali semahal lebih daripada beruk. Tetapi ini namanya perumpamaan. Perkataan yang digunakan adalah `umpama’. Haa.
Mahal tali daripada beruk mungkin juga boleh rujuk kepada kelakuan kawan kita yang ubahsuai keretanya sampai harga tambahan ubahsuai letak itu ini sudah menjangkau melebihi harga kereta tersebut! Jangan tak percaya, biasanya lelaki memang begini. Mungkin kalau peti ais boleh bubuh dalam tu, mesen basuh juga nak dibubuh sama. Orang perempuan pula mungkin nak bubuh meja solek mereka. Atau rak kasut? He he he.
Atau kes orang perempuan yang mak bapaknya letakan harga yang tinggi untuk dikahwini? Rupa tak la seBeyonce Knowles mana, pelajaran tidak tinggi, tidak pandai memasak, tak pandai menjahit dan tak pandai menyulam (pandai bersolek dan tengok Astro jea, he he he). Perangai kasar mengalahkan lelaki dan suka perasan dan minta dibelikan hadiah. Kalau perangai macam tu siapa nak `beli’ kalau `harga/ mahal sangat. Haa…
Sapa-sapa yang ada anak perempuan tu, suatu hari nanti kena ingat yang suatu hari nanti anak lelaki kita juga akan `membeli’… Kalau anak perempuan kita macam Maya Karin ke, lainlah. Letak ratusan ribu ramai yang kelabu mata…ini mahal tali daripada beruk!
Jan: Mahal pinggan daripada makanan…(sebab makan Maggie jea).

1 comment:

Mama4Aqil said...

saya yang 'perenggang ke enang'.hahahahahaha

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home