Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, June 16, 2011

Beruk naik motor


Baru-baru ini, saya hampir terlanggar sebuah motor yang selamba sahaja koner laju tanpa berhenti di persimpangan cabang. Peistiwa ini juga berlaku di jalan Gambang–Kuantan. Ketika itu saya sedang layan lagu ` Kau racun hidupku' nyanyian Datok Sharifah Aini. Memang ada manusia jenis peracun, maksud saya racun masa depan dan harapan kita. Orang jahat sebegini, orang baiklah jadi makanannya. Orang baik yang jujur, amanah, setia, tak kahwin-kahwin dan sewaktu dengannya diracunnya, orang jahat tak racun orang jahat. Orang baik jugak jadi mangsa.
Walaupun saya layan lagu ini, saya tetap menfokuskan kepada perjalanan saya, sebab? Sebab saya takut. Bila berada di jalan raya, seolah nyawa dalam bahaya. Begitulah buah fikiran saya yang naif ini.
Saya turut menyanyi, antara bait lirikya `senyum bibirmu, lirik matamu kini merupakan racun di dalam hidupku... Panas dadaku luka hatiku...". Tengah layan lagu, sekoyang-koyang muncul sebuah motosikal membelok terus di hadapan saya. Saya membrek ala kecemasan tetapi santun. Oh yea, semasa terkejut saya tersebut `Beruk sungguh!”. Nasib baik tak khinzir ataupun babi.
Memandu di jalan raya kadang-kadang memcabar keayuan saya. Tata susila dan adat ketimuran terlontar jauh. Saya jadi darah tinggi, bak minyak disambar api. Saya yang biasanya sopan seratus persen jadi pemarah.

Saya nampak motosikal tersebut hampir melanggar sebuah kereta di lorong kanan, sebab motosikal tersebut terus masuk ke lorong kanan apabila membelok. Mungkin sebab lorong kiri ada kereta saya.

Saya hairan mengapa mereka kena memotor dengan laju. Dahlah tak pakai helmet, dahlah membonceng. Jangan ingat mereka sahaja nak cepat? Orang lain nak lambat? (memetik kata-kata sahabat saya Adnan).

Jan: Pernah lihat beruk panjat pokok kelapa

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home