Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, November 8, 2011

Suntikan moral dalam filem...

Filem adalah medium perantaraan yang semakin penting dalam kehidupan hari ini. Kepada saya filem bukan sahaja alat menghibur minda raga seseorang tetapi juga memberi banyak maklumat di luar minda kita dan membawa banyak pengajaran. Banyak perkara yang kita boleh belajar dan ambil buat pedoman. Banyak impak yang kita dapat dalam sedar dan tak sedar...

Walaupun saya bukan Seman Ku Hussain yang boleh menganalisis serba serbi, saya bersetuju dengan pendapat kawan baik saya. Saya tertarik dengan kata-kata sahabat saya kenapa dia tidak membeli koleksi siri Harry Portter. Secara ringkas dia simpulkan cerita tersebut tidak memberi suntikan moral kepada penonton atau khalayak masyarakat.

Saya menjadikan medium filem sebagai hiburan dan juga ilmu. Contohnya jika saya bersedih saya lebih cenderung berhibur dengan cerita lawak Tan Sri Dr P Ramlee. Cerita filem lawaknya membuatkan saya seolah pertama kali menontonya. Dan jika saya mahu tahu perkembangan manusia, saya lebih suka melihat cerita luar negara yang berbentuk drama. Bukan semua orang hidup macam kita.

Mengikut kawan saya, cerita siri Harry Portter penuh dengan `cerita hitam' di mana kehidupan penuh dengan keraguan, rahsia dan kejahatan. Para pelajar contohnya tidak mengikut kata pensyarahnya. Banyak adegan pelajar melawan pensyarahnya. Ini suntikan moral yang tidak baik.

Begitu juga saya tidak berbangga dengan kutipan filem Kongsi dan KL Ganster. Sebagai orang dewasa saya mungkin mengambil nilai positif daripada filem tersebut tetapi untuk tontonan kanak-kanak ia tidak memberi suntikan nilai yang baik. "Nampaknya nilai moral tidak diselitkan sebagai sesuatu yang utama" Kata seorang pensyarah perempuan yang lain yang melihat kesan cerita KL ganster terhadap anaknya. Penggiat filem lebih ghairah hasilkan filem yang boleh dijual. Dan filem yang popular boleh dijual dan mendapat untung yang besar. Moral sila tolak ke tepi...he he he.

Ketika di Universiti Malaya saya menonton cerita dinasor ini sebanyak tiga kali di pawagam!. Saya sangat teruja dengan raksaksa dinasor yang ganas dan nak makan budak. Pada masa tersebut inilah kesan khas yang paling hebat! Namun apakah kita boleh mengukur ketokohan Steven Spielberg (Jurassic Park) ini sebagai tokoh filem yang menyuntik usur moral yang ketara?



Saya rasa berdebar bila Kate Wingselt berbogel dan duduk macam ikan duyung atas sofa, dan bagaimana kapal Titanic itu patah dua dan tengelang membuatkan saya cemas. Dan saya menitiskan airmata bila mendengar lagu My Heart will go on... (sambil berdoa agar hidupnya celaka pada setiap hari!).

Namun adakah James Cameron (Titanic) seorang tokoh filem yang hebat dalam menyuntik moral? Haaa... sebab pada umunnya filem Citizen Kane (Orson Welles) lebih unggul dan para sarjana filem di dunia mengangkat Orson Welles dan filem `Citizen Kane'nya sebagai filem unggul pada abad ke-20. Begitu juga dengan siri The GodFather (Francis Ford Capolla).

Jan: Kenapa tidak Titanic yang mencatat kutipan tertinggi pada abad yang sama?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home