"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, November 17, 2011

Kalau kita tak lawa...(untuk perempuan sahaja)

Menyesal pulak aku kata dia tak lawa, terus dia tak rela dipeluk...





"Kalau kita tak lawa, kita jangan mengalah. Kita akan capai juga hasrat dan cita-cita kita. Tetapi kita kena usaha lebih sikit". Nasihat saya untuk pelajar saya yang merasakan diri mereka tak lawa. Atau tak lawa mana. Dalam pada itu seperti biasa saya buat-buat kemaskan meja saya yang berselerak. Sebenarnya bukan apa, takut mereka terlihat surat hutang bank saya.
Mulanya saya nak guna teknik " La sapa kata awak tak lawa! Awak lawa, awak kena bangga dengan diri awak! Sapa kata awak tak lawa?" Sambil saya akan bulatkan mata dan memuji kononnya dia lawa dan beritahu kononnya di setiap mata memandang ada perbezaan... Dan kononnya perempuan lawa berakhir hidup dengan tragis, sambil saya beri contoh Lady Diana dan beberapa seleberiti tempatan.
Tetapi itu cara lama, pelajar mungkin tahu saya hanya hendak ambil hati. Pelajar saya tak lawa bukannya bodoh. Jadi saya terus je mengaku mereka tak lawa. Kejam kan? He he he.
" Kalau awak dah tahu awak tak lama, awak kena lah datang awal masa orang tak mula sibuk. Tentu boleh buat kerja dengan lancar. Ini awak datang lewat dan tentulah awak tak dilayan. Yang lawa datang lewat pun berebut pegawai nak tolong carikan borang (kalau boleh nescaya mereka juga nak gatal mengisinya...he he he)." Saya rujuk satu kejadian di satu tempat pendaftaran, yang saya lihat dengan mata, kepala dan muka sendiri, termasuk badan saya.
Dilema perasaan perempuan tak lawa ni memang semaking meningkat. Mereka terasa terpukul kerana dewasa ini (macam karangan STPM pulak) media massa elektronik dan cetak semua memaparkan kalau kita lawa hidup akan jadi mudah, licin dan senang. Jadi tekanan hebat diterima dalam batin orang perempuan yang tak lawa atau saya panggil Pat10 ( Pat10 = terjemahan empat sepuluh ni makna murah. Dengan sepuluh ringgit kita dapat 4 barang tersebut...).
" Walaupun muka kita ni Pat10 kita kena tambah nilai yang lebih supaya tarikan terhadap diri kita ada." Kata saya seolah pakar motivasi. Tetapi betul kan? Kita kena fikirlah. Jangan orang kata muka dah la macam tempurung, perangai birah (gatal) macam pokok keladi. Atau kalau nasib tak baik mereka rujuk kepada beruk. Beruk juga akhirnya mendapat nama yang hina. Padahal kalau dibanding perangai manusia dan beruk...perangai manusia lebih...
Kita kembali ke tajuk posting...huh. Saya tercacul tulis topik lain. Topik beruk. Topik beruk saya akan bincangkan kemudia hari jika sempat.
Saya rasa jangan bimbang sebab kalau kita tak lawa pun kita akan dapat ramai kawan kalau perangai kita baik. Kalau kita lawa perangai tak baik, hanya lelaki sahaja suka berkawan dengan kita. Tentulah kita rimas (kecuali kita jenis birah juga, he he he).
Sekian...


Jan: Kalau kita tak handsum? Entah saya tak tahu nak jawab sebab saya handsum. He he he. jangan marah.

2 comments:

Umar said...

x ape x lawa time belajo...sabar jelah...dah keje, ade duit sendiri...dah nak mengejar ke lawo sgt, beli jelah produk2 yg dpt mencantikan diri...pegi spa 2x sebln (sy x buat pun, biarlah mcm nih je, lawo x lawo sama je...ehehhehe...)....keje elok2 n bagus2...p pejabat mane2 pun, nak isi borang ke ape, org mesti tolong n hormat kat kite...hehehhe....

lawo nih sebenarnye, bile muka bersih je....muka bersih, xdok jerawat, xdok kuping...lawolah jadinye (pd pandangan dikalangan kite yg bukan artis/model...artis/model tahap cantik tu lain)...wpun bibir tebal, hidung tebal, pipi tembam...bile kulit muka bersih n putih...ramailah memuji (skali lg...tahap kitelah, bukan tahap artis/model)

padahal, bg sy....x kira hitam ke putih ke cantik ke x cantik ke...sama je...yg penting diri kita...mcmana kita bawa diri kita....arah baik/buruk...itu je...
sorry en.jan..pjg lebarlah plak...

sukiman said...

memang panjang lebar tapi semuanya tepat!

pelajar sekarang nak bergaya ke nak belajar?

.