"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 20, 2011

Jawapan sebenar

Salam untuk saudari JMB, Terlebih dahulu saya ucapkan berbanyak takziah kepada saudari kerana bukan sahaja tidak lawa, tak ada degree, anak ramai dan suami mati...malah dapat bapa mertua yang `tok pok' (tak boleh pakai).

Semuga saudari tabah giler menghadapi dugaan hidup dan ada laaaa nanti bala musibah menimpa pak mertua tu... tak esok, lusa... Haaa...

Berhubungan dengan masalah tersebut, mengikut peraturan dan undang-undang, pihak KWSP memang sah tidak bersalah sebab mereka berikan wang tersebut pada penama yang sah. Tak perlulah saudari buat `drama minggu ini' di pejabat KWSP seperti mana kawan saya berdrama di Bank Rakyat. KWSP hanya menjalankan kerja sah mereka.

Masalah ini bermula sebab bapak mertua saudari jenis tak berhati perut, tamak haloba, haji bakhil bin kedekut. Kalau dia dah mengaku semua duit tersebut duit dia, atas dasar jadi penama, patut la bagi juga penampar kat dia, he he he.

Sebenarnya pengetahuan bapa mertua saudari cetek sangat pasal soal waris-waroh ni...(atau dia tahu tapi buat-buat tak tahu sebab tamak?). Sebenarnya penama KWSP diberikan duit KWSP tersebut untuk diagihkan kepada pewaris yang berhak. Mengikut islam kalau ada anak lelaki, anak lelaki tersebut juga berhak dapat duit ini. Haaa...penama bertanggungjawab sepenuhnya membahagiakan wang ini ikut hukum faraid ni. Dia tak boleh monopoli sorang. Wang KWSP tersebut bukan wasiat! Hodoh betul perangai pak mertua awak. Silap-silap dia makan duit anak yatim (duit yang sepatutnya anak awak dapat).

Ikhlas saya cakap, saya rasa amat tipis jika saudari nak dapatkan balik duit tersebut. Sedangkan ayah kandung dan anak kandung pun bergaduh pasal duit. Inikan pula awak menantu dia (yang dah la tak lawa, degree tak ada).

Hanya satu jalan sahaja. Bersemuka dengan lembut dan beritahu bapa mertua `Penama' bukan menjadi pemilik wang simpanan KWSP suami saudari tu. Penama sebenarnya diamanahkan oleh orang yang menamakannya untuk mentadbir harta berkenaan supaya ia dapat diagihkan mengikut hukum faraid dengan segera. Sebab tu la kita/KWSP panggil penama! bukan pewaris! Tapi masa tu guna la suara yang perlahan, lembut dan buat muka sedih giler. Kalau boleh heret jugak anak 5 orang tu biar ada di sekeliling, suruh mereka buat-buat mata kuyu biar dramatik sikit. Anak-anak kita, cucu dia jugak kan? kalau dia ada hati perut tentu dia kesiankan cucu-cucunya.

Beritahu dia selow-selow. Sebenarnya saudari boleh menuntut wang simpanan itu daripada mentua bagi kepentingan puan dan anak-anak yang beriot (ramai) tu. Dan acah sikit yang perkara ini boleh dibawa ke muka pengadilan sebab anak kita sah DNAnya anak kepada si mati (suami saudara). Jangan ingat kita yang tak lawa dan tak ada degree ni tak boleh hereeet dia ke mahkamah. Haaa...

Tapi kalu boleh janganlah sampai ke mahkamah sebab banyak kes lain bertimbungan yang belum selesai dan bimbang pulak hubungan saudari dengan pak mertua menjadi seperti anjing dengan kucing...(saudara kucing, he he he). Saya cadangkan buat permulaan saudari cakaplah selow tok (perlahan dan berhemah), mungkin juga bapa mentua saudari jenis agak bebal dan gagal fahami konsep penamaan dalam caruman KWSP, dan perasan bahawa duit muit tu menjadi miliknya mutlak.

Beritahu dia kalau dia (bapa mertua) tak percaya, suruh dia rujuk ke peguam dan pegawai KWSP. Dan buat-buat lah kata, yang saudari tak akan kahwin lain kerana sayangkan arwah suami puan (anak dia) dan anak-anak(cucu-cucu dia)). Kata la yang kononnya saudari dah tak ada keinginan langsung nak kahwin lagi dan seluruh jiwa raga basket saudari, saudari nak tumpu kepada membesarkan anak-anak jea...(tapi kalau ada jodoh yang sesuai, y not kan? He he he).




Yang benar,


TTTT (4T)


(Teruna Tua Terlajak Terakhir)

No comments:

.