"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, June 16, 2017

Masyarakat pembuli...

Pelajar buli guru-guru
guru-guru buli guru besar
guru besar-guru besar dibuli PPD... (Pejabat Pelajaran Daerah)
PPD dibuli Kementerian...

Adik-adik buli abang-abang
Abang-abang  buli kakak-kakak
anak-anak buli ibubapa
ibubapa buli ibubapa-ibubapa mereka...

Pembeli buli penjual minta tawar, dapat penampar
Rakyat buli kerajaan, tak layan polisi dikarang...
Cari salah, cari silap...
Viralkan...

Isteri-steri buli suami-suami...
Langsir baru, kusyen, karpet.
Pinggang dan mangkuk, Correle dan Vision
sudu garpu, cadar...dan lain-lan
BARU BARU BARU! - Selamat Hari Raya 2017

Suami-suami buli isteri-isteri
Main kayu-kayan Tiga
empat dan lima...
Isteri merana...

Bazzar ramadhan buli pembeli
Beli makanan dapat percuma lalat, atau semut (pilih yang mana suka)

Lagu raya baru buli pendengar, sakit telinga
Pakaian artis buli Ramadhan
Seksi sini seksa kat Sana...he he he.

Blog ini buli orang...


Image result for bully society

Lagu raya sedih yang saya suka...

Kata Datuk Shela Majid, di Malaysia ni masyarakatnya lebih suka lagu sedih. Lagi sedih lagi `killer' lagu tu. Saya rasa ada betulnya juga. Dalam kes saya, saya minat lagu raya yang sedih...he he he.

Selain lagu raya Kak Pah, saya suka lagu `Bersabarlah sayang..." nyanyian Sanisah Huri dan lagu "Sepasang Kkurung biru" oleh Khair Johari Johar. Dua lagu ni lagu wajib menjelang raya. 

Saya suka lagu ni bukan kerana saya pernah putus cinta. Sedari kecil saya sudah tertarik dengan iramanya, dan bila besar dengan liriknya sekali. Ia bukan lagu raya biasa. 

Lagu ini seolah dicipta dengan penuh perasaan. Ianya bukan sekadar lagu. Bukan sekadar irama dan lirik. Bukan.

Bukan.

Ada kisah di sebalik lagu ini. Kisah yang aneh.




Lagu ini sangat syahdu...









pada mereka yang tak mengerti menuduh dirimu...
di jurang kesalahan saja, ku tak sampai hati...

Rakaman tumbesaran laman persekitaran pondok


Mengambil  masa yang lama untuk sesebuah tanam mencapai umur matang.
Sebuah taman yang matang (di mana pokok-pokok dan tanah-tanih menyesuaikan diri dengan matahari dan sekeliling) tidak terjadi sekelip mata.
saya berpendapat selepas lima tahun, tanam mulai jejaki kematangan


Saya selalu merakam  gambar-gambar tanam sebagai rekod rujukan saya untuk melihat perubahan.
Jika tidak saya tidak dapat lihat perubahan dan hargainya.
Seronok sebab apa yang kita inginkan tercapai.
Sebuah taman yang dijaga, menjadi taman.
Sebuah taman tak terjaga menjadi semak samun.
Sebuah hati yang dikhianati menjadi mati...
(pulop...)


Redup mata memandang dan mendamaikan hati yang resah.
Terapi mata, terapi jiwa dan hati.
Kesibukan kerja dilupa terus bila berada ditaman ini, masa berlalu cepat.
Dan jangan tak percaya, saya lebih banyak berada di taman berbanding di dalam rumah (waktu siang).
Ada sahaja benda yang hendak dibuat.


Konsep taman saya dibina berasaskan...semula jadi. 
Mungkin saya tak ada banyak duit.
Kalau ada  banyak duit taman ni akan jadi seperti nurseri.
Kawan saya yang ada banyak duit menghias dengan banyak perkara di mana `last-last' jadi macam nurseri...he he he. 
(maaf mengata...)



Berkebun kena sabar,
Sama seperti ada bini tidak cantik, kita kena sabar.
Tak perlulah viralkan dalam media massa yang bini kita tak cantik, dan anak-anak kita tak cantik (sebab ikut muka bini).
Saya terbaca pengakuan bangan ini diinternate,
Saya salahkan lelaki tersebut sebab dia yang pilih dan dia yang gagal...
Jangan salahkan bini pulak.





Gambar lama di atas menunjukan pokok-pokok manggis masih kecil
begitu juga pokok Brazilian Ironwood.

Sekian selamat berbuka...(bila waktu berbuka ;laa...)

Tuesday, June 13, 2017

Nak makan apa berbuka hari ni?

"Nak makan apa berbuka hari ni?

Bagi sesetengah perempuan yang bergelar isteri, soalan di atas adalah sebuah soalan yang maha sukar, maha hebat. Bak menjawap soalan peperiksaan akhir jurusan sains fizik pasca biro angkasa. Atau macam nak hafal sifir 23 atau 103.

Suami dan anak-anak, mereka pandai komplen jea. Makanan yang sama la, kurang manis la, kurang masin  la. Boring la. 

Yang jadi `hot', mereka nak kita yang masak, bukannya beli di kedai. Kita yang sampai tercongok depan pintu rumah (balik dari kerja) dah dekat pukul enam petang, nak masak apa lagi! Kita bukannya robot! sebab itulah kadang-kadang kita beli jea lauk di bazar. .

Perasaan seorang isteri, isteri jealah yang tahu...bukan suami atau anak-anak. nanti bila kita dah tak ada, barulah mereka rasa...(baca dengan nada simpati...)

Kadang-kadang sakit hati apabila suami dan anak-anak bergabung suara untuk `menghentam' kualiti masakan kita, di meja makan yang kita laaa yang beli. Bukan nak mengungkit, kalau kita tak beli  meja makan tersebut alamatnya bersilalah mereka  berbuka di lantai. Huh!.

Betapa susahnya nak jawab soalan "nak makan apa berbuka hari ini?"  Hanya seorang isteri/ibulah yang merasainya. 

Kadang-kadang letih sangat bila balik dari kerja. tetapi kita cepat-cepat tukar unifom dan masuk dapur. Memasak dan tersenyum girang depan anak-anak dan suami.

Menjadi perempuan bukannya mudah, hanya lelaki jea yang beranggapan menjadi perempuang senang!

Sekian!

Image result for a good housewife
Nak buat kueh berbuka,
 suami tak suka manis, anak-anak suka manis, mak mertua tak suka manis, bapak mertua suka manis...



Friday, June 9, 2017

7 sebab kenapa saya tak suka balik beraya di kampung suami saya!

Saya tak suka beraya di kampung suami saya!

1. Rumah ibubapa suami saya kecil, tak selesa.

Petang raya bila semua adik beradiknya sampai dan berkumpul. Penuh rumah... Bilik bukannya ada banyak. Bilik air pun bergilir.

Saya nak minta tidor di hotel berdekatan, suami saya marah. Hotel berdekatan 107 kilometer!

2. Kampung suami saya sangat kampung.

Suami saya sangat orang kampung, sekampung kampungnya yang kampung. Boring sangat bila berada di kampung suami saya. Pasal malam kecil sangat, ada lima gerai jea!.Supermaket pun tak ada!.

3. Saya tak suka abang ipar saya.

Mereka kalau berbual ada unsur lucah. Dan saya tak tahan ada yang tak pakai baju bila makan. Sepupu-sepupu anak saya semua macam tak bertamadun...suka main pasir dan bawak anak-anak saya mandi paya!

Gatal kulit anak saya.

4. Saya tak dapat melawa.

Saya akan jadi aneh kalau melaram di pagi raya. Sebab keluarga suami saya bukannya jenis stylo. Bayangkan dua tiga hari saya kena pakai baju kurung sedangkan hari tu hari raya.

Huh!

5. Saya terabai.

Suami saya bila beraya di kampung asyik utamakan keluarganya saja. Berkepit dengan maknya, saya terabai begitu saja.

Masuk tido pun lewat, lalai berbual dengan keluarga mereka.



Saya suka beraya di kampung suami saya:

1. Adik beradik perempuan suami, ipar duai saya sangat baik.

Mereka sangat suka saya beraya di sana. Kami sangat baik. Kadang-kadang saya make upkan mereka. Maklumlah mereka ni orang kampung, ada yang bermake up macam opera cina punya wayang, ha ha ha.

2. Ibu mertua saya pandai masak.

Dia tak benarkan saya masak. saya tolong-tolong gitu jea. Dan dia tak marah kalau saya tak masak langsung.

Sebut saja saya nak makan apa? terus mak masak! Saya mungkin menantu kesayangannya sebab saya cantik dan terpelajar...(prasan...)

3. Saya seronok tengok anak-anak saya bermain dengan sepupu sepaptnya.

Di bandar mereka tak ada ramai kawan. Saya tak ada banyak sepupu. Mak saya orang bandar, tak banyak anak.

Kadang-kadang sepupu anak saya datang rumah saya di bandar. Tidor rumah saya. Saya suka mereka berkawan. Bukannya orang lain.

4. Adik beradik lelaki suami saya sporting.

Bila saya sampai dah ada fumakilla elektrik yang mereka sediakan. Kata mereka nyamuk banyak di rumah ibubapa mereka. Dan sebut saja apa yang saya nak, mereka laju jea mencarinya.

Bila nak balik mereka beri banyak barang untuk di bawa ke bandar. segala hasil buah.

5. Suami saya anak lelaki yang baik.

Saya lihat suami saya sangat hormat dan sayang pada emaknya.

Saya harap anak-anak saya hormat kepada saya nanti walaupun dah beristeri. Saya mahu anak-anak lelaki saya utamakan saya juga, bukan isterinya, walaupun isterinya cantik macam saya!. he he he.


KESIMPULANNYA:

Saya terima buruk baik suami saya, saya kena juga terima latarbelakang hidupnya. Kalau orang lain (Rose) boleh terjun kapal kerana cinta yang suci (Titanic), apalah sangat saya yang terpaksa berhadapan dengan keluarga suami saya yang sangat kampung.

Lagipun barangkali keteurunan nenek mooyang saya dulu pun orang kampung.

Dan paling penting redha dan taat pada suami... perempuan ni kata kawan lelaki saya (Abang Jan) yang menulis blog, perempuan walaupun ramai yang baik mereka senang juga nak masuk nereka.

Image result for My husband villagers
Gambar hanya hiasan, ini bukan rumah mertua saya...he





Thursday, June 8, 2017

Kisah balik kampung sapa dulu?: Redha allah paling penting...mengapa bergadoh?

Kadang-kadang kita sebagai perempuan terlupa. Kadang-kadang kita ingkar sebab ianya pahit nak telan. Sebab kita fikir secara logik, tetapi tidak fikir panjang.

Apatahlagi kita lebih berpelajaran daripada suami kita. kononnya sebab banyak segala maknika benda dan perkara dalam rumahtangga kita yang kontribiuk. Jadi kita fikir kita patut diadili dengan adil oleh suami kita (sampai kita terlupa adil itu bukan bermaksud `kesaksamaan').

Kita rasa kita tidak berdosa, yang banyak buat dosa suami kita... He he he. Kita percaya sangat perempuan yang ramai bergelimpangan dalam neraka itu bukan kita...

Tapi kita tetap kena ingat, hari raya kita kena minta maaf kepada suami kita, dan suami kita minta maaf kepada ibunya.

Kita mahu sistem giliran sebab pada otak kita itu adalah paling adil. Raya ni kita raya rumah ibubapa kita, tahun depan ibubapa suami kita, lepas tu ibubapa kita, lepas tu ibubapa dia pula. begitulah seterusnya sehingga akhirnya kita dan suami kita tidak ada ibubapa. 

Kita fikir sistem giliran ini wajib, tak boleh tidak.

Jarang perempuan berfikir `Tak kisahlah jika suami mahu beraya di rumah ibubapanya dulu. Tak ada masalah yang penting taat pada suami".

"Jarang perempuan sebegini, mungkin sudah tiada. Kita sudah di akhir zaman." kata kawan saya yang terkenal dengan perangai takut bini. Kawan saya inilah yang pernah beritahu saya bila dia tegur isterinya bukan main isterinya melawan, siap dengan data dari bank negara lagi. Isterinya kerja bank. Dia cakap mana ada isteri zaman sekarang bila suami tegur masuk bilik menangis... mana ada? Tanyanya.(saya syak dia yang menangis masuk bilik (he he he), bila isterinya beri bukti berdasarkan perkara yang logik dan konkrit).

Dalam agama, menjadi kemestian bagi isteri mengikut arahan suaminya. tak kiralah suaminya bergaji jauh lebih kecil darinya atau suaminya lebih bodoh, hodoh, buncit, pendek, gemuk, botak (pendek kata tak macam Fatah Amin). Selagi tidak diarahkan membuat perkara yang ditegah agama, wajiblah si isteri ikut perintah. Wajib turut, bukannya wajib paksa suami ikut sistem bergilir.

Rupanya bagi isteri mengikut atau taat kepada suami adalah jihad yang besar...kepada mereka. jadi kepayahan yang amat bagi mereka.

Sistem bergilir ada bagusnya tetapi bukan suatu perkara yang diwajibkan. 

Kalau saya bersuami (sesuatu yang mustahil, he he he), bagi saya, raya pertama sudah semestinya di rumah suami, jika itu suami saya hendak. Sebab bagi saya ia bukanlah isu besar dalam islam. Raya jea pun. Cuma rakyat Malaysia sahaja sudah menjadi kebiasaan mengissukannya. Selamat datang ke Malaysia.

Tanggungjawab suami kita sebagai anak lelaki kepada ibunya tidak akan putus sampai bila bila, manakala kita ni pula apabila sudah berkahwin tanggungjawab kita terhadap suami kita.

Jadi saya anggap isu berebut nak balik beraya antara suami isteri ini satu perkara bodoh bagi pasangan yang jahil. Apatah lagi ada kes isteri yang buat perangai apabila suami mahu beraya di rumah ibubapanya dahulu. Kalau suami tidak mahu bergilir dan mahu kuasa veto pun, bukanlah kudrat kita untuk menderhaka.

Namun jika dapat suami yang berpendapat sistem bergilir adalah terbaik, untunglah si isteri. Ia adalah budi bicara, timbang rasa yang ada pada tangan suami kita.

Abang Jan: Teringat kisah kawan Abang Jan yang isterinya tak mahu terima handpon yang dihadiahkan olehnya. Isterinya mahu handpon sama sebijik yang macam dia pakai. Baru adil kata isterinya.

Ha ha ha...


Image result for berebut balik raya
Add caption






Tuesday, June 6, 2017

Bila rindu saya sebut nama dia..dalam hati

Beberapa hari di bulan ramadhan ini, ada kalanya saya terindu kepada dia.

Tetapi saya cepat-cepat tahu perbuatan tersebut tiada sedikit pun membawa kebaikan kepada fizikal dan jiwa saya...pada kehidupan saya....(kecuali mudarat kepada diri saya).

Jadi cepat-cepat saya alih menuju kepada sesuatu ingatan yang lain...namun saya tetap bersumpah dalam hati demi allah dan sekalian rasul, dia akan merindui saya sepanjang hayat.

Kata orang agama pada waktu dekat berbuka, doa mustajab... Saya tadah tangan waktu nak berbuka, saya seru...


Image result for skeleton

Mengapa dibenarkan balik awal pada bulan ramadhan?

Sebenarnya sama ada kita berkerja menggunakan fizikal atau mental, ia memberi tekanan kepada fizikal dan mental kita. Oleh sebab itulah (sebab kesihatan) mengikut akhta pekerja, perkerja tidak boleh diberi kerja melebihi 5 jam berturut-turut. Kena ada waktu rehat. Waktu sengang.

Kita juga rasa letih bila balik kerja, rasa letih dan lesu yang adakalanya kita sendiri tidak sedar. Dipercayai sesiapa yang apabila sekembali dari kerja terus membuat kerja rumah, ia akan menjejaskan bukan sahaja kesihatan fizikal, tetapi juga mental. Memberi tekanan.

Balik kerja pada waktu petang, badan sudah berbau dan otak sudah agak letih. Sebab itulah saya bersandar ke kerusi untuk rehat sekejap. Dan seorang kawan saya Dr Nisreal (nama samaran), beritahu pernah dia terlelap sampai ke pagi!. Dia kata dia letih. Badan dia shut down sendiri.

Pada bulan puasa ini saya ambil peluang untuk membuat pilihan balik awal. Majoriti atau hampir 100% kawan-kawan saya tidak mengambil pilihan seperti saya. Saya tidak pula tahu kenapa. mungkin ada sebab-sebab mereka sendiri.

Namun bagi saya adalah penting untuk balik awal pada bulan ramadhan. Saya mahu rehat sedikit dan cepat-cepat persiapkan diri untuk ramadhan.

Kalau balik awal tak tergesa singgah bazar ramadhan, kalau nak masak pun tak tergesa-gesa. Kalau yang berkeluarga ia juga sebagai peluang untuk berada dengan pasangan dan anak-anak masing-masing.

Sama ada swasta dan kerajaan, mereka ada memberikan kelonggaran pada bulan Ramadhan. Rujuk bawah; Pekeliling (surat).




Ketua Setiausaha Negara. Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, balik awal ini supaya memberi pekerja lebih masa menyediakan diri untuk beribadat: Katanya;


"Langkah itu diambil bagi memberikan kemudahan kepada mereka untuk memanfaatkan bulan ramadan yang mulia ini bagi menjalani tanggungjawab ibadah."


Saya ambil peluang untuk balik awal. Namun begitu, tidak semestinya saya balik awal tiap hari kerana kerja-kerja saya banyak dan tak habis-habis bertali arus...

Tetapi saya terharu dengan kelonggaran yang kerajaan berikan, ini bermakna ia perihatin terhadap keluarga dan ibadat kakitangan awannya.

Samada kita mahu rebut atau tidak peluang ini, bergantung kepada objektif kita di bulan remadan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...

Monday, June 5, 2017

Surat 29 December 2016

Beberapa kali saya baca surat tersebut. Dan dalam bulan puasa ini saya masih membacanya... saya berdoa agar penulisnya, Z, berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Hari ini hari yang ke 10 puasa. Saya alhamdulillah sihat dan menjalani hidup macam biasa. Saya berbuka dengan membeli di bazar ramadhan. Hanya semalam saya cuba masak telor masin rebus, saya masak sambal lada... hasilnya tak berapa sedaplah. He he he.

Saya berdoa agar tidak ada keburukan atau kemalangan menimpa diri Z, semoga Z selalu dilindungi dan mengambil langkah berwaspada dan berhati-hati dalam hidup.

Saya dapat rasakan kepayahan yang Z alami kerana kita tidak tahu adakah orang yang sayangi kita, tertarik dengan kita tersebut adalah ikhlas atau tidak. Kita tidak tahu, kita tidaka kan tahu. Hanya nasib yang menentukan, walaupun kita harus berusaha selidik.

Dalam kehidupan ini, tiada ketentuan, tiada ketetapan. Kita boleh mendengar segala panduan atau nasihat tetapi akhirnya kita juga yang terpaksa pilih dan menerima akibatnya. Ini kerana kehidupan kita, kitalah yang melaluinya, bukan penasihat atau pengata tersebut.

Tidak ada dua manusia menjalani kehidupan yang sama. Nasihat sekadar nasihat tetapi kita yang memilihnya.

Bulan puasa ini saya sedang cari bunga api dan mercun. Anak-anak saudara saya sudah menyebutnya `Bila iman nak beli?'. walaupun kerajaan Malaysia tidak benarkan, keluarga saya membenarkan main bunga api dan mercun dengan syarat ada kawalan dari orang dewasa. Lagipun saya rasa anak-anak saudara saya perlu dengar dan lihat api dan bunyi yang kuat, nanti kalau berlaku perang terberak mereka... Namun Malaysia masih aman.

Untuk kita tahu orang itu ikhlas atau tidak, tidak ada caranya. Pengalaman saya bila kita suka kepada seseorang, kita akan cenderung untuk berfikir positif terhadap dia. saya rasa ini suatu yang normal. ramai orang begitu.

Namun untuk hidup sepi seorang sebab takut risiko...tidak bagus juga. Untuk belajar hidup sorang amat perit juga kerana ia memrlukan kekuatan dan positif selalu. Sebab itulah sya sentiasa cuba untuk tersenyum dan gembira dalam banyak keadaan walaupun tahap kepuasan gembira itu tidak maksima. Mustahil untuk maksima.

Seperti saya, saya sudah tidak mahu menjalankan perhubungan dengan sesiapa pun. Biarlah begini. Perhubungan membuatkan kita rasa kasih sayang, dan apabila sudah timbul kasih sayang ia akan buat diri kita lemah... Bertambah lemah bila kita ditinggalkan/dipergunakan.

Namun ia bergantung kepada diri sendiri mungkin ada manusia walaupun ditipu 1000 kali, dia tetap teguh macam karang...

Saya ini macam tapak sulaiman jea...

Bersambung di lain kali,  kalau ada masa... sebab saya nak ke ramadhan... saya nak menyelusuri ramai orang untuk beli makanan...

Take care...



Image result for puasa seorang diri




Didikan secara tak langsung ibubapa lahirkan pembuli...

Image result for bullying issues



Saya rasa nak tergelak, rasa nak berguling-guling apabila membaca komen warganegara kita mengenai kes buli di FB. Nak tergelak sebab kelakar, sadis pun ada. Masyarakat kita memang pelik.

Rata-rata menyalahkan institusi dan kerajaan dalam kes buli. Tidak ada, atau hampir tiada menyebut puncanya mungkin dari tumah lagi. Lahir secara tak langsung atas didikan tak langsung ibubapa. mereka tidak cari `akar' penyakit. Dan sampai kiamatlah tak dapat dihapuskan...

Buli juga bermula dari rumah kita. percayalah. Bila suami buli isteri (sama ada fizikal atau emosi) , isteri buli suami (emosi) , bila suamiisteri buli anak-anak (fizikal dan emosi)...lahirlah pembuli.

Saya percaya kalau ada kasih sayang antara keluarga, rasa insani yang dipupuk...sepak kucing pun kita tak tergemak. Apatah lagi bunuh orang.

Saya berharap benar pihak yang bertanggungjawab mendapat balasan yang sewajarnya. Nak kata setimpal...mustahil sebab mana ada balasan yang setimpal untuk samakan perasaan seorang ibu kehilangan anaknya...

Mana ada?

Mana ada...?




Image result for bullying issues

Wednesday, May 31, 2017

Pertanyaan di bulan Ramadhan kawan saya...

"Man, awak rasa macam mana ya, berbuka sorang diri?" Tanya kawan saya tiba-tiba. Saya diam sahaja. Saya tengok muka dia. Tidaklah cantik mana. Mungkin betul dulu pensyarah saya kata bahawa perempuan yang cerdik biasanya tidak cantik. Dan vice versa.

Namun kecantikan sebenar seorang wanita adalah berbudi bahasa dan sabar...

Saya serba salah hendak menerangkannya sebab tentulah huraian saya tidak menepati apa yang saya rasa. Saya rasa biasa sahaja. Mungkin sebab sudah terlalu biasa. He he he.

Kecuali dia yang tidak kawin-kawin, barulah dia rasa. He he he. teruk pemikiran saya.

Untuk memasak, memang saya tidak ada  masa dan tidak ekonomik. Memasak untuk makan seorang diri tidak ekonomik kepada sesiapa pun. Begitulah pendapat saya.

Dan saya dengan bersusah payahnya membeli makanan di bazar ramadhan. Susah payah yang saya maksudkan memang susah nak cari gerai yang menutup makanan mereka. Menutup makanan adalah syarat pertama saya. Namun ikut makanan juga, kalau yang dah digoreng dan dibeli terus, panas-panas. Tidak perlu tutup.

Namun posting ini pasal apa yang saya rasa bila saya berbuka seorang diri.

Susah saya nak jawab kecuali yang bertanya itu cuba buka seorang diri.

Cubalah...baru rasa kan?



Berbuka puasa 2017

HARI PERTAMA

Pada hari pertama puasa, saya berbuka di rumah kakak. Kakak tanya saya nak makan apa, saya jawab saya nak makan ayam.

Puasa tahun ni lain sikit. Lain sebab saya akan makan nasi. Sudah dua tahun saya tidak makan nasi. Tiba-tiba saya rasa saya nak makan nasi pada ramadhan ini.

Saya berbuka dengan keluarga kakak saya. Dan saya dapati ada pulut lepa, ada murtabak, ada roti jala dan ada lagi kueh lain. Saya suka makan pulut lepa. Pun begitu saya makan juga murtabak.

hARI KEDUA

Hari kedua saya berbuka seorang diri di rumah saya, Seribu Mawar. Saya beli nasi minyak. Saya lihat ayam kerutuk dia, RM6.50 satau. Naik RM2 berbanding tahun lepas. Tahun lepas hanya RM4.50. 

Saya tidak berkira sangat sebab saya puasa. Namun ada terdetik di hati saya, mampukah kalau saya berkeluarga?. Jawapannya adalah mungkin mampu dan mungkin tidak mampu. Tiada kepastian, tiada ketentuan.

Bila waktu berbuka, saya sengaja keluarkan piring yang paling mahal. saya tidak mahu makan dalam bungkusan kertas nasi. Saya hidang ala mengada. Siap pisau, sudu dan garpu...(walaupun sebenarnya saya akhirnya makan pakai tangan sahaja).

Saya dapati nasi  minyak tersebut tidak sangat sedap sebab menggunakan beras murah. Lauk ayam kerutuk tersebut juga agak tawar di lidah saya... Teruk saya kan? Asyik kritik sahaja.

Namun seperti biasa saya berjaya habiskannya dengan cemerlang.

HARI KETIGA

Hari ketiga sa berbuka di Muadzam. Saya beli nasi kukus di bazar ramadhan. Nasinya banyak, ayamnya boleh tahan tetapi sambal dan kueh nya `kureng' sikit. Maksud saya saya pernah makan nasi kukus yang lebih sedap.

Saya sangat kenyang sebab nasi sangat banyak. 

HARI KEEMPAT

Hari keempat saya hanya beli nasi dan ikan goren biasa. Harganya RM4 sahaja. Saya terkejut sebab murah. adakah saya handsum? Tentulah tidak jika gambar tidak di edit.

Namun mungkin ikan tersebut kecil dan agak hancur...

Saya tidak beli lauk lain kerana kawan saya sudah beri lauk. Dia masak gulai lemak daging salai. Kawan saya tersebut beri dalam jumlah yang banyak, menyebabkan saya tidak perlu beli lauk lain.

Saya juga makan dengan sambal yang diberikan oleh seorang kawan yang lain pula...

Terima kasih kawan-kawan...




Tuesday, May 30, 2017

Tidak semua orang berpelajaran tinggi cerdik dalam kehidupan...



Adakalanya beliau bukan sahaja tidak menyumbangkan apa-apa pada orang ramai, malah kehadirannya menyusahkan orang ramai...pula.

Wednesday, May 24, 2017

Saya tukar tayar... 4 sekaligus

Walaupun sudah membawa kereta masuk tahun ke lapan, subjek kereta masih mengerunkan saya...

Minggu lepas entah kenapa tiba-tiba saya rasa sangat bimbang akan keselamatan diri saya. Ia muncul di fikiran apabila/semasa saya sedang memandu balik dari kampung menuju Kuantan. Sebabnya saya rungsing sudah lama saya tidak tukar tayar kereta, agak-agak adalah lebih kurang tiga tahu.

Dalam perjalanan balik kampung tersebut, saya bertekad mahu tukar tayar kereta. Amat bahaya jika memandu jika tayar botak. Saya diberitahu oleh Ja. Dan saya juga diberitahu jangan kedekut apabila membeli tayar.

Kata-kata dari kawan saya, ada tayar yang mahal dan ada yang murah harganya. Ya, saya tahu, saya sudah beberapa kali menukar tayar sebelum ini. Dan apabila saya mahu tukar tayar, pasti terkejut pomebn tu melihat tayar kereta saya sudah botak dan sudah keluar benang. Dan apabila cina itu menunjukan benangnya, terus saya berfikir kenapa ada benang dalam tayar?. Emmm...

Saya guna dua tayar jenis Mecheline di hadapan dan di belakang saya guna dua tayar Dunlop. Sebab nya saya tukar tayar tersebut secara berasingan...

Namun kali ini saya tukar keempat-empat tayar. Entah tayar apa jenama, sukar nak sebut tetapi tayar itu berharga RM275 sebijik...

Jadi saya memerlukan lebih dari RM1K untuk tayar tersebut. Jawapan dari mana saya dapat duit tersebut adalah dari kad kredit saya. Saya bersyukur saya ada kad kredit (sudah 16 tahun). Setia pada Maybank. Tidak pernah ada masalah....syukur lagi.

Saya sedar saya dilahirkan sebagai buta kereta. Payah untuk saya memahami kereta. Samalah payah saya belajar matematik tambahan. (Sehingga kini saya masih lagi tidak faham kenapa sudah ada matematik, kena ada matamatik tambahan pula. Mungkin sengaja nak cari payah.).

Kereta saya sudah masuk tahun yang ke lapan usianya. Saya mula berfikir untuk menggantikan viper kereta kerana kawan saya beritahu viper kereta mesti ditukar. Sepanjang 8 tahun pakai kereta saya tak pernah tukar viper kereta saya sebabnya saya ingatkan tak perlu tukar...he he he.

Saya akan tukar viper tersebut tahun depan sebab kereta saya masih boleh digunakan...

Tuesday, May 23, 2017

Minat, membaca dan minat membaca...

Saya terhutang budi pada ayah saya kerana daripadanyalah minat membaca saya tumbuh. Sedari kecil saya lihat ayah saya membaca, sehinggalah kini apabila keadaan kesihatan tidak menyenangkan, beliau masih lagi membaca...cuma kadarnya kurang.

Membaca memerlukan bukan sahaja penghayatan tetapi penilian. Otak akan berkerja keras untuk menghadam walaupun pada satu idea santai. Sebabnya istilah `santai' itu juga berbeza pada setiap orang.

Sukar bagi saya untuk mengupas kenapa saya minat membaca walaupun saya sibuk. Membaca membawa saya ke dunia luas. Dunia orang lain... membaca memberi kekuasaan dan kebebasan...

Harga buku memang mahal. Tetapi oleh kerana minat saya membelinya juga sebab minat akan membuatkan kita menghabiskan duit yang besar. Jadi tidak timbul harga buku mahal apabila kita sudah minat. minat menjadikan duit tidak berharga...he he he.

Dan sesiapa yang minat membaca, ia adalah satu kelebihan baginya.

Wednesday, May 17, 2017

Kad hari lahir dari Z

Kad `baju'
Terima kasih atas kiriman kad unik tersebut, tidak ada kata yang bisa saya tulis untuk gambarkan perasaan suka saya. 
Saya berdoa Z sentiasa sihat sejahtera selalu...dan dilindungiNya.

Maaf saya tidak tahu nak tulis apa, hanya tuhan sahaja yang tahu...

Tuesday, May 16, 2017

Kehilangan gigi bongsu, pembedahan kecil di klinik kerajaan dan rupa seorang doktor

Image result for myth about dentistry
Sekadar hiasang...


Hari ini saya diberi MC. Ditemani oleh sahabat Adnan, saya ke Klinik Gigi Muadzam Shah. Saya cabut gigi geraham bangsu saya.

Dua minggu lepas saya jalani pembedahan kecil dan doktor muda (yang baru lapan bulan bertugas) tersebut beritahu apabila surut bengkak, saya harus datang untuk cabut gigi gerham tersebut. Katanya  gigi tidak boleh cabut jika dalam keadaan sakit dan bengkak.

Namun apabila bengkak surut, saya pula sibuk dengan aktiviti-aktiviti harian yang lain. Ada sahaja perkara yang harus dibuat... He he he. Saya ke sana-ke mari kerana kerja demi sebuah kehidupan.

Sebelum gigi dicabut saya dicocok dua kali untuk dimasukan ubat bius. Ia tidaklah sesakit semasa saya dicocok untuk pembedahan kecil di mana mengalir air mata saya menahan sakit. Saya tahan jua sebab malulah depan doktor muda-muda. Ada beberapa orang doktor memerhatikan kerja doktor tersebut yang baru lapan bulan bekerja.

Saya mula berfikir dalam umur 47 tahun inilah saya mungkin bermula dengan episod-episod kehilangan gigi. Semuanya ada langkah pertama. Saya percaya seperti orang yang kita sayangi di sekeliling kita, gigi juga tidak akan kekal lama bersama kita...

Image result for myth about dentistry


Saya merasai kehilangan gigi ini sebaik sahaja dicabut kerana sebelum ini saya dan seorang doktor klinik swasta (di pekan) berusaha untuk menyelamatkan gigi ini. Sehingalah episod bengkak surut-bengkak surut berlaku, di mana saya sudah tidak tahan dengan episod begini lantas ambil keputusan untuk cabut gigi ini.

Sebenarnya sebaik manapun kita jaga gigi kita, melalui faktor umur kita akan kehilangannya. Yang kita dapat hindar ialah kehilangan gigi pada usia muda. Ini pendapat saya (pendapat bukan doktor).

Sebelum ini apabila bengkak jika tak ada masa jumpa doktor, saya ambil ubat surut bengkak, tahan sakit dan antibiotik. Saya minta sendiri di Klinik. Saya ubati sendiri bengkak saya, sehinggalah doktor di Klinik swasta di Kuantan (Klinik Chan) beritahu bengkak saya jadi keras sebab banyak makan ubat antibiotik. Dan saya disarankan supaya buat pembedahan kecil di Klinik kerajaan.

Pengalaman saya, kita dapat tanya doktor dan berborak untuk mengetahui apa yang mereka akan buat terhadap gigi kita. Mereka beritahu dengan penuh maklumat apa yang terjadi pada gigi kita dan apa alternatif yang boleh dilakukan demi kesihatan gigi dan mulut kita. Tak perlulah takut.

Huh! Last-last klinik kerajaan juga akhirnya...he he he. Tetapi pengalaman saya cabut gigi di klinik kerajaan amat selesa dan nyaman. Doktor dan kaki tangan ramah. tempat menunggu selesa, siap teleyvision lagi, cuma rak pamiran dan rak buku majalah agak uzur dah. Boleh tukar dah tu. He he.

Saya percaya kos perubatan di negara kita antara yang termurah. Kita patut sangat bersyukur dan segalanya tak perlu salahkan kerajaan.

Sebelum itu gigi saya ini (kembali pasal cerita gigi|), sudah lama ditapung (ditampal), bila berusia baru bermasalah. Mungkin tapung (tampal) bukan penyelesaian, sebab dalam jangka panjang gigi tersebut perlu juga dicabut...(saya berpendapat).

Doktor yang mencabut gigi saya memang muka dan perwatakan `gaya' seorang doktor. saya dan sahabat Adnan bersetuju muka kita dan perangai kita mempengaruhi jenis kerja kita. Yalah kan kalau muka macam papan lapis tak kanlah nak jadi hero drama petang-petang... Lainlah muka macan Fattah atau Farid Kamil (nak jugak sebut nama Farid Kamil).

Saya menulis posting ini semasa makan di Tong Villion Hotel. Selepas dapat MC, selepas saya maklumkan kepada pejabat, terus saya balik tido di rumah untuk meredakan darah tinggi saya. Lewat petang barulah saya keluar cari makan sebab lapar sebab tidak ambil `lunch'.

Sambil makan saya teringat tentang pembedahan kecil saya dua minggu lepas. semasa cocok jarum saya mengalir air mata sebab sakit sangat. Ianya jauh lebih sakit berbanding dengan cabut gigi. Semasa cabut gigi saya tidak menangis dan tidak perlukan ubat tahan sakit. Saya boleh tidor dengan lena. Tidak seperti lakukan pembedahan kecil, masa bius saya menangis dan masa selepas pembedahan kecil saya menangis kerana sakit...apabila ubat bius hilang. Saya terpaksa makan ubat tahan sakit.

Jadi saya buat kesimpulan, cabut gigi tidak sakit. Malah tidak terasa pun sebab sel-sel telah dibius mamai.

Sekian sahaja, saya mahu ke Tunas Manja, nak beli roti...






Monday, May 15, 2017

Program Berselawat dan Karnival Rakyat, Felda Keratong 01



Saya berbesar hati, bersama Khairul surbaini dapat hadir ke program ini...

Ini karnival rakyat yang seronok. Dah lama tidak lihat acara tarik tali, lari dalam guni dan bawa motosikal lambat. Juga ada acara rebut kerusi.

Sangat bagus, masyarakat FELDA masih teguh dengan hidup bermasyarakat dan kejiranaan. Mereka hidup dalam masyarakat yang sebenar-benarnya.

Tak macam kita, sebulan dua kali jea tegur jiran. Konon urban sangat laaa tu...

Maaf, mengata. He he
Rebut kerusi

Friday, May 12, 2017

Saya tahu kawan saya akan bercerai melalui FBnya...

Image may contain: text

Bila baca FB kawan-kawan yang sudah berkahwin, yang suka luahkan rahsia rumahtangga mereka, saya rasa tidak selesa. Saya juga rasa pelik. Rasa menyampah.

'Seorang isteri sepatutnya pandai memasak' , jika ditulis oleh suami dan ditek kepada isterinya, dan si isteri pula balas `sepatutnya suami yang masak dalam islam'. Kita sedar apa isunya di sini.

Semua rumahtangga ada cabaran dan kelemahannya. Kisah ini bukan kisah dalam novel (novel Melayu) yang indah-indah sahaja, banyak pahit manisnya. Banyak yang gagal dengan berjaya.

Namun adalah lebih amat baik, beberapa perkara peribadi tidak dipostkan di FB. Bukan semua harus diFBkan...

bersambung...


Masih ada ruang untuk membaiki diri dan kehidupan...


Setiap manusia cerdiknya tidak sama, juga keupayaan untuk melihat atau mengjangka masa depan. Akal berbeza. Namun begitu kata orang...sebagai manusia kita sentiasa ada ruang untuk membaiki diri dan kehidupan, dan segala-galanya.

Perbaiki diri dan jujur pada diri akan memajukan kehidupan kita.

Ayat `sudah terlambat' sebenarnya bukanlah merupakan noktah. Bukan bermaksud untuk tidak perlu lakukan apa-apa. Sebabnya? Sebab kebijaksanaan dan keutamaan seseorang berbeza.

Yang paling penting adalah motivasi. Sesiapa yang hilang motivasi sesungguhnya berada dalam kerugian. Sesiapa yang merasai cita-citanya sudah tercapai juga berada dalam kerugian kerana sentiasa ada ruang untuk membaiki diri dan kehidupan. sentiasa...

Image result for never give up
Add caption

Kita kena jadi CEO juga dalam rumahtangga kita...





boleh kita aplikasikan dalam rumahtangga kita juga...kan?




Thursday, May 11, 2017

Muka surat pertama

Setelah sekian lama berkabung, Abang mula menjenguk dunia yang abang tinggalkan...

Abang terdetik untuk menulis tentang cinta, apabila melihat sepasang merpati. Bukan kisah cinta kita tetapi kisah cinta Abang...pada adik.

Abang terniat untuk menulisnya setelah melihat sepasang merpati memadu kasih di stesyen LRT...

Keluarga kita...kita jaga


Kebanyakan senjata berada di dapur...






Friday, May 5, 2017

Adakalanya macam kaca...






Hati tidak mendengar langsung! (Aku untukmu...)

Image result for CD boneka sheila majid


Semalam saya pra dengar lagu Sheila Majid, `Aku untukmu', dari album terbaru `BONEKA'.

Terus hati saya terbayang bekas kekasih saya... He he he. Soal berkasih sayang, hati saya pernah  tidak lelah. Dia (hati) muda dan bergelora.

Saya memang berhajat untuk mendengar lagu baru Sheila Majid. Bukan kerana suaranya semerdu Datuk Sharifah Aini, tetapi suaranya sangat sesuai dengan jenis lagu yang dinyanyikannya. Lagu yang bertahan lama dalam jiwa.. Jiwa saya yang pelbagai.

Saya menjinakan hati saya tapi dia tidak pernah mahu jinak. Dia tetap keras. Saya mahu dia dengar nasihat saya..tapi dia tidak pernah mahu mendengar...

Dia hanya tahu bersetia...

Maka saya tidak boleh buat apa-apa...





Thursday, April 27, 2017

Pertama kali sarapan di seven11




Selesa juga bersarapan di seven11, kita tidak perlu ke kedai lama-lama atau mengotorkan rumah (dan kena kemas balik). Sekali sekala bersarapan di seven11 pun okey.

Ini kali pertama saya bersarapan di seven11. Tenang dan selesa...

Harapan saya...



Dalam beberapa tahun lagi saya harap ada perkhidmatan pekebun yang disediakan. Saya perlukan orang lain untuk menjaga taman dan kawasan luar rumah.

Pekerja tersebut hanya perlu datang seminggu sekali untuk melihat laman saya, buat apa yang patut.

Wednesday, April 26, 2017

Isteri bukan robot...putus tak bisa disambung...

Saya tujukan posting ini khas buat para suami (yang tidak baca pun posting ini). Yang mungkin guna internate sebagai hiburan, melihat model kereta atau melihat model pakaian wanita. He he he.

Walaupun memang tugas isteri menyamankan rumahtangga tetapi si suami seharusnya menolong, bukan mengambil kesempatan. Mengurus rumahtangga bukan kerja perseorangan, ia memerlukan kedua pihak.

Si suami yang suka komplen sana sini tersebut harus sedar si isteri bukannya surirumah sepenuh masa. (Namun kalau surirumah sepenuh masa pun mereka memerlukan masa untuk berehat dan bersenang diri).

Semuanya nak letak atas kepala isteri wahima dari bayar bil air-elektrik hinggalah nak bayar cukai pintu.

Image result for tanggung jawab suami
Ada brani?


Si isteri yang bekerja semata-mata untuk membantu suami. namun kini seolah-olah mengambilalih tugas suami. kalau cakap pasal islam dialah paling lebai. tapi habuk pun tak ada.

Kata kawan saya perempuan mana yang tidak mahu duduk di rumah tetapi mereka rela keluar mencari kerja demi kewangan keluarga. Namun dalam banyak kes lama kelamaan si isterilah pulak yang terpaksa tanggung segalanya.

Jika keadaan inflasi meningkat, si suamilah harus berfikir bagaimana nak tambah pendapatan. Tidak masuk akal jika hal tersebut juga ditanggung pemikiran oleh si isteri. Kesian mereka...

Benarlah kata kawan saya, dewasa ini tidak ramai lelaki yang boleh sara anak isteri, tetapi berpada-padalah sebab si isteri ikhlas bekerja untuk keluarga. sekembali dari kerja nak menguruskan makan minum lagi dan juga hal-hal yang remeh temeh tapi besar tuntutannya dari segi agama.

Janganlah buat isteri macam robot, jangan ambil kesempatan bimbang nanti...putus tak dapat disambung, luka tak terubat.

Sekian.

Sunday, April 23, 2017

Manchester by the sea (2016): Filem terbaik 2016?




Filem ini dicalonkan untuk anugerah filem terbaik Oscar 2016, dan tewas ditangan `Moonlight'. Saya `menghadiri' pesta filem tersebut. Sejak kebelakangan tahun ini saya memang menyenaraikan pesta filem ini sebagai acara tahunan saya. Saya duduk mengadap televisyen.

Semua senarai filem yang dicalonkan sebagai filem terbaik, saya tidak pernah menontonnya. Filem-filem sebegini tidak ditayangkan di pawagan berdekatan. Pawagan berdekatan akan menanyankan filem-filem bodoh yang `popular' sahaja. Ia makanan rugi ruji masyarakat kita.

Saya baru sempat menonton filem ini. Saya menontonnya semata-mata kerana ia dicalonkan sebagai filem terbaik. Mulanya agak boring tetapi akhirnya saya terkesan. Kepada saya filem ini adalah sebuah filem tentang cinta. tetapi bukan jenis cinta murahan seperti dalam filem dan drama-drama kita.

Ia mengenai kisah cinta suami isteri, dan tanggungjawab bapa saudara.

Mungkin orang perempuan macam tu. Maksud saya mereka tidak boleh menerima satu malapetaka tanpa menyalahkan orang lain. Dan dalam filem ini dia salahkan suaminya, dan kemudian berlakulah penceraian.

Dan dalam banyak kes, kaum perempuan akan pastikan mereka akan lebih berjaya setelah berlakunya penceraian (ini saya tidak faham...sebab mengapa setelah bercerai mesti ada persaingan?). Dan dalam filem ini saya dapati setelah bercerai isteri tersebut berkahwin lagi (dan dapat baby) dengan lelaki yang lebih harta dan rupa. Tetapi dapatkah dia menipu hatinya?

Namun cerita ini bukanlah berkisarkan pada sang isteri tetapi mengenai kehidu[pan si suami setelah bercerai... Dia tidak berkahwin lagi malah menolak seks, dia menjadi unfrendly, dan dia tidak dapat ingat di mana dia parking kereta dia!.

Mungkin saya bias sebab filem ini ada sikit persamaan dengan kisah cinta saya....(pulak dah).

Sekian, nanti saya sambung semula.

Image result for manchester by the sea


Sedikit sinopsis:\

Selepas kematian abangnya Joe, Lee Chandler (Casey Affleck) terkejut bila mengetahui  Joe (abangnya) telah mewasiatkan dirinya untuk menjadi penjaga kepada anak tunggal remajanya yang bernama Patrick. Lee mengambil cuti daripada kerja (sebagai tukang cuci di Boston) untuk menguruskan hal berkaitan dengan kematian. Lee sebenarnya enggan kembali ke Manchester-by-the-Sea, perkampungan nelayan di mana keluarganya telah menetap selama beberapa generasi. Apabila balik menguruskan jenazah abangnya dan hak penjagaan anak saudaranya, dia terpaksa berhadapan dengan masa lalu yang memisahkan dia dari isterinya, Randi (Michelle Williams), dan masyarakat di mana dia dilahirkan dan dibesarkan... 

Friday, April 21, 2017

Jangan terlalu kerja kuat, ingatlah keluarga...

Image result for hard work and family quotes


Ramai masyarakat Malaysia berpendapat "Tidak mengapalah korbankan masa dan kerja rumah di rumah demi menumpukan kerja di tempat kerja". Dengan kata lain mereka berpendapat `kerja itu pun untuk keluarga juga, bukan untuk orang lain'. dan "Gaji itu untuk kehidupan keluargalah juga'. Itulah pendapat rata-rata suami/isteri.

Namun lama-kelamaan pemikiran mereka ini memberi impak besar bukan sahaja terhadap keluarga mereka tetapi pembangunan isaniah keseluruhan masyarakat Malaysia... dan seterusnya pembinaan tamadun kemanusiaan (pembangunan kemanusiaan).

Jarang ada organisasi yang benar-benar perihatin terhadap kehidupan berkeluarga para pekerjanya. Organisasi tidak peduli sama ada kita kahwin atau tidak, ada anak atau tidak, mak dan ayah kita masih hidup atau tidak dan lain-lain yang maha penting dalam hidup kita (apatah lagi hidup akhirat kita). Rata-rata organisasi yang besar terutamanya galak memacu para pekerja sehingga ke titisan keringat terakhir (dan akhir nyawa) atas setiap ringgit yang diberikan (gaji).... dengan menyakinkan pekerja, ia adalah berbaloi, berdumbel-dumbel.

Maka kita bekerjalah sehingga lewat petang, kerja juga di luar masa kerja (out station sana sini, sampai kita tidak sedar kita ni dah semakin `out' di hati pasangan dan anak-anak kita). Kita juga menggunakan waktu malam kita, tengah makan dengan kerluarga ingat pasal kerja. Dan begitu juga dengan hari sabtu ahad menjadi mangsa kepada `kerja kuat' kita.

Kita kerja kuat dengan harapan pendapatan yang kita terima berbaloi (walaupun kita sedar ianya tidak pernah berbaloi, kita mahukan lebih).

Masyarakat yang berkiblatkan wang ringgit dan material, wang ringgit dan materiallah saja yang mereka akan dapat. Namun manusia yang menjalani kehidupan yang selayaknya akan bukan sahaja merasai pendapatannya sudah mencukupi tetapi juga merasa tenang (sebab tiada rasa bersalah kerana sentiasa ada dengan keluarga).

Berada di tempat kerja antara 9 hingga 10 jam sehari (tanpa mengira kesesakan ke tempat kerja) dan dicampurkan dengan aktiviti tido kita akan menghasilkan jumlah jam yang hanya sedikit untuk kita menguruskan rumahtangga dan keluarga kita. Masa untuk berfikir dan menguruskan kerja berbentuk fizikal terhadap keluarga hanyalah merupakan peratus yang kecil dalam urusan seharian kita.

Haaa...

Adakah peratus kecil jam yang tinggal itu boleh membuatkan kita tenang menguruskan hal rumahtangga kita? Pasangan dan anak-anak tersebut. Juga ibubapa? Berkomunikasi dengan sepupu sepapat. (semua perkara tersebut tidak dipraktik dalam dunia binatang, tetapi perlu bagi manusia). Yup, memang tidak cukup (saya sendiri tanya, saya sendiri jawab, he he he). Kita rasa tak cukup masa nak buat...wahima untuk menjalankan kerja rutin kita sebagai isteri atau suami. Bila tidak cukup masa kita tiada motivasi, jadi malas dan boring... [Atau kita buat ala kadar dan tak dapat nikmat. Contohnya, tidak dapat nikmat dari perbuatan menyediakan secawan kopi untuk suami (pahala besar tu!).] Disertakan contoh dialog di bawah, sila rujuk;

"Awak buatlah sendiri kopi, saya letih" Kata Mariam Sepawi kepada hubbynya.*

Sebab itulah kita akan rasa lebih seronok dan mencabar apabila berada di tempat kerja (yang sepatutnya kita rasa lebih seronok dan tenang berada di rumah). 

Saya berpendapat proses membina piramid zaman firaun secara paksaan masih berlaku. Maksud saya para pekerja yang berhempas pulas berkerja untuk mencapai impian organisasi (hingga tiada masa untuk anak bini/suami). Yang mana mereka secara halus telah dipaksa dan terperangkap (atau memaksa dan memerangkapkan diri?, atau tak sedar diri? he he he).

Sebab itulah kini lahir lapisan generasi yang sangat berbeza, yang tidak kejap jati diri dan sifat kemanusiaan. Kita dengar berita yang pelik-pelik dalam masyarakat kita. Takut melihat kelakuan generasi kita sekarang. mengapa jadi begitu? Jawapannya mudah! Sebab sudah tiada pihak yang memupuk nilai kemanusiaannyaa. Sama ada di rumah (ibubapa kejar KPI dan bonus) dan sekolah (cikgu dan guru besar kejar A).

Kini..keseimbangan antara kerja dan kehidupan sebenar hanyalah tinggal dongengan sebab mereka sepakat mengatakan kerja tulah kehidupan! Kata mereka macam mana nak hidup kalau tak kerja?

(Manusia memang payah nak terima hakikat dan ubah diri bila kena atas batang hidup mereka.)


Image result for hard work and family quotes



*
Maaf contoh dipilih adalah menjerumus kepada si isteri. Si suami pun sama, janganlah 24 jam fikir pasal kerja. Perhatian perlu diberikan kepada isteri dan anak-anak juga. Itu adalah tanggungjawab sebenar juga. Tidak bermakna bawa banyak duit ke rumah maka segalanya beres!...

Pujilah isteri berilah kasih sayang walaupun mereka hanya berbaju kelawar dan bau bawang...

Sekian...



.