"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, November 10, 2011

Kelambu

Satu di bilik tidor


Satu di jalan nak ke dapur



Marahkan nyamuk kelambu dibakar, pernah tak dengar bidalan tersebut. Kalau tak pernah tu sahlah tak suka membaca atau tak peka kepada world view budaya sendiri. Namun kalau ditanya pada generasi muda remaja, mungkin mereka tak tahu menahu dan tak pernah lihat...mungkin mereka ingat kelambu itu sejenis perahu atau sampan, atau lebih parah mereka ingat itu adalah nama pahlawan di negeri Sabah. Tahniah untuk mereka!.
Kelambu ni fungsinya menghalau nyamuk, bukannya harimau atau gajah. Biasanya pada zaman dahulu, ianya menjadi kemestian nenek moyang kita memakainya. Saya masih teringat saya juga tidor dalam kelambu pada zaman 70an. Kelambu itu dibuat dengan kain nipis dan setiap bucu yang empat segi itu diikat kat mana-mana dinding yang dipaku. Bila pagi keesokannya kita kena lipat/kemaskan balik, malamnya kita kena buka balik, paginya kita kena lipat balik...begitulah seterusnya...
Sekarang bersesuaian dengan zaman kelambu dah tak perlu diikat, ia sekejap saja dipasang. Lihat gambar di atas. Gambar tersebut adalah dipukul pada raya tahun ini. Anak-anak saudara saya tidor dalam kelambu. Ayah dan mak mereka bimbang digigit nyamuk. Harap-harap bila mereka besar, mereka juga bimbang mak dan ayah mereka digigit nyamuk, he he he.
Jan: Orang tua-tua kata kalau kita basuh kelambu di sungai, buaya akan muncul, kenapa yea?

3 comments:

Nong Andy said...

ni kelambu moden ni hehehe.. kelambu arwah nenek aku yg main ikat2 dari hujung ke hujung mcm pukat hehehe..

sukiman said...

ya, macam pukat. warna biru kan?

Eja said...

mcm2 kaler ada..putih n pink pun ada...teringat lak zaman kecik2 dulu tdo dlm kelambu...tp xyh pasang n tanggal sbb katil ada tiang dan berpagar 3 sudut..katil zaman dulu..dah la tggi..

.