"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 27, 2011

Azam tahun baru saya yang tahun lepas...



Sebagai manusia biasa, saya ada berazam pada setiap menjelang tahun baru. Saya selalu berpendapat azam adalah sesuatu yang positif. Kalau pun tak semua tercapai, ada di antaranya tercapai. Saya insan biasa.

Azam saya yang tercapai, yang paling saya gembira ialah..., saya berani bawak kereta balik kampung. Tahun 2010 dulu saya bertekad dalam hati `tahun 2011 nanti aku akan bawak kereta balik kampung''. Tentulah kejayaan ini besar sebab saya penakut dalam bab bawa kereta. Saya sudah beberapa kali balik kampung memandu termasuk balik kampung untuk raya. Ada secara bersendirian, ada juga bersama adik saya.

Akibat terlalu takut bawak kereta saya pernah bermimpi saya mati berlanggar. Saya mimpi saya nampak mak saya dan adik beradik saya di tepi kubur saya masa orang nak kambus saya. Saya juga cari kot-kot ada bekas kekasih saya datang, tapi tak ada (sempat lagi tu, he he he. Sayang sungguh saya kepada dia...).

Ya, saya takut sangat bawak kereta jauh sebab fikiran saya akan melayang jauh. Tetapi saya gagahi juga sebab saya kena jaga diri saya sendiri. Tidak ada orang yang mahu jaga diri ini yang hodoh, gemuk dan tua. Sapalah sayang ke saya...(pulak dah, padahal masih handsum, saja merendah diri konon).

Maka saya beranikan diri tempuhi dunia ini, atasi ketakutan... Saya insan biasa.

Tidak terfikir oleh saya, saya boleh buat dan apa yang membanggakan saya ialah saya balik dengan kereta sendiri bukan kereta sewa atau kereta orang. Kereta yang saya bayar RM525 sebulan. Saya tahu ada yang bawa kereta orang punya untuk balik kampung, tumpang harta orang untuk tunjuk dia berjaya. Orang hina macam ini ada. Saya ada bukti.

Walaupun begitu saya tetap berdebar bila melakukan perjalanan jauh. Sebab saya takut buat silap dan saya takut orang lain juga buat silap. Bila saya pegang setereng saya rasa nyawa saya terserah pada jalanraya (walhal kita sebenarnya boleh mati dengan kaedah lain, mungkin boleh mati dalam bilik air jea...).

Saya juga gembira sebab rekod saya sudah dibaiki. Dulu saya bawak dalam 70km sahaja sejam, tetapi kini ada terlebih 90km sejam. Pun begitu saya selalu pandu pada tidak lebih 90km sejam. Biar jadi tabiat. Saya juga tidak mengajar diri saya suka memotong kereta orang sebab saya sendiri takut `tak lepas', lagipun takut jadi tabiat rasa `puas' bila dapat memotong kereta orang. Saya rasa ada orang macam ni tetapi saya tak ada bukti.

Selain matematik, dan cinta, kereta adalah perkara yang kompleks bagi saya. Saya anggap ianya komplek kerana saya tidak pandai dalam perkara tersebut....

Saya harap pada tahun hadapan saya akan lebih berani bawa kereta, dan saya berharap saya akan selalu selamat.

Jan: Tahun depan saya berazam nak jaga kereta dengan lebih baik...

2 comments:

Nong Andy said...

alamak.. aku masih tak terpikir apa-apa azam lagi... aku xde maklamat idup? oh.. bukan macam tu! mlm ni aku balik fikir ya en.sukiman :)

sukiman said...

he he he

.