Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 16, 2011

Hapuslah Airmatamu - Pelakon terbaik 1977

Penyanyi dibawa ke filem adalah satu trend yang tidak pernah putus. Lihat Jamal, Ziana Zain dan Amy Mastura yang dibawa ke dalam dunia filem. Malah Jack (yang menyanyi lagu tema Bersamamu Tv3 juga mahu diheret ke dunia filem).


Mungkin bersandarkan populariti yang dikecapinya ketika zaman beliau meletop menyebabkan ramai produser dan pengarah filem mahu ambil dia berlakon. Trend ini sampai sekarang wujud. Sebab kita mahu peminatnya ke panggong wayang.


Lakonan Datok Sharifah Aini tidak mengecewakan, kemunculannya sebagai pelakon tidaklah menghampakan kerana kesemua filemnya ditayangkan lebih daripada 30 hari. Malah dalam filem kegemaran saya iaitu Hapuslah Airmatamu (1976), beliau telah menerima anugrah Aktres Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik 1977 (sumber wikipedia).


Populariti Sharifah Aini juga telah menarik perhatian ramai pengarah filem tetapi Datok Sharifah Aini amat selektif. Namun beliau tidak mahu menghampakan Jins Shamsudin. Pengarah Jins Shamsuddin untuk menampilkan beliau sebagai penyanyi undangan menyampaikan lagu 'Bunga Tanjung' dalam filem TIADA ESOK BAGIMU (1979).


Beliau juga ceburkan diri dalam bidang teater, tetapi setelah berlakon dalam filem BINTANG PUJAAN (1982), Sharifah terus menyepi dalam dunia lakonan. Beliu mengakui kurang berminat dengan dunia lakonan dan mahu menumpukan perhatian dalam bidang nyanyian. Beliau bercita-cita menjadi penerbit albumnya sendiri. Sehinggalah setelah 25 tahun kemudian barulah beliau bersetuju menerima tawaran daripada pengarah Erma Fatimah yang siang malam memujuknya untuk muncul sebagai penampilan istimewa menerusi filem DIVA POPULAR. Dalam filem ini beliau muncul memegamg watak seorang hakim wanita yang berang dengan kes saman-menyaman di kalangan artis. He he he. Ironi kan.






Jan: Bekas kekasihku dulu adalah pelakon terbaik planet bumi, lakonannya sangat real, sehingga ke hari ini hatiku masih berdarah. Tahniah untuk dia! Takziah untuk aku...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home