"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, March 31, 2016

At The Beginning By Richard Marx and Donna Lewis

Aku Yang Tersakiti - Judika





oh tuhan tolonglah aku hapuskan rasa cintaku, aku pun ingin bahagia walau tak bersama dia...

ahjkliogfdergvhantt.kl...jjk

memang tak kan mudah bagiku untuk lupakan segalanya...aku pergi untuk dia...







Rintihan Rasa - Uji Rashid & DJ Dave




Tidak dapat kuceritakan semuanya bagaimana hidup pahitku...


Ishar - Datuk Sharifah Aini/Rahbani Brothers





Ishar … ishar … ishar … ishar
Ishar ba’disshar tayahrizil mishwar
Ishar ba’disshar tayahrizil mishwar
Ktar ahou zuwwar syuwayii bi fillu bi fillu
Wa’annal halla killu wa’annal amar bidhar
Wardhu haki ashar’
Ba’disshar ba’dishar rishaaariee

Ahou … ba’disshar ha aaa …
Tayahrizil mishwar ha aaa …
Ktar ahou zuwwar syuwayil bi fillu bi fillu
Wa’annal halla killu wa’annal amar bidhar
Wardhu haki ashar’
Ba’disshar ba’disshar rishaaariee

Baitak bak’ee dullallil maq khallik
Tirja ahaqqinna sehninafik
Baitak bak’ee dullallil maq khallik
Tirja ahaqqinna sehninafik
Rah fattahibb wa’abii winda as habi
Rah fattahibb wa’abii winda as habi
Illun amar nazar wi tigligh dinikhbarr
Ba’disshar ba’disshar rishaaariee
(ulang rangkap 2)

Winna mie fina ghaiirulan
Bil fu birruhu wilam lim a’yaadi
Winna mie fina ahaiirulan
Bil fu birruhu wilam lim a’ayaadi
Maadaa mim mahkoun biyahrimmal wal kaun
Maadaa mim mahkoun biyahrimmal wal kaun
Shu ham lailuttar we yungasil umrinnhhar
Ba’disshar ba’disshar rishaaariee

Ahu … ba’disshar ha aaa …
Tayahrizil mishwar ha aaa …
Ahou … ba’disshar tayahrizil mishwar
Ktar ahou zuwwar syuwayii bi fillu bi fillu
Wa’annal halla killu wa’annal amar bidhar
Wardhu haki ashar’
Ba’disshar ba’disshar rishaaariee
Ahou … ba’disshar ha aaa…
Tayahrizil mishwar ha aaa …
Ahou … ba’disshar ha aaa …
Tayahrizil mishwar ha aaa …
Ktar ahou zuwwar syuwayii bi fillu bi fillu
Wa’annal halla killu wa’annal amar bidhar
Warshu haki ashar’

Ba’disshar ba’disshar rishaaariee

Tuesday, March 29, 2016

Kawan lama tetap best!

Apabila timbalan dekan memberitahu untuk ber`maketing' di Megamoll Kuantan, saya terima tanpa banyak soal. Bukannya saya tidak sibuk tetapi saya mahu menyumbang kepada tempat kerja di mana saya bekerja. Lagipun nak sumbang buat `paper', tiga tahun sekali baru siap satu `paper', he he he.

Along

Ketika saya sibuk ber`makerting' datang Along sekoyang-koyang mahu berselfie dengan saya. Saya seolah seleberiti... Saya tergaman. Habis berselfie Along terus berlalu sebab nampak saya sibuk... Along rakan sekerja saya di tempat majikan lama.

Kawan lama kita kena hargai sebab mereka setia bersama kita, terima buruk baik kita seadanya. Mereka kenal kita. Masa berlalu...kawan kita mungkin ada yang berubah,samalah seperti kita. Namun kita tetap doakan kawan kita sentiasa bahagia dan sihat.



Adnan sahabat saya juga datang. Kami bergambar bersama. Saya terpaksa mengepiskan perut dan tahan nafas sebab badan Adnan ok. Dia selalu ber`treadmill'. Adanan juga sebenarnya rakan sekerja saya di Kolej Shahputra dulu.



Saya juga jumpa Wani dan Ma Pekan

Saya sangat suka jumpa kawan lama. Saya harap saya ada masa untuk sambut hari jadi saya yang ke 46 dengan kawan-kawan saya ini. Namun tentu payah sebab kami sibuk benar. Entah apa yang kami kejar, he he he.

Juga Azniza dan Wawa
Saya juga ada jumpa Kamal dan Azie, Rojeha dan beberapa kawan yang lain. Namun saya tak sempat berbual lama dan makan bersama mereka.

Saya dapat roti dari Wawa, jadi saya dapatlah makan...

Wang dan cerita cinta saya...

Image result for no money no love


Sehingga ke hari ini masih sukar untuk saya akui yang saya dikalahkan oleh duit. Punca perpisahan saya adalah kerana saya hanya seorang lelaki handsum yang tidak berduit

Apa lagi faktornya kalau bukan sebab duit? Kerana dari segi lain saya seorang lelaki yang ada rupa (walaupun tak banyak, he he he), dan saya budiman, lelaki yang sangat setia.

Saya jatuh dengan hebatnya. Jika tidak fikir pasal keluarga, mungkin saya sudah tidak ada di dunia ini. Saya hidup bermaya tapi tak bernyawa. 

Kesakitan itu membuat saya tidak menjalinkan hubungan dengan benda bernyawa bimbang pisang akan berbuah lapan kali. Dan saya selalu berdoa saya tidak akan jatuh hati lagi kerana kalau jatuh hati akan membawa risiko saya akan merana. Sedih terkilan yang saya rasa ini pun tidak hilang lagi. Masih melekap kejap. Huh!

Namun saya tetap yakin, cinta saya adalah jiwa saya...tidak akan ada orang yang dapat membelinya...

Walaupun letak bank negara atas tapak tangan saya, saya tetap memilih cinta...

Duit hantaran tak cukup punca ditumbuk?

Image result for no money to marriage

Sahabat saya wasap saya untuk memaklumkan kes bertumbuk kerana tidak cukup duit hantaran... 

Sekali lagi saya tidak terkejut. Masyarakat kita memang begitu. Kelakar.

Saya tidak mahulah komen secara terperinci pada kes tersebut. Saya tidak tahu apa yang sebenarnya terjadi pada perkahwinan tersebut. Namun saya mahu komen secara umum agar perkara ini tidak terjadi pada keluarga kita. 

Memang kes sebegini boleh dilihat dari banyak segi. Secara umumnya;

Kos perbelanjaan perkahwinan memang semakin meningkat, dan kita masyarakat timur ini memang suka akan perkahwinan yang besar-besaran berbanding dengan perkahwinan ringkas di sebelah barat. Di bahagian barat dunia hanya yang benar-benar kaya sahaja mengadakan perkahwinan yang secara besar-besaran.

Besar-besaran pula tidaklah sama maksud bagi setiap individu, RM15K tentulah besar bagi pihak lelaki yang bergaji RM1.5K. Tak kan nak pinjam sana sini dan mintak pada keluarga. Yang nak `berlaga' kita...he heh e

Ada kawan perempuan saya marah-marah jika hantaran sedikit sebab katanya beli kereta boleh dan sebagainya. Di sini saya rasa tidak elok dibuat perbandingan sebegini sebab sistem kewangan kita berbeza, maksud saya kita boleh bayar ansuran bagi pinjaman kereta. Tidak bagi duit hantaran...

Saya rasa duit bukanlah perkara utama dalam membina masjid, rupanya saya silap. Ia semakin penting pada zaman sekarang.

Masyarakat pula terbiasa mendengar perkahwinan yang besaran oleh para artis. Mereka sedikit sebanyak terpengaruh untuk mendapatkan perkahwinan yang gah dan mahu diingati. walaupun individu itu tidak berupaya, mereka tetap mahu melaksanakan mimpinya...(last-last jadi mimpi ngeri).

Saya tidak berkahwin. Tuduhlah saya kedekut namun saya tidak akan membelanjakan wang yang banyak, cukup ala kadar kerana saya sudah tua dan juga tak berduit. Saya juga berpendapat duit tersebut patut digunakan untuk memulakan kehidupan sebagai suami isteri. maksud saya hidup bersama. Tidak perlu kita berhabisan untuk empreskan sanak saudara, dan jiran-jiran yang kita pun bukanlah kenal sangat. He he he.

Dan faktor terakhir dan terbenting ialah"Cinta bukannya harta, cinta adalah jiwa..."

Memang tak kan mampu kita membelinya...




Monday, March 28, 2016

Tan Sri P Ramlee dah lama ajar!

P Ramlee dah lama ajar. Dah banyak kali juga kita tengok. Tapi kita tengok dengan bodohnya. Kita ambil inti hiburannya saja...

Dalam filem Anakku Sazali banyak persoalan kekeluargaan yang berat diutarakan. Jangan kata P Ramlee suka buat filem komidi saja. P Ramlee tak bodoh macam kita, dia buat filem yang serius juga yang penuh dengan mesej. Secara tak langsung banyak yang P Ramlee mahu pesan kepada ibubapa. Tapi ibubapa tetap tak peka (pekak la tu).


Image result for anakku sazali


Kalau anak-anak kita pelihara pas tu lepaskan ke sekolah. Asas yang ada di rumah tu yang banyak mencorakan sasiah. Kesian cikgu ditimpakan tanggungjawab. Bila budak punah, cikgu yang tak pandai ajar.

Kononnya cikgu sekarang tak sama macam dulu. memang la tak sama sebab persekitaran tak sama. bak nak samakan pisang dengan nangka.

Kesian P Ramlee, ramai yang tak makan diajar oleh filem-filemnya.

Bahagialah bagi orang yang berfikir...


Kalau kita lepas kera ke sekolah, keralah yang sampai ke sekolah itu!

Tahun lepas 3,000 kes buli terjadi di negara kita. Saya tidak terkejut sebab banyak kali saya lihat banyak perkara dalam masyarakat kita sudah menjadi tidak betul. Mungkinkah kemodenan menipiskan nilai kemanusiaan. tapi tidak pulak di barat kan?

Saya dengar seorang budak gunting lidah. Saya dengar berita ini daripada TV3. Selepas teruk membongkar kes korupsi Lim Guang Eng, TV3 memaparkan kes buli ini.

Saya lebih tertarik kepada kes gunting lidah ini walaupun saya tidak hairan. Saya yakin jika beginilah cara masyarakat kita hidup, tak lama lagi bukan lidah sahaja yang digunting. Akan ada pembunuhan di dalam bilik darjah atau di bahagian lain sekolah.

Siapa berani kata sekolah adalah tempat selamat?

Salah satu faktornya adalah kita sendiri. Faktor keluarga yang tidak mendidik anak-anak, abaikan penerapan nilai manusia. Apabila emak bapak utamakan kerja. Beginilah jadi kelam kabutnya masyarakat kita. Janganlah kita asyik mencari alasan kenapa mereka perlu kerja. Kerana barang naik la dan macam-macam lagi. Kalau setiap persoalan dijawap dengan begitu, kita akan duduk takluk tu jealah. Dan masyarakat kita jadi haru biru...

Jangan berterusan salahkan guru, kerajaan, pembangkang, NGO atau Zoo Negara. Memang orang kita begitulah lagaknya....He he he.

Jawapannya kita kena baiki sistem hidup bermasyarakat. ianya bermula dengan diri kita sendiri. Bermula dari rumah...kalau anak macam kera kita lepaskan ke sekolah, keralah yang sampai ke sekolah...

Satu renungan untuk ibubapa...


Image result for bad monkey meme

Kematian hati kita dan kita...

Ramai antara kita apabila membesar hatinya mati (bukan gemuk yea). saya tidak bercakap total pasal agama, ianya pasal semua yang lain juga. Contohnya semasa kecil hati kita membesar dan bersih dan apabila kita membesar jadi dewasa...kita matang tetapi hati kita mengecil dan ada yang mati.

Semasa kecil hati kita sudah sangat suka dengan ais krim murah, kini ke PapaRich pun kita rasa terlalu biasa... (contoh lagi)

Sebelum kita mati ada di antara kita hatinya mati. Orang yang selalu fokus kepada kebendaan, keluarga dan kerjaya biasanya dia tidak dapat segalanya, dan hati mereka mati. Pembaca boleh berbeza pendapat dengan saya. Namun saya lihat hal ini selalu terjadi...

Jawapan bagi soalan yang maha serius biasanya adalah `Cinta'. Contoh bagaimana nak elak peperangan?. Apakah perkara paling penting? Apakah yang buat seseorang itu tunggu kita walaupun kita hodoh, tua dan gemuk?  Apakah yang paling bernilai?. Apakah yang paling payah kita cari? Yup! Jawapannya cinta dari hati...

Hati yang mati antara tandanya ialah gagal melihat keindahan bunga yang mekar, nikmat air yang biru dan segaknya pakai Prada. Seperti yang saya beritahu di atas, saya bukan bercakap pasal agama sahaja...

Sekian...






Pulak


Saya tahu kadang-kadang ada segelintir pembaca tidak faham apa yang saya mahu sampaikan...namun hati saya mahu saya terus menulis ...buat masa ini...

Friday, March 25, 2016

Tanya diri

Semakin tidak sedar
tiba-tiba malam
macam baru bangun
baru tadi gosok gigi
baru nak pergi kerja
setelah sekejap lena...

cepat cepat sunggh...ini hukuman kot

Saya mula sedar
waktu kecil letih menunggu tengahari..
lambatnya petang nak jumpa kawan...
sedapnya berganyut di daun kelapa rendah
gelinya lintah di paya...
denting tong kosong
ikhlas kawan tertawa

kini sudah tiada
sebelum jam lapan mula
bos sudah mengira
bos hantar wasap...

cepatnya tengahari, dan petang mengiring

Takut nak pejam mata
tapi malam jelma
takut nak pejam mata
sebab tidor tak lama lena

semakin hari semakin singkat masa

kenapa...?

Syurga saya ada di kampung rupanya...

1. Minggu lepas saya balik kampung jengok ayah dan mak. Juga anak saudara saya.

2. Saya juga jumpa pak saudara dan sepupu saya.

3. Saya tidak jumpa kawan baik saya kerana mereka tidak tinggal di kampung. Mereka macam saya, merantau mencari rezeki.

4. Kampung saya bukanlah kampung sangat tetapi agak kampung jugalah. (ayat pelik).

5. Jiran sebelah menyebelah dan macam keluarga. Kedai depan rumah dan sebahagian dari alam semulajadi jadi jadual hidup.

6. Namun di kampung ramai yang saya sudah tidak kenal... Manusia semakin membiak. tentu dunia akan bertambah panas.

7. Bila saya balik saya teringat kekasih saya. Saya rasa hening...he he he.

8. Saya siram pokok manggis ayah saya sebab panas sangat.

9. Saya pergi ke nurseri beli pokok bunga raya. Satu warna pink, satu warna putih...utk di bawa ke kuantan...

10. Sedap berborak dengan mak saya, juga jiran saya yang sudah saya anggap macam mak.

11. Saya juga ke pantai...ada rindu di situ...

12. Saya akan lebih kerap balik kerana emak dan ayah. Syurga dunia saya...

Wednesday, March 23, 2016

Kita tidak akan semakin muda lagi...



Gambar tahun lepas


1. Saya sedar, saya tidak akan muda lagi... Gambar di atas saya ambil setelah bersusah payah saya edit gambar saya menggunakan handpon kawan saya yang berharga hampir RM3K.

2. Penyakit `edit' ini meletihkan saya....

3. Dengan bantuan topi dari luar negara, dan saya buat senyum mengada (berlatarbelakangkan cafe pulak), saya kelihatan bukan berumur 45 tahun...

4. Hakikatnya saya sudah 45 tahun. 

5. Saya juga sedar dunia tidak lagi mengundang rasa kepada kita apabila kita semakin berumur. Kita seolah terpinggir kecuali kita benar-benar hebat. Dan saya tahu saya hebat tetapi tak  benar-benar hebat mana...

6. Saya semakin serasi dipanggil `Pak cik'...

7. Semasa saya muda, sangat mudah bila berpakaian. namun bila semakin berusia, semakin sukar.

8.Saya melihat pakaian yang sepatutnya saya pakai adalah pakaian orang berumur, sedangkan saya sendiri berumur. Ada konflik di sini.

9. Namun saya tidak setuju bila jadi tua kita akan jadi kurang menarik. menarik atau sebaliknya bergantung kepada kita. Saya lihat ramai juga pelajar saya yang muda-muda tetapi tidak menarik.

10. Namun (namun lagi) saya percaya untuk jadi menarik ia memerlukan sedikit pertolongan dari wang. Bak orang putih kata `you can't be poor and stylish'.

11. walaupun saya bukan seleberiti, saya ada perasaan takut iaitu takut tidak `diterima'. Saya tahu dunia kejam kepada yang tua, apatahlagi tidak menarik.

12. Saya harap dunia ini akan hargai baik budi bahasa dan ikhlas...dan nampaknya saya bermimpi...



30 dan 45

Semasa kakak saya berumur 27 tahun dan tak kawin-kawin lagi, kakak saya pernah berkata:

"Kalau umur kak Tie 30 tahun tapi tak kawin-kawin lagi, Kak Tie tak nak fikir dah pasal jodoh. kalau ada-adalah. Kalau tak ada Kak Tie redho".

Masa tu saya ingat lagi, saya ada di meja tulis saya dan dalam keadaan membaca buku ekonomi. Saya berpaling kepada kakak saya. Tiba-tiba kakak saya bicara pasal kawin.

Terus saya fikir kenapa kakak saya nak kawin sangat yea? Sebab semua orang kawin kot. Ya sebab perempuan takut kalau tak kawin-kawin...kot.

Masa tu saya tengah nak ambil STPM dan memang tak terfikir pasal nak kahwin. Pasal nak buat seks adalah tapi pasal kawin tak.

Sekarang saya dah 46 tahun dan rasa lega sangat. Sebab bagi saya ia adalah 45.

Maknanya jika saya berumur 45 tapi tak kawin-kawin lagi, saya tak nak fikir sangat dah pasal kawin. Ada dalah. Tak ada...tak adalah he he he he.

Ada ke gitu kang...?

Saya teruk!




Image result for good advice quotes for marriage
Pulak...

Susahnya nak beri nasihat...

"Belajar rajin-rajin, jadi doktor atau eginear. Nanti hidup senang..."

Saya membesar dalam alam di mana ayat di atas berkuasa. Rata-rata begitulah yang ada di kepala ibubapa. Zaman sekarang pun ada juga saya jumpa bila saya buat marketing, he he he.

Banyak sungguh salahnya pada ayat di atas. Terlalu banyak.

Sepatutnya kenal potensi anak dan minat mereka. Kerja kita beri galakan dan pendapat. Kalau anak suka masak. Galakan dia memasak. 

Dan saya juga terasa banyak buat salah, he he he. Contohnya apabila ingatkan bekerja sebagai pensyarah akan membuatkan kita jadi cerdik. Banyak juga kawan saya yang bodoh...(he he he).

Kembali kepada tajuk post.

Hidup zaman ini sebenarnya payah kita nak bagi nasihat sebab zaman telah berubah. Baiklah kita cakap kita beri informasi macam Kak Doli beritahu. Bukan nasihat.

Ya lah... Dulu seorang kawan saya beritahu kalau saya tak berjaya masuk unuversiti adalah kerana saya dari tingkatan satu lagi suka mengikuti bidang hiburan. Saya suka sangat lagu dan lakonan (lakonan slot drama minggu ini di RTM, drama sekarang majoriti hampeh!). saya suka hafal lirik lagu berbanding dengan jadual nama bahan kimia yang berkala tu...he he he.

Saya nasihatkan awak jangan cari bini yang bekerja. Sepatutnya jangan kata begitu sebab ada bini yang bekerja tapi tak abai rumahtangga.

Saya nasihatkan petang-petang duduk rumah baca buku, itu waktu terbaik. Sedangkan petang-petang dia orang nak main bola.

Awak kena jimat. Sedangkan tu jealah duit dia ada...

Saya rasa awak kena cek handpon suami awak, kot-kot dia ada hubungan sulit. Sedangkan laki kata laaaa yang mengeyam.

Awak kena berjimat. Sedangkan bagaimana ekonomi nak berkembang jika orang pakat berjimat...


Kesimpulannya kadang tak semudah itu kita nak beri nasihat...


Image result for good advice for life
Haaa...

Image result for good advice for life
Haaa...pulak











Pesan Kak Doli






“Now, I usually try not to give advice. Information, yes, advice, no. But, what has worked for me may not work for you. Well, take for instance what has worked for me. Wigs. Tight clothes, push up bras, and high heel shoes.”

Kak Doli delivers the commencement speech to graduating class
 at the University of Tennessee, 2009

Kak Doli received an honorary doctorate of humane and musical letters, only the second bestowed in the university’s history.




Monday, March 21, 2016

Senangnya dia pelihara anak...

Saya berhenti makan dan terus ke kereta budak tersebut yang terletak tepi jalan depan kedai makan. Hampir 10 minit budak lelaki berumur 5 atau 6 tahun itu menangis dan menjerit sambil pegang kemaluan dia. Dia mahu kencing barangkali. 

Dia ditinggalkan oleh ibunya di dalam kereta.

Saya berhenti makan dan pergi untuk mengambil tahu...kerana kita hidup bermasyarakat. Semua pelanggan yang ada di kedai mendengar nak itu menjerit2 sebab cermin tingkap kereta tak tertutup. nak makan pun terganggu sebab bising dan juga kesian.

Saya biarkan sahaja pada mulanya dengan harapan mak dia akan berhenti membeli dan pergi ke kereta untuk mengambil tahu hal anak dia. Takut nak kencing ke? atau apa-apa. Tetapi emak dia tidak muncul-muncul sehinggalah dia selesai membeli bawa barang kiri kanan. Saya nampak bungkusan makanan.

Oooo begitu ya cara pelihara anak. Kurung dalam kereta dan bila dengar anak menangis buat tak tahu jea. Lepas membeli barulah menuju  ke kereta.

Senang rupanya pelihara anak!



Image result for a children in a car
Gambar hiasan...

.