Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 27, 2011

Lawak subsidi...bola



Penyokong skuad penyu hanya perlu bayar RM25 sahaja, iaitu dapat subsidi potongan 50%. Dan jumlah tiket yang terlibat adalah 30,000. Yang Dipertua Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) Datuk Che Mat Jusoh menyatakan berita pemberian subsidi (hampir RM750,000 ) itu diterimanya daripada pesanan SMS menteri besar Terengganu.
Tentulah saya rasa bangga dan dalam masa yang sama saya rasa nak berguling bawah meja. Saya bangga kerana negeri Terengganu kaya dan MBnya baik hati. Dan saya rasa nak terguling sebab rasa lawak sangat...
Realitinya sukan bola adalah suatu jenis hiburan. Kalau pergi tengok bola seolah kena menebas dan bawak cangkul atau kena baca buku, mati hidup balik orang tak ramai pergi tengok bola. Sebab tengok bola rasa sedaplah, ramai yang rela bayar...haaa.
Di Malaysia ada tiga jenis subsidi yang nyata, pertamanya subsidi wang, kedua subsidi bantuan fizikal seperti mesen dan biji benih. Dan ketiganya subsidi kaunseling atau tunjuk cara. Contohnya tak payah bayar untuk dapatkan nasihat pertanian dan peternakan. Kita ada pegawai penasihat kambing. Kalau kita nak ternak kambing.
Yang lawaknya subsidi bola. Ya, ia melibatkan jenis pertama tadi, iaitu pemberian wang. Apa dia subsidi? Saya yang tak sekolah habis ni (masih tak buat PHD) mungkin tak pandai tetapi seingat semasa belajar di UM dulu saya diajar subsidi adalah bantuan. Bantuan untuk orang susah yang ingin memajukan diri, meningkatkan pendapatan isirumah. Subsidi juga diberi sebagai harapan pengeluaran boleh bertambah untuk memenuhi permintaan. Kira menolong pengeluar juga...
Tapi subsidi ni paling kelakar, subsidi tiket bola. Kesian kan, peminat bola sepak kita... Ya, mereka perlukan bantuan!
Tolonglah mereka...
Jan: Tolong-tolong...(he he he)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home