Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 19, 2011

Kisah kura-kura emas dan jatuhnya sebuah kerajaan Melayu




Cerita ini saya dengar daripada seorang pakcik tua di daerah saya. Pada masa dahulu kata pak cik tua itu daerah saya merupakan sebuah negara. Negara yang mempunyai raja dan sistem perundangannya sendiri.
Tetapi akhirnya kerajaan tersebut jatuh, dan daerah tersebut menjadi salah sebuah daerah di negeri Terengganu. Entah pak cik tersebut betul ke tak otaknya saya tak tahu. Tetapi dia bersungguh-sungguh mengaku cerita itu benar dan adalah sejarah. Emmm...
Kerajaan tersebut jatuh kerana 5 ekor kura-kura emas. Al kisah bila padangang berlabuh kapal, pabila malam raja sengaja arahkan pengawalnya letak 5 ekor kura emas dalam kapal tersebut. Dan esoknya raja pura-pura berdrama yang kura-kura emasnya dicuri.
Para pengawal memeriksa kapal, dan ada la jumpa kura-kura tersebut. Segala harta atas kapal dirampas dan nahkoda bersama pedagang dihukum.
Dan beginilah gelagat raja yang bodoh dan tamak tersebut, sehinggakan dah tak ada kapal yang berani nak berlabuh di negerinya. Lama-kelamaan kerajaannya runtuh sebab ekonomi tak kukuh.
Gambar kura-kura saya di atas itu tak ada kena mengena, hanyalah sekadar hiasan. Itu kura-kura retro saya. Nama dia Kilau sebab dia berkilau... Saya letak kura-kura ini atas almari rendah dalam bilik saya. Bila kena cahaya lilin, ia berkilau...


Jan; Moralnya kerajaan yang kejam dan tamak akan runtuh...

2 comments:

Nong Andy said...

cantik kura-kura yg nama kilau tu :)

Jankaulu said...

tima kasih, kura-kura ni kadang-kadang `berjalan' ke ruang tamu. he he he.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home