"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, November 12, 2011

Hapuslah Airmatamu (1976)

Filem ini penuh dengan unsur pengajaran, kisah orang lupa diri. Kisah seorang perempuan kampung yang bernama Ani (Sharifah Aini) yang lupa daratan bila dah jadi penyanyi terkenal. Bila dia terkenal dia lupakan kekasihnya Adi (Latif Ibrahim) pemuda kampung yang sedang belajar di universiti yang (hanya ada motosikal dan berkaki seluar besar). Tengok gambar di atas, susah Adilah yang sapu airmata dia. Kitalah yang jaga dia... agar dia gembira selalu, dia susah kita rasa susah. Bila dia mulai senang dia lupakan saya... opps, dia lupakan Adi.


Kalau tuhan letak dunia ini di tapak tangan saya pun, saya tetap memilih dia sebab saya sayangkan dia.... Gambar di atas romantis betul bila pakai topi keladar ni. Adi selalu galakan bakat nyanyian Ani berkembang. Dia tak pernah kata suara Ani macam katak. Dia seorang pemuda yang baik hati walaupun hanya ada kereta Myvi sahaja... opps...memilikui motosikal sahaja.



Bila dah berjaya rakamkan lagu, jadi terkenal dan ada FB dia mula lupa diri dan keluarga. Namun ada juga orang yang masih tidak berjaya dalam hidup tetapi sudah melepaskan tongkat di tangan. Sebab ada `sarang; baru. Hidup ini begitulah...(baca dengan nada sedih...hanya tuhan yang tahu apa yang saya lalui...).



Sekarang berkawan dengan penyanyi Indonesia (Brory Marantika, lihat gambar di atas) dan seiring sejalanlah sampai tak ingat kepada ibu dan kekasihnya. Ibu dah macam orang gaji pulak. Memang dasar orang susah tak pernah senang. Bila senang lupa daratan tak kenang budi.



Gambar di atas kelihatan Ani dah tidak syok lagi kepada Adi. Ani tergelak bila Adi beritahu yang dia sangat sayangkan Ani. Ani sekarang dapat bayaran mahal nyanyi kat kelab malam (bukan siang). Dia juga lupakan ibunya sehingga ibunya datang cari dia di kelab malam bawa karipap (tak patut betul ibunya kan? he he he buat malu jea). Ani hina ibunya di kelab malam tersebut. Ibunya rindu sangat kat dia, akhirnya ibu dia sakit...

Sebenarnya Brory dah ada kekasih pun kat Indonesia, tetapi lelaki begitulah kalau ada kekasih pun dia tidak mengaku bila lihat awek cantik. Lumrah dunia, lumrah akhirat? Namun sekarang ada FB, boleh tuliskan dalam FB bahawa kita ni `in relationgship'. Biar sedunia tahu, biar PM tahu, biar mak bapak dan jiran tahu.


Dia tidak pedulikan maknya lagi. Tengah mabuk katakan. Tapi ingat langit tak selalunya cerah...tiap hujung tahun datang tengkujuh. Semasa saya menulis entry ini pun hujan turun dengan lebatnya selebat hujan dalam hati saya...pulak dah. he he.


Akhirnya dahlah `kekasih' hilang, suara yang merdu jadi serak-serak basah kering. Tu tuhan kodor (balas) kot. Bila suara serak tentulah tak dapat nyanyi sebab masa tu suara serak memang tak laku. Masa ni kalau Ella buat album jual RM2.50 satu pun orang kampung tak beli.



Seperti biasa macam filem Melayu lain, Ani akhirnya insaf dan mintak maaf pada mak dia. Lihat gambar di atas. Tapi mak dia kata gi la mintak maaf pada Adi (yang bodoh setia nak mampus tu). Sebab masa mak dia sakit, Adilah ulang-alik jaga mak dia, jaga makan minum. Beli apan balik, roti canai dan air sirap bandung. Payah nak cari lelaki macam tu, macam cari bara dalam laut...gitu kot mak dia kata, he heh.




Masa dok berdrama airmata berpeluk dengan ibunya, terdengar motosikal Adi yang datang nak hantar nasi bungkus kepada emak Ani. Bila Adi nampak Ani ada dalam rumah terus dia start balik motor dan meninggalkan rumah tu (merajuk tu...). Ani pun terus turun rumah dan mengejar Adi. Sampai kat tepi jalan, entah mamat mana yang bawak lori terkejut beruk bila Ani lintas jalan tak tengok kanan kiri macam kerajaan sarankan. Ani terkejut dan terjatuh di tepi jalan. Bila Adi nampak kejadian tu terus dia menerkam pergi angkat Ani dan merangkul Ani. Dia sapu air mata Ani. Jadi tajuk cerita ni Hapuslah airmatamu. Allahualam, begitu kot.

Jan: Air mata hatiku tak kan terhapus hingga hujung nyawa...(pulak dah, he he he)

No comments:

.