Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 17, 2011

Hapuslah Airmatamu - Album Runut bunyi terbaik





Album Hapuslah Airmatamu (1976) ini tiada dalam koleksi CD Kak Pah saya. Ketika album ini keluar saya masih tidak bersekolah. He he he. Tak sangka selepas begitu lama saya sekolah rendah, sekolah menengah, masuk u, mengajar di sekolah kemudiannya di kolej dan terbaru di universiti...lagu ini ternyata menjadi antara lagu tema hidup saya...(kesian pulak rasa).


25 tahun kemudian pada tahun 2000 album ini dikeluarkan semula. Namun pada masa tersebut dengan ujian hidup yang berat (yang mencampakan saya berhijrah keluar ke negeri Pahang, bekerja sebagai pensyarah di Kolej Shahputra Pekan pada tahun 2001). Maka dalam kekalutan hidup dan kemiskinan harapan, saya tak sempat menyambar album yang diedarkan kembali selepas itu. Pada masa tersebut kalau Sharifah Aini mati pun saya tak tahu sebab saya sendiri berada dalam `koma'...


Namun terima kasih tuhan (unsur agama), kerana lagu ini ada dimuatkan dalam koleksi lagu-lagu hits beliau. Lagu ini sedap didengar walaupun tak mengenyangkan. Suara kak Pah bersih, tinggi dan tajam menikan kalbu. Bila saya memandu sepanjang 130 km ulang alik hujung minggu, bila bersendirian saya akan perdengarkan lagu ini. Dalam suasana petang yang damai (tapi hati saya bergelora), saya menikmati tarikan suara yang bergetar dalam lagu Hapuslah Airmatamu...kira layan lara sambil memandu laju (70km sejam).


Kalau tak silap (guna ayat ni sebab malas nak buat kajian, he he he) album runut bunyi terlaris dunia adalah daripada filem Bodyguard (1992). Dan di Malaysia album runut bunyi Hapuslah Airmatamu ini pernah diiktiraf sebagai Album Runut Bunyi terbaik dalam sejarah perfileman Melayu kita.


Ada 11 buah lagu dipersembahkan oleh 5 artis popular antaranya Datuk Sharifah Aini, Broery Marantika, Deddy M Borhan, Junainah M Amin dan Datuk Dr Ahmad Nawab.


1 Hapuslah Airmatamu - Sharifah Aini, Ciptaan :Ahmad Nawab /Sharifah Aini2 Haruskah Kita Berpisah - Brorey Marantika, Ciptaan: Ahmad Nawab /Broery Marantika
3 Perasaan Hati Broery - Marantika & Sharifah Aini , Ciptaan: Ahmad Nawab/ Sharifah Aini4 Hatiku Hatimu - Sharifah Aini Ciptaan: Ahmad Nawab/ Sharifah Aini5 Harapan Hampa - Deddy M Borhan Ciptaan: Ahmad Nawab/ Deddy M Borhan
6 Regent Club - Ahmad Nawab Ciptaan: Ahmad Nawab Instrumental

7 Hapuslah Airmatamu -Broery Marantika Ciptaan: Ahmad Nawab /Sharifah Aini8 Yang Ditunggu Tak Tiba - Sharifah Aini Ciptaan: Ahmad Nawab /Haron Abdullah
9 Seiring Sejalan - Sharifah Aini & Broery Marantika Ciptaan: Ahmad Nawab/ Broery Marantika
10 Kau Di Sayang- Junnainah M Amin, Ciptaan:
Ahmad Nawab /Junainah M Amin
11 Sabar Menanti - Broery Marantika Ciptaan: Amad Nawab/ Broery Marantika.


Banyak lagu dalam album ini jadi lagu malarsegar, dan selalu dinyayikan/disumbangkan nada oleh peminat karaokea. Contohnya saya pernah hancurkan lagu Seiring dan sejalang, he he he. Saya nyanyi ikut stail saya.


Jan: Hapuslah Airmataku (2011) ?

1 comment:

Umar said...

sy pun peminat sharifah aini...saloma...suara mrk...mmg sukar dicari ganti...tak ada...

tapi, suara siti dan artis2 lain...berlambak yg ramai ada...pondan pun ade suara siti...

hehhehe...
plg suke lagu2 keroncong org lame2.. :)

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home