"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, November 15, 2011

Betulkah kita yang pilih cara hidup kita atau kita yang terperangkap?




"Betulkah kita yang pilih cara hidup kita atau kita yang terperangkap?" Punya la panjang tajuk posting saya kali ini...he he he. Saya tak nak terang apa-apa pasal tajuk tersebut sebab saya tahu pembaca blog yang sudah lama dengan saya berupaya menelaah apa yang hendak saya sampaikan... Sebab penulisan ini memang hal kita, walaupun ianya kisah saya.
Warna-warni hidup ini kitalah yang mewarnakannya...Itulah kata Julia Roberts. Dan saya cuba mewarnai hidup saya.
Pagi ini saya terjaga bila jam berbunyi tepat 5.15 pagi. Saya bergeliat pendek, selepas saya buat senaman ringkas yang moyang saya ajar, bingkas bangun dan terus ke bilik air. Saya tatap muka saya di bilik air. Alhamdulilah masih handsum, dan saya tetap berdoa agar suatu hari nanti bertambah handsum macam Farid Kamil ke... Bilik tidor saya tak mempunyai cermin muka, saya guna cermin di bilik air. Depan cermin saya terkenang seseorang yang saya sayangi, dan saya terus cepat-cepat lenyapkannya sebab ia amat memedihkan. He he he. Ini antara rutin saya setiap hari.
Seperti orang zaman dahulu, hari ini saya berkemas rumah waktu pagi. Saya alihkan bekas habuk rokok. Pagi tadi entah kenapa saya seperti anjing cuba hidu langsir dan sofa saya, adakah berbau rokok?. Tentulah tak berbau sebab saya perokok, he he he. Saya kemaskan meja. Saya saling periuk besar yang ada soup tulang ke periuk kecil dan simpan dalam peti ais. Saya akan hangatkan soup nanti. Saya buat sendiri sup tersebut, tak sedap mana...
Selepas mandi saya bergegas tengok jam dan bersiap. Dalam pukul 6.05 pagi saya bertolak ke rumah kawan saya (Adnan) untuk letak kereta di situ. Dalam 6.30 pagi saya sampai rumahnya dan kami terus bertolak ke Muadzam. (hairan jugak, dulu saya selalu jugak tumpang dia ke tempat kerja di Kolej Shahpuitra (kini Universiti Kolej Shahputra). Kini di tempat kerja UNITEN ni saya menumpang dia juga. Dasar penumpang...
Dalam perjalanan kami berbual panjang, kadang-kadang saya rasa kesian jugak sebab sepanjang Adnan memandu, saya bercakap tidak henti-henti macam baru dapat gigi palsu. Biasanya kami berbicara pasal perubahan hidup masyarakat kita. Kadang-kadang rasa sekejap jea 130 km tersebut. Hari ini kami sampai di Muadzam dalam 7.56 pagi. Selepas punch saya ke opis saya. Saya bekerja di bangunan berasingan dengan kawan saya. Kami janji akan chat bila nak makan melalui opis komunikator.
Hari ini hari penting saya. Hari sabtu dan ahad saya pulun buat soalan akhir pelajar semester 5. Saya kena hantar soalan kepada ketua subjek. Namau ada subjek sayalah yang jadi ketuanya sebab hanya saya yang ajar subjek tersebut. Kelakar tak? Ya memang tak kelakar...
Sekoyang-koyang datang seorang pelajar perempuan berpakaian serba merah ke bilik saya. Dia bertanyakan soalan mengenai kertas kerja individu. Dia beritahu dia `tak nampak' apa yang saya mahu. Jadi saya terangkan kepadanya yang sebenarnya untuk kertas kerja individu pelajar bebas memilih tajuk asalkan dalam skop yang saya hendak. (macam mana tu, bebas tapi ada skop...haaa).
Selepas itu Adnan chat dan kami makan pagi. Makan pagi bersama Adnan hanya mengambil masa 30 minit. Adnan tidak suka berlama-lama di gerai makan. Pada masa ini kami berbual panjang juga mengenai perangai sesetengah penjawat awam yang kerja selow macm sipit. Selepas kembali dari makan pagi tersebut ada kawan lain yang ajak makan nasi lemak dalam biliknya. Saya janji saya kan datang bila ada masa terluang. Selepas itu datang lagi 3 rakan pensyarah ajak makan. Saya terpaksa pergi sebab memang ada juga perkara yang nak dibincang dengan mereka. Saya pergi makan lagi. He he he.
Sekembalinya dari makan, ketua jabatan nak jumpa saya. Mulanya saya risau sebab sudah dua kali dia offer saya buat PHD. Yang pertama katanya saya akan berpeluang ke India. Yang kedua dengan salah sebuah universiti di Thailand. Saya tolak dengan baik pelawaan tersebut dengan pelbagai alasan. Setelah kami berserius saya kembali masuk ke bilik saya. Baru saja saya duduk datang pula dua orang pensyarah perembuan. Seperti adegan dalam drama swasta, saya silakan mereka duduk. Baru saya teringat kami nak adakan jamuan. Saya tukang rancang jea. Mereka yang buat. He he he. Jamuan untuk rakan yang akan berhenti kerja. Makan lag petang nanti.
Hari ini saya memang tiada kuliah. Selepas itu saya pergi cari moderator untuk soalan peperiksaan akhir pelajar saya. Nak minta tolong dia tengok, boleh realese tak soalan yang saya buat. Kot ada cacat kat mana-mana.
Sekarang saya dapat rehat sikit...tapi ada kerja nanti menunggu. Saya kena selesaikan dengan cepat sebab pukul 5.15 petang saya akan bertolak ke Kuantan (130KM).
Bila balik saya akan pandu kereta dari rumah kawan saya ke rumah saya. Bila sampai rumah saya buka pintuu pagar dan cepat-cepat tutup takut jiran bertandang. Bukan apa mereka tak tahu kita ni letih ke, nak makan ke...
Saya akan siram rumput dan bercakap dengan laman. Dan jangan terkejut sekejap sahaja magrib. Selepas itu saya keluar makan, saya tengok berita dan berinternate sekejap. Dan saya akan memebaca dan marking soalan kuiz satu yang saya tak saya sentuh lagi...
Bila saya rasa mengantuk, saya heret tilam depan Tv dan kumpulkan bantal-bantal. Saya peluk erat-erat. Esoknya saya akan bangun pagi lagi 5.15 pagi lagi, saya ke bilik air tatap muka, dan saya akan teringat...
Jan: Betulkah kita yang pilih?

2 comments:

Nong Andy said...

Kadangkala rutin kita ni mmg mmbosankn kan, en.Sukiman, tapi utk mrubah rutin itu pun terasa malas.Cth: hujung minggu nak buat xtra aktiviti mcm gi piknik ke jogging ke.. main badminton ke.. dating ke..

Tapi dah terbiasa dan selesa dgn rutin yg sedia ada.. malas nak serabutkan otak buat rutin hidup baru.. teringin nak hidup happening mcm kengkawan yg lain. Tapi hidup kita ni memang selalu terperangkap oleh kesibukan..(adakah ini hanya alasan)

*Sory tuan rumah.. bebelan ku agak pjg :D

Anonymous said...

Saya sukalah baca cara tulis tuan , kelakar juga

.