Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

SSM vs DPL

Walaupun April adalah bulan cinta, penangguhan SSM (Siri Seribu Mawar) tetap dilakukan kerana pihak pengurusan blog (saya la tu) ingin memberi laluan kepada DPL (Dairi Pensyarah Lara).

Harap Maklum

Tuesday, June 21, 2011

Memilih hud dapur yang bagus



Selain daripada sink, dapur dan peti ais, hud dapur tak boleh dipandang sepi. Renobeklah dapur puluhan ribu ringgit pun kalau tak ada hud dapur susah nak mengemas dan menjaga kebersihan dapur. Gunalah jubin mahal pun, kalau minyak tiap hari meleket apa gunanya...
Setiap kali kita memasak, kekotoran terutama minyak, gris dan asap melekat di setiap sudut dapur (kerana kita tidak buat konsep dapur terbuka). Minyak terperincik ke dinding, ke peti ais, dan jubin dapur. Kita sepatutnya salurkan kotoran itu dengan baik. Maklumlah menengok cara kita memasak yang tak lari daripada menumis dan menggoreng, menggoreng dan menumis (setiap hari), dapur kita sukar nak maintain bersih. Percayalah.
Saya menyoal diri, hud yang jenis macam mana yang terbaik?. Maksud saya ada ciri-ciri yang sesuai dengan apa yang saya nak, antaranya saya nak yang:
1. Mudah nak maintain.
Tak naklah yang sukar sangat nak menjaganya. Design yang komplek sukar membersihkannya. Kena servis lagi. Saya ni bukan jenis rajin atau berduit banyak.
2. Tahan lama buatannya.
Tak nak yang senang rosak sebab saya tak pandai nak baiki. Kalau boleh saya nak hud tersebut itulah kali pertama dan terakhir saya beli. Saya nak beli sekali je seumur hidup hingga hujung nyawa.
3. Moden dan ringkas bentuknya.
Saya nak yang nampak simple jea, nampak cerdik. Tak nak yang besar macam gajah atau yang banyak sangat segi atau ukirannya. Tak nak yang bila masuk dapur terus nampak hud tersebut. Namun kalau kita suka tak apa, bukannya kita guna duit bini/laki kita kan?
4. Berkuasa kuda sederhana.
Saya jarang memasak, saya bimbang pula pekerja gerai-gerai makan hilang mata pencarian...he he he. Maka saya taklah perlukan sangat hud yang berkuasa kuda tinggi. Yang simple jea. Bimbang juga hud tu nanti jadi barang pameran bila kawan-kawan berkunjung, he he he. Tapi bagi insan yang jenis suka memasak tu, carilah yang berkuasa tinggi, yang boleh menyedut bukan sahaja asap dan bau tetapi kuali, senduk sondek dan ikan goreng sekaligus, he he he.
5. Banyak fungsi.
Kalau boleh saya tak nak yang hanya mampu menyedut asap sahaja, kalau boleh yang turut ada sistem perangkap minyak (yang memisah dan mencairkan minyak dengan bahan tercemar lain) sebelum dialirkan kepada bekas khas menyimpan kekotoran itu. Tentu mahal, he he he. Saya berangan sebab tak payah bayar. Sebenarnya bila sampai di kedai biasanya saya akan beli yang paling murah jea, itulah saya. He he he.
6. Hud yang senyap sunyi...sepi.
Saya tak nak yang berbunyi bila menyedup. Sebab ada rumah kawan saya, dia beli jenama cap ayam. Pas tu bila pasang bunyi macam corong kapal yang nak belayar. Teringat saya cerita Titanic di mana masa mula nak belayar tu... He he he. Sedihkan cerita tu... kalau dengar lagu dia rasa nak terjun jugak. Terjun bangunan.
7. Bukan yang macam rumah jiran sebelah.
Saya tak nak hud tersebut sama macam jiran sebelah. Bukan apa, kalau dah kerusi meja, pinggang mangkuk dan kereta sama. Langskap taman pun sama, apa uniknya kita? Kan?
Jan: Gitulah hud pilihan saya...entah mampu ke tidak.

No comments: