Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 6, 2011

Siapa main wayang di Lynas?





Kes Lynas memang menarik perhatian saya, mungkin sebab saya terpengaruh dengan filem Erin Brockovich yang dibasedkan daripada cerita sebenar. Lakonan Julia Robert dalam filem tersebut hebat, namun ianya tidaklah sehebat lakonan orang politik kita dalam isu Lynas, he he he (dan hebatnya penonton yang tengok wayangnya. He he he).

Melihat kepada manusia di planet bumi ini, saya berpendapat jika orang itu berperibadi teruk, teruklah dia secara peribadi sama ada dia orang Melayu ke, orang Islam ke, orang UMNO ke, orang PAS ke atau PKR ke. Dia membawa imej yang buruk kepada kelompok yang diwakilinya.

Adalah menjadi suatu kebiasaan orang politik akan mendapat projek bila sesuatu polisi atau rancangan dilakukan. Kronisme dan neopotisme berlaku di seluruh dunia. Ianya bersifat universal. Cerita ini selalu kita dengar, budak darjah 3C pun tahu... Namun jika benar-benar layak dan dapat tander tersebut dengan persaingan yang sihat, saya rasa tidak salah (why not?). Tak kanlah kita tak boleh berniaga semata-mata kerana adik/kekasih kita jadi menteri. Mana ada undang-undang sebegitu?

Orang kerajaan, orang politik (sama ada pembangkang atau penyokong) halal mendapat projek yang dilaksanakan. Sebab definasi politik itu sendiri adalah terlalu umum. Ada beribu definasi, dan semua orang berpolitik wahima di pejabat pun. Kalau hendak mengkaji pemikiran masyarakat kita, memang tidak terkaji. Dalam dunia maya internat semua orang mahu menunjuk pandangan beliaulah yang benar, yang sepatutnya diterima (termasuk blog jankaulu ke? He he he). Tetapi di alam maya pesada ini mungkin semuanya 100% lakonan wayang, sandiwara semasa sahaja atau drama swasta (ada ke drama kerajaan sekarang di Tv?).

Kelompok masyarakat yang gemar ber`main' politik, kuat benar hayunan`main wayang' di pentas sandiwaranya. Atau di pentas kedai kopi, he he he (di bandar kita tambah `tiam' jadi kopitiam). Seni lakon mereka mengalahkan Remy Ishak, Sukiman Ishak atau Arong Aziz... Mereka bertiga tidak boleh cari makan walaupun handsum.

Biasanya penonton wayang Wak Dogol yang fanatik dan jadi statik... Jadi ahli kutuk orang. Yang lebih kuah dari sudu. Lebih gincu dari bibir. Dulupun, Nik Aziz dan Mahathir boleh duduk semeja minum air kelapa, bertanya khabar dan bermesra. Yang fanatiknya ahli yang statik mindanya tak boleh berjumpa sua...

Berbalik kepada kes Lynas. Saya berpendapat projek Lynas haruslah menguntungkan kerajaan negeri dan negara secara direct. Kalau tidak skop pembangunan ekonomi tidak meluas. Pengecualian cukai selama 12 tahun tersebut ada kemungkinan akan tidak menguntungkan kita, jika tiada hasil tambah nilai yang besar. Ada kemungkinan kan...sebab saya guna perkataan JIKA.

12 tahun pengecualian cukai... emm. Setakat dapat menarik pelabur asing dan menyediakan dua tiga ketul peluang pekerjaan yang minima adalah tidak cukupi. Projek ini haruslah digiatkan/dikembangkan lagi agar impak ekonominya lebih besar, selaras apabila Lynas berkembang keuntungannya (untung syarikat Lynas).

Semoga kajian yang lebih terperinci mengenai manfaat projek ini dijalankan dengan cermat. Jangan sampai setakat menyediakan pekerjaan kepada beberapa kerat penduduk tempatan sahaja, gong dipukul sepelaung, riuh sekampung.

Selamat maju jaya.

Jan: Lama tak tengok wayang kulit...


2 comments:

Mama4Aqil said...

Salam.
En Sukiman punya intro panjang sangat..perenggan ke-7 baru nk bukak pasal lynas...politik betul!
BTW, ada dengar kerja kosong tak kat lynas tu?hihihihi

Jankaulu said...

salam Sarah Amanda,

He he he, tima kasih kerana mengkaji perenggan. Itulah hasilnya sebab sya menulis syok sendiri jea. he he.

Tulah, pasti ada banyak kerja kosong sebab projek berharga berbilion RM...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home