"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, June 29, 2011

Siapa Adnan Abdul Hamid?



Beliaulah adalah teman rapat, sahabat baik dan orang yang selalu saya jumpa hampir setiap hari. Orang yang jika saya mahu berkomunikasi, saya tidak perlu berselindung kerana saya tahu dia tidak menghakimi saya serta-merta.
Dia juga paling banyak tahu rahsia saya termasuk apa yang terjadi semasa saya di sebuah kelab di Petaling Jaya pada sedikit masa dahulu. Apa yang terjadi di bilik air semasa saya menyewa di Sepekan dahulu dan apa yang terjadi semasa saya cuba melompat longkang besar di hadapan sebuah sekolah dulu.
Beliaulah orang yang paling banyak saya bersms atas muka bumi allah s.wt ini.
Zaman saya mengalami kepayahan, beliaulah yang menumpangkan saya di rumahnya semasa saya hidup di Pekan (masa tu kesulitan cari rumah sewa berstatus tinggi, he he he. Saya cerewet sikit memilih rumah sewa. Kalau boleh saya nak rumah sewa yang ada halaman yang besar, lengkap dengan kemudahan yang baik. Saya juga mencari rumah sewa yang berdekatan dengan tempat kerja).
Dan beliaulah saya berikan wasiat apabila kematian saya nanti, saya minta dia uruskan barang-barang saya di rumah sewa di Muadzam, ini untuk memudahkan ayah saya yang pada masa tersebut tentu sibuk menguruskan jenazah dan perkebumian saya di kampung, Besut. Jika saya mati kat Muadzam Shah...
Hobinya yang saya tahu ialah membaca, kumpul barang lama termasuk Majalah Gila-gila, memukul gambar dan berjalan-jalan.
Banyak sangat saya nak bercerita tentangnya. Tidaklah saya ketahui nak ambik yang mana satu dahulu. Orangnya jika kita lihat daripada luaran pendiam dan serius. Namun jika sudah berkawan dia bukanlah seorang yang susah untuk dihampiri dan difahami, malah agak kelakar. Kelakar yang selamba dan sarat dengan sinis (tak macam Nabil yang mula-mula kemunculan jea lawak, lepas tu hampeh! entah apa-apa). Tetapi awas perlu diingat beliau tidak mudah menerima sesiapa saja sebagai kawan! Dia selektif.
Beliau juga tidak suka berlama-lama di kedai kopi. Dan jika kita pergi rombongan dengannya kenalah kita ikut masa, dia tak suka orang yang tak tepat masa. Sifat ini jarang ada pada orang Melayu. Setakat ini saya jumpa 2 orang sahaja.
Akhir cerita, beliau yang merupakan orang Temerloh adalah kawan lama saya di tempat kerja lama saya iaitu di Kolej Shahputra (sekarang Kolej Universiti Shahputra).
Jan: Siapa Suhaida Abdullah? beliau adalah isteri Adnan juga merangkap kawan saya.

4 comments:

uNcLeJoE said...

mmacam kenal la dia ni... garang jugak kan dia ...dan kdg2 ada gak pelik2...golfer....

sukiman said...

ya, hari tu ada drama kat bank rakyat. tapi drama tersebut berjaya sebab esoknya sms drp bank rakyat terus lulus pinjaman!

Abah Mui'zz said...

Mang, waktu aku kat ShahPutra dulu si Adnan ni ada tak? Sebab tak leh recall.

sukiman said...

laaa...kan kita ada minum dengan dia...kat kafe bawah tu...

.