"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, June 23, 2011

Perihal kepala paip,sink, tempat berak.

Petang semalam saya ikut Adnan ke 3 buah kedai, lokasinya di Kuantan. Sebenarnya dah hampir seminggu saya berulang dengannya Kuantan-Muadzam. Dah kecoh pun di tempat kerja, malah ada rakan sekerja yang datang ke bilik saya semata-mata untuk mengesahkan bahawa saya telah berulang ke Kuantan-Muadzam. Seleberitikah saya?
Tetapi posting ini bukannya pasal saya seorang seleberiti tetapi mengenai saya ke kedai pintu, ke kedai sink dan ke kedai kabinet dapur. Saya ambil peluang mengikuti rakan yang sedang rancak renobek dapur (sebenarnya tukang rumahlah yang renovek dapur tersebut, dia tukang cari barang dan hulur duit jea...he he he).

Kalau lihat gambar di atas, memang susah kita nak pilih kepala paip yang pelbagai rekaan, semuanya cantik dan seksi. Banyak sangat rekabentuknya!. Ada mungcung paip menegak, belok dan bersegi-segi.


Huh, sapa yang reka benda-benda macam ni... Semasa saya ikut kawan saya ni, saya turut sibuk bertanya. Kadang-kadang lebih daripada Adnan yang mahu membelinya...he he he. Kepala paip ada yang harga HM300 lebih. Saya ulangi...RM300 lebih. hanya untuk kepala paip.


Adnan juga beli sink. Mak datuk mahalnya sink ada yang sampai RM1800 lebih. Saya terbayang sink saya kat dapur yang harganya dalam RM35 jea. He he he.


Adnan kebingungan, yang mana satu pilihan kalbu?


Tempat berak dalam gambar di atas adalah RM1800 dan RM1500.


Saya nampak mangkuk tandas yang saya minat, lawa benar. Saya terus panggil jurujual dan tanya. Harganya RM1500. Ya allah, saya ingat kan dalam RM150!. Tetapi saya terkejut dalam hati jea. Muka saya tak berkerut pun. Sebabnya kebelakangan ini saya dah ada kemahiran ekspresi muka buat-buat tak terkejut (walaupun hakikatnya terkejut giler).


Saya juga berkenan (setakat berkenan je, nak beli tak mampu) sebuah pintu. Saya terus tanya juru jual tersebut, dia beritahu harga pintu sliding kayu tersebut adalah RM12K lebih!. Saya buat-buat biasa jea tak terkejut tetapi saya fikir sapa la yang nak beli pintu tersebut. " Mahal sangat, mungkin Khir Toyo je mampu beli?. Gitulah terdetik di hati saya. Sebenarnya kami pergi kedai pintu dulu baru ke kedai paip dapur.


Saya buat kesimpulan. Barang yang pemaju letak dalam rumah kita tu yang tak bermutu. Sebab bila saya balik rumah terus saya masuk bilik air, saya cari jenama apa pemaju beli, mungkin jenama cap ayam jea.



Jan: Saya dapati tak ada jenama pun!. Huh! Kaut untung sungguh depa!

2 comments:

Cik Sue said...

ahahahha lawak bersahaja jer stail cite tu...saya tersengih-sengih membacanyer...

zara said...

awak patut survey kedai lampu pulak... silau je mata tengok cahaya... tambah silau lagi tengok harga... pastikan masuk pakai spek itam...

.