Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, November 25, 2011

Perihal RM100


Seorang kawan beritahu saya yang dia ada terbaca dalam FB, ada insan yang terasa malu untuk pergi ke sekolah dan ambil duit RM100 tersebut (bantuan RM100 untuk pelajar sekolah).
Mengapa malu? Saya tertanya-tanya dalam hati... Dan saya simpulkan mereka malu mungkin sebab:
Malu mungkin sebab tak vogue (tak kelas). Mungkin sebab status kita sudah tinggi di carta pengkelasan kumpulan masyarakat. Ya la, malu la nak beratur dan ada cikgu sekolah rendah yang kata “ Mak cik beratur elok-elok, ikut giliran”. Padahal kita bukannya mak cik, dan kita baru je terpesong 30 darjah dari barisan. Kenapa nak straight, kita bukan palapis atau askar wataniah?.
Lagipun kita vogue, rambut perang (sebab tangki air rumah berkarat? He he he) dan tudung kita kalah ropol langsir kat Kamdar. Memang kita kalerkan rambut dan buat teknik rebonding, dan tudung tu tudung Arianio (RM300, bayar RM30 sebulan). Dan dengan beg Pelco tersebut tak kanlah kita nak beratur atau pergi sekolah semata untuk tuntut RM100 tu?
Atau malu sebab sebenarnya tu la kali kedua kita ke sekolah anak kita! Pertama kali pergi semasa daftar anak kita (3 tahun lepas!). Lepas itu tak pernah nampak batang hidung, kita tak kenal cikgu anak kita. Dan kita tak pernah hadir ke mesyuarat PIGB. Tentulah malu bila tiba-tiba nak datang bermesra dengan para cikgu yang akademik itu semata-mata kerana RM100, he he he.
Atau kita malu sebab kita memang sedar kita tak layak! Kita sebanarnya mampu untuk sara anak kita kalau kita tak joli. Kita rasa berilah RM100 tersebut kepada pelajar yang mak bapaknya benar-benar mengais (kais pagi makan pagi, kais petang makan petang dan sewaktu dengannya). Kita pun insaf sebab hutang Tupperware kita daya bayar RM45 sebulan (sebab beli set yang kaler biru yang boleh letak dalam peti ais tu). Astro kita rela bayar lebih RM100 sebulan.
Kita malu sebab kita rasa memang kita tak layak… Dan kita malu sebab tuhan tahu...
Jan: Memang tak layak…

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home