Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, December 16, 2011

Kau akan mengerti - Rafeah Buang

Muka 1.

1. Talipon operator (Kasim Masdor/Rafeah Buang)

2. Kerana kebahagianmu (Rafeah Buang/Afzanizam Ismail)


Muka 2.

1. Di-perhentian bus (Rafeah Buang/senada Publications)

2. Kau akan mengerti (Rafeah Buang/Senada Publication)


Saya telah mewujudkan satu lagi `label' iaitu `Barang lama' di blog saya. Saya berpendapat ianya berguna untuk merakamkan gambar-gambar barang lama saya. Kalau tak bila barang lama saya hilang saya sudah tidak dapat melihatnya, atau terlupa bahawa saya pernah memilikinya.



Kak Peah bergaya macam supermodel


Cover belakang



Ini satu lagi mini rekod Rafeah Buang yang dikeluarkan pada tahun 1976 (35 tahun lalu). saya sendiri pun tak sedar saya ada beberapa rekod lama Kak Peah.



Kak Peah mempunyai banyak kepandaian. Selain menyanyi, beliau boleh mencipta lagu, menulis lirik, juga menulis rencana di majalah. Namun saya tidak pasti belaiu ada berlakon atau tidak seperti adiknya iaitu Saedah Buang, yang berlakon dalam drama tv Singapura.



Suara Kak Peah adalah benar-benar suara perempuan Melayu yang enak, sebutan huruf `t' dan`s' dia tak keingerisan. Bukannya dibuat-buat supaya seksi ngada. Lenggok suara dan sebutan beliau juga begitu jelas serta menepati sebutan asli lidah Melayu kita. Penyanyi baru sukar nak tanding.



Selain itu Kak Peah juga memiliki pekerti terpuji, walaupun bergelar artis popular. Taklah macam kebanyakan artis atau penyanyi sekarang yang begitu mengada-ngada! Sepanjang hidupnya di Pekan beliau juga aktif dalam kerja kebajikan. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan Allah ke dalam golongan muttaqin, Amin.



Jan: Rasa melayang jiwa bila dengar lagu `Gurindam Jiwa' nyanyian Kak Peah dan R Ismail. Bila dengar lagu itu, sahlah hanya aku yang setia...(pulak dah)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home