Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, June 24, 2011

Dapur Datuk Sharifah Aini

Dapur Biduanita Negara




Ini ada sekeping gambar dapur rumah Kak Pah. Payah nak cari kat majalah, itu pun entah ada ke entah tidak. Gambar ini sebahagian daripada dapur kak Pah, dulu saya ada lihat bahagian lain dapur Kak Pah yang ada 2 peti sejuk besar dan gantungan kuali dan periuk (semestinya mahal). Rumah bangelow 2 tingkat ni luas, khabarnya seluas 8 kot tennis...


Kata orang kita boleh lihat cara hidup dan perwatakan seseorang melalui dapurnya. Maksud saya bagaimana dapur itu diurus.


Kak Pah tinggal dengan beberapa orang pembantu rumah, tukang kebun dan pegawal peribadinya. Sebenarnya rumah Kak pah ini telah direnobek 100%. 2 tahun lalu. Kata Raja Nurfatimah Mawar Mohamed (wartawan yang berpeluang ke rumah Kak pah), " Rumah kak Pah bak istana yang tersergam indah, citarasa Sharifah Aini bertaraf 'hotel tujuh bintang'. Katanya...

"Dengan bantuan arkitek, saya mencari sendiri material yang sesuai untuk kediaman. Satu persatu saya cari untuk kepuasan sehinggalah ia mengambil masa lama tetapi saya puas memiliki kediaman yang dihiasi indah dan nyaman. Saya juga tidak selesa memiliki kediaman yang padat dengan hiasan dan perabot, sebaliknya saya lebih selesa dengan kesederhaan," Kata Kak Pah.

"Sebenarnya saya belajar dan mendalami bidang hiasan dalaman di Malaysia dan Singapura sejak 1990 lagi, bagaimanapun kesibukan membuatkan saya tidak berkesempatan mempraktikkan kemahiran dan ilmu yang ada. Sejak dulu, saya memang meminati bidang hiasan dalaman hinggakan saya banyak membaca buku berkaitan hiasan dalaman," Kata Kak Pah lagi...


Jan: info Bi-Pop, Berita Minggu - 21 Jun 2009

1 comment:

Adie Achim said...

Boleh tahan juga dapur kak pah ni yer!

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home