Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 28, 2011

Datuk Hassan Ali

Dalam dunia politik susah nak tahu mana satu betul dan mana satu salah. Lainlah jika kita sudah fanatik. Maksud saya kepala otak dah cop BN atau cop Pas atau pembangkang dan seangkatan dengannya. Payah nak fikir di luar kotak.

Kalau kita di pihak pembangkang kerja kita memang la membangkang. Kalau kita di pihak pemerintah kerja kita memerintah. Namun perkara salah tetap salah kalau ia berlaku dalam pari PAS sekali pun. Begitu juga perkara betul tetap betul kalau BN yang usahakan. Dok gitu?

Kalau kita jadi ahli politik berkedudukan payah juga nak jadi betul-betul ikhlas. Paling senang pun kita tutup mulut sebab jika kita beri komen ia akan menjejaskan parti secara keseluruhan. Payah juga yea. Seksa jadi politikus yang jujur. Senang jadi polilipas (lipas).

Seorang kawan saya (orang UMNO) hampir ditampar oleh seorang kawan saya (orang PAS) bila berdebat pasal politik. Pada masa itu kawan saya yang orang UMNO di minta oleh kawan saya orang PAS untuk memberi pandangan pemerintahan Terengganu (di bawah PAS). Bodoh kalau berbalah sebab pemimpin besar kedua belah parti cool je jika berjumpa, sempat bergurau…! Yang bawah ni jea yang fanatic entah apa. Saya diam sahaja tak mahu masuk campur, saya memang tahu siapa yang patut saya sokong, yang saya patut undi. Saya yakin! (tapi undi adalah rahsia gitu).

Dalam masyarakat agama ada politik, dalam masyarakat politik pun ada agama. Nyata politik dan agama tak boleh dipisahkan. Cuma jangan sesekali menggunakan agama dan politik untuk kepentingan perut peribadi bila kepentingan umum harus diutamakan. Kepentingan umah…

Akhirnya? Haaa…

Jan: Haaa...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home