Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 9, 2011

Pelajar Jerman saya...

Pelajar Jerman saya yang handsum, yang rajin, dan yang tak tahu sepatah haram bahasa Melayu pada mulanya membuat saya bingung. Bingung sebab mengapa memilih Malaysia sebagai negara yang dia mahu sambung pelajarannya... (Sebelum ini kebanyakan pelajar luar negara saya adalah terdiri daripada negara sedang membangun sahaja).

Selepas terus bertanya mengapa dia memilih Malaysia. Kemudiannya saya diberitahu sebab negara Malaysia adalah negara yang dicadangkan oleh pensyarahnya (seorang profesor Jerman). Sebabnya kat prof dia, dia boleh belajar bahasa inggeris sambil belajar subjek lain. Pensyarahnya itu beritahu di Malaysia bahasa inggeris adalah bahasa yang diutamakan, dan berada pada tahap yang baik.

" Are you sure?" Saya tiba-tiba terkejut. Saya pelik sebab walaupun ia berbau pujian, ia juga menampakan sesuatu diluar kebaikan. Maksud saya kedudukan bahasa Melayu/Malaysia (bahasa kita) di negaranya sendiri (yang sebenarnya sukar bernafas...he he he).

Jan: tidak kah orang lain berfikiran seperti saya? he he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home