"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 20, 2011

Saiz pinggan penanda sakit jantung

Salam Ma Pekan,

Semoga Ma dan keluarga berada dalam keadaan sihat sejahtera. Sedang buat apa? Sedang bersenam ke? Saya ni tengah panaskan gulai. Petang tadi saya berkebun, tubik jugalah peluh setitik dua. Tu pun rasa tak larat sangat dah. Tok leh duduk lama-lama...lenguh tapi kalau tak berkebun lagi tak sihat sebab bersenam malas, he he he.

Memang saya berazam tahun depan nak kecilkan saiz pinggan yang semakin melebar (sebab badan tak semakin meninggi...). Sebab khabarnya (khabar yang sah) saiz pinggan kita ni jadi pengukur utama kita dapat sakit jantung berbanding berat badan yang berlebihan. Haa...

Kata kajin tu Ma, lemak yang dekat pinggan kita tu lah bahayanya. Dia lebih aktif mengeluarkan proten yang menyumbangkan pembetukan plak kolestrol dan menyebabkan salur darah tersumbat. Ni kajian di sebuah u (universiti Texas).

Katanya lagi kalau saiz pinggan lebih 32 inci (wanita), lelaki lebih 37 inci kira selamat datang kepada risiko penyakit jantung. Dan untuk pengetahuan Ma, saya dah lebih 37 inci!. Tapi nasib baik jugak saya ni Ma agak handsum jadi orang tak fokus sangatlah pada bentuk pinggan saya. Mereka fokus kat muka dan kening saya jea...

Dulu Ma, masa saya datang ke Pekan, saiz pinggan saya dalam 29 inci jea. Masa tu tengah merana, jadi kuruslah badan. Sekarang merana juga tapi pelik sebab tak kurus, jadi gemuk, he he he.

Tapi memang la kita ni jenis sayang lemak, he he he. Malas pisahkan lemak dari badan. Saya ni memang malas bersenam sebab tak seronok. Tapi mujurlah bilik kerja kat tingkat satu, maknanya tiap hari kena naik tangga dan turun tangga kalau nak ke bilik kuliah atau nak makan. Kira bersenam jugalah tu, he he he.

Satu lagi katanya kalau kita duduk sahaja atas kerusi lama-lama, otot kat kaki juga akan merangsang atau menyekat pelbagai jenis hormon yang memberi kesan pada paras kolestrol... Pendek kata Ma, kita kena cergas kalau malas nak bersenam sangat.

Ok, Ma. Sekian sahaja. Saya nak tengok gulai tanpa santan saya di dapur. Takut kering nanti...bye.

No comments:

.