"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, January 19, 2012

Cara orang kita berpolitik, huh!


"Macam mana nak memerintah negara, bini sendiri pun tak reti nak perintah, tak daya nak kawal" Ini dialog yang saya pernah dengar dengan telinga saya sendiri. Dan saya diam sahaja sebab ada benar dan ada tak benarnya. Bagi saya, kehidupan ini bukan senang nak terus buat kesimpulan atas sesuatu perkara dan kejadian...

Biasanya salah satu cara nak hentam orang politik ialah dengan melakukan serangan peribadi, serangan untuk menunjukan bahawa dia tak berjaya kawal keluarganya. Konotasinya kalau keluarga sendiri tidak berjaya nak dikawal/dibentuk, macam mana nak memerintah negara. Contohnya perihal isu isteri tidak pakai tudung selalu kita dengar. Atau anak lelaki yang suka berpoya.

Saya timbulkan perkara ini kerana di internate telah tersebar luas gambar anak perempuan Dr Hassan Ali yang berpeleseran. Walaupun Dr Hassan Ali adalah antara idola saya, saya tidaklah terus mencari gambar tersebut. Saya memang tidak mahu tengok sebab tak akan mendatangkan apa-apa kebaikan. Baik saya tengok gambar Rozita Cik Wan, he he he. Lagipun saya banyak nak buat kerja lain.

Saya rasa yang bernama manusia, yang tergamak sebarkan gambar tersebut sangatlah tidak bertanggungjawab. Memalukan bapa dan anak sekaligus. Memalukan masyarakat kita. Gambaran masyarakat kita yang hilang punca.

Saya nak termuntah bila fikir `penjahat' dalam dunia politik ini. Yang lebih-lebih biasanya bukan pemimpin tapi pengikutnya.

Tidak perlulah buka kain orang, bukalah kain sendiri....

Jan: Anak perempuan kita bagaimana? Haaa....


1 comment:

Nong Andy said...

aku angguk-angguk macam burung belatuk... masuk akal. memang boleh pakai juga hujah ni :)

*Aku not in to cerita politik. tapi tetap ambil tahu hehe..

.