Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 20, 2011

Berjalan kaki bakar kalori




Banyak faedah bila kita berjalan kaki. Orang zaman dulu banyak berjalan kaki dan hasilnya mereka sihat dan mati tua... berbeza dengan orang zaman kita, tidak sihat dan mati muda...

Zaman USB ni kita semakin malas. Contohnya; Sekarang kita malas nak tekan suis tv, kita guna remok kontrol untuk buka-tutup tv, tukar siaran tv dan sebagainya. Itu contoh kemalasan manusia yang kita selindung dengan kata `kecangihan teknologi menyenangkan manusia'. Kita tak nampak teknologi tersebut `membunuh' kesihatan kita, he he he.

Yang paling kelakar sekali remok pintu pagar, kita tak payah turun dari kereta, he he he. Selamat datang ke planet bumi.

Tanyalah mana-mana doktor, hatta doktor haiwan, doktor sakit puan atau doktor sakit jiwa...mereka akan kata memang berjalan juga membakar kalori.

Ayah dan mak kita dulu mereka bangun dari kerusi rotan (kini sofa L) dan menuju ke tv, dan tukar siaran tv!. Tapi dulu masa kecil saya pernah merangkak dari kerusi ke tv sebab malas nak berjalan tukar siarang. Ayah terus marah. Dia kata `Nok jalan pun malas?'. He he he.

Tapi manusia di planet bumi memang pemalas nak berjalan jauh sikit. Bila ke megamoll nak parking dekat, bila ke tempat kerja nakk parking dekat, bila nak ke pejabat pos, nak parking dekat. Bila ke bank rela blok kereta orang lain sebab nak parking dekat...punah-punah...

Mengikut doktor, kita kena melangkah 10,000 langkah sehari, baru sihat dan dapat hindar banyak penyakit. Saya cuba bilang langkah saya dari tempat parking kereta ke opis saya, ianya berjumlah 365 langkah...

Jan: Langkah semakin hilang jejak...namun ku tetap mencintai...(pulak dah)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home