Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 6, 2011

ISA - Tahanan tanpa bicara




Kalau dalam kampung kita ada penjahat yang jahat giler. 1000 kali lebih samseng daripada Sharif Dol. Hisap dadah, suka merosakan dara anak dara orang, suka mencuri pasu dan sebagainya. Semua orang tahu kejahatan dan kezaliman yang dilakukannya sangat teruk. Semua orang kampung sakit hati dan geram. Tapi polis pula tak dapat menangkapnya (untuk dibicarakannya) sebab tak ada bukti. Geram kan?

Maka orang kampung yang kecewa, marah dan sakit hatilah yang pukul penjahat sesuka hati dan patah riuk! (sebab polis tidak mampu tangkap dan mahkamah tak dapat bicarakan pemuda tadi). Orang kampung buat undang-undang sendiri.

Tetapi mengikut undang-undang, kita tidak boleh tahan orang itu tanpa bicara (kesian la), setiap manusia ada hak asasinya, kalau nak bicara mestilah ada kes. Haaa... Namun di Malaysia kita ada undang-undang yang membenarkan penahanan seseorang tanpa bicara. Kita tahan mereka, kita letak satu tempat dan `basuh' mereka. Kita panggil ISA. Dahulu ISA galak digunakan semasa ancaman komunis (darurat).

Sekarang ISA hendak dihapuskan oleh kerajaan. Pihak pembangkang terutamanya menyambut baik perkara uini. Dan kita faham benar mengapa pihak pembangkang menyetujuinya (kita tak bodoh). Manakala Tun Dr Mahathir tidak memberikan komen yang `membangkang' keputusan menghapuskan ISA (zaman pentadbiran beliau, ISA giat juga digunakan) tetapi beliau juga tegas memberitahu yang ISA bukan sebuah akta yang zalim. ISA telah mewujudkan keamanan menjurus kepada kemakmuran ekonomi.

Saya tidak tahu adakah majoriti rakyat bersetuju dengan tindakan pembatalan akta ini (janganlah tanya pembangkang kerana tentulah mereka setuju walaupun sejarah membuktikan bukan semua tahanan terdiri daripada parti pembangkang).

Saya juga tertanya-tanya adakah keamanan akan terus dan lebih baik lagi jika ISA ditiadakan. Sedangkan banyak kegunaan ISA, contohnya sebagai sebuah negara yang bermasyarakat majmuk isu perkauman boleh meletus tiba-tiba, menganas dengan tiba-tiba. Hak-hak istimewa orang Melayu terus galak dipersoalkan, institusi Raja-raja dihina secara terangan di internate, kontrak sosial, bahasa Melayu dan juga agama Islam semakin tak tahu ke tengah dan ketepi...

JAN: ku ditahan dalam telaga rindu, gelap mata, tuli telinga...lembab jiwa.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home