Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 15, 2011

Tapak sirih tembaga saya...

Masyarakat Melayu lama suka mengunyah sirih. Entah apa sedapnya kita tidak mengerti. Tetapi jika tidak sedap tak kanlah mereka menjadikannya sebagai satu budaya kan?. Maka mereka cipta tapak sirih yang banyak bentuknya. Salah satu adalah seperti gambar di atas.
Saya pernah makan sirih masa saya kecil. Rasanya kelat dan tidak sesedap KFC. Titik.

Ini antara koleksi tembaga saya. Saya dapatkannya dari Pekan, Pahang. Saya berpendapat banyak barang lama di Pekan Pahang. Masyarakatnya mungkin lebih awal atau berduit untuk mendapatkan piring hitam dan barang tembaga.
Dalam sibuk dengan tugas mengajar di Pekan, saya sibuk `mengecek' barang-barang lama di sekitar tempats aya duduk.



Yang tinggi dalam gambar di atas tu adalah tempat letak sirih yang dilipat. Dan 5 bekas kecil tu tempat mereka letak bahan-bahan makan sirih, antaranya saya tak tahu nama. Saya cuma kenal kapur sirih dan gambir sahaja sahaja.


Gambar di atas menunjukan tapak sirih tu boleh dibuka. Ada lubang di dalamnya. Saya rasa dengan tangan lubang tu sejuk. Mungkin tempat letak daun sirih yang berlebihan (sedap-sedap buat andaian tanpa lakukan kaji selidik, he he he).
Tetapi sekarang saya gunakannya untuk `sembunyikan' duit. Saya letak duit dan bila saya berkemas saya buka, saya buat-buat terkejut bahawa di dalamnya ada duit. Saya terus tersenyum dan gembira. Pelik tingkah laku saya, tetapi saya normal.


Haaa...ada lagi bekas kapurnya. Makan sirih ni kena bubuh kapur, baru sedap kata mak cik yang rela `melepaskan' tembaga tersebut ke tangan saya. Saya doakan mak cik tersebut bahagia selalu. Saya akan hargai pemberian ini selamanya.


Saya tidak tahu berapa harga tempaga ini kau ikut nilaian semasa. Saya anggarkan dalam RM200 kot (pandai-pandai jea jadi juru nilai, he he he).


Saya sudahi engtri ini dengan serangkap pantun:


Sekapur sirih seulang pinang,

Diberi bekal buat pahlawan;

Cerita di Pekan jadi kenangang,

Sampai mati jadi ingatan.


Jan: Karpet di dalam gambar-gambar di atas, saya beli kat Nilai. Bulunya lebat dan tebal. Saya suka.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home