"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 19, 2017

Don't worry because some things, really, aren't meant to stay forever

Ruang tamu rumah saya suatu waktu dulu...

Suatu waktu dahulu ruang tamu rumah saya kelihatan luas sebab tiada banyak barang-barang. Bila melihatnya, rasa tenang.

Sekarang ruang tamu saya penuh sesak, ada banyak barang. Tv juga saya letakan di ruang tamu kerana bilik lain kecil. Juga saya letakan meja makan.

Ia bertambah serabut dengan barang-barang perhiasan kecil yang kawan-kawan hadiahkan dan juga saya belikan (untuk saya). Saya suka membeli, barang kedai RM2.12 pun tidak mengapa. Asal ada aktiviti membeli. He he he.

Sekarang saya mencari tips untuk melapangkan rumah, biar rasa tenang.

Antara tip untuk melapangkan rumah (supaya tidak berkubang dan nampak nyamang) yang sukar kita lakukan ialah minimakan jumlah barang.

Kita mungkin sayang nak buang barang-barang atau kita mungkin sudah ketagih!.

Sayang hendak buang kerana kononnya ada nilai kenangan mengusik jiwa. maka banyaklah barang beratur dari muka pintu ruang tamu hingga ke dapur. Bercotek-arek.

Ketagih pula, kita mungkin ketagih letak barang kita (yang menjadi hobi kita). Contohnya, ada orang suka letak banyak jambangan bunga. Percaya atau tidak pernah saya membilang jambangan bunga di rumah mak kawan saya. Ada 18 gubahan buna di letak merata sudut yang dia kira sesuai. Persis kedai bunga.

Jadi pastikan di ruang tamu kita hanya ada satu jambangan bunga. Di ruang tamu saya tiada jambangan bunga. Hanya ada satu di bilik tidur ada satu.

Sekarang rumah saya dan ruang tamu saya ada banyak pinggang mangkuk. Inilah penyakit ruang tamu saya. Sangat aneh apabila sebuah rumah mempunyai terlalu banyak pinggan mangkuk. Dan tambah aneh lagi ialah saya tidak menggunakannya. Ia adalah hiasan atau hobi sahaja.

Dan untuk tidak serabut, saya harus nekad untuk menyembunyikannya pada pandangan mata. menyorokannya. Wahima di bawah katil.

Jom lihat apa yang tidak kena dengan ruang tamu rumah kita. Apa yang lebih apa yang kurang. Kalau lebih buang! kalau sayang, sorokan dulu...dan kemudiannya mungkin buang. He he he.

Atau lebih baik sedekahkan kepada yang memerlukannya...


Read these small living space tips to make your tiny studio feel bigger than it actually is.
Ruang sempit yang bergaya (gambar dari internate) 


Pendek kata ruang tamu kita berevolusi dengan banyak perkara. Contohnya, perasaan kita, trend, duit lebih kita dan lain-lain.

Tetapi percayalah ruang tamu yang paling ringkaslah yang mendamaikan.

Cuba tengok rumah orang kaya yang ruang tamunya luas dan ada banyak barang-barang, tak ke serabut?

Sekian.

Thursday, October 12, 2017

Anita Sarawak - Logamaya Cinta









Tuhan maha kuasa menyedarkan aku dari khayalang rasa....

Sebuah rak...

Saya pandang rak tu, cantik, dan saya mampu beli...

tapi masalahnya kena pasang sendiri...saya tak mampu...

Wednesday, October 11, 2017

Budak perempuan darjah 6 dahulu Vs budak perempuan darjah 6 sekarang!

Ada HANYA dua katogeri ibubapa. Yang BODOH dan yang CERDIK.

Ibubapa bodoh besar jika mereka anggap budak perempuan umur 12 tahun (darjah 6) adalah masih budak. Mereka terlupa sebab kepala otak mereka masih lagi tak mahu berhijrah masa. Kepala otak mereka masih lagi di kurun lampau. Mereka masih anggap budak perempuan darjah 6 masih budak. Sebab mereka rujuk kepada keadaan masa kita darjah 6 dahulu. Di mana masa mereka dahulu budak perempuan darjah  6 masih memang budak.

Kebodohan tidak mudah dikikis, kadang-kadang pihak universiti pun gagal berbuat apa-apa. Kementerian pengajian Tinggi sudah lelah mencuba. Masuk u bodoh, keluar u pun bodoh.

Sekarang budak darjah 6 sudah ada 25K follower di Istagram!. kini mereka boleh buat/pamir dosa se awal mungkin. Tetapi kita sebagai ibubapa tetap bodoh. 

Kita tidak mahu pelihara anak cara lama. kononnya kita beri kebebasan kepada anak kita. Kita tiru barat. (Kita tiru barat sebab kita bodoh. Orang bodoh tentulah meniru kerana tidak percaya diri sendiri)

Kita tidak selongkar beg sekolah anak sebab kita ibubapa modern. Kita tidak periksa handpon mereka. Kita percaya anak kita berkawan dengan siapa sebab kita ibubapa modern. Kita tidak marah-marah bila magrib anak kita entah di mana sebab kita anggap magrib hanyalah magrib.

Kita tidak merotan!

Dan kita akhirnya terima balasan. Dan dengan linangan airmata kita tanya tuhan "Kenapa jadi begini?

Agak-agak apa jawapan tuhan?

Sebab kita ibubapa yang cerdik?

Haaaa....



Image result for budak perempuan darjah 6


Anak kita bukan kambing...

Image result


Apabila saya lihat remaja terpesong hidup, saya rasa benci. Namun kemudiannya timbul rasa belas kesian. Rasa kesian sebab tentulah perjalanan hidup mereka yang teruk membuatkan dia jadi begitu. 

Mereka tidak dikelilingi dengan suasana yang positif tiada suasana yang mendorong kehidupan. Saya salahkan ibubapa 100% dalam kegagalan memelihara anak. Saya yakin ibubapa tersebut akan salahkan orang lain. Ibubapa sebegini memang menjadi bebanan hidup kepada masyarakat lain. maksud saya anak-anak mereka menjadi ancaman kepada nyawa anaka-anak orang lain yang tidak bersalah.

Saya rasa jika seseorang ada rasa kasih sayang, mereka tidak akan bertindak membakar orang lain. Saya rasa jika ia dididik elok, eloklah jadinya. Beruk yang tidak berguna di hutan, jika didik dengan elok, beruk itu boleh petik kelapa. Jika pun tidak berpeluang beraksi di sarkas.

Kasih sayang walaupun berlebihan membawa petaka, ia tetap sebaga ubat paling mujarap untuk membentuk sahsiah diri.

Anak kita tidak akan semulajadi jadi jahat, sebab tuhan sudah beri kuasa kepada kita mencorakannya. Baik kita corak, baiklah hasilnya. teruk corakan kita, teruklah kita demikian hari.

Tiada alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab yang tuhan beri. Tuhan hanya uji kita dengan beberapa orang anak sahaja, tapi ganjarannya syurga yang besar. Namun beberapa orang anak `sahaja' itu membawa kita ke neraka. Dengan cemerlangnya.

Anak kita bukan kambing, dia perlukan kasih sayang...

Monday, October 2, 2017

Kisah bekas air tupperware, dan bila mahu berhenti membeli?

BILA saya mahu berhenti beli tupperware? Persoalan ini sudah lama berlegar. terutama setelah saya membayar Tupperware yang saya beli. He he he.

Susah juga hendak jawab soalan ini. Sebab saya terus membelinya. Berterusan.

Saya menggunakan tupperware semenjak di bangku sekolah rendah lagi. sejarahnya bermula dengan  satu botol air. Botol air yang paling fesen lama, warna biru. Saya jatuh kasih sebab ia selalu tolong saya bila saya dahaga.

Emak saya ada berpesan jangan tertinggal pulak botol air tersebut.  

Saya mula bawa botol air apabila saya berhenti minta air dengan budak perempuan dari bekas minumannya.  Sebelum itu apabila dahaga saya selalu minta air dengan budak perempuan sekelas. Oleh kerana saya budak baik, budak perempuan selalu beri saya minum bekas mereka.

Dan suatu hari kawan lelaki saya beritahu mulut perempuan kotor, jadi tidak boleh minum bekas bibir mereka. Kawan saya ini dahulu budak-budak, dia bodoh. Tetapi hingga sekarang melalui penulisan wasapnya, saya dapati dia masih bodoh. He he he.

Image result for tupperware 70s style
Dulu bekas air fesen gini, yang saya punya warna biru.

Saya selalau rapat dengan Tupperware, kadang-kadang saya jadi dealer. saya bukannya nak berniaga tetapi saya hendak beli dengan harga murah dan kadang-kadang dapat hadiah.

Sehingga kini saya ada Tupperwa beberapa kotak besar. Saya tidak menggunakannya. Ada di dalam bilik tengah yang saya simpan baju-baju. Saya hanya guna yang Freezer sahaja sebagai kegunaan harian.

Entah mengapa saya rasa tidak rugi membeli Tupperware. Walaupun mahal tetapi tahan lama. Semasa saya aktif menjadi deler, banyak juga saya dapat hadiah Tupperware dari stokis.

Kini saya tidak perlu ke stokis lagi, saya boleh oder dengan kawan saya juga dengan harga dealer.

Saya rasa tibalah masanya saya berhenti atau memperlahankan kegiatan membeli Tupperware saya. Namun kadang-kadang terfikir juga, hobi ini tidaklah makan banyak duit jika dibandingkan dengan hobi kawan-kawan lelaki saya yang melibatkan ribuan duit keluar.

Ah! Jadi bila pula saya nak berhenti yea?




Image result for tupperware bekas air
Fesen sekarang bekas air berbentuk sado dan seksi...



74Encik Fadlan dan Encik Sulaiman

74 Encik Fadlan dan Encik Sulaiman

Setelah 30 minit berlalu, saya berjalan menuju kafe. Saya menapak cepat-cepat menyusuri laluan susur gajah menghala ke kafe. Masa itu emas!

Topik terakhir yang saya ajar tadi tidak memberi saya kepuasan. Tidak seperti topik sebelumnya. Banyak teori yang saya ajarkan tadi walaupun dari buku teks terbaik dan kajian akademik terbilang, masih banyak yang meragukan saya. Ya lah, bukan semua topik yang ada dalam silibus itu mengembirakan saya. Saya rasa pelajar juga begitu. Mereka ada topik yang mereka tidak gemari.

“Encik Sulaiman nak gi mana”

Saya menoleh ke belakang. Fadlan menyapa saya. Lama betul saya tidak jumpa budak ni. Paling akhir semasa dalam mesyuarat fakulti, enam bulan lepas. Saya ada juga ternampak dia dari jauh. Di tempat letak kereta.

“Nak ke kafe, jom. Saya baru habis kuliah. Tak sempat makan pagi.”

“Jom-jom”.
                                   
            Saya dan Fadlan duduk di meja paling hujung. Kafe ini menyediakan tempat khas untuk para pensyarah. Mungkin untuk selesakan pensyarah. Tetapi salahkah pensyarah duduk makan bersama pelajar-pelajarnya? Terutama pensyarah bujang macam saya. He he he.

Namun sejak dahulu saya dapati tidak ramai pensyarah yang mengunjungi kafe ini. Jarang nampak pensyarah bersarapan atau makan tengahari di sini. Pada waktu petang pun begitu, tidak ramai pensyarah yang datang. Mereka lebih gemar makan di luar kampus. Namun…, saya jarang juga melihat pensyarah lain yang makan di luar. Hampir tidak pernah jumpa. Mereka makan di mana?

            “Semalam encik Sulaiman ke mana? Saya cari encik Sulaiman nak bincang pasal Kelab Ekonomi Kita. Saya ada wasap en Sulaiman.” Kata Fadlan setelah dia menghirup air tea. Dia suka minum air tea rupanya. Macam orang tua-tua di kampong, he he he.

            “Maaf Lan, semalam saya cuti. Saya memang tak angkat panggilan atau balas wasap kalau saya cuti. He he he.”

            “Encik Sulaiman pergi mana”

            “Saya gi Kuantan, servis kereta sebab hari sabtu ni saya nak pulang ke kampong. Kebetulan minggu ni kena servis dah. Kebetulan-kebetulan-kebetulan. He he he” Saya buat lawak sikit.

Fadlan ini pendiam orangnya. Skema. Rambut belah tengah…

            “Kereta Encik Sulaiman berapa tahun dah?”

            “Tahun depan sembilan tahun,  bulan dua abis bayar”

“Nanti Encik Sulaiman nak beli kereta barulah kan? Encik Sulaiman nak beli kereta apa? Tanya Fadlan bertalu-talu, seolah seorang pegawai kastam. Tetapi biarlah. Kalau saya jadi dia pun, saya akan bertanya banyak kepada orang yang lebih tua jika saya nampak orang itu mesra alam. He he he.

“Saya suka kereta Honda, tapi saya rasa buat seketika saya akan tetap guna CCJ 8824 ni dulu. Tak semestinya habis hutang buat hutang baru. Myvi Encik Fadlan berapa tahun dah? Tanya saya.

“Hah, aaaha betullah tu.  Saya dah lima tahun pakai Myvi”

Saya berborak panjang juga dengan Fadlan. Sedangkan tadi saya mahu cepat. Tetapi tidak mengapalah, demi silaturahim, saya boleh berkompromi masa. Lagipun Fadlan ini budak yang baik.

Lama tidak berjumpa walaupun jarak bilik hanya bangunan bersebelahan sahaja. Suka juga berborak dengan Fadlan. Dia tidak berlebih-lebih. Dan banyak juga pengetahuan yang kita dapat bila berborak dengan orang-orang muda. Banyak yang boleh belajar dari mereka untuk kita terus releven dengan dunia ini. Saya selalu menyapa orang muda.

Saya tidak pegang kepada bidalan `Orang mudalah yang kena tegur kita dulu’. Saya rasa untuk terus relevan, saya tegur orang muda yang saya suka. Yang tidak suka itu. Lain kiralah, he he he.

Tapi memang betul tadi saya mungkin beli kereta Honda kalau kewangan mengizinkan. Insyallah. Tetapi itu hanyalah kehendak, bukan keperluan. Suka tengok orang bawa Honda.

Entahlah.

Barangkalai pengembaraan saya selepas ini adalah bersama Honda. Mungkin pengembaraan akan lebih licin sebab pengetahuan kereta saya sudah agak banyak kerana jasa Myvi.

Mungkin dalam tiga tahun lagi saya beli Honda.

Lamakah tiga tahun?

Saya sayang CCJ 8824, buat masa ini tiada sebarang masalah dengannya. Dan kalau ada pun biasalah kerana umurnya sudah panjang. Saya berani syorkan kepada orang lain untuk membeli Myvi. Mudah, jimat dan cermat sekali penggunaannya.

Saya suka sangat kereta Honda Civic terbaru. Cantik. Sekarang saya tahu apa itu kecantikan kereta. He he he.

Tapi sebenarnya saya masih berbelah bagi lagi sebab bagi saya tidak manis berbicara pasal kereta baru sedangkan kereta lama masih elok lagi. Tidak ada hambatan untuk saya tukar kepada kereta Honda. Sebenarnya.

Itulah hakikatnya.

Sebelum saya minta diri, saya beritahu Fadlan nama saya bukan Sulaiman, nama saya Sukiman, he he he. Dia terus minta maaf dan menepuk bahu saya sambil beritahu nama dia Fadli bukannya Fadlan. He he he.

Selepas itu saya minta diri.

Dalam perjalanan balik ke pejabat, daripada perbualan kami,  saya sangat pasti pasal Fadli. Dia lebih banyak tahu pasal kereta berbanding saya. Dan itu tidak menghairankan. Kan?

He he he.

Thursday, September 28, 2017

59Sudah mahirkah saya?

59Sudah mahirkah saya?

Sekarang tahun 2013, bermakna sudah empat tahun saya bawa kereta. Setakat ini saya bersyukur, tiada saya mengalami kemalangan. Cuma dua ekor ayam telah mati dilanggar oleh CCJ 8824. Saya tidak sempat membrek apabila ayam itu melintasi jalan. Dari cermin hadapan kereta saya ternampak bulu-bulu ayam itu berterbangan.

Apakah sebenarnya ukuran untuk kita katakan seseorang itu sudah mahir kereta?, dan adakah saya sudah mahir kereta? Persoalan ini bermain di fikiran saya sejak minggu lepas. Kemahiran memandu kereta amatlah penting untuk keselamatn diri kita, penumpang dan orang lain yang berada di jalanraya, tepi jalan raya kiri dan kanan. Dan kemahiran memandu juga dapat memanjangkan hayat kereta kita, iaitu kterjaga dengan baik.

Saya sudah mengenali beberapa fungsi penting yang ada pada sebuah kereta. Minyaknya pastikan selalu ada, semahir manapun kita, tentu kereta tidak dapat kita pandu jik atiada minyak. Maka saya akan terus bubuh minyak jika saya dapati meternya sudah menurun benar.

Tahap dua saya sudah mengenali kawalan kenderaan seperti gear, kawalan steering, penggunaan cermin. Saya juga sudah boleh parking dengan elok, kecuali sehingga kini saya tidak boleh parking sisi. Saya tidak sempat belajar kerana ia memerlukan masa yang lama dan menyusahkan kereta lain yang turut sama mencari tempat parking. Jika say acuba ramai orang akan tengok satu pertunjukan badut, seperti di sarkas.

Saya percaya kemahiran ini boleh didapai dengan hanya kita memandu kereta. Kita kena berani pegang steering kereta. Kena ingat kita tidak boleh selamanya bergantung kepada orang lain.

Namun apakah ukuran sebenar seseorang itu sudah mahir berkereta? Tidak pernah berlaku kemalangan bukan bermakna mereka sudah mahir, berlaku kemalangan juga tidak boleh dikatakan mereka tidak mahir. Namanya pun sudah `kemalangan’. He he he.

Jika ukurannya seseorang itu tidak lagi rasa berdebar apabila memandu, maka saya masih lagi tidak mahir berkereta. Saya masih lagi berdebar. Sokmo begitu, Cuma saya dapat mengawalnya.

Kawan saya kata apabila sudah pandai bawa kereta kita akan teruja untuk bawa kereta. Sehinggakan kedai di hadapan rumah kita pun kita mahu pergi dengan kereta, walaupun jaraknya dekat boleh berjalan sahaja. Namun keadaan ini tidak berlaku pada saya.

Saya sudah dapat mengawal debaran saya untuk memandu lebih 100 kilometer ke Kuantan. Alhamdulilah, ianya pencapaian besar. Dan ada kalanya saya tenang apabila tiada banyak kereta. Dan ketenangan itu tentulah terusik apabila saya nanpak lori. He he he. Saya benci lori.

Kawan-kawan saya kata saya sudah mahir bawa kereta. Namun tahukah mereka sentiasa ada gelojak debaran dalam dada saya apabila saya bawa kereta.


Oleh itu sudah mahirkah saya?

Bruno Mars Talking to the moon








Tuesday, September 19, 2017

"A heart that's broke is a heart that's been loved"


Lagu sedih

Tulisan adalah kata-kata dari hati saya...

Melalui penulisan yang bagus seseorang itu boleh tinggikan gunung, senyumkan hati dan cerahkan bilik yang gelap...


Oleh itu jom menulis...

Tulislah yang baik-baik...

Seorang sahabat saya memberitahu, saya harus menulis yang baik-baik dalam blog saya. Katanya supaya orang boleh ambil ikhtibar dari penulisan saya.

"Insyallah" Kata saya pendek.

Sekarang saya kurang menulis kerana saya tengah siapkan satu projek peribadi yang boleh dikatakan besar juga. Ianya tidak ada sakut-paut dengan kerjaya saya. Ia hanya untuk kepuasan peribadi. Dan ia memakan banyak masa saya.

Saya tetap menulis pada setiap hari, cuma saya tidak menulis dalam blog sekerap dulu...

Ada banyak perkara yang mahu saya tulis...

"Saya akan tulis apa yang saya rasa betul, saya tidak perlu pada persetujuan masyarakat" Kata-kata akhir untuk sahabat saya tersebut.



Image result for i love to write
Add caption

Menangis depan TV

1. Semalam saya beria-ia menangis depan berita TV3.

2. Saya sangat sedih melihat sanak keluarga yang menangis akibatke hilangan ahli keluarga dalam  kebakaran di tahfiz.  

3. Saya menangis sebab rasa sedih...

4. Namun saya selalu berpendapat musibah yang kita dapat adalah dari tangan kita sendiri, maka kita perlu halusi diri...bersihkan kita.

5. Saya berharap ahli keluarga dapat mententeramkan diri dan rasa tenang.

6. Memang sukar...tetapi itulah...




Monday, September 18, 2017

10Menghadapi seribu ketakutan...

10Menghadapi seribu ketakutan...

Kata orang perjalanan yang jauh itu bermula dengan satu langkah pertama. Langkah pertama adalah terpenting, paling penting. Jadi Abang sematkan pepatah tersebut di hati. Sepanjang hari Abang bermotivasi diri tanpa ragu. Daripada pagi hingga malam.

“Aku boleh! Aku boleh! Bisik hati Abang dengan tegas. Kadang-kadang bisikan itu lahir juga di mulut. Macam orang tak betul. He he he.

Sebagai langkah pertama beberapa kali Abang masuk dalam kereta untuk menyesuaikan diri. Abang lihat apa saja yang ada di hadapan, di kiri dan kanan. Abang mahu biasakan diri. Tidaklah nanti Abang rasa pelik melihat alat-alat yang berserabut. 

Segalanya Abang tengok walaupun tidak segalanya Abang tahu akan fungsinya. Yang menjadi tujuan utama Abang ialah Abang mesti damaikan diri apabila melihat ada stereng kereta di hadapan dada. 

Abang perlu bertenang hati dan perasaan supaya tidak cemas semasa memandu. Maka perlu sangat untuk Abang mengawal degupan jantung. Abang harus kawal dengan menarik nafas dalam-dalam perlahan-lahan. Mempraktikannya berkali kali walaupun Abang rasa seolah dada Abang berasap.  

Abang fikir semuanya harus selesa. Pakai baju yang selesa dan kasut yang selesa. Pakai baju yang selesa supaya Abang tidaklah rasa pelik, dan pakai kasut yang selesa kerana Abang akan gunakan kaki untuk menekan pedal dan juga break.

Abang berlakonan di dalam kereta tersebut. Begitulah hari ke hari saya lalui. Penuh kelakar. Penuh debaran. Tanpa adik...

Abang teguhkan hati supaya berani. Abang banyak baca buku motivasi yang menceritakan halangan sebenar seseorang itu boleh diatasi dengan keberanian. Kadang kala bukan kerana kekurangan ilmu dan kemahiran yang menyekat kita daripada berjaya tetapi kurangnya keberanian!


Abang akan cuba memandu walaupun perlahan, walaupun penuh ketakutan. Walaupun pemanduan Abang bagai siput perlahannya tetapi Abang mesti buat perubahan. Abang cuba mahirkan diri dengan memandu kereta setiap hari.

Namun semasa posting ini ditulis, Abang masik lagi tidak memandu. CCJ 8824 masih tidak bergerak.

He he he.

18Hari lahir Abang

Hari ini umur Abang 45 tahun. Abang rasa aneh dan lucu pula kerana baru semalam umur Abang 44 sebelum Abang tidor dan bila buka mata pagi ini umur Abang sudah 45.
Sehingga ke tengahari ini Abang tidak merasakan apa-apa perubahan fizikal dan juga minda. Mungkin tiada perubahan langsung... Ini mungkin kerana abang baru berumur 45 tahun hari ini. Masih tidak sehari...pun...



Bersambung... 






Sunday, September 17, 2017

40 Pantun lara di Pantai Kemasik

40 Pantun lara di Pantai Kemasik


“Apabila rasa sedih melihat pantai, ianya bukan kerana pantainya yang berubah wajah tetapi hati kita yang gundah. Pantai cermin perasaan…”

"Semua orang ada ketika-ketikanya suka melayan perasaan. Samada secara langsung atau tidak langsung. Apabila melihat laut, perasaan Abang membuak. Abang melayan perasaan...ingatkan kita"


x x x

Kini untuk balik ke kampong halaman di Besut, saya mempunyai dua pilihan, samada menggunakan Lebuhraya LPT2 atau `Jalan Pantai'. Saya biasanya menggunakan LPT2 dan jarang sekali menggunakan Jalan Pantai. Sebabnya LPT2 lebih pendek perjalanannya, lebih sunyi dan tidak ada banyak kereta. Saya tidak akan selalu berdebar.

Namun jalan Pantai juga mempunyai kelebihan. Jalan pantai ini adalah jalan yang terletak di sepanjang pantai negeri Terengganu. Kita akan melewati banyak daerah sebelum sampai ke daerah Besut yang paling ke utara.

Saya tinggal di Kampung Paya Rawa, kampong Raja. Lihat peta di bawah, sebagai rujukan.

Image result for peta negeri terengganu jalan pantai
Pantai Kemasik

Sepanjang negeri Terengganu kita akan dapat lihat banyak pantai-pantai yang indah. Awal bulan ini saya balik ke kampong menggunakan Jalan Pantai. Sepanjang jalan banyak pantai-pantai yang menarik. Namun saya selalu singgah di Pantai Kemasek.

Selepas pakir kereta saya terus berjalan-jalan di pantai ini. Namun cuaca yang terik menyebabkan saya tidak boleh berlama lama, saya terus mencari bangku tempat berteduh. Bimbang kulit saya yang hitam bertambah hitam. Bukannya salah jika kulit saya bertukar hitam tetapi saya tidak manis. Tidak akan ada orang kata saya `hitam manis’, mereka akan kata saya `hitam legam’. He he he.

Saya suka duduk berlamaan di pantai Kemasik. Malah saya boleh duduk sehari suntuk, atau selama-lamanya. Pantai adalah tempat yang indah tidak berbayar. 

Bila duduk di bangku ini saya mabuk dalam kelaraan. Kelaraan ini menghanyutkan saya dalam khayalan rasa yang jauh dari realiti. Sakit yang paling sakit adalah sakit hati kerana orang yang kita sayangi tidak sayangi kita... Malah menipu daya. Itulah sakit yang paling hebat di planet bumi. Namun anehnya dalam kesakitan ini kita terasa juga akan bahagianya. Mungkin kerana apabila hanya kesedihan yang tinggal, maka kita mahu tidak mahu, perlu rasa bahagia... Entahlah.

Pantai Kemasik, pasirnya cantik dan persekitaran dipelihara dengan baik. Jika sentiasa diadakan usaha untuk memelihara dan mengindahkan lagi persekitarannya ia akan menjadi tempat persinggahan yang lebih hebat. Juga tempat hati yang lara singgah.. Emmm...

Duduk di bangku ini serasakan saya sedang menjalani satu perjalanan yang dipenuhi hujan. 

"Kalau hujan ini akan menerbitkan pelangi..., bilakah hujan ini akan berhenti?" Detik hati saya, melayan perasaan. 

"Ah...semakin tua semakin menjadi, makin jiwa sensitif..."

Saya duduk di bangku panjang di tepi pantai. Di hadapannya terdampar Laut Cina Selatan yang luas membiru. Bunyi deraian ombak menghempas pantai seakan irama dari sekeping hati yang tidak pernah tenteram... Teringat lagu Uji Rasyid `Kuingin selalu di sampingmu". 

"Kalau kuturutkan hati lautan luas akanku semberangi..." Saya terus melayan perasaannya. Bagai anak muda berumur 17 tahun, bagai kuda liar yang galak berlari...

Dalam diam saya cemburu kepada pantai Kemasik...(pulak). Dia miliki laut yang gagah, dan ombak pantai yang setia. Walau zaman berubah, selamanya mereka bersatu. Tidak sesaat terpisah.  

Seperti laut yang ada gelombang begitulah jua hidup manusia kan?. Cuma berbeza dengan gelombang yang kadang-kala reda, ada hati yang tetap bergelora. Hingga hujung nyawa.

Ada yang berpendapat hidup ini adakalanya ibarat seorang manusia yang sudah bertahun-tahun diiringi hujan yang tidak berhenti... Dan kita sebagai manusia mahu hujan itu berhenti... Kita mahu melihat pelangi... Namun hujan terus berpanjangan...

Hidup sendirian melayari kehidupan memerlukan kekuatan yang bukan sikit...tanyalah orang yang seperti saya... He he he.

Singgah setulang di pantai Kemasik, terhasillah empat rangkap pantun. Namun saya perturunkan hanya tiga rangkap sahaja sebab satu rangkap lagi terlalu berunsur seksualisme. Tidak bagus untuk bacaan umum. Tiga rangkap pantun lara itu mudah maksudnya, tetapi mewakili seluruh perasaan di jiwa saya. 

Saya namakan `Pantun Rindu Abang’:

`Pantun rindu Abang’

Berhenti sekejap bukan sengaja,
Merehat lara di Pantai Kemasik;
Duduk Abang bermurang durja
Hati sakit ingatkan adik...

Pantai Kemasik indah sekali,
Pantai putih laut membiru;
Abang lupa tidak sesekali,
Tidak letih menahan rindu..

Angin menderu di waktu petang,
Ramai orang singgah berhenti;
Pantai sunyi Abang seorang;
Tapi adik ada di hati...

Jika saya ada masa dan kesempatan, saya akan menulis novel kisah cinta saya. Setiap mukasurat yang ditaip diiringi dengan airmata kasih saya, he he he....(saya berangan tetapi saya tidak pandai menulis...)

Setelah berehat melayan perasaan atau kadang-kadang melawan perasaan, saya bangkit dari bangku untuk meneruskan perjalanan. (Walaupun telah lama dia berhijrah dari daerah cinta saya, sebuah perjalanan harus diteruskan...)


Dalam perjalanan sebuah kehidupan, semua orang ada ceritanya.

Wednesday, September 13, 2017

59Adik Abang sudah bawa kereta

59Adik Abang sudah bawa kereta

Adik, Abang sudah boleh bawa kereta dengan lancar. Setidak-tidaknya tidak menyusahkan pemandu lain di jalanraya. He he he. 

Namun begitu adakalanya Abang masih takut apabila ada pemandu yang pentingkan diri, mereka membahayakan orang lain. Tetapi Abang selalu berfikiran positif, ketakutan harus dilawa. Semua kawan-kawan rapat Abang tahu Abang sangat takut bawa kereta. Adik tentu tahu selama ini Abang tidak bawa kereta kerana Abang takut.

Selain berada di zoo, Abang takut berada di jalanraya. Mungkin kerana semasa darjah tiga dahulu Abang dilanggar kereta ketka melintas jalan. Abang mahu ke sekolah. Sebulan Abang berada di wad hospital dan tiga bulan Abang tidak hadir ke sekolah. 

Abang tidak suka berada di jalanraya. Dan semasa Abang ada adik, Abang risau setiap kali Adik mahu melintas jalan. Demi Allah. 

Apabila kita sayangkan seseorang kita tidak akan minta apa-apa lagi kecuali keselamatan dan kesejahteraan dirinya. Itu puncak kasih. Kita tetap akan gembira walaupun kegembiraan yang dialami oleh orang yang kita sayang itu, tidak merangkumi kita... Mungkin itu istilah bahagia dalam derita?

Kadang-kadang dan sebenarnya selalu, Abang teringatkan Adik semasa memandu. Di jalanraya, di lebuhraya. Adik ada dengan abang di mana-mana Abang pergi. Adik ada di sisi hati.

CCJ 8824 ini walaupun mendebarkan Abang, tetapi dia bawa Abang ke mana-mana. Abang suka ke pasaraya, pantai dan nursery pokok-pokok. Setelah Adik pergi, kereta ini menemani Abang ke mana-mana. Abang bersamanya dalam gembira adakalanya Abang berdebar-debar. Adakalanya Abang sunyi.

Adik, kalau Adik masih ada dan kalau Abang pakai Honda tentu Adik gembira. Setelah Adik tiada barulah Abang sedar kemewahan boleh beri kebahagian pada hidup Adik. Setelah adik pergi barulah Abang mengaku duit itu penting. Dan barulah Abang sedar kemewahan itu tiada pada diri Abang untuk Abang berikan pada adik. Kalaulah Abang tahu ini dari mula, iaitu akan jumpa Adik dalam perjalanan hidup Abang, tentu Abang akan belajar bersungguh-sungguh dan kerja di Bank Negara atau Abang akan berniaga jadi orang kaya. Atau Abang akan berjimat sementara menunggu kehadiran Adik

Tetapi kini Abang hanya ada CCJ 884 di depan mata. Kereta ini kecil sahaja dan tidak menonjol. Tetapi cukuplah untuk orang seperti Abang ini hendak ke mana-mana. Lagipun tiada di sebelah. Abang tidak perlu kereta mewah. He he he.

Adik, tiada satu jalan pun iaitu jalan mati bagi rasa kasih sayang Abang ini…



Album terbaru Sheila Majid, Dayang Nurafizah dan Siti Nurhaliza


Image result for album sheila majid


Related image

Image result for album siti nurhaliza 2017


Monday, September 11, 2017

Graduan diploma diutamakan sebagai guru Kemas

Image result for tadika kemas
Gambar sekadar hiasan


Pada zaman saya kecil dahulu, sesiapa sahaja yang bertuah dan memiliki syarat yang minima boleh berkerja sebagai guru tadika. Jika tisdabernasib malang dalam SPM, masih boleh jadi guru, guru tadika. Tidak banyak isu yang timbul kerana kehadiran tadika pada masa tersebut adalah lebih kepada tempat menjaga dan memberikan pendidikan yang minima.

Sekarang zaman telah berubah. Berubah kepada zaman ilmu pengetahuan. Semua orang terkejar-kejar mendapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran. (Siapa yang malas akan pupus atau dunia akan memberikan kesempitan hidup yang hebat kepada mereka).

Mulai tahun ini 2017, Jabatan Kemajuan Mayarakat (Kemas) akan mengutamakan graduan diploma bidang penjagaan kanak-kanak sebagai guru mereka. Target Kemas menjelang 2020 semua guru tadika Kemas mempunyai sekurang-kurangnya ilmu penjagaan kanak-akanak di peringkat diploma.

Keperluan tersebut selaras dengan perkembangan semasa dan senang untuk kita fahami. Ilmu pengetahuan mengenai penjagaan kanak-akanak harus dipertingkatkan dan diaplikasikan. Semoga jati diri kanak-kanak tersebut boleh berkembang dan capai potensi diri seawal-awalnya. Khabarnya itulah tujuannya.

Walaupun begitu tidak bolehlah kita perlekehkan guru-guru tadika yang tidak ada kelulusan yang telah lama berbakti pada masa dahulu. Mereka ada cara dan keadah terbaik pada zamannya. Semoga guru-guru tadika tersebut dirahmati selalu. Kepada guru-guru tadika yang memiliki diploma pula gunakanlah ilmu tersebut sebaik mungkin kerana kalau tidak digunakan ibarat pokok berbuah pahit.


Kemas miliki lebih dari 11,000 tabika dan 499 Taska.

Sekian.


Friday, September 8, 2017

Cinderellela: Kesusahan, kekejaman, kecantikan dan kehidupan Cate Blanchett!

Image result for cinderella movie
Cerita dongengan...

Ada dua jenis manusia yang jahat. Pertama dia jadi jahat kerana dia susah, dan kedua dia memang jahat.

Semalam saya menghabiskan sebahagian besar malam saya dengan mengadap TV. Saya tahu salah satu ciri orang yang tidak berjaya dalam hidup adalah selalu suka mengadap TV. Namun saya beri kekecualian pada diri saya. Sebabnya? Sebabnya setiap kali saya lihat TV, saya akan ada fokus baru, pengajaran hidup.

Semalam saya lihat cerita Cinderella di HBO. Entah berapa kali saya telah tengok cerita ini, kali ini saya fokus kepada watak emak tirinya.

Image result for cinderella movie kate
Emak tiri selalunya jahat? mengapa yea?

Agak kelakar sebab dalam cerita ini, emak tirinya Cate Blanchett beritahu dia jadi kejam sebab perkahwinan pertamanya dia dapat dua orang anak kemudian suaminya mati, dan dia kawin kali kedua dapat sorang anak tiri dan suaminya juga mati. Dia percaya tiada yang percuma di dalam dunia ini. Semua kena beli.

Dia menggambarkan kesusahan akan membuat kita jadi kejam.

Dan tentulah Cinderellela jawab" Kasih sayang tidak boleh dijual beli...He he he.

Watak jahat ini sangat jahat namun oleh kerana Cate ini cantik saya tidaklah benci dia sangat. Saya tidak hairan sebab ramai lelaki lain juga begitu. He he he.

Classic casting: She played Galadriel in the The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring
Cate dalam LOTR
Anak-anak Cate tak berapa teruja bila Cate berlakon watak mak tiri dalam Cinderellela, mereka lebih suka mak mereka berlakon dalam Loard of the ring (LOTR). 

Siapa suka lihat watak maknya jadi jahat kan?


Family fun: The Australian's boys Dashiell, 13, Roman, 10, and Ignatius, seven, pictured with mum
Anak-anak lelaki Cate


Versatile: The Australian actress, pictured at Golden Globe Awards in 2005, says her boys prefer Galadriel
Cantik, semua orang nak tengok termasuk perempuan. lelaki apatah lagi!.

Image result for cate blanchett red hair benjamin button
dengan Brat Pitt dalam filem Benjamin Button

Cate ini cantik, tidak boleh nak cakap apa. Namun pada hari-hari biasa dia biasa macam mak cik jual sayur jea. Ikat rambut dukung anak macam orang biasa. Berpakaian pun biasa jea..asal capai dek tangan.

Maybe it's a girlthing: Cate was seen returning to Australia with her newly adopted daughter Edith recently
Lawa kasut

Kembali kepada cerita Cinderellela tadi. Memang tak dapat dipisahkan kecantikan dan hati budi adalah suatu perkara yang penting. Saya percaya putera raja jatuh cinta kepada Cinderellela kerana kecantikan. Sebab memang cantik pun, tidak boleh kata apa. Cuma kali ini dalam filem ini saya lihat pemilihan fizikal emak tiri dan dua adik beradik tiri cinderellela juga cantik. Dalam filim ini emak tirinya digambarkan seorang perempuan cantik yang kejam dan dua beradik tirinya juga cantik tetapi bodoh tak boleh diharap.

Maka ada perempuan cantik yang kejam, ada perempuan cantik yang bodoh, bukannya semua perempuan cantik sabar dan berbudi pekerti yang baik. Sila ambil ingatan.

Filem ini seperti biasa filem-filem Cinderellela yang terdahulu mempromosikan kesabaran dan hati yang baik adalah magik yang sebenarnya! Dan ianya memang betul sebab dua perkara itu memang sukar dah nak dapat dalam masyarakat kita...

Selepas itu saya tengok King Kong pula di TV3, dan pengajarannya paling senang iaitu `kecantikan membunuh!"

He he he.

.