Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 26, 2011

Muammar Abu Minyar al-Qaddafi (1942 -2011)

"Layar terkembang, kemudi dipaut...adakalanya hanyut ke tepi.."


Semasa mula berkuasa empat dekad lalu, cita-cita beliau adalah untuk menyatukan seluruh masyarakat Arab (yang gemar berpecah-belah kira semenjak zaman nabi lagi). Pada masa pemerintahannya beliau banyak memberikan sumbangan terhadap ekonomi negaranya, rakyat amnya. Namun beliau bukan sahaja bercita-cita besar untuk negaranya sahaja, beliau mahu negara islam mempunyai kuasa di arena antarabangsa. Sesuatu yang membimbangkan kuasa politik barat.



Malang sekali apabila ada sejumlah rakyat Libya yang terpengaruh dengan dakyah Barat. Pendidikan yang diberikan oleh kerajaan Libya membuatkan masyarakatnya menuntut hak kebebasan manusia tanpa batas (acuan barat). Adakalanya pendidikan dan kesenangan yang diperolehi oleh rakyat akhirnya mewujudkan masyarakat `cerdik' (perasan) dan memilih untuk menggulingkan pemerintah yang banyak berjasa.



Campur tolak, kerajaan Libya ternyata telah menyediakan banyak kesenangan untuk rakyatnya. Contohnya pendidikan, perubatan dan elektrik percuma diberikan kepada seluruh rakyatnya. Nampaknya macam negara kebajikan kan? Libya mempunyai hasil minyak yang lumayan, kira beliau mahu rakyatnya merasa duit minyak.



Dalam bidang pertanian pula beliau mengutamakan pembinaan banyak terusan dan saliran untuk seluruh kawasan pertanian. Cita-cita beliau ialah untuk mengeluarkan makanan sendiri secukupnya. Bidang pertanian juga telah mewujudkan pekerjaan dan ini menambahkan pendapatan isirumah. Benih diberikan secara percuma kepada yang berminat untuk bertani.



Sistem kewangannya juga didakwa tidak mengenakan sebarang faedah atau riba'. Pembelian kenderaan dan rumah tidak dikenakan faedah. Ini semata-mata tidak mahu membebankan rakyatnya...



Jan: Setiap insan mempunyai kebaikan semasa hayatnya...hanya allah yang layak hakimi mahluknya..

1 comment:

M said...

Saya baru nak tanya en.sukiman pasal gadaffi ni..dah ada dah...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home