"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, October 24, 2011

Tabiat cuti kawan saya...



Saya ada kawan baik yang bila bercuti dia tidak bawa keluarga, kamera atau beli banyak barang. Atau beritahu kawan-kawannya termasuk kawan sekerjanya. Dulu dia mulai cutinya dalam negera sahaja, kemudian sekitar ASEAN dan sekarang dia giat bercuti di Eropah dan dia ada beritahu saya sekarang dia nak ke seluruh dunia... (dia belum sampai ke Mekah, he he he).
Saya ada sekali berpeluang mengikutinya ke Bali. Hanya kami berdua. Sebenarnya dia sudah acap kali pujuk saya bercuti dengannya ke luar negara tetapi saya biasanya menolak. Saya beritahu saya sibuk. Sebenarnya saya tidaklah sibuk sangat, cuma duit tak berapa sibuk dalam akuan saya. He he he.
Semasa bercuti dengannya dia beritahu dia tidak maklumkan percutian tersebut kepada staffnya. Dia beritahu bercuti adalah hal peribadi tidak perlu disebarkan. Dan dia bimbang ada pulak gatal nak mengikut atau mengirim beli barang. Katanya dia nak bercuti, bukannya nak tolong beli barang orang...he he he. Logik alasannya kan?
Dia juga tak bawak kamera sebab dia kata dia nak bercuti, bukannya ambil gambar. He he he. Walaubagaimanapun dia bernasib malang sebab sepanjang percutian tersebut dia jadi jurukamera saya. Saya posing giler sebab saya rasa ini mungkin kali pertama dan terakhir saya bercuti di Bali (sehingga posting ini ditulis, kenyataan tersebut masih benar).
Saya juga beli berhelai kain batik, lukisan dan barang-barang perhiasan. Kawan saya hanya beli satu lukisan! Saya yang galakannya beli. Sepanjang percutian kami ada pergi ke banyak kedai tengok barang-barang seni tetapi dia hanya menengok tidak membeli. Dia lebih suka melihat keindahan alam, naik kuda dan sebagainya.... Namun nasib baik kami ada satu persamaan yang ketara, sejak sama-sama belajar di UM dulu lagi. Ya, kami suka makan.
Kami makan di merata tempat...rasa pelbagai makanan, he he he.
Jan: Dia ada kol saya sebelum raya, ajak saya ke Bali lagi. Namun kali ini saya beritahu keadaan sebenar. Saya tak ada duit. He he he. Dan macam saya duga, dia tak percaya, he he he

2 comments:

Nong Andy said...

best gak tabiat cuti kwn kamu ni. bagus juga.. len kali sy pun xnak heboh-heboh supaya x payah beli ole-ole(save duit kih..kih..kih..)

sukiman said...

he he he, betul. Bila balik baru hebohkan? he he he...

.