"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, November 25, 2011

Perihal RM11,000

Pada suatu malam minggu lepas, saya memandu dalam hujan ke kedai roti canai di hadapan kawasan perumahan. Di kedai, sementara saya menunggu roti canai telor, saya capai akhbar lama Sinar Harian (November 15, 2011). Saya terbaca tajuk cerita ` Aksi seksi, Zarina Anjoulie, dibayar RM11,000!'.

Sebagai lelaki jinak, saya baca dan terkejut (tetapi tidak kesal). Saya tidak pernah tengok Zarina Anjoulie sama ada di Tv atau internat. Saya tidak kenal beliau. Daripada gambar di akhbar tersebut, beliau cantik orangnya. Memang jenis lelaki nak tengok. Pipi penuh dan berbadan montok. Akhbar itu manyatakan Zarina mengaku dibayar RM11,000, bukan saja-saja mencari publiksiti murah...

Saya tidak kenal Zarina Anjoulie, Zarina Zainiddin saya kenal. Saya kenal Zarina Zainuddin (dia tak kenal saya), saya pernah bersalam mesra dengannya di satu pertunjukan Majalah URTV di Kuala Lumpur 20 tahun lepas. Dia tidak sombong, orangnya cantik, kecil molek. Matanya seksi. Saya juga pernah lihat gambar bogelnya. Gambar bogel tersebut sengaja ditampalkan di rumah sewa saya oleh kawan-kawan liar saya (semasa saya belajar di Universiti Malaya).
Tetapi posting ini bukan pasal gambar bogel Zarina Zainuddin. Dan hakikatnya Zarina Anjoulie bukannya berbogel, dia hanya mendedahkan sebahagian daripada payudaranya di majalah FHM Indonesia. Saya guna perkataan `hanya' daripada akhbar tersebut...

Dan beliau bukannya gila, beliau ada alasannya sendiri untuk berbuat demikian. Beliau dipetik berkata beliau bukannya nak jual badan tetapi dibayar untuk kerja. Katanya yang meminati bidang modeling. Saya tidak melihat majalah tersebut, saya tidak berniat untuk berusaha mencari majalah tersebut. Saya tidak berniat hendak komen payudara orang.

Akhbar harian itu melaporkan: "Saya bukan nak jual badan, tapi dibayar untuk kerja. Daripada saya asyik kena kutuk, baik saya kerja dan buat duit."Selama ini pun, apa yang saya buat kena kutuk. Saya pakai baju apa pun, kena kutuk, sedangkan ramai lagi artis lain terdedah sana-sini,"katanya.

Secara peribadi saya tak ada masalah kalau orang/artis nak berbogel atau apa-apa. Kalau ada kesempatan, kalau ada masa saya tengok. Kalau nak cari rasanya taklah. Saya ada banyak kerja lain nak dibuat.
Orang lelaki seperti saya mungkin terkejut tetapi tidak kesal. Mungkin sebab saya lelaki gatal (tapi jinak). Kepada lelaki, rasanya ia boleh dibuat sebagai cuci mata. Tipulah kalau saya kata saya tutup mata dengan kedua belah tangan. Tipu.
Namun saya tidak nafikan ianya membawa impak yang buruk kepada dunia artis itu sendiri. Masyarakat akan semakin memandang rendah/murah terhadap dunia artis (walaupun sebenarnya masyarakat tersebut 2 x 5 jea, tapi tak heboh sebab bukan artis). Dan orang perempuan mungkin ada yang malu sebab kaumnya berkelakuan begitu. Kita tidak boleh nafi kemungkinan ini. Kaum lelaki tidak malu atau kesal...

Kawan saya ada bertanya saya marah tak jika keluarga saya jadi begitu? Secara peribadi saya juga akan naik darah dan mengamuk jika adik beradik perempuan atau anak saudara perempuan saya berbuat begitu. Sebab saya rasa RM11,000 tersebut terlalu murah dan lebih-lebih lagi perbuatan itu akan memalukan agama, moral dan keluarga serta orang kampung saya.

Namun perkara tersebut telah terjadi, kutukan dan kata nista hanya akan membawa kepada keburukan. Keburukan kepada masyarakat dan individu tersebut sendiri.
Sendiri ambik ikhtibarlah...

Jan: Kalau Siti berbogel agak-agak berapa RM? He he he.

1 comment:

Nong Andy said...

Terbaik!!! aku paling suka kamu punya posting... isu yang simple tapi 'persembahan' yg menarik! tapi siapa si Zarina tu? hehe.. x kenal..

*Gelak sendiri baca n3 ni!

.